Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Motorproblemen

Motorproblemen 08 okt 2016 09:24 #773954

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Zit de gaskabel wel goed vast?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 08 okt 2016 09:26 #773955

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
Beluchting Tank verstopt?
Toevoerkraan diesel dicht?
Lucht in je systeem?
Dieselbactetie in je filters
Knik in je dieseltoevoerslang?
Schavielplekken in je slangen (=lucht in je leidingen)
Water in je diesel (bijvoorbeeld tankdop niet goed dichtgedraaid of geen/slecht afdichtingsrubber)?
Diesel tank leeg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 08 okt 2016 09:28 #773956

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
koko schreef :
Beluchting Tank verstopt?
Toevoerkraan diesel dicht?
Lucht in je systeem?
Dieselbactetie in je filters
Knik in je dieseltoevoerslang?
Schavielplekken in je slangen (=lucht in je leidingen)
Water in je diesel (bijvoorbeeld tankdop niet goed dichtgedraaid of geen/slecht afdichtingsrubber)?
Diesel tank leeg?

...ja....of dat.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 08 okt 2016 20:58 #774106

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
koko schreef :
Beluchting Tank verstopt?
Toevoerkraan diesel dicht?
Lucht in je systeem?
Dieselbactetie in je filters
Knik in je dieseltoevoerslang?
Schavielplekken in je slangen (=lucht in je leidingen)
Water in je diesel (bijvoorbeeld tankdop niet goed dichtgedraaid of geen/slecht afdichtingsrubber)?
Diesel tank leeg?

De oorzaak van de problemen staat hier ongetwijfeld bij.
Maar welke........ :dry:

Zal van de week eens een paar van die mogelijke oorzaken onderzoeken en doorstrepen.
Dieselbacterie in je filters....hoe herken je dat?

Vinni
Laatst bewerkt: 08 okt 2016 20:59 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 08 okt 2016 21:12 #774110

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Doordat er zwarte prut aan de ingangskant van je filter zit.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 08 okt 2016 21:38 #774115

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
Vinni schreef :
koko schreef :
Beluchting Tank verstopt?
Toevoerkraan diesel dicht?
Lucht in je systeem?
Dieselbactetie in je filters
Knik in je dieseltoevoerslang?
Schavielplekken in je slangen (=lucht in je leidingen)
Water in je diesel (bijvoorbeeld tankdop niet goed dichtgedraaid of geen/slecht afdichtingsrubber)?
Diesel tank leeg?

De oorzaak van de problemen staat hier ongetwijfeld bij.
Maar welke........ :dry:
Vinni


Gewoon beginnen met de simpelst te checken mogelijke oorzaak en zo naar de rottigste klus.
Overigens zet ik in op diesel bacterie in je filter of water in je tank. Meestal komen die vlak na elkaar. Eerst water in je tank en dan vrij snel de bacterie er achteraan.
Laatst bewerkt: 08 okt 2016 21:40 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 07:36 #774139

Paar tips die ik gebruikt heb om mijn problemen te vinden:

- Slang zo dicht mogelijk bij de motor losmaken en in blazen, hoor je bubbels in de tank? Zo nee dan zit er iets verstopt tussen tank en motor.
- Als je wel bubbels hoort, alles opnieuw ontluchten en opnieuw proberen, als hij het dan weer doet maar na een tijdje weer problemen geeft heb je of een luchtlek, of prut in je tank.
- Kan je in de tank kijken? Bodem schoon?
- Als je tijdens het lopen de hand-opvoerpomp bedient loopt hij dan beter? (als dat zo is dan komt er niet genoeg brandstof door of veel lucht).
- Heb je ontlucht op de verstuivers? Kan een luchtbel vast zitten. Als je de verstuiver bij draaiende motor loskoppelt spuit er dan diesel uit?

Om een luchtlek te vinden deden wij het volgende: Slang los aan opvoerpomp, aanzuigleiding ook uit de tank gehaald, daar dichtgehouden met duim erop en dan hard in de slang bij de motor blazen, alle aansluitingen controleren of daar lucht of diesel uitkomt.

En een Fer filter kopen met pompje... maakt alles een stuk makkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 08:11 #774146

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Vraag....

Bij mij is het uitlaatsysteem (om het zo maar te noemen) gelijk aan het plaatje.
Op de beluchter is een slangetje aangesloten dat naar een doorvoer in de romp loopt.
Als de motor draait komt hier altijd water door naar buiten...evenals door de uitlaat op de spiegel.
Dat klopt?



(plaatje site : Dieseldokter)

Andere vraag.
De motor kent indirecte koeling.
Het valt mij op dat de koelvloestof (het binnenste systeem dus) wat modderig is terwijl dit vroeger schoon was. Is al een tijdje zo.....enig idee wat dit is?

Vinni
Laatst bewerkt: 09 okt 2016 08:12 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 08:16 #774147

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Ik ging er trouwens van uit dat ik automatische ontluchting had op de motor.
Dit blijkt echter (manual eens goed gelezen) deels waar te zijn.
Bij de injectiepomp en verstuiver gebeurd dit automatisch.
Bij de brandstofpomp niet.

Tot nu toe als ik het Delphi filter verving eigenlijk nooit een probleem.
Het kan zijn dat dit nu het probleem veroorzaakt.
Zal het systeem dus eens ontluchten.
Weer wat geleerd.

Vinni
Laatst bewerkt: 09 okt 2016 08:17 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 08:28 #774151

Denk dat je het probleem gevonden hebt dan. Lucht in filter of opvoerpomp...

Over modderige koelvloeistof: wanneer is het voor het laatst vervangen?
Als het oud is (2 jaar of meer) zou ik me er geen zorgen over maken als je geen andere klachten heb.
Als het pas vervangen is even in de gaten houden, dan komt er 'iets' in de koelvloeistof. UItlaatgas of olie (koppakking?), zeewater, ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 08:39 #774156

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Vinni schreef :
Vraag....

Bij mij is het uitlaatsysteem (om het zo maar te noemen) gelijk aan het plaatje.
Op de beluchter is een slangetje aangesloten dat naar een doorvoer in de romp loopt.
Als de motor draait komt hier altijd water door naar buiten...evenals door de uitlaat op de spiegel.
Dat klopt?
Vinni

Dat klopt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 08:59 #774159

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Bas van Dijk schreef :
Denk dat je het probleem gevonden hebt dan. Lucht in filter of opvoerpomp...

Over modderige koelvloeistof: wanneer is het voor het laatst vervangen?
Als het oud is (2 jaar of meer) zou ik me er geen zorgen over maken als je geen andere klachten heb.
Als het pas vervangen is even in de gaten houden, dan komt er 'iets' in de koelvloeistof. UItlaatgas of olie (koppakking?), zeewater, ?

Het is nog nooit vervangen. :dry:
Weet ook niet hoe. Alleen maar incidenteel een beetje bijgevuld.
Was vaak maar een drupje.
Zal eens uitzoeken hoe iek het volledig kan vervangen.
Ook maar eens uitzoeken hoe ik de warmtewisselaar kan reinigen.
Heb ook die video Dieselonderhoud. Volgen mij staat het daar wel op.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 09:00 #774160

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
pieter2 schreef :
Vinni schreef :
Vraag....

Bij mij is het uitlaatsysteem (om het zo maar te noemen) gelijk aan het plaatje.
Op de beluchter is een slangetje aangesloten dat naar een doorvoer in de romp loopt.
Als de motor draait komt hier altijd water door naar buiten...evenals door de uitlaat op de spiegel.
Dat klopt?
Vinni

Dat klopt

Gelukkig,...
Tja je begint je als amateur-dieselmonteur dan meteen over alles zorgen te maken.

Vinni
Laatst bewerkt: 09 okt 2016 09:00 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 09:46 #774171

Vinni schreef :
Het is nog nooit vervangen. :dry:
Weet ook niet hoe. Alleen maar incidenteel een beetje bijgevuld.
Was vaak maar een drupje.


Vinni

Misschien eens de manual helemaal goed doorlezen?
Bij mijn Vetus bijv. moet de koelvloeistof elke 1000 uur of twee jaar vervangen worden. Goed twee keer zo lang gaat ook nog wel maar eeuwig blijft de vorstbeveiliging en vooral de anticorrosie toevoeging echt niet werken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 12:50 #774196

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Vinni schreef :
Het valt mij op dat de koelvloestof (het binnenste systeem dus) wat modderig is terwijl dit vroeger schoon was. Is al een tijdje zo.....enig idee wat dit is?
Vinni schreef :
Het is nog nooit vervangen. :dry:
Weet ook niet hoe. Alleen maar incidenteel een beetje bijgevuld.

Pas op met bijvullen, niet alle koelvloeistof mag gemengd worden.
Artikel AMT - Koelvloeistof niet mengen
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Laatst bewerkt: 09 okt 2016 12:51 door Ome Ed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 13:20 #774198

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Nooit geweten.....

Tijd om alle koelvloeistof te verversen!

@Ad :
Je hebt gelijk hoor.
Vervelende is dat ik eigenlijk niets met motoren heb.
Nooit een brommer of motor gehad.
Ook het onderhoud aan mijn auto.....daar doe ik nooit wat aan. Ja....ruitenwisservloeistof.
Dus dan lees ik de manual (die heb ik echt wel een keer gelezen) maar kan het allemaal niet plaatsen.
Dat gezegd hebbende....kan ondertussen wel filters vervangen, de impeller, olie verversen, snaar op spanning. Ook de meeste termen zijn me onderhand echt wel bekend. Heb al problemen met de startrelais, motorsteunen, gland en de stroom gehad. Maar koeling....afgezien van het wierfilterreinigen en een beetje bijvullen....nee......nog weinig mee gedaan.
Al doende leert men.

Vinni
Laatst bewerkt: 09 okt 2016 13:20 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 14:49 #774204

Vinni schreef :
Vervelende is dat ik eigenlijk niets met motoren heb.

Waarom láát je niet (eens of altijd) een jaarlijkse onderhoudsbeurt doen en kijk je mee? Koelvloeistof vervangen zal standaard niet in zo'n beurt zitten maar valt qua kosten wel mee, verwacht ik. Dan weet je voor de volgende keer (of als je op het water iets moet doen) zelf ook hoe het moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 16:08 #774230

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Dat heb ik al een keer gedaan.
Nu kan ik dus de meeste reguliere onderhoudsklusen zelf doen.
Maar koelvloestof vervangen is toen ook niet gebeurd.

Vinni
Laatst bewerkt: 09 okt 2016 16:09 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 17:45 #774244

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Normale koelvloeistof gaat maar 2 a 4 jaar mee, daarna zijn o.a. de anti roest dopen uitgewerkt.

Motoren met natte voeringen moet de koelvloeistof om de 2 jaar worden vervangen

Als de vloeistof bruine drap is geworden moet het koelsysteem eerst worden gespoeld voordat je de nieuwe koelvloeistof in de motor doet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 17:51 #774245

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Dank je dokter!

Heb al een beetje op jouw site gekeken.

Ik neem aan dat je met "natte voering" een indirect gekoeld systeem bedoelt?

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 17:52 #774246

Ook opgelost dus..
De 'modder' die je ziet is wat lichte roest. Snel vervangen.
Eventueel even aftappen, vullen met water, even draaien, weer aftappen en dan lekkere schone koelvloeistof erin.

Volgens mij heb je eigenlijk helemaal geen probleem.. fijn he?
:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 18:02 #774252

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Nou,,,,,,

Ik hanteer in mijn werk een gouden regel....."Het werkt pas als het werkt".
Maar de voortekenen zijn rooskleurig.
En sowieso weer het e.e.a. geleerd.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 18:06 #774254

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik denk dat de modder een chemische reactie is van verschillende merken type koelvlostoffen die door het bij vullen in het systeem terecht zijn gekomen, vandaar mijn advies om te spoellen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 20:38 #774308

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Dat spoelen, doe je dat met gewoon drinkwater, gedemineraliseerd water, koelvloeistof, azijn, verdund zoutzuur of nog iets anders?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 09 okt 2016 20:43 #774312

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Water

Motor aftappen vullen met water en dan even laten draaien en aftappen, deze stap een paar keer herhalen als dit nodig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl