Ben nieuw op het Forum en heb de info gebruikt van deze site voor mijn sloepje. Een Yanmar 3GM30F.
Ben iets tegengekomen wat hier niet genoemd is en wil het graag delen.
Begin van het jaar heb ik last gehad van dieselbacterien na de winterstop.
Groffilter en fijnfilter vervangen.
De gehele zomer probleemloos gevaren totdat na een dag varen de motor afsloeg.
Dop van de warmtewisselaar lag eraf.
Reden waarschijnlijk niet goed vastgedraaid.
Motor heet gedraaid maar dat bleek uiteindelijk niet de oorzaak.
Er zat een vlokje uitgeharde bacterie in mijn opvoerpompje. Het component met de opvoerhevel om te ontluchten.
In dit pompje zitten twee membramen. Eentje die open gaat bij aanzuigen en een tweede die open gaat bij doorvoor naar het fijnfilter.
Doordat het stukje vuil ertussen zat kon het opvoerpompje wat hij aangezogen had ook weer terug laten lopen in de aanvoerleiding. Er werd geen druk opgebouwd.
Het pompje heeft een hevel die gestuurd wordt door de nokkenas of krukas. Weet niet welke. Hoop niet zover in motor te hoeven komen.
De zuiging vindt plaats door een dun membraam. Deze was heel. Die kan je controleren door hem tegen het licht te houden.
Als deze lek is, dan zal je hele dunne motorolie hebben en een te volle carter met olie en diesel.
Het membraam scheid de diesel van de motorolie.
Wat ik ook niet wist is dat het pompje een vrije slag heeft.
Je kan behoorlijk door moeten drukken de eerste keer. Als je de aanvoer en de afvoer slang losneemt dan kan je door de hevel te bedienen voelen met je vinger of het pompje druk opbouwt.
De twee membraampjes zitten geborg met twee schroefjes en een plaatje. Kijk goed hoe om ze zitten. Het is een simpel iets waarbij er geen veertjes weg kunnen schieten ofzo.
Na herplaatsen van de hevelpomp kwam ik erachter dat mijn rubberen ring miste op de aanvoer ontluchtingsnippel en het rubbertje verdroogd op de afvoer ontluchtingsnippel.
Na een bezoek aan de yanmar dealer abma in sneek, bleek dat een plastic/ sileconen ringtje op de aanvoer moest en een koperen ring op de afvoer ontluchtingsnippel.
Bleek ook niet goed te zijn. Wist ik niet, zat zo bij aankoop boot.
Voor het onderwerp ontluchten heb ik een truukje ontdekt wat mij heeft geholpen.
Allereerst aanvoerkraan van buitenwater dicht (bedankt voor de tip heren, van de waterslag)
Ontluchtingsnippel op het fijnfilter (afvoer) open en een doekje ervoor want het spuit er makkelijk ver uit. Pomp tot er diesel uitkomt. Sluit de ontluchtingsnippel.
Pomp nu meerdere slagen door.
Nu komt de truuk, zet de drie hevels die boven op de motor zitten om.
Dit zijn kleplichters. Die zorgen ervoor dat de zuigers geen compressie hebben. Volgens mij ooit bedacht omdat je het motortje kan aanslingeren.
Draai nu de moer die het metalen leidingkje vastzet op je verstuiver los. Ik heb twee steeksleuls gebruikt. Tik met de steeksleutel voorzichtig het leidingkje uit de passing.
Neem nu een grote ratel met 24 of 27 op de motor poelie (weet niet meer welke maat precies) en draai het motortje met de klok mee rond tot er diesel uit druppelt. Je zal merken dat dit best makkelijk gaat. Je zal een behoorlijk aantal slagen moeten maken want hij moet de lucht eruit persen.
Zet de moer weer vast en herhaal bij andere verstuivers.
Zet de kleplichters weer terug, open de watertoevoer kraan van het koelwater en start.
Hij liep meteen.
Ik heb dit een keer gedaan met een startende motor maar dat ging lang niet zo makkelijk als dit.
Bedankt voor alle info.
Succes