Saeftinghe schreef :
Wat zou er mis zijn met een 2 takt?
Simpel motortje, weinig materiaal en energie gebruikt om hem te maken.
Meerdere voordelen zijn al genoemd.
EN is hij nu wel zo vervuilend vergeleken met een 4 takt???
Helaas, wat dit betreft volmondig ja. Tweetakt motoren zijn vreselijk mbt uitstoot.
Inderdaad de olie, die maar slecht verbrandt, en daardoor ook aromatische koolwaterstoffen produceren. Zeer kankerverwekkend. Maar dat is niet alles. Omdat de spoelpoorten en de uitlaat poorten tegelijk open staan, zijn er heel veel spoelverliezen. Dus ook veel onverbrandde benzine de uitlaat in. De tuning van de poorten en de uitlaat klopt maar bij 1 toerental en 1 belasting echt goed. Als er een goed getundede uitlaat aan hangt. Dat is niet zo bij BB-motoren.
Het is niet voor niets zo dat een pk-hr van een tweetakt ongeveer 1,5 keer zoveel benzine kost als van een 4-takt.
Het enige waar ze beter op scoren is NOx. Gewoon omdat de verbranding minder heet (efficient) is. En dan hebben we het er nog niet eens over dat de uitstoot van auto's en vrachtwagens al jaren sterk aan banden is gelegd. De uitstoot nu bedraagt nog maar enkele procenten van die, laten we zeggen, geleden.
CO2 gaat natuurlijk wel gewoon door. Dat is niet direct giftig. Maar om andere redenen weer in het nieuws.
Maar... of die paar bootjes in Amsterdam nu werkelijk veel gaan schelen... Dat is weer een heel andere vraag. Als je kijkt naar t aantal pk-hr er per jaar op t water verstookt wordt, en dit dan vergelijkt met die op t land (van de stad), dan blijft er niet veel meer over. Een ban op 2-takt en diesels op land zal meer uithalen voor de luchtkwaliteit van de stad.