Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Diesel bij de smeerolie

Diesel bij de smeerolie 13 aug 2016 19:30 #759156

  • hans1966
  • hans1966's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Compressie is getest en de verstuivers zijn vervangen.
Dat olie dunner wordt met een klein beetje diesel had ik al begrepen.
Ik had ergens gelezen dat 5% diesel de motorolie al met 50% kan verdunnen.
Want tijdens mijn werk (schilder) verdun ik mijn verf ook weleens en dan
is een klein beetje (dopje) al genoeg om je verf te verdunnen.
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Laatst bewerkt: 13 aug 2016 19:32 door hans1966.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 14 aug 2016 08:50 #759269

  • hans1966
  • hans1966's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Vanmorgen even het oliepeil gecheckt met.........een droog satéstokje :lol:
Omdat mijn peilstok moeilijk af te lezen is bedacht ik ineens dat een
satéstokje vocht op neemt en dus ook olie.
Omdat ik niet precies de lengte van de peilstok wist even twee stokjes met
een flink stuk krimpkous aan elkaar verbonden (later bleek één stokje meer
dan genoeg).
Na vergelijk tussen peilstok en satéstok bleek het oliepeil niet gestegen te
zijn. Op de foto lijkt dat wel iets, maar een droog stokje neemt best wel snel
vocht (olie) op. Als de olie hoger had gezeten had ik me wel zorgen gemaakt.
Nog even een nacheck gedaan (laatste foto) met een dikker bamboe planten
stokje (paste ook) en die gaf het zelfde aan.

Bij de werf had de motor al een paar uur liggen draaien en vanaf de werf naar de
haven toe een klein uurtje op dezelfde olie. En voor ik vertrok bij de werf had ik
de tank vol gegooid en bij aankomst in de haven ook de tank gecheckt en er was
nauwelijks diesel verbruikt. Dat was voor de lekkage wel anders na een uurtje varen.
Bijlagen:
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Laatst bewerkt: 14 aug 2016 08:59 door hans1966.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 14 aug 2016 09:16 #759276

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13961
als je tijd over hebt...
ga eens ZF googlen op verschil monograde (bijv SAE30) en wisselen met 15W40 etc.

een advies; gooi geen fancy olie in het blok wat er niet voor gemaakt is.

ik heb niet meer terug gelezen, maar was er ook niet aan stationair wat gedaan?
dat verklaart het knipperlampje
en met de indruk van de monteur...
zou ik hem dus maar weer opschroeven.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 14 aug 2016 09:32 #759281

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het olie advise is door VP veranderd van sea30 naar 15w40, dit heeft te maken met het makkelijker te verkrijgen hiervan en niet zozeer dat het sea30 niet goed was, dit wel voor het veranderen van olie advise voor de saildrive.


Het oplichtten van het oli lampje , kan verschillenden oorzaken hebben,

Statatoieer toestap te laag
Sensor niet meer inorden
Corrosie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 14 aug 2016 16:54 #759370

  • hans1966
  • hans1966's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Stationair opschroeven ga ik niet doen. Ik heb juist het stationair iets lager laten zetten
omdat mijn keerkoppeling dan soepeler schakelt en ik normaal en rustig kan manoeuvreren in
de haven/box.Want stationair vaarde hij best wel hard voor in de haven.
Maar ik denk ook dat de sensor niet meer geheel in orde is. Want na lang varen knippert het
lampje bij alleen stationair op het ritme van de motor en bij een klein beetje gas gaat hij uit.
Vandaag een uur of 4 gevaren zonder problemen. Na een half uur in de haven oliepeil weer
gecontroleerd en nog steeds op niveau en diesel verbruik ook maar iets van een liter.
Als het verder geen kwaad kan laat ik het zo. Van de winter wil ik de olie sensor toch vervangen
en voorzien van een meter.
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 14 aug 2016 20:47 #759448

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als het stationeer toerental heb laten verlagen en lager dan voorgeschreven zal een nieuwe sensor niet het probleem verhelpen.



Keerkoppelingen kunnen hard klappen en dit moet bij sommige type ook ander gaan ze stuk :ohmy: ja echt :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 14 aug 2016 21:41 #759465

  • hans1966
  • hans1966's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Ik weet niet wat het standaard toerental is bij stationair en wat hij nu draait, want er zit geen toerenteller op. En ik heb hem maar iets laten verlagen. Want voorheen ging de boot ook met een schok vooruit, en nu gaat dat een stuk rustiger en hoef je je niet vast te houden als ik de motor in zijn vooruit zet.
Bij de service/winterbeurt die ik hem afgelopen September via een watersportwinkel heb laten geven bleek er geen olie in de keerkoppeling te zitten, waarschijnlijk vergeten bij een vorige servicebeurt door de oude eigenaar.
En de monteur die de servicebeurt (Sept) heeft gegeven had trouwens een niet goed passende brandstoffilter (bleek afgelopen week) gemonteerd, want die lekte heel zachtjes.
Want de monteur die de diesellekkage heeft verholpen vertelde dat er eigenlijk een ander filter op hoorde te zitten en heeft die lekkage verholpen
Zo zie je maar dat er meer fouten worden gemaakt onder de monteurs waar je dik voor betaald. :whistle:

En er zit volgens mij een MS koppeling in (foto)
Maar kan een knipperend lampje dan een probleem opleveren bij stationair?
Bijlagen:
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 15 aug 2016 07:16 #759480

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7824
Het knipperend lampje op zich kan geen kwaad. ;)
Maar dat lampje knippert omdat er iets niet helemaal goed gaat.
Welk lampje knippert er, of is er maar 1 lampje ?
Afhankelijk van welk merk en type motor zitten achter het lampje sensoren die oliedruk, temperatuur, en het laden van de accu in de gaten houden.
Als er maar 1 lampje is zitten die allemaal samen.
Dus ergens is er 1 sensor die aangeeft dat er iets niet helemaal gaat zoals het hoort.

Ik vermoed dat het het het laden van de accu is, dat wegens het verlaagd toerental niet meer altijd gebeurd. Maar dat moet op 1 of andere manier nagekeken worden.
Oliedruk zou ook kunnen.
Temperatuursensor reageert zo snel niet dat je erdoor een knipperend lampje krijgt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 15 aug 2016 08:53 #759500

Bij niet ladende generator brand mijn lampje constant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 15 aug 2016 10:26 #759526

  • hans1966
  • hans1966's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Op mijn paneel heb ik 3 lampjes. 1 voor temperatuur met een akoestisch alarm, 1 voor de olie sensor en 1 voor de dynamo/laden.
Bij starten (wat de motor binnen 1 a 2 seconden doet ook na een week stil liggen)gaat door het lagere toerental het lampje van de dynamo branden en bij gas geven uit. (had de monteur mij al vertelt)
Oliesensor lampje gaat alleen licht knipperen bij warme motor stationair, dynamolampje brand dan niet.
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Laatst bewerkt: 15 aug 2016 10:36 door hans1966.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 15 aug 2016 10:47 #759529

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 861
Ik zou eerst beginnen met het (laten) meten van de oliedruk.Mocht die inderdaad te laag zijn dan kun je je motor schade toebrengen als je er mee doorvaart!Dan benje verder van huis.Met een mechanische oliedruk meter er op weet je in ieder geval of je oliedruk nog goed is...

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 15 aug 2016 20:31 #759659

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7824
hans1966 schreef :
Op mijn paneel heb ik 3 lampjes. 1 voor temperatuur met een akoestisch alarm, 1 voor de olie sensor en 1 voor de dynamo/laden.
Bij starten (wat de motor binnen 1 a 2 seconden doet ook na een week stil liggen)gaat door het lagere toerental het lampje van de dynamo branden en bij gas geven uit. (had de monteur mij al vertelt)
Oliesensor lampje gaat alleen licht knipperen bij warme motor stationair, dynamolampje brand dan niet.
Ok na koude start is het toerental iets lager als bij warme start. dus dat dan het alternatorlampje brand kan ik begrijpen.
Hoe het komt dat het oliesensor lampje gaat knipperen bij warme motor stationair ? ? ?
Lijkt toch iets wat ik verder onderzocht zou willen hebben.
Meten van de oliedruk zou ik zeker doen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 17 aug 2016 06:19 #759966

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15852
Er zijn toerentellers te koop die werken met een lasertje. Je plakt een stukkie reflecterend materiaal op je vliegwiel, mikt het lasertje op het vliegwiel en je weet hoeveel toeren het vliegwiel draait.
Dan weet je tenminste waar je het over hebt.


Bij Conrad 40,--,euro ongeveer, bij Aliexpress de helft of minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 17 aug 2016 06:45 #759969

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3393
sleen42 schreef :
Ik zou eerst beginnen met het (laten) meten van de oliedruk.Mocht die inderdaad te laag zijn dan kun je je motor schade toebrengen als je er mee doorvaart!Dan benje verder van huis.Met een mechanische oliedruk meter er op weet je in ieder geval of je oliedruk nog goed is...

Jeroen

een truk die een oude mechanicien me geleerd heeft mbt de compressie: bij warme motor haal je de olievulstop af, plaats je hand op de opening en je mag een lichte druk of zuiging op je hand voelen. Voel je een sterke druk of zuiging, zit je met overdruk resp. onderdruk in je motor en laat je hem best reviseren
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 17 aug 2016 07:03 #759976

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 861
Maar dat zegt niets over de oliedruk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 17 aug 2016 07:09 #759977

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3393
sleen42 schreef :
Maar dat zegt niets over de oliedruk....

maar deze truuk kost ook niets behalve een zwarte ring op je hand en wat zeep maar geeft wel info over de motor zelf: indien ok kan je weer wat afvinken
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 17 aug 2016 07:29 #759984

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 861
En wat is dan een lichte druk??Kijk zo'n truukje werkt wel als je ongeveer weet wat voor druk er vanuit het carter opgebouwd wordt door ,waarschijnlijk,wat versleten zuigerveren....Zelfs wat meer druk,waardoor je pijlstok er uit gedrukt wordt kan.Elke motor heeft wel wat overdruk onder het kleppendeksel volgens mij.Maar wat is een sterke druk :whistle:
Een zuiging,onder de olievuldop, heb ik nog nooit van gehoord,maarja ik ben geen oude mechanicien :side:

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 17 aug 2016 07:39 #759985

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3393
lichte druk is wanneer je je hand er kunt ophouden zonder dat ze weggeblazen of erin gezogen wordt. Laat me het zo stellen: wanneer je spierkracht nodig hebt om je hand erop of eruit te houden, is er een probleem.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 17 aug 2016 08:17 #759994

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 861
Dus als je pech hebt dan wordt je hand er in gezogen :blink: ??Hoe wordt die zuiging dan bewerkstelligd?

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 17 aug 2016 09:51 #760019

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3393
sleen42 schreef :
Dus als je pech hebt dan wordt je hand er in gezogen :blink: ??Hoe wordt die zuiging dan bewerkstelligd?

Jeroen
<quote>
Dan zou je versleten zuigerveren danwel een beschadigde zuigerwand kunnen hebben. Compressietest doen.
Doordat de samengeperste lucht langs de versleten / beschadigde zuigerveren ontsnapt naar het carter, ontaat daar een overdruk die alleen via de olieretourkanalen, het kleppendeksel en het genoemde slangetje afgevoerd kan worden.
Als er 'voldoende' (teveel dus) druk in het carter ontstaat is de afvoercapaciteit van de ontluchting onvoldoende en dus stuitert de olievuldop eraf als je m losdraait. Tot zover de 'worst case scenario'</quote>
www.w201club.nl/overdruk-onderdruk-t8260.html
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 17 aug 2016 10:01 #760022

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 861
Ja,dat is de druk die opgebouwd wordt.Maar jij zegt dat je deze tip van een oude mechanicien hebt gekregen;

""
een truk die een oude mechanicien me geleerd heeft mbt de compressie: bij warme motor haal je de olievulstop af, plaats je hand op de opening en je mag een lichte druk of zuiging op je hand voelen. Voel je een sterke druk of zuiging, zit je met overdruk resp. onderdruk in je motor en laat je hem best reviseren
""

En ik heb nog nooit gehoord dat een motor zuigt door de olievuldop,vandaar dat ik het vraag!

Ik wil graag wat leren als dit zo is..

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 17 aug 2016 10:12 #760025

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3393
een motor zuigt meestal een beetje, anders hangt de olievuldop steeds vol door opspattende olie maar wanneer hij je hand vastzuigt, is er wat loos.
<quote>
om de zuigers zitten meestal 3 ringen/veren. een compressiering/veer een olie schraap ring/veer en weer een compressiering/veer. als die speling hebben kan er lucht van de verbranding/explosie langs de veren naar het carter alwaar het door de carter ontluchting weer naar buiten komt. velen noemen het onder druk wij noemen het altijd carter druk.

hoe meer speling hoe meer druk. elke trekker heeft iets carter druk. maar als er olie spatten mee komen is het een beetje aan de vele kant. trekker zal ook slechter starten omdat hij nietzo veel compressie can maken boven de cylinder voor een ontbranding van de diesel omdat er druk weg sijpelt langs de zuiger veren naar het carter </quote>
www.tractorfan.nl/topic/71709/
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 17 aug 2016 10:33 #760027

Bij een ééncilinder zou je mogelijk een ietsje onderdruk kunnen hebben.
Maar dat zou dan juist betekenen dat de zuigerveren heel erg goed afdichten.

Het wordt "onderdruk" genoemd, niet omdat de druklager zou zijn, maar omdat het de OVERDRUK is die ONDER de zuigers ontstaat bij lekkende zuigerveren.
Laatst bewerkt: 17 aug 2016 10:38 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 17 aug 2016 10:53 #760028

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5469
Bij een eencilinder wordt de ruimte in/boven het carter groter als de zuiger omhoog gaat.
Bij goed afsluitende zuigerveren zou er dus onder de zuiger/in het carter een onderdruk ontstaan.

Maar dat lijkt me beter te constateren bij zo'n oude langzaamloper met groot vliegwiel in een binnenvaarder dan bij een jachtdieseltje.
Laatst bewerkt: 17 aug 2016 10:53 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bij de smeerolie 17 aug 2016 11:07 #760035

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Saeftinghe schreef :
Bij een ééncilinder zou je mogelijk een ietsje onderdruk kunnen hebben.
Maar dat zou dan juist betekenen dat de zuigerveren heel erg goed afdichten.

Het wordt "onderdruk" genoemd, niet omdat de druklager zou zijn, maar omdat het de OVERDRUK is die ONDER de zuigers ontstaat bij lekkende zuigerveren.

Onderdruk is minder dan 0 mbar absoluut. Ik denk echter dat dit wel gebeurd maar niet zo merkbaar Bij de neergaande slag zou je dan overdruk hebben en je hebt tenslotte een carter
(be)ontluchting B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl