Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 23 @12:00AM - 12:00PM
Wintermeeting 2019
   

Wedstrijd  

zo mrt 10 @11:00AM -
Grevelingencup inhaalwedstrijd
za mrt 23 @11:00AM -
Grevelingencup finale
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: flexibele koppeling of phytondrive

flexibele koppeling of phytondrive 21 jan 2019 18:01 #1014797

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 561
In een 26 voet bootje moet een nieuwe motor worden ingebouwd.
De huidige motor staat in een hoek van ongeveer 13 graden in lijn met de schroefas.
Volgens de specs van deze mag deze hoek maximaal 15 graden zijn.

Andere (passende) motoren geven een maximale hoek aan van 10 graden.
Ik weet dat de hoek is te overbruggen met een phytondrive of iets soortgelijks.
Daar is echter een druklager en fundering voor nodig en ze zijn duur.

Zijn er nog goedkopere en simpelere alternatieven om de hoek te overbruggen?

Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 21 jan 2019 18:30 #1014807

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6042
Motorfundatie aan de voorkant verhogen ?
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 21 jan 2019 18:33 #1014811

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 561
Dan wordt de hoek groter dan 10 graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 21 jan 2019 18:40 #1014813

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6042
elixer schreef :
Dan wordt de hoek groter dan 10 graden.

Dan begrijp ik de vraag niet :(
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 21 jan 2019 18:42 #1014815

Gaat het om de maximale hoek tussen de motor en de schoefas, of gaat het om de maximale inclinatie waaronder de motor mag werken?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 21 jan 2019 18:49 #1014819

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 561
Erikdejong schreef :
Gaat het om de maximale hoek tussen de motor en de schoefas, of gaat het om de maximale inclinatie waaronder de motor mag werken?

Dat laatste. De schroefas komt binnen in een hoe van 13 graden. De huidige fundatie maakt die hoek dus.
Nieuwe motoren hebben een mx hoek van 10 graden.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 21 jan 2019 18:58 #1014830

Je moet dus hoe dan ook de fundatie gaan aanpassen, met enig geluk heeft je nieuwe motor de steunen hoger zitten en hoef je alleen de achterkant op te blokken.

Een python (of welke andere homokinetische koppeling dan ook) geeft je maximaal 4 graden, dus dat zou jouw motor binnen de grenzen moeten brengen. Felexibelekoppelingen komen niet aan die hoek, die hebben maximaal 1 tot 1,5 graad overbrugbaar en zijn zelfs bij die hoek extra gevoelig voor versnelde slijtage welke breuk tot gevolg gaan hebben.

Ik denk dus dat de python (of gelijken) je enige keus is hier, de andere keus is je schroefas anders inbouwen, maar dat meestal is veel ingrijpender.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 21 jan 2019 19:23 #1014839

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5743
Python mag tot 8 graden, afhankelijk van je vermogen en toeren tal. Het bouwen van de fundatie viel mij mee maar ik was dan ook bezig met een geheel nieuwe motor fundatie.
Python heeft ook een nadeel, een mechanische koppeling kan hard klappen bij het schakelen. Toch vind ik het erg prettig van de voortstuwing niet op de motor zelf wordt uitgeoefend door het stuwdruk lager.

Het mooiste vind ik nog de centrafkex AGM. Die combineert de voordelen van flexibele koppeling ven homokineet met stuw druklager en kan tot 6 graden. Maar die is weer nog duurder...
Laatst bewerkt: 21 jan 2019 19:28 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 21 jan 2019 20:42 #1014880

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3295
www.pythondrive.com/800/talen/...e%20NED%20online.pdf

Het linkerblok op de voorpagina is het stuwdruklager.

Op pag 7 staat eea over hoekfouten.

Een willekeurige flexibele koppeling kan tot 2 graden aan.

www.vetus.com/media/magentomin...20121109012203_0.pdf

Maar let op: meet- en inbouwfouten moeten daar nog van af.

Dus antwoord op je vraag: nee, dat kan niet goedkoper. En vergis je ook niet in het gelazer om een motorzadel echt netjes te verbouwen en de motor uit te lijnen.
Laatst bewerkt: 21 jan 2019 20:44 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 22 jan 2019 08:13 #1014960

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
Ik weet niet hoe de opstelling in de boot is maar wellicht is het aanpassen van de hoek van de schroef as een optie. Dit kan afhankelijk van de constructie redelijk makkelijk. Als de as enkel vast zit in de hak en in een spant kan deze mogelijk wat vlakker gemaakt worden. Er moet dan wel genoeg ruimte onder de motor zijn om deze te kunnen laten zakken. Als je schroefas lagers aan vervanging toe zijn is het mogelijk te overwegen. Als je schroefaskoker helemaal ingegoten is dan zou ik er niet aan beginnen. Er bestaan ook keerkoppeling die al in een hoek staan. b.v DEZE. Dan zou je de as kunnen laten zitten de fundatie kunnen aanpassen naar 6 graden tov de as en een flex koppeling kunnen gebruiken. Wat foto's van de opstelling zouden een hoop helpen. Een homokineet neemt namelijk behoorlijk wat ruimte.
Laatst bewerkt: 22 jan 2019 08:14 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 22 jan 2019 09:22 #1014989

Philip schreef :
Python heeft ook een nadeel, een mechanische koppeling kan hard klappen bij het schakelen. Toch vind ik het erg prettig van de voortstuwing niet op de motor zelf wordt uitgeoefend door het stuwdruk lager.

Even over dat klappen van de keerkoppeling. Ik heb ook een Python en heb dat ook wel eens, maar heeft dat niet meer met de snelheid van schakelen te maken? Ik begrijp niet helemaal wat de rol van de Python daarin is.

Verder niks dan lof voor de Python. Mijn huidige boot is de eerste boot waarop ik varen op de motor niet als een straf ervaar. Nauwelijks trillingen. Als ik op het voordek sta en we varen op de motor, hoor en voel ik hem niet.
Kost een paar centen en zeker op een 26-voeter is het een diepteinvestering die je nooit meer in geld terugverdient. Maar dat is een nieuwe motor ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 22 jan 2019 09:34 #1014992

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5743
lodewijk stegman schreef :
Philip schreef :
Python heeft ook een nadeel, een mechanische koppeling kan hard klappen bij het schakelen. Toch vind ik het erg prettig van de voortstuwing niet op de motor zelf wordt uitgeoefend door het stuwdruk lager.

Even over dat klappen van de keerkoppeling. Ik heb ook een Python en heb dat ook wel eens, maar heeft dat niet meer met de snelheid van schakelen te maken? Ik begrijp niet helemaal wat de rol van de Python daarin is.
Een homokineet is in feite nog steeds een starre verbinding tussen motor en as aangezien er alleen metalen onderdelen inzitten een geen stukjes rubber zoals bij een flexibele koppeling. Bij een hydrolische koppeling (bij vooral wat grotere motoren maar ook auto's) gaat het schakelen niet in één klap maar een beetje geleidelijk. Dan werkt het perfect. Maar bij een mechanische koppeling zoals de meeste kleine motoren, wordt het vermogen van de motor in één keer op de as gezet en dat kan klappen, zeker bij een iets te hoog stationar toerental. Dat zou je bij ene flexibele koppeling niet hebben.

Mijn motor is niet heel nauwkeurig in het stationair toerental. Soms klapt de python er dan flink in. Stationair toerental wat verlagen helpt maar dan staat de motor soms weer te schudden omdat het toerental dan weer iets te laag staat. Ik heb er dus wel eens last van, hoe zachtjes ik ook schakel :)
Dat heeft wellicht ook te maken met een wat forsere schroef en het type keerkoppeling dus niet iedereen heeft er last van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 22 jan 2019 09:56 #1014999

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6042
Ik heb nog niet veel gevaren met mijn nieuwe boot. Yanmar 3YM30 met Aquadrive homokineet. Dat klappen was het eerste wat mij opviel. Snel schakelen, langzaam schakelen, het blijft enorm klappen. Stationair misschien nog iets lager afstellen. Niet fijn maar kan het kwaad ?
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 22 jan 2019 10:12 #1015006

Noballast schreef :
Ik heb nog niet veel gevaren met mijn nieuwe boot. Yanmar 3YM30 met Aquadrive homokineet. Dat klappen was het eerste wat mij opviel. Snel schakelen, langzaam schakelen, het blijft enorm klappen. Stationair misschien nog iets lager afstellen. Niet fijn maar kan het kwaad ?

Ik heb er vooral last van bij snel manouevreren. Snel vooruit, snel achteruit. Maar meestal heeft de motor al even een paar seconden stationair in het werk gestaan (ik vaar dan stapvoets) voor ik 'm in de achteruit zet. Dan hoor ik geen klappen. Misschien heeft het ook iets te maken met de snelheid die je door het water maakt? Mijn stationaire toerental ligt tussen de 8- en 900 toeren (onbelast). Dat lijkt me niet erg laag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 22 jan 2019 16:30 #1015113

lodewijk stegman schreef :
Mijn stationaire toerental ligt tussen de 8- en 900 toeren (onbelast). Dat lijkt me niet erg laag.
Dat is het stationaire toerental van de motor, niet van de schroefas, en dus ook niet wat de homokineet te verhappen krijgt. Afhankelijk van je keerkoppeling zit daar een factor 1.5 tot 3 tussen waarbij je schroefas langzamer draait.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 22 jan 2019 18:29 #1015152

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Als je de motor niet hebt zou ik hem met een keerkoppeling met een hoek bestellen. Bij de beste motoren kan je uit verschillende keerkoppelingen kiezen, recht, met en verzet naar beneden of onder een hoek. Als je voor een met een hoek kiest wordt de hoek waaronder de motor komt te staan kleiner (of horizontaal als je precies je schroefashoek geleverd kan krijgen)
Zorg er wel voor dat de hoek niet te groot is, de meeste motoren houden er ook niet van om voorover te staan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 22 jan 2019 19:06 #1015163

Toch wel vreemd. De meeste motoren die ik ken hebben een inbouwhoek van max. 15graden.
Lijkt me een stuk voordeliger om een passende motor in te bouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 22 jan 2019 20:00 #1015177

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 561
Heren (dames) (gender neutraal) Allen,

Hartelijk dank voor de feedback.
Genoeg input om ons te helpen bij het keuze proces.
Inderdaad lees ik nu in de specs van diverse motoren dat de inbouwhoek niet boven de 15 graden mag zijn.
Met onze hoek van 13 graden moet dat dus lukken zonder phytondrive. Dat scheelt weer een jas.

Wij hebben de Timray 14dI in de shortlist staan. Die heeft echter een inbouwhoek van max 10 graden. Dat is overigens wel vreemd aangezien de basis een kubota blok is, terwijl bijvoorbeeld de Nanni2-14 ook een kubotablok is en een max hoek heeft van 15 graden.

De optie voor de technodrive TMC 60 met een hoek hoek van 7 Graden pakt wel erg duur uit, maar is nog niet uit beeld. Voordeel van deze optie is dat er geen phyton nodig is en dat scheelt natuurlijk geld en constructie werk.

Paul
Laatst bewerkt: 22 jan 2019 20:02 door elixer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 22 jan 2019 21:37 #1015211

De Timray is heel voordelig maar zoals je vermeld moet je dan de prijs van de phytondrive of andere koppeling erbij optellen. Ik heb gezien dat de Timray prijzen ex. BTW gepubliceerd worden.
Als je de de Nanni of Beta marine leveranciers persoonlijk benaderd kun je vaak ook een interessante prijs regelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 23 jan 2019 08:17 #1015280

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5743
Bedenk wel dat je bij een python meer voordelen hebt dat alleen de hoek. Als dus een andere optie even duur uitpakt, zou ik toch wel voor de python gaan.

Zo'n fundering kan al opgelost worden door een stevig plankje in te lamineren. Bij mij ziet dat er zo uit:

Maar hoe ingewikkeld het wordt, hangt ook af van de rest natuurlijk.

De meetmal van Phyton helpt heel erg bij het maken. Die heb ik wel te leen voor je. Daarmee kun je aan beide zijden van de homokineet die hoek aflezen. Ook handig bij het uitlijnen van je motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 23 jan 2019 12:33 #1015377

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Even voor de goede orde, de door jou genoemde Timray 14dI heeft geen Kubota basisblok. Als je goed leest staat er dat het blok gebaseerd is op Kubota techniek. Waarvan wordt niet aangegeven, de boutjes waarmee de metertjes in het paneel zitten? Ook is dit statement nog steeds waar als het Kubota techniek uit hun oprichtingsjaar 1890 is.

Er is al veel over geschreven, het zullen misschien beste motoren zijn. Mijns inziens proberen ze je willens en wetens op het verkeerde been te zetten. Voor mij reden om er met een grote boog omheen te lopen.

Wij hebben een paar jaar geleden voor een Sole/Mitsubishi gekozen, nog geen seconde spijt van gehad. een echte Kubota (Beta Marine/Nanni) was mijn tweede keus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 23 jan 2019 13:05 #1015386

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Voor een python-drive geldt: "het genoegen duurt voort lang nadat de hoge prijs vergeten is..."
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 23 jan 2019 19:08 #1015514

Heb evt. een gloed nieuwe Bullflex voor je in de aanbieding.
voor een 30 mm as.......tot 50 PK.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 23 jan 2019 19:34 #1015524

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4619
Bullflex heeft een maximum van 2 graden meen ik?
Loopt mooi weet ik uit eigen ervaring maar zo'n Phyton lijkt me wel top!
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Laatst bewerkt: 23 jan 2019 19:44 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flexibele koppeling of phytondrive 24 jan 2019 18:39 #1015806

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Ik zou toch opzoek gaan naar een motor die die inbouwhoek wel mag hebben of een koppeling met hoek heeft.
Overigens ben ik niet te spreken over timray.
Chinese imitatie, niks kubota gewoon gekopieerd.
Alle waar naar zn geld zullen we maar zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.260 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl