Hallo...even voorstellen. Mijn naam is Hans woonplaats Heemskerk, zelfstandig ondernemer en sinds September 2015 in het bezit van een Holstebro Z16 sloep met een Volvo-Penta MD7b 13pk.
Wij hebben de boot gekocht met een motorprobleem wat achteraf een kleinigheid bleek. De vorige eigenaar heeft twee keer gehad dat de motor te warm werd door koeling problemen (1x afgeslagen, 1x ontdekt) Door het koeling probleem heeft de monteur van de jachthaven waar de boot in onderhoud was de thermostaat verwijderd (????) en verder (denk) niet gekeken. Wel vermelde de monteur dat als het probleem zich zou blijven voordoen er een reparatie aan vast zat van €1500,00 tot €2000,00 +. Dat was dus dan ook de reden dat de vorige eigenaar de sloep heeft verkocht (met de eerlijke vermelding van het probleem)
Nadat wij hem gekocht hadden hebben we de motor een onderhoudsbeurt laten geven waarbij het koeling probleem naar voren kwam.....een lekke wierpot.
Bij de eerste vaart van ongeveer 2,5 uur liep de motor als een zonnetje zonder koeling problemen, maar bij gas geven trok de achterkant wel erg ver onder water. Bij berekening door Jooren bleek de schroef die onder de boot zat veel te groot (15x10) voor de combinatie boot/motor en zal worden aangepast.
Wat mij wel opviel was dat hij bij het eerste tochtje niet veel brandstof verbruikte, denk nog geen 1 ltr. Bij de tweede tocht die ongeveer dezelfde tijd duurde zag ik bij terugkomst dat er behoorlijk wat brandstof was gebruikt, totaal moest ik 5ltr bijvullen voor een volle tank.
Bij de derde tocht gebeurde er na een klein uur iets waar ik niet vrolijk van werd, want bij gas geven sloeg als het ware de motor op hol en kon hem gelukkig op de normale manier laten stoppen.
Bij terugkomst (laten slepen) in de haven zag ik dat er op het kleppendeksel olie zat. Een week later de motor weer gestart en hij starte en liep probleemloos tot ik wat meer gas gaf en zag dat er olie onder de ontluchtingsfilter op de kleppendeksel vandaan kwam (bleek maar een halve pakking tussen te zitten). Later met een kennis die wat meer verstand (weet zelf ook wel het één en ander) heeft van motoren weer opgestart en bij gas geven sloeg de motor weer als het ware op hol, maar kon hem weer met veel moeite op de normale manier laten stoppen. Bij controle bleek het ontluchtingsfilter schoon, maar zat het luchtfilter vol met olie. Conclusie was dat er teveel olie in de motor moest zitten.
Bij het aftappen van de olie kwam er tot mijn verbazing geen voorgeschreven 2,5ltr uit het carter, maar ik pompte er maar liefst +/- 6ltr vloeistof uit en zag ook meteen bij controle van de tank dat er na nog geen uur varen behoorlijk wat diesel uit de tank was verbruikt.
Nu weet ik dus waar mijn verbruikte diesel is gebleven en waardoor de motor ''op hol'' sloeg. Heb wel wat gezocht op het internet maar nog niet echt wat gevonden.
Mijn vraag is dus of iemand probleem kent van dat er diesel in de smeerolie is terecht gekomen?
Helaas ken ik de verdere voorgeschiedenis van de motor niet qua draaiuren en onderhoud.
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
D'r zijn eigenlijk maar 3 punten waar de gasolie in de smeerolie kan komen.
1 Het brandstof opvoer pompje. (lek membraam)
2 De (HD)brandstof pomp.
3 De verstuivers (kunnen bij stilstaande motor doordruppelen als de gasolietank een hoger niveau heeft als de verstuivers zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Diesel bij de smeerolie
20 juni 2016 06:05 #746469
Gelukkig niet te lang gevaren met het probleem.
Had zelf ook al wat gevonden van een lek membraam van de opvoerpomp dat dat eventueel de oorzaak kan zijn.Het zullen denk niet de zuigerveren zijn gezien de hoeveelheid diesel ''lekkage'' in korte tijd.
De tank staat op het zelfde niveau als de motor
Zuigerveren zijn uit te sluiten door een compressie meting.
het feit dat de motor te heet is geweest, kan hier wel een factor zijn!
Diesel in de smeerolie in behoorlijke hoeveelheden: Dat kan eigenlijk alleen door lekkage vanuit de diverse pompen (opvoerpomp en injectiepomp) naar het carter.
Dat op hol slaan is trouwens wel serieus: als dat echt gebeurt, kan de motor zichzelf opblazen omdat dan ook de toerenbegrenzing niet meer werkt.
Dat kan gebeuren als er weer aanzienlijke hoeveelheden olie in de verbrandingskamer terecht komen. Dit kan door lekke zuigerveren en klepseals.
De laatste manier om de motor te stoppen is dan het dicht houden van de inlaat, evt in combinatie met de kleplichter voor decompressie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Diesel bij de smeerolie
20 juni 2016 09:43 #746543
Zuigerveren zijn uit te sluiten door de aard van de lekkage. Hierboven staan de drie mogelijke oorzaken opgesomd: zuigerveren zitten daar niet bij. Hoe zou dat ook kunnen: de diesel die in de buurt van de zuigerveren komt moet eerst ontbranden.
En ja, als je een plons diesel op je zuigers zou zetten, dan loopt die in het carter. Ook bij splinternieuwe zuigerveren en vers gehoonde zuigers. Dat spul is bedoeld om veel dikkere olie tegen te houden, niet zoiets waterduns als diesel. Daar hoort dus helemaal niet genoeg diesel te komen om ene probleem te veroorzaken.
Dat op hol slaan is trouwens wel serieus: als dat echt gebeurt, kan de motor zichzelf opblazen omdat dan ook de toerenbegrenzing niet meer werkt.
De laatste manier om de motor te stoppen is dan het dicht houden van de inlaat, evt in combinatie met de kleplichter voor decompressie.
De motor was niet echt op hol geslagen, maar het toerental liep wel dusdanig op dat het er op leek. Maar ik kon de motor weliswaar met wat moeite uitkrijgen met de stophandel. Dat zou nooit gelukt zijn als de motor echt op hol was geslagen.
Maar tot nu toe wijzen de gegeven antwoorden richting een lekkage in één van de pompen, dus daar gaan we dan eerst maar even naar kijken.
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Diesel bij de smeerolie
20 juni 2016 10:24 #746570
Een diesel motor die op hol slaat dus op de smeer olie gaat draaien is niet zonder risico
Ze gaan steeds harder draaien tot er een drijfstang uit het blok komt of erger.
Ze lopen in ieder geval wel vast.
De lucht ingang smoren is volgens mij het enige wat nog helpt.
Een diesel motor die op hol slaat dus op de smeer olie gaat draaien is niet zonder risico
Ze gaan steeds harder draaien tot er een drijfstang uit het blok komt of erger.
Ze kopen in ieder geval wel vast.
De lucht ingang smoren is volgens mij het enige wat nog helpt.
Met een Co2 blusser aan de luchtinlaat spuiten stopt hij meestal ook.
En is minder risicovol voor de motor.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Diesel bij de smeerolie
20 juni 2016 12:38 #746618
Een diesel motor die op hol slaat dus op de smeer olie gaat draaien is niet zonder risico
Ze gaan steeds harder draaien tot er een drijfstang uit het blok komt of erger.
Ze kopen in ieder geval wel vast.
De lucht ingang smoren is volgens mij het enige wat nog helpt.
Met een Co2 blusser aan de luchtinlaat spuiten stopt hij meestal ook.
En is minder risicovol voor de motor.
-78°C in een hete motor lijkt me niet fijn........
Ik zou een natte dweil, plat op een snijplank voor de luchtinlaat houden. De natte dweil voor de afdichting.
In ieder geval NOOIT je hand. Vroeger deed ik dat eens bij een generator, ik grote rond bloed uitstorting, maar generator nog niet uit.
Zoals Wad en Wind dit schrijft is goed maar let wel op dat er niets naar binnen gezogen word.
WE hebben wel eens met 2 man een 6 cilinder diesel die stationair liep gesmoord.
Dit is uiteindelijk wel gelukt maar wat een lucht word in een motor gezogen.
Daar kom je pas achter als dit een keer moet doen.
Meestal zijn onze motoren een stuk kleiner dus dat gaat wat eenvoudiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Diesel bij de smeerolie
23 juni 2016 16:02 #747438
Probleem is hopelijk opgelost. Heb vandaag een reviesiesetje gehaald en gemonteerd.
Bij openmaken van de pomp zag ik dat er behoorlijk wat bruine aanslag en troep in de bovenste kamer zat en het filtertje was ook flink vuil.
Een schoonmaakbeurtje was dus niet overbodig. Wat me opviel aan het membraam wat er inzat was dat hij uit twee lagen bestond en die in het revisie setje uit maar één. Het oude membraam was tussen de twee lagen en onder het membraam nat wat dus idd duid op een lekkage. Meteen gemonteerd en nieuwe olie in de motor gedaan en binnen no time liep de motor stationair als een zonnetje. In het begin een beetje roken en nog wat (rest)olie uit de uitlaat, maar dat ging snel weg.
Wat ik nu ter controle wel (voorlopig) ga doen is de ontluchtingslang die naar het luchtfilter loopt verlengen en doe dan het uiteinde in een plastic fles dat mocht het probleem niet verholpen zijn en de lekkage toch ergens anders vandaan komt dan loopt door de overdruk de verdunde olie niet meteen in het luchtfilter maar in de fles.
Wat ik wel zat te bedenken was dat er in de pomp twee verklikkergaatjes zitten waar diesel uit gaat lekken mocht het membraam lek zijn, maar bij mij waren de gaatjes gewoon open maar er lag geen diesel onder in de bilge.
Ondertussen een paar keer gevaren maar het probleem bleek toch niet opgelost, want ik haalde om even te checken drie weken terug 4ltr vloeistof uit het carter.
Bij controle bij een dieselmonteur bleek dat de as van de injectiepomp lekte en dat één van de twee verstuivers pieste en de andere werkte ook niet helemaal lekker. Keerring op de as wordt vervangen en ik laat de pomp visueel controleren om te kijken voor verdere optische problemen, en de twee verstuiver worden vervangen. Ze gaven wel aan dat voor het goede de pomp eigenlijk op een testbank getest moet worden, maar omdat de motor snel en goed start en verder geen problemen geeft vonden zij dit niet echt nodig .
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
hoewel vervelend genoeg allemaal, je bent al een heel eind op weg. Wat ik niet meer terug zie is je koelingsprobleem. Heb je daar nog iets aan kunnen ontdekken?
Je schrijft trouwens dat het een VP md7b, 13pk is. Ik dacht dat de md7a 13pk is en de 7b 17pk?
Koelingsprobleem bleek bij controle/servicebeurt een lekke wierpot te zijn die valse lucht trok i.p.v. water.Dus dat probleem is opgelost.
Heb nu mijn boot na twee weken bij de werf gelegen te hebben afgelopen Vrijdag opgehaald en na het betalen van toch wel een dikke rekening de boot terug gevaren naar de haven (uurtje varen) onderweg zag ik wel een lampje oplichten, maar omdat de monteur het stationair wat terug had gedraaid (op verzoek) dacht ik dat dat het lampje van de dynamo was (had de monteur al aangegeven dat hij af en toe kon oplichten) Naderhand vond ik dat raar omdat ik niet stationair terug ben gevaren. Zaterdag avond nog even voor het slapen gaan een rondje van pak weg een uurtje gevaren. Vandaag was het plan om weer te gaan varen, maar nu bleef er een ander lampje branden. Bij controle bleek dat het lampje wat eerder af en toe oplichte van de oliesensor te zijn en het ander lampje van de dynamo. Omdat ik het niet vertrouwde toch maar even de oile uit het carter gezogen en tot mijn verbazing haald ik er i.p.v. 3ltr.....5ltr uit het carter . Twee weken later en een rib uit mijn lijf ben ik dus niks opgeschoten. Heb al contact gehad met de monteur via mail en die antwoorde dat het asje waar de keerring die lekte over heen ging misschien wel iets te ver uitgesleten moest zijn. Snap niet dat zoiets niet gecontroleerd wordt. De pomp was trouwens opgestuurd voor reparatie omdat het bedrijf waar ik mijn boot heen heb gebracht dat zelf niet kon uitvoeren. Dus mijn conclusie is dat of de reparatie is niet uitgevoerd of slecht uitgevoerd. Baal er wel van want ik ga er van uit dat de reparatie goed uitgevoerd wordt.
De lekkage is na de ''reparatie '' voor mijn gevoel alleen maar slechter geworden. Want voor de reparatie haalde ik na ruim 5 uur varen 4ltr vloeistof uit het carter en na de ''reparatie na +/-2uur varen 5ltr??????
Ik dacht ook dat de MD7b een 17pk versie was, maar er bestaat ook een 13pk versie.
Helaas hebben we Zaterdagavond de bruinvis niet gespot
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Kleine update wat betreft de ''lekkage''.
Waarschijnlijk heeft de monteur een fout gemaakt en niet of niet alle olie uit het carter gehaald en er nieuwe olie bij gedaan (bij een eerdere navraag wist hij dat niet meer precies). Want alles is gecheckt, motor heeft onder belasting een paar uur bij hun in de haven liggen draaien en het oliepijl was niet opgelopen (gechecht op een oliepijlstok die heel slecht af te lezen is, wat de monteur ook zelf aangaf, zelf had ik de olie even uit het carter gehaald). Wel lichte af en toe bij warme motor het olielampje op maar dat kan zijn dat de sensor een foutmelding geeft. Als monteur zou ik dat even uitgezocht hebben met een metertje, maar uit zijn verhaal te horen is dat niet gebeurd???????
Nu zijn er nog een paar knullige fouten aan het licht gekomen dus mijn eerste indruk is niet al te best. Verder laat ik het hier maar bij.
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Ik heb nog eens zitten brainstormen over het feit dat het teveel aan verdunde olie nooit af te lezen was op de peilstok.
Ben geen monteur of iets in die geest, maar ik dacht ooit ergens te lezen te hebben dat er onderin de opening van de peilstok een rubber ringetje zit om de olie uit het carter tegen te houden. Zou het dus niet zo kunnen zijn dat als je de peilstok uit de motor haalt de olie als het ware van de peilstok geveegd wordt en dat er alleen olie op het indicatie stukje waarop je het maximum en minimum kan aflezen blijft zitten? Want die is niet rond maar plat.
De monteur heeft alleen op die manier naar het peil gekeken en niet ter controle de olie uit het carter gehaald. Denk dat ik dat morgen toch maar ga doen, want meten is weten.
Bij terugkomst in de haven na een uurtje varen viel me wel op dat het olielampje bij stationair draaien op het ritme van de motor begon te knipperen en bij gas geven ging hij uit. Iemand die dit ook heeft meegemaakt of weet wat dit kan betekenen?
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Ik heb nog eens zitten brainstormen over het feit dat het teveel aan verdunde olie nooit af te lezen was op de peilstok.
Ben geen monteur of iets in die geest, maar ik dacht ooit ergens te lezen te hebben dat er onderin de opening van de peilstok een rubber ringetje zit om de olie uit het carter tegen te houden. Zou het dus niet zo kunnen zijn dat als je de peilstok uit de motor haalt de olie als het ware van de peilstok geveegd wordt en dat er alleen olie op het indicatie stukje waarop je het maximum en minimum kan aflezen blijft zitten? Want die is niet rond maar plat.
De monteur heeft alleen op die manier naar het peil gekeken en niet ter controle de olie uit het carter gehaald. Denk dat ik dat morgen toch maar ga doen, want meten is weten.
Bij terugkomst in de haven na een uurtje varen viel me wel op dat het olielampje bij stationair draaien op het ritme van de motor begon te knipperen en bij gas geven ging hij uit. Iemand die dit ook heeft meegemaakt of weet wat dit kan betekenen?
De peilstok geeft echt aan wat het actuele peil van het carter is. Die rubberafsluiting zit boven aan de peilstok. Slecht af te lezen wanneer er veel brandstof door de smeerolie zit. Het mengsel is altijd veel schoner dan pure smeerolie.
Bij een laag toerental zal de oliedruk lager zijn en geeft dat knipperende waarschuwinglampje aan dat de druk rond het alarmpunt zit. De kans dat dit gebeurt ia groter wanneer de olie warm is. Het zal ook gebeuren wanneer de olie verdunt is door de aanwezigheid van brandstof in de smeerolie(smeerolie verdunning)
Omdat de peilstok een beetje glimt en dus slecht af te lezen is heb ik die een beetje mat gemaakt en na een half uur in de haven te liggen heb ik het peil gecheckt en op het indicatie gedeelte zat de (nieuwe) olie tot max. Maar als de afdichting bovenin zit gaat mijn vermoeden van dat de olie van de peilstok geveegd wordt dus niet op.
Dus morgen ochtend meteen maar even de olie uit het carter pompen en hopen dat er niet alsnog een lekkage is en dat het komt door dunne warme olie. Of misschien een storing aan de sensor?
Ben zelf nog even opzoek gegaan en kwam dit tegen.
[Knipperend olielampje bij laag toerental:
Een andere indicatie van een mogelijk minder goed aanwezige oliedruk is dat het olielampje bij warm weer (motorolie dunner) af en toe opflikkert. Dit zal dan met name bij een stationair draaiende motor zichtbaar zijn. Ook bij een sterk vervuilde oliefilter en motorolie kan het olie lampje af en toe oplichten. Ook dan gebeurd dat met name bij een laag toerental. Een knipperend olielampje kan echter ook de oorzaak zijn van een niet goed werkende oliedruksensor. Daarlangs is het verstandig de kabel naar de oliedruksensor te controleren op een kabelbreuk of mogelijke sluiting. Ook het dicht slippen van oliekanalen kan de oliedruk beïnvloeden. Zo is het mogelijk alvorens de motorolie te verversen het motorolie systeem te reinigen. Het meest bekende product daarvoor is flush (inwendige motorblok reiniger). Als u twijfelt over de oliedruk is het verstandig deze te meten of te laten meten. Een te lage oliedruk kan flinke schade aan de motor veroorzaken.]
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Check ook even of je wel de juiste dikte olie er in hebt. Zoals gezegd wordt warme olie dunner en dat geeft wat drukverlies. Als er een moderne (dunnere) olie in zit kan dat wel iets verklaren.
Dan is er nog iets met minerale olie of synthetische. Ik ben de details van dat verhaal effe kwijt, maar als er verkeerde olie in zit kan dat de keerringen beschadigen en ben je ook je druk kwijt.
Google daar even naar en bel je monteur. Stel hem de vraag welke olie (merk, type, dikte) hij er in gegooit heeft. En let dan op mineraal of niet. Ik hoop echt voor je dat daar geen vergissing in is gemaakt......
Volgens deze informatie hoort er een SAE30 olie in dieseldokter.nl/?page_id=1367
Maar er zit nu een 15W-40 Volvo olie in....dikker dus. Ik heb mij laten vertellen bij een Volvo-Penta dealer dat de olieën allemaal als het ware herzien zijn en dat Volvo eigenlijk i.pv. een SAE30 een 15W-40 olie gebruikt. Of het synthetisch is of mineraal daar kan ik je even geen antwoord opgeven.
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Als je de olie er uit pompt en het volume gaat meten, moet je even voorzichtig zijn met de aannames die je doet. De meeste motor fabrikanten geven totlae hoeveelheid smeerolie op, dat is inclusief de hoeveelheid die in je oliefilter achterblijft als je de motor leeg pompt. Voor kleine motoren kan dat zomaar 25% in volume schelen.
Die volumes verschillen nogal heb ik gemerkt, dit handboek b.v. (pagina 17)www.ankan.nl/download/Doe%20he...lvo_penta_md5-17.pdf heeft het over 2,5ltr zonder en 2,8ltr met olie filter en bij de Volvodealer hadden ze het over 3ltr denk met filter.
Maar als ik er meer dan 3ltr (dunne) olie uithaal moet ik eigenlijk al genoeg weten
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Prima, ik wilde even zeker weten of het verschil bekend was.
Ik heb een paar jaar terug iets vergelijkbaars aan de hand gehad met mijn motor. Ik heb toen vele dingen geprobeerd, maar het bleek uiteindelijk een verstuiver te zijn die niet goed werkte bij lagere toerentallen.
Ik kon toen overigens goed ruiken als er diesel bij de olie zat, zelfs al was het maar 10%. Het verschil in viscositeit was ook merkbaar verschillend met slechts een paar procent diesel erin.