Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuwe Dieselmotor

Nieuwe Dieselmotor 21 sept 2016 15:09 #769620

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Mag ik uw welgewaardeerde mening over volgende motoren, waar ik een keuze uit zal moeten gaan maken.

Kies ik voor de Beta Marine 38 ( hier
Of voor de Mitsubishi S4L2? ( hier )

Wat zou u kiezen, en waarom?

Daarnaast is er ook nog de Marine Power 4.40 ( hier ), maar die lijkt wel heel erg veel op de Timray, of vergis ik me? Zelfde basis?

Over Chinese motoren valt te redetwisten, dat blijkt reeds uit mijn zoekwerk op o.a. onze site. Is de Mitsubishi ook van Chinese makelij?

Meer gerichte vragen heb ik niet, ik kijk wel hoe er gereageerd wordt... ;-)

Jo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 21 sept 2016 15:20 #769625

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Er wordt meer in China gemaakt dan we willen weten waarschijnlijk.

Officieel is Misubishi Japans, maar of het daar ook geassembleerd wordt?

Marine Power Diesel 4.40 en Timray TMD37di zijn exact dezelfde motoren uit China.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 21 sept 2016 15:22 #769627

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Kijk uit wat je zegt als je geen Chinese motor wilt. De meest hoofd onderdelen komen vandaag de dag uit China of India. B) Kan je echter verder geen tip geven. Grasman schijnen dezelfde motoren te zijn dan Mitsubishi . Volgens mij liggen ze allemaal met elkaar in bed op de een of andere manier.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 21 sept 2016 15:24 #769628

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6390
Ik vind Beta en Mitsubishi beide mooie motoren. Beiden Japans, zeker betrouwbaarder dan Chinees. Drinkwaard is een vertrouwd adres, over die Beta dealer gaan wat wazige verhalen maar weet het fijne er niet van. Drinkwaard heeft een mooie aanbieding.

Voor wat het waard is advies van een ex machinist en ex dieselmonteur.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 21 sept 2016 17:43 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 21 sept 2016 15:32 #769630

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als ik moge kiezen zou ik voor Drinkwaard gaan, dit is een vakkundig bedrijf.

Beta is een goede motor maar hij moet worden ingebouwd door het bedrijf waar ik helaas ook op het moment wisselende verhalen hoor

De Chinese motoren zijn niet slecht meer maar ik zou toch nog geen en willen hebben ten zij het budget allen die toelaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 21 sept 2016 15:55 #769632

Erg tevreden met yanmar
Laatst bewerkt: 22 sept 2016 05:05 door AccountVerwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 21 sept 2016 16:49 #769655

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Alvast bedankt iedereen. Zeker blij dat Fer hier zijn mening heeft neergezet!

Waar ik me ook op oriƫnteer: hoe zal een koper 'ooit' reageren op deze nieuwe motor. Ja natuurlijk is een goede motor ook voor mij van belang, maar wat als een koper me ooit attent maakt op: 'die Chinese motor... en dat vervolgens gaat gebruiken als argument'.
Niet dat ik onmiddellijk ga verkopen, maar ik neem het wel mee in mijn beslissing.

Maar voor zover ik begrijp is een Mitsubishi dus iig geen 'motor met een mindere naam of faam'.

Overigens een zeer leuk en onderhoudend gesprek gehad met mijnheer Kuykhoven van Beta Marine: eerlijk gezegd klonk dat best ok. Hij heeft iig ervaring te over met Westerly's. Hij kende veel details.

Drinkwaard is relatief bij de deur, en reageert snel op mails.


btw, zelf inbouwen? Nou... ik denk het niet... :S :huh: ;)
Laatst bewerkt: 21 sept 2016 16:51 door BM Sail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 21 sept 2016 17:11 #769663

Het voordeel van een beta is dat er een verwisselbare zinkanode in het dekseltje van de warmtewisselaar zit. Bij een Vetus Misubitshi is dat niet het geval en heb je snel corrosie rondom de o ringen van warmtewisselaar.
Weet niet hoe dit bij een Drikwaard Mitsubishi zit.
Heb zelf een Beta en ben hier zeer tevreden over. Dhr. Kuikhoven heeft veel kennis over het inbouwen van motoren. Heb veel aan zijn adviezen gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 21 sept 2016 17:44 #769671

BM Sail schreef :

Maar voor zover ik begrijp is een Mitsubishi dus iig geen 'motor met een mindere naam of faam'.

Ooit problemen gehad met de gemiddelde japanse auto..? :)
Merk is ook een begrip in de zware industrie.

Mitsubishi motoren voor onze bootjes worden hier veelal onder de naam Vetus verkocht met bijhorende kleur :laugh:
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 21 sept 2016 17:55 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 21 sept 2016 18:35 #769683

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Bij mij stond Beta op de nominatie. De basisblokjes van Kubota (Beta, Nanni) of Mitsubishi (Vetus, Sole, Craftsman, drinkwaard) verschillen volgens mij niet veel qua kwaliteit. De marinisatie wel. Drinkwaard vond ik wat grover. Kijk alleen al naar het fijn filter met de aansluitingen en de opvoerpomp. Ik had bij die merken bij Beta het beste gevoel. Maar het werd toch een gebruikte Yanmar :)

Maar kijk niet alleen naar het merk. De Mitsubishi heeft meer cilinderinhoud en heeft dus een paar PK's meer en ook nog eens bij een lager toerental. Op lange stukken is minder toeren hoeven draaien prettig. Staat wel weer een paar extra kilo en wellicht ruimte tegenover.
Laatst bewerkt: 21 sept 2016 18:35 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 21 sept 2016 18:41 #769685

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
quote
Op lange stukken is minder toeren hoeven draaien prettig. Staat wel weer een paar extra kilo en wellicht ruimte tegenover.

Goed argument. Nu zit er op dit moment nog een Thornycroft T90 in, en die is ook niet zo klein en licht.

Overigens wist ik niets van die link tussen Mitsubishi en Vetus...

(btw, ik heb helemaal niets tegen Chinese motoren! Zo zou ikzelf er iig geen punt van maken bij de aankoop van een boot.)
Laatst bewerkt: 21 sept 2016 18:50 door BM Sail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 21 sept 2016 20:39 #769719

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1160
Ik kan Drinkwaard aanbevelen.
Ben zelf een paar jaar geleden bij hun uitgekomen op een Craftsman 4.42. OP basis van hetzelfde Mitsubishi blok, en zo te zien technisch identiek aan Vetus tegen een lagere prijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 22 sept 2016 05:09 #769744

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1075
De basisblokken van allebei de motoren zijn in mijn ogen prima. Ken de Drinkwaard marinisatie niet, maar ik verwacht dat je wat dat betreft bij de Beta meer krijgt. Dat mag ook wel want de prijs ligt hoger. De basis blokken worden voor verschillende doeleinden gemaakt. Je wil bijvoorbeeld liever niet een blok hebben dat uitgelegd is voor een vast toerental in generatorgebruik. Die heeft een andere brandstofpomp.

Eerlijkere vergelijking is in mijn ogen de Beta vergelijken met een Craftsman, Sole of Vetus marinisatie van het Mitsubishi blok. Vraag bij Drinkwaard eens naar de detail verschillen tussen de door hen gemariniseerde Mitsubishi en de Craftsman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 22 sept 2016 07:24 #769766

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
Altijd een moeilijke discussie welke motor gaan we voor een bekend merk/ dealer of gaan we "goedkoop" niet gevestigde naam.

Feitelijk zijn alle genoemde motoren door externe partijen gemariniseerde blokken. De vraag is dus niet is het een betrouwbare motor maar is de marinisatie betrouwbaar uitgevoerd. Krijg je een goed gevoel bij het betreffende bedrijf.

Drinkwaard had vroeger Mercedes en andere A merk blokken in de aanbieding en hebben over de jaren een zeer goede naam opgebouwd. De laatste jaren zie je ook bij Drinkwaard de "goedkopere" motoren. Craftsman en eigen merk Marine power. In mij opinie zal een degelijk bedrijf enkel zijn naam en faam aan deze motor verbinden als ze er zeker van zijn dat het goed is.

Met de merken die je noemt is niks mis. Ik zou mij naast de motor ook oriƫnteren op een inbouw adres. Dit is het adres waar je later naar toegaat als er problemen zijn. Omdat de problemen vaak niet van de motor komen maar van de oudere hardware er omheen.

Zie de diverse post op fora over motor wissels.

Hiermee zou ik gaan shoppen. A merk basis motor (zoals al genoemd). Voor de installatie van de motor zou ik mij nog afvragen of:
- met of zonder homokineet minder trilling)
- revisie/ vervangen van de as en lager bussen?
- uitlaat slangen en dempers?
- Seal aan de binnen kant? (naar water gesmeerd)
- andere schroef?

Mogelijk een aantal mensen aanboord uitnodigen zodat ze kunnen zien waar ze mee moeten werken en of bovenstaande items mee genomen moeten worden. Uit deze kan je dan gaan kiezen

Vaak worden bovenstaande punten niet mee genomen en duurt een inbouw of langer of kost toch een hoop meer. Omdat er geen rekening mee is gehouden. Als je een goede inbouwer hebt zal hij bellen als hij iets ziet wat vervangen moet worden. Dan kost het de hoofdprijs want het moet snel en er is geen keuze. Een minder goede klapt het spul er in en dan krijg je achteraf een hoop gezeur. De motor werkt dan hopelijk fantastisch maar de schroefas hoor je als een malle rammelen.

Mijn advies kijk naar het totaal pakket en niet enkel naar de motor (of eigenlijk de basis motor)

succes en benieuwd naar het eind resultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 22 sept 2016 08:59 #769780

Eens met een eigenaar van een 9m schouwtje gesproken. Die had een lamborghini laten inbouwen. Dat heeft ook wel wat om te zeggen dat je je lamborghini gaat starten. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 22 sept 2016 09:10 #769783

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 730
FirstPrins schreef :
Eens met een eigenaar van een 9m schouwtje gesproken. Die had een lamborghini laten inbouwen. Dat heeft ook wel wat om te zeggen dat je je lamborghini gaat starten. :laugh:

Ik denk zo dat hij of jij in de war is/bent met Lombardini - of is het een 12 cilinder benzinemotor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 22 sept 2016 09:16 #769785

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Niet een lombardini? ;)
Iets logischer dan Lamborghini. Leuke moderne motoren!

Al zijn er speedboaten met lamborghini V12 en lamborghini Tractors maken genoeg dieseltjes maar zijn een beetje groot voor in een boot :)
Laatst bewerkt: 22 sept 2016 09:26 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 22 sept 2016 09:16 #769786

Lamborghini is ook gestart als traktorbouwer, dus een gemariniseerd traktormotortje, waarom niet ;)
Laatst bewerkt: 22 sept 2016 09:16 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 22 sept 2016 09:18 #769787

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6128
:laugh:

eigenlijk toch nog wel een punt:

Zijn er bootmotoren die een distibutieriem hebben die om de zoveel jaar vervangen moet worden of is dat allemaal ketting of tandwielwerk?
Of andere prijzige onderhoudspunten die verschil kunnen maken?

zit zelf ook langzamerhand naar vervanging te kijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 22 sept 2016 09:18 #769788

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Lamborghini tractors bestaat nog steeds! De kleinste motor is een 40pk 4 cilinder 1500cc, even groot als de motoren uit de topic start dus waarom niet?
Laatst bewerkt: 22 sept 2016 09:18 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 22 sept 2016 09:25 #769789

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
HPV schreef :
Zijn er bootmotoren die een distibutieriem hebben die om de zoveel jaar vervangen moet worden of is dat allemaal ketting of tandwielwerk?
Of andere prijzige onderhoudspunten die verschil kunnen maken?

zit zelf ook langzamerhand naar vervanging te kijken
In 'onze' maat motoren:
De SDi van VW marine / Mercury diesel heeft volgens mij een distributie riem. En de genoemde Lombardini's volgens mij ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 22 sept 2016 09:49 #769790

Ja, en allerlei gemariniseerde auto blokken hebben een riem. Nieuw zie je van die omgebouwde blokken nu wat minder maar in jaren 80 en 90 werd er m.i. Meer zelf gemariniseerd door allerlei bedrijven en particulieren. Drinkwaard verkoopt nog altijd ombouwers voor diverse typen.

Kwam laatst een Ford XLD diesel tegen in een te koop zijnd schip, ook met distributie riem. Voor mij een deal breker, liever iets meer courants....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 22 sept 2016 10:01 #769792

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6128
iets meer courants? Je bedoeld dat de modernere diesels juist geen distributieriem meer hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 22 sept 2016 11:58 #769834

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1075
Ook de grotere Vetussen (Hyundai) hebben een riem. De eerder genoemde Mitsubishi of Kubota hebben een ketting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Dieselmotor 23 sept 2016 07:35 #770032

swblom schreef :
Ook de grotere Vetussen (Hyundai) hebben een riem. De eerder genoemde Mitsubishi of Kubota hebben een ketting.

De Mitsubishi's hebben geen ketting maar tandwielaandrijving van nokkenas en inspuitpomp.In ieder geval de Mitsubishi's van Vetus.
En als ik zo de workshop manual van de Kubota (=beta) 3 en 4 cilinder bekijk hebben die ook tandwielaandrijving.
Ad
Laatst bewerkt: 23 sept 2016 08:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl