Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gewone diesel of V-power?

Gewone diesel of V-power? 02 juni 2016 07:34 #741208

Zijn er soms bezwaren om V-power diesel te gebruiken ipv. van gewone diesel?

Dacht als voordeel het ietsje hogere octaangehalte en de reinigings toevoegingen in de brandstof.

Zijn er forumleden die V-power o.i.d. tanken?
Ben dan benieuwd naar de ervaringen. :whistle:
Laatst bewerkt: 02 juni 2016 07:36 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 02 juni 2016 07:44 #741212

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
zoek even het draadje over GTL op en je weet meer.

V power of een andere premium brandstof is per definitie beter. Daarin is de bio component (7%) vervangen door GTL en dat geeft minder problemen.
Geen enkele motor mag problemen hebben met een premium brandstof maar veel installaties hebben wel last van bio brandstof.

Daarnaast een dope als grotamar gebruiken tegen bacterien en de tank reinigen en schoonhouden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 02 juni 2016 21:34 #741573

Dank je, heb de andere draadjes gelezen.

Ik stap maar over op V-power of een andere premium diesel.
Neem aan dat de Yanmar 3GM30 daartegen kan. :laugh:
Laatst bewerkt: 02 juni 2016 21:36 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 03 juni 2016 05:59 #741609

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30106
Zó jammer, hé
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 03 juni 2016 08:54 #741674

WADnWIND schreef :
Zó jammer, hé

Ben zeker niet blond (eerder grijs) maar ik snap hem niet :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 03 juni 2016 11:57 #741754

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30106
Jollenbaas schreef :
WADnWIND schreef :
Zó jammer, hé

Ben zeker niet blond (eerder grijs) maar ik snap hem niet :blink:

Dat je dus GTL en V-power in één zin noemt, alsof dat min of meer in dezelfde groep zit.
Ik zou GTL niet willen vergelijken met V-power. V-power is meer een gepimte ordinaire diesel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 03 juni 2016 12:01 #741755

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8193
Jammer idd. V Power is dus idd een normale diesel waarbij de bio component is vervangen door GTL.

Zie bijvoorbeeld Wikipedia:
V-Power Diesel[edit]

An Audi R10 TDI LMP race car, fueled on Shell V-Power Diesel
V-Power Diesel is Shell's version of an enhanced diesel fuel, similar, say to BPs 'Ultimate Diesel'. Like BP Ultimate Diesel, Shell V-Power Diesel is designed for modern compression-ignition diesel engines, to facilitate enhanced engine performance along with increased engine protection, for more consistent operation and engine longevity.[7]

V-Power Diesel is a blend of regular petroleum-based diesel and synthetic diesel, created using gas to liquids (GTL), along with some extra additives designed to clean the injection system and improve injection pump and injector lubricity.

One characteristic of V-Power diesel is that it is a lot clearer and odourless than normal diesel, mainly due to the synthetic GTL component.

The fuel is slightly less dense than regular diesel so, per volume, the unit energy is actually lower than regular diesel. This is offset, as the fuel tends to ignite more readily (and thus has a higher cetane rating) than regular diesel, and a side benefit of this is that it tends to produce less soot during combustion.

Shell also markets a different "premium" diesel in Canada labeled V-Power, which they state "Is specially formulated for year-round Canadian weather conditions, with a cetane improver, a de-icer and a corrosion inhibitor."[8] but Shell also states that V-Power diesel will typically have an increased cetane rating of 1 to 2 points over standard diesel, which meets Transport Canada's minimum mandated rating of 40.[9] This Canadian V-Power diesel is dispensed from a dedicated pump that injects a measured amount of NEMO 2061 additive into the diesel supply shared with the other diesel pumps at the service station.[10] As a result, it contains no GTL components beyond those that may already exist in the shared diesel supply.

Effective June 1, 2012, Pilipinas Shell launches the new premium diesel fuel grade, Shell V-Power Nitro+ Diesel (formerly Shell V-Power Diesel
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 03 juni 2016 13:52 #741788

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6227
WADnWIND schreef :
Jollenbaas schreef :
WADnWIND schreef :
Zó jammer, hé

Ben zeker niet blond (eerder grijs) maar ik snap hem niet :blink:

Dat je dus GTL en V-power in één zin noemt, alsof dat min of meer in dezelfde groep zit.
Ik zou GTL niet willen vergelijken met V-power. V-power is meer een gepimte ordinaire diesel.

Dat doet Jollenbaas helemaal niet.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 03 juni 2016 14:11 #741795

Ik noem inderdaad niets over GTL en V-power in één zin maar had het over V-power en een andere premium diesel.

Omdat daarin de bio-component vervangen is door (o.a.) GTL stap ik over naar V-power.
De extra kosten wegen niet op tegen de wetenschap dat de bio-troep ontbreekt.
Het gaat immers maar om gemiddeld zo'n 3 a 4 tankbeurten a 50 liter per jaar.

Uiteraard met een dope (Acticide cmg) tegen bacterien en de tank schoonhouden en regelmatig aftappen.
Dat laatste gaat nu erg :woohoo: makkelijk, zie mijn andere draadje.
Laatst bewerkt: 03 juni 2016 14:28 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 08 juni 2016 19:18 #743471

  • SamSam
  • SamSam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Ik gebruik sinds enkele jaren V power diesel. Mijn ervaring: motor loopt beter rond en minder uitlaatrook. Yanmar 2Gm20 bj 1985.

Mijn advies : gebruik V power diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 08 juni 2016 20:15 #743483

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7309
V power diesel is in ieder geval goed voor iemand zn portomonnee :whistle:
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 08 juni 2016 20:32 #743489

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Vertel B100 voor wie precies? en waarop baseer jij dat?

Het enigste wat mij te binnen schiet is dat ze in Den Haag zich eigen helemaal kapot lachen wanneer jij je tank vult.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 08 juni 2016 21:02 #743503

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Gtl gtl gtl, gtl gtl gtl gteeeeeel ;)


Vertel B100 voor wie precies? en waarop baseer jij dat
De baas van die gele schelp :silly:
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 08 juni 2016 21:05 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 08 juni 2016 21:27 #743509

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
ron b schreef :
Gtl gtl gtl, gtl gtl gtl gteeeeeel ;)


Vertel B100 voor wie precies? en waarop baseer jij dat
De baas van die gele schelp :silly:

De baas van de gele schelp mocht willen dat hij er net zoveel aan verdiende als Vadertje Staat (geldt trouwens ook voor het Groningse aardgas, daarnaast vertelt de Staat de NAM hoeveel gas ze moeten produceren).
Ik heb de indruk dat er in het V-power (en GTL) verhaal een hoog placebo gehalte zit.
Ik heb een paar keer V-power diesel in de auto geprobeerd: geen enkel verschil te merken, en hij reed geen kilometer meer op 70 liter V-power dan op gewone diesel van andere merken onder gelijke omstandigheden.
Geld niet waard dus. BP heeft nu de bacterien gemuteerd tot piranha's die je motor schoonknabbelen (en zeggen ook nog dat "gewone" diesel slecht voor de motor is).
Ik verwacht binnenkort mensen die BP tanken in hun boot, duidelijk de piranha's horen en zien dat hun motor na 10 draaiuren veel schoner is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 08 juni 2016 21:39 #743514

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Wat betrefd V power heb je gelijk, broodje aap, volks verlakkerij, het zelfde spul voor extra pecunias aan de man (m/v) brengen.

Gtl is toch een duidelijk ander product, maar ik ga het verder niet van de daken roepen, straks raakt het nog uitverkocht.

O,ja kan iemand uitleggen wat gewone diesel is,nee laat ook maar.
Volgens mij bestaan er vele samenstellingen, winter, zomer, % bio, rood, % zwavel, enz...

Octaan gehalte bestaat ook niet, het is octaan getal,de mate van klopvastheid of ook wel verbrandingssnelheid wordt daarmee aangeduidt.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 08 juni 2016 21:48 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 08 juni 2016 21:57 #743516

Jollenbaas schreef :
Zijn er soms bezwaren om V-power diesel te gebruiken ipv. van gewone diesel?

Dacht als voordeel het ietsje hogere octaangehalte en de reinigings toevoegingen in de brandstof.

Zijn er forumleden die V-power o.i.d. tanken?
Ben dan benieuwd naar de ervaringen. :whistle:

Los van wat beter is even om verwarring te voorkomen: diesel heeft geen octaangehalte. (dan zou er benzine door zitten :-) ).
Bij Diesel spreekt met wel van het Cetaangetal, wat een maat voor de ontbrandingssnelheid.

zie bv
www.autoforum.be/showthread.ph...al-zwavelgehalte-etc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 08 juni 2016 22:00 #743517

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Octaangetal is voor benzine, voor (lichte) dieselbrandstof wordt de cetaanwaarde gehanteerd. Voor zwaardere brandstoffen CCAI (calculated carbon aromaticity index) en CII (calculated ignition index).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 09 juni 2016 05:56 #743532

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7309
Scarabee schreef :
Vertel B100 voor wie precies? en waarop baseer jij dat?

Het enigste wat mij te binnen schiet is dat ze in Den Haag zich eigen helemaal kapot lachen wanneer jij je tank vult.

lijkt mij toch niet zo moeilijk, bijna alle oliemaatschappijen hebben wel een marketingtruk om hun producten duurder te verkopen en V-power is er 1 van.

volgens mij heeft BP nu een hele lachwekkende reklame voor een nieuw soort benzine die het hele brandstofsysteem reinigt. :lol:
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 09 juni 2016 06:01 #743533

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30106
Jollenbaas schreef :
Zijn er soms bezwaren om V-power diesel te gebruiken ipv. van gewone diesel?

Dacht als voordeel het ietsje hogere octaangehalte en de reinigings toevoegingen in de brandstof.

Zijn er forumleden die V-power o.i.d. tanken?
Ben dan benieuwd naar de ervaringen. :whistle:

Nou, Als die 2 de keuze zijn, dan ik je in overweging willen geven om een 3e keuze toe te voegen aan , n.l. GTL.

Dat geeft het ultieme placebo effect, het zeilt zelfs harder ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 09 juni 2016 06:23 #743540

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
V-power en of Ultimate kunnen wel degelijk verschil maken alleen maakt het nogal uit in wat voor motor je het gooit. Heb nu een VW Lupo TDI en die loopt toch echt een km of 80-100 meer op een tankje BP ultimate dan op standaard spul. Die piranas heb ik nog niet ontdekt.

Voor je 'ouderwetse' langzame boot diesel denk ik dat het niet veel verschil zal maken. Misschien dat ie net even iets stiller loopt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 09 juni 2016 08:49 #743585

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30106
hscharft schreef :
V-power en of Ultimate kunnen wel degelijk verschil maken alleen maakt het nogal uit in wat voor motor je het gooit. Heb nu een VW Lupo TDI en die loopt toch echt een km of 80-100 meer op een tankje BP ultimate dan op standaard spul. Die piranas heb ik nog niet ontdekt.

Voor je 'ouderwetse' langzame boot diesel denk ik dat het niet veel verschil zal maken. Misschien dat ie net even iets stiller loopt.

En véél minder stinkt, ook erg prettig.
Geen minder roet aanslag naast de uitlaat, etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 30 juni 2016 21:59 #749094

Een update:
Zowel de Yanmar 3GM30 als de Webasto 3500VP aan boord draaien al een tijdje op V-power diesel.

De Yanmar loopt idd wat rustiger, maar dat zal wel tussen mijn oren :blink: zitten.
Roken deed hij al niet. :woohoo:
Bij de Webasto zag je bij het opstarten altijd eerst een rookpluimje, die is er nu vrijwel niet meer.

Een duidelijk en positief verschil! :)
Laatst bewerkt: 01 juli 2016 09:20 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 01 juli 2016 10:13 #749158

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
b100 schreef :
Scarabee schreef :
Vertel B100 voor wie precies? en waarop baseer jij dat?

Het enigste wat mij te binnen schiet is dat ze in Den Haag zich eigen helemaal kapot lachen wanneer jij je tank vult.

lijkt mij toch niet zo moeilijk, bijna alle oliemaatschappijen hebben wel een marketingtruk om hun producten duurder te verkopen en V-power is er 1 van.

volgens mij heeft BP nu een hele lachwekkende reklame voor een nieuw soort benzine die het hele brandstofsysteem reinigt. :lol:

Misschien als je je wat meer verdiept in de specificaties van deze producten en wat daarvan de effecten zijn en je niet te vast overtuigd bent van je eigen gelijk bent heb je kans dat je deze mening gaat herzien. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 01 juli 2016 12:56 #749193

Jollenbaas schreef :
Bij de Webasto zag je bij het opstarten altijd eerst een rookpluimje, die is er nu vrijwel niet meer.

Een duidelijk en positief verschil!

Hmmm, dat vind ik een boel gedoe om een rookpluimpje wat na het opstarten weer verdwijnt te voorkomen. Zou dat (ook) niet temaken kunnen hebben met hoe koud de Webasto was toen je deze startte? MAW hoe reproduceerbaar (en belangrijk) is dit?

Ik vind dit alles toch een hoog "snake-oil" gehalte hebben. Als je bewust op zoek moet naar "de voordelen", zijn het dan wel echte voordelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel of V-power? 01 juli 2016 13:20 #749201

toevallig rijd een collega nu met de VW tranporter rond als bij wijze van proef met GTL, hij vind na 200 km dat de motor beter loopt.

Wij denken dat het door de firezone cheapy diesel komt :whistle:

Hoezo er zit veel tussen de oortjes , onderzoekje trouwens waar we aan mee werken, in dit geval brandstof.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 01 juli 2016 13:22 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl