Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: lucht in brandstof systeem

lucht in brandstof systeem 09 sept 2016 16:48 #766521

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Hallo ik heb een probleem met de Yanmar 1 gm ( 7 pk) . Telkens zit er lucht in het systeem, via filter ontlucht ik dan met opvoerpompje en motor loopt prima. toch zit er steeds weer lucht in, het brandstof filter houder zit steeds niet vol.

Wie heeft er een idee?

Harry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 09 sept 2016 17:01 #766523

ergens onderweg wordt lucht aangezogen, aansluiting tank, slang klem tank bijna leeg
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 09 sept 2016 17:34 #766527

Delphi filter? 9 van de10 keer het probleem. Te veel afdichtingen die problemen veroorzaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 09 sept 2016 18:07 #766534

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Of het fijnfilter, dit is een zwak punt van de Yanamar.

Vervangen de o-ring en het ringetje onder de ontluchtingsschroefjes , dit is standaard van kunststof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 09 sept 2016 18:50 #766556

-Slang even losmaken bij opvoerpomp
- kraan tussen groffilter en tank dicht
- Keihard in de slang blazen

Dan zie je/voel je/hoor je, of het ergens lekt.
Als dat niet zo is zit het of voor of na je dit stuk:

- opvoerpomp laten werken en goed kijken of je luchtbelletjes in Delphi filter ziet> Als dat zo is: Lek tussen kraan en tank.

Als dat niet zo is: Lek na aansluiting opvoerpompje.

Zo deed een monteur bij mij aan boord het ooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 09 sept 2016 19:45 #766575

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Hallo en alvast dank allen. Idd een Delhi filter en ik denk dat ik die tijdelijk omzeil om te kijken of het daar in zit. De ring bij ontluchting zit eR maar is van koper. Zal eens vervangen. De o ring had ik al vervangen voor een iets dikkere. Dat gaf geen resultaat.

Morgen aan de slag. Wordt vervolgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 09 sept 2016 19:51 #766576

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Deze link heb ik al eerder geplaatst, het is de beschrijving van het brandstofsysteem van de 1GM10.

Bijlage:

Bestandsnaam: C777Brands...-1-2.pdf
Bestandsgrootte:511 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 10 sept 2016 07:37 #766628

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Mooi document zeg dank je wel. Moet het delphi filter er wel tussen of zou het filter yanmar ook voldoende zijn ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 10 sept 2016 08:46 #766636

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Als de tank lager dan de motor zit. Controleer ook of de retour ook zoals in de pdf onder het nivo van de diesel in de tank uitkomt. Anders komt er lucht in het systeem als je de motor stil zet.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 10 sept 2016 11:32 #766661

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
johannesw schreef :
Delphi filter? 9 van de10 keer het probleem. Te veel afdichtingen die problemen veroorzaken.

Meer de onkunde om het filter goed te monteren?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 10 sept 2016 13:05 #766671

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
goo.gl/photos/u21fHUv97ASigG8C9

Hallo mensen, na een ochtend sleutelen geen resultaat geboekt. Ik kom er niet uit.

wat ik gedaan heb
  • eerst het delhi filter er tussenuit gehaald en slang direct van tank naar opvoerpomp aangesloten
    ontlucht met de hand, prima
    nog eerst doorgeblazen maar er lekte nergens iets

    als de motor weer loopt ontstaat er toch lucht in filterhouder
  • de motor gaat steeds langzamer lopen zie video
    ringetje ontluchting filter zit er wel in
    filterhouder nogmaals stevig aan gedraaid
    ontlucht bij hoge druk pomp

    later onder het draaien ook bij de verstuiver maar kwam niks uit.
    steeds met de hand ok maar lijkt wel of de opvoerpomp via nokas niet goed word aangedreven?
    opvoerpomp los gehaald en foto en film gemaakt
    pompje lijkt het goed te doen
    later nog slang in een tank je gehangen om uit te sluiten dat de tank verstopt zit maar kan haast niet,
    retour leiding ligt wel los maar lager dan tank.

    nou tips en trucs welkom anders zal ik hem door en dure vakman moeten laten nazien.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 10 sept 2016 13:20 #766672

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 866
Heb je geprobeerd om met een slang rechtstreeks naar de opvoerpomp?Dus zonder filters ed.?Mocht hij dan nog ergens lucht wegtrekken dan zou dat ook nog in de opvoerpomp zelf kunnen zitten?Zit daar geen membraam oid in?Mocht er daar ergens een scheurtje zitten dan kan hij daar dus ook nog lucht trekken door de pomp zelf...

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 10 sept 2016 17:47 #766705

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Het oplossen van brandstofaanvoerproblemen vergt een strikt systematische aanpak. Bij het vinden van de oorzaak kun je het beste beginnen met het gedeelte na de opvoerpomp, dat staat onder overdruk en is gemakkelijk te ontluchten. Zet aan de toevoerzijde van de opvoerpomp een stuk slang en hang dit in een jerrycan met diesel. Open de ontluchting op het fijnfilter, en pomp met de handbediening net zo lang tot er diesel uit de ontluchtingsschroef van het fijnfilter komt, en zet dan de schroef dicht. Open nu de ontluchtingsschroef op de HD pomp (dit is de ontluchtingsschroef op de HD pomp), en ga met de handbediening pompen tot er geen luchtbellen meer verschijnen. Zet de schroef dicht, de motor moet nu kunnen starten. Tijdens het lopen zet je nogmaals de ontluchtingsschroef op het filter open en kijkt of er misschien nog luchtbellen voorbij komen, en sluit dan de ontluchtingsschroef. Hetzelfde kunstje als zojuist beschreven doe je met de ontluchtingsschroef op de HD pomp. Lucht aan de HD zijde is onwaarschijnlijk als de motor tot voor kort goed heeft gelopen, maar dit kun je eventueel ook checken. De motor moet nu zonder problemen blijven lopen en toeren kunnen maken. Door de overdruk in dit gedeelte van het brandstofsysteem kan er geen lucht worden aangezogen. Eventuele lekkages zie je door ontsnappende diesel. Als je nog steeds problemen hebt, dan is er iets aan de hand met de opvoerpomp.

Als alles tot zover OK is, sluit dan het Delphi filter weer aan (zorg dat de ontluchting bovenop het Delphi filter dicht staat), en pomp met de handbediening het filter vol. Hiervoor moet de ontluchting op het fijnfilter open staan. Pomp net zolang tot alle lucht uit de Delphi en de leidingen tot aan het fijnfilter is verdwenen, en sluit dan de ontluchting op het fijnfilter. Start de motor, deze moet nu probleemloos lopen. Zo niet, dan zit er in het aanzuiggedeelte voor de opvoerpomp een luchtlek. Check slangen, slangklemmen en Delphi op onregelmatigheden.

Succes !
Laatst bewerkt: 10 sept 2016 17:48 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 11 sept 2016 10:01 #766786

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
dank voor de uitgebreide uitleg.

wat ik niet snap is dat handmatig de opvoer opvoer pomp het wel doet maar via de motor niet. zou het aan de nok as kunnen liggen? raar dat hij 4 maanden prima heeft gefunctioneerd....

ik heb ook onder het varen moeten ontluchten om thuis te komen...

misschien nog een test met een tankje dat ik nog heb met aanvoer aand e onderzijde en die wat hoger in de boot zet, dan heeft hij iig aanvoer druk?

in mijn farymann h eb ik destijds de opvoerpomp omzeilt en vervangen voor een electrisch pompje.

als de nokas vervangen moet ben ik helemaal de sjaak...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 11 sept 2016 10:39 #766794

Aprodite schreef :
dank voor de uitgebreide uitleg.

wat ik niet snap is dat handmatig de opvoer opvoer pomp het wel doet maar via de motor niet. zou het aan de nok as kunnen liggen? raar dat hij 4 maanden prima heeft gefunctioneerd....

ik heb ook onder het varen moeten ontluchten om thuis te komen...

misschien nog een test met een tankje dat ik nog heb met aanvoer aand e onderzijde en die wat hoger in de boot zet, dan heeft hij iig aanvoer druk?

in mijn farymann h eb ik destijds de opvoerpomp omzeilt en vervangen voor een electrisch pompje.

als de nokas vervangen moet ben ik helemaal de sjaak...

Ik had precies hetzelfde, met de hand op opvoerpompje liep hij prima, als ik niet pompte stopte hij ermee. Bleek bij mij lucht te lekken langs schroefdraad van het kraantje in mijn Delphi filter.

Zeker bij lage toerentallen is de opbrengst met handmatig pompen gewoon hoger.

Dus wat jij beschrijft kan betekenen dat de pomp niet loopt op de motor (volgens mij zeer onwaarschijnlijk...) maar zeker niet de enige verklaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 11 sept 2016 10:46 #766796

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
dank je. lijkt ook onwaarschijnlijk maar je zou zeggen dat via motor aandrijving de opvoerpomp juist een hogere opbrengst zou hebben. maar jou indruk is anders dus, interessant....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 11 sept 2016 11:08 #766801

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Dat er iets met de nokkenas is lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Heb je de test met het pompje gedaan zoals beschreven in het document van CeesS?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 11 sept 2016 13:09 #766812

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
niet in een bakje met diesel maar zal ik idd proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 11 sept 2016 13:33 #766816

De monteur die bij ons aan boord was maakte gewoon de leiding van opvoerpomp tot HD pomp los en keek of er diesel uit spoot bij ronddraaien op startmotor.
Kwam er idd (had ik ook al gecontroleerd) maar hij zei gelijk 'dat is te weinig'.

Dat nokje doet het wel of niet lijkt me, als hij loopt (ook al loopt hij slecht) beweegt het nokje.

Opbrengst van pompje lijkt me product van hoe vaak je de nok heen en weer beweegt en hoe ver heen en weer. Blijkbaar kan je dat met de hand beter doen , iig bij lage toeren. Ik weet niet hoeveel vertraging er op dat nokje zit, neem niet aan dat die 1000 keer pm gaat bij 1000 toeren, dat hou je met de hand niet bij uiteraard.

Succes ermee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 11 sept 2016 14:10 #766821

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
De nok zit op de nokkenas, die ronddraait met de halve snelheid van de krukas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 11 sept 2016 14:33 #766826

CeesS schreef :
De nok zit op de nokkenas, die ronddraait met de halve snelheid van de krukas.

ah, in dat geval verbaasd het mij ook dat je met de hand meer opbrengst maakt...
Blijkbaar groter slagvolume?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 11 sept 2016 15:03 #766829

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Bas van Dijk schreef :
CeesS schreef :
De nok zit op de nokkenas, die ronddraait met de halve snelheid van de krukas.

ah, in dat geval verbaasd het mij ook dat je met de hand meer opbrengst maakt...
Blijkbaar groter slagvolume?

Slagvolume wanneer je met de hand pompt is gelijk aan slagvolume wanneer de pomp door de nokkenas aangedreven wordt.
En je moet echt heel snel met de hand pompen om meer te verpompen dan dat de motor dat zelf doet.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 sept 2016 15:04 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 11 sept 2016 16:40 #766847

douwe schreef :
Bas van Dijk schreef :
CeesS schreef :
De nok zit op de nokkenas, die ronddraait met de halve snelheid van de krukas.

ah, in dat geval verbaasd het mij ook dat je met de hand meer opbrengst maakt...
Blijkbaar groter slagvolume?

Slagvolume wanneer je met de hand pompt is gelijk aan slagvolume wanneer de pomp door de nokkenas aangedreven wordt.
En je moet echt heel snel met de hand pompen om meer te verpompen dan dat de motor dat zelf doet.

Ik bedenk me opeens dat het bij met het pompje of het Fer Delphi filter was!!

Dus: Hij liep niet uit zichzelf, maar wel als ik bleef pompen met het pompje op groffilter.
Dus dat verklaard het wel (gewoon een pomp met meer vermogen).

Maar hoe kan het dan wat TS zegt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 12 sept 2016 07:42 #766965

De brandstof tank, heeft een aanzuigpijp. Meestal bij oudere tanken is die van ijzer.
Als die door dat de tank niet altijd vol gevuld is een door geroest plekje heeft, of een scheurtje, dan zal dat er voor zorgen dat er altijd lucht mee de leidingen in wordt gezogen. Daar kan je niet tegen ontluchten...
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 12 sept 2016 07:53 #766968

Thomss schreef :
De brandstof tank, heeft een aanzuigpijp. Meestal bij oudere tanken is die van ijzer.
Als die door dat de tank niet altijd vol gevuld is een door geroest plekje heeft, of een scheurtje, dan zal dat er voor zorgen dat er altijd lucht mee de leidingen in wordt gezogen. Daar kan je niet tegen ontluchten...

Goed punt, maar dan moet je luchtbellen in je Delphi filter zien. Zijn die er?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl