bootjose schreef :
motor is goed warm rond de 90 graden bij volle kracht. neem ik gas terug koelt hij ook af naar 80.
de motor loopt goed, er zit wel wat verschil in een klein beetje meer of minder gas bij lage snelheid, dan loopt hij beter, bij volle kracht loopt hij goed.
hij gebruikt geen olie, moet nooit bij vullen.
de oliedruk is altijd gelijk.
de motor rookt zeker bij de koude start. na 4 uur varen nog steeds wat rook zichtbaar.
koelvloeistof (groen) moet ik wel eens wat bij vullen, hangt wel eens een druppeltje aan de zwarte warmtewisselaar.
water in de motorolie of dieselolie? hoe controleer ik dat ?
Als de motor vooral/erger rookt bij een koude motor kan het natuurlijk niet echt aan de hoeveelheid koelwater liggen.
Gezien het feit dat het bij warme motor minder wordt gok ik op een "nadruppelende" verstuiver waardoor er onverbrande diesel in de uitlaat komt .
Water in de olie zie je makkelijk want dan wordt de olie "melkachtig" dorodat het water erin geemulgeerd wordt.
Water in de diesel is onwaarschijnlijk omdat er in diesel helemaal geen water oplost Komt er wel af en toe een druppeltje water in de diesel naar de motor zal deze even gaan sputteren en dan weer doorlopen. Komt er vrijwel allen water stop de motor subiet .
Overigens verdampt er altijd water in de uitlaat. Ten eerste omdat er immers koelwater bij de hete uitlaatgassen komt die afkoelen door verdampen van water en ten tweede omdat bij verbranden van diesel per kg diesel zelfs meer dan een kg water ontstaat naast ruim 3 kg CO2.
Omdat daardoor de waterdampspanning boven het warme uitlaatwater vaak hoger is dan die de omgevingslucht kan bevatten ontstaat er , vooral als het vrij koud is of de lucht erg vochtig en warm is, een witte damp bij de uitlaat.
Grijze damp is echter nooit water maar vrijwel altijd te wijten aan onverbrande diesel , niet et evrwarren met teveel diesel want dat geeft zwarte rook.
Ad