Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Filters vervangen en wat nu.....?

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 10:13 #1022449

Ik heb een Delphifilter met pomp. Daarmee heb ik na filter wisselen de Delphi en het filter op de motor snel vol met diesel. Laatste stukje ontluchten met het VP handpompje want met de pomp van het Delphi filter gaat het wel erg hard en lek ik veel diesel (daar kwam ik na de 1e keer achter).

Nu werkt het zonder problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 11:03 #1022465

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
lodewijk stegman schreef :

Het Delphi-filterhuis heeft ook nog één voordeel dat nog niet is genoemd: de filters ervoor zijn overal te koop.


Filter vervangen s voor mijn Separ filter helemaal niet nodig. RVS filterelement goed schoon spoelen en gewoon weer inzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 13:00 #1022495

  • Corst
  • Corst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Hoe dan ook, het is weer gelukt. Bedankt allen voor de snelle reacties :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 13:18 #1022502

martinw schreef :
lodewijk stegman schreef :

Het Delphi-filterhuis heeft ook nog één voordeel dat nog niet is genoemd: de filters ervoor zijn overal te koop.


Filter vervangen s voor mijn Separ filter helemaal niet nodig. RVS filterelement goed schoon spoelen en gewoon weer inzetten.

Die Separ uit de link van Holtere, zit daar ook zo’n rvs filterelement in. Dat spreekt mij wel aan.

Op mijn vorige boot had ik twee Delphi filters. Op zich geen problemen mee gehad, maar vond het vervangen van de filters wel steeds een smeerboel gedoe.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 17 feb 2019 13:25 door Noballast. Reden: Foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 14:53 #1022523

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Dat weet ik niet. Het type in mijn boot is:Separ Model KWA 20 Ersatsnr 20.530
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 14:55 #1022524

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Nachtvlinder schreef :
Delphi is ongeveer het slechtste wat je kunt kopen op filtergebied, maar heel bekend en goeikoop!! Zelfde status als het beruchte maar o zo ingeburgerde RM69 toilet. Alle ellende wordt geaccepteerd...

Wat een onzin naar mijn mening, nog nooit geen problemen gehad net als zovelen anderen, misschien cursusje volgen ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 15:08 #1022530

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
svalk schreef :
Wat een onzin naar mijn mening, nog nooit geen problemen gehad net als zovelen anderen, misschien cursusje volgen ? B)
Dat je er blijkbaar een cursus voor moet volgen, geeft al aan dat het ontwerp niet deugt. :laugh: Misschien heb je nog geen problemen gehad maar mij maak je niet wijs dat het filter wisselen een leuk klusje is. Iemand met een klein beetje technisch inzicht ziet toch meteen dat het Delphi ding gewoon een slecht ontwerp is. Ja het zal best werken maar een een filter waar bij een wissel..
- het hele ding leeg moet
- je dus flink moet ontluchten
- je niet het filter kan vullen
- je afhankelijk bent van twee rubberen ringen. Eentje niet helemaal goed geplaatst? Lekken!
.. noem ik een pruts ontwerp. Als ik dat ding had ontworpen tijdens mijn studie, had ik dat vak nog een keer over moeten doen.

Bij separ is een filter wisselen of schoonmaken een kwestie van het deksel er af halen en het filter met het hengsel ervuit vissen. Terugverdientijd in. Deksel er weer op en klaar. Een stuk prettiger, zeker op zee of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 15:13 #1022531

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Philip schreef :
svalk schreef :
Wat een onzin naar mijn mening, nog nooit geen problemen gehad net als zovelen anderen, misschien cursusje volgen ? B)
Dat je er blijkbaar een cursus voor moet volgen, geeft al aan dat het ontwerp niet deugt. :laugh: Misschien heb je nog geen problemen gehad maar mij maak je niet wijs dat het filter wisselen een leuk klusje is. Iemand met een klein beetje technisch inzicht ziet toch meteen dat het Delphi ding gewoon een slecht ontwerp is. Ja het zal best werken maar een een filter waar bij een wissel..
- het hele ding leeg moet
- je dus flink moet ontluchten
- je niet het filter kan vullen
- je afhankelijk bent van twee rubberen ringen. Eentje niet helemaal goed geplaatst? Lekken!
.. noem ik een pruts ontwerp. Als ik dat ding had ontworpen tijdens mijn studie, had ik dat vak nog een keer over moeten doen.

Bij separ is een filter wisselen of schoonmaken een kwestie van het deksel er af halen en het filter met het hengsel ervuit vissen. Terugverdientijd in. Deksel er weer op en klaar. Een stuk prettiger, zeker op zee of zo.

Misschien ben ik gezegend met 2 goed met elkaar communicerende handen en goede ogen :laugh: enne ,een tip van Flip. Doe een beetje vet aan de rubber ringen dan blijven ze wat plakken en werkt wat beter. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 17 feb 2019 15:16 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 15:15 #1022533

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
Ook dan blijven nog 3 argumenten staan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 15:18 #1022535

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Philip schreef :
Ook dan blijven nog 3 argumenten staan ;)
Heb een filter met pomp erop en wissel een filter fluitend hoor. Ik weet niet hoe vaak jullie een filter wisselen maar ik maar 1x in de 5 jaar of zo als er geen zichtbare troep in voorkomt. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 15:20 #1022537

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
Noballast schreef :
Die Separ uit de link van Holtere, zit daar ook zo’n rvs filterelement in. Dat spreekt mij wel aan
Het is de swk2000/5. Daar kan je 'gewone' filter elementen voor kopen van 10 of 30 micron of een RVS filter element van 60 micron dat je zelf kan schoonmaken. Dat zit er doorgaans niet standaard bij. Of dat via die link wel zo is weet ik niet maar dan is het best een goede prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 15:35 #1022539

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik weet niet hoe vaak jullie een filter wisselen maar ik maar 1x in de 5 jaar of zo als er geen zichtbare troep in voorkomt.
Ik meen me te herinneren dat een Delphi de vuile troep bovenin verzamelt en daarmee is de vervuilingsgraad niet zichtbaar. Een Separ verzamelt de vuiligheid onderin en je ziet dan meteen of er troep meekomt uit de tank.
Er zijn mensen die de aansluitingen van een Delphi daarom omdraaien.
Een fatsoenlijk aftapkraantje onder een Delphi zou dan al wat goed kunnen maken. Het ding wat er nu onder zit zijvert als een oud wijf.
Laatst bewerkt: 17 feb 2019 15:35 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 19:24 #1022589

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Hier ook een Delphi filter. Nog nooit problemen gehad met wisselen, maar dat het ontwerp echt heel slecht is staat als een paal boven water. Nog een graadje erger vind ik dat de verpakking voor het filter is uitgerust met een rubber ring in een extra plastic zakje, waardoor het niet vlak in het doosje past. En dus zit het dubbel gevouwen in het doosje. Met knik als resultaat wanneer je het bevrijd. Echt heel, heel dom.
Maar ja, het zat in de boot. En met de tank boven het filter is het wisselen of ontluchten simpel. Dus blijf ik me ergeren.......die keer per jaar dat ik het filter wissel..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 20:09 #1022596

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Dieseldokter heeft er een mooi artikel over.

https://www.dedieseldokter.nl/c-4226620/brandstof-systeem/

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 21:54 #1022613

Noballast schreef :
martinw schreef :
lodewijk stegman schreef :

Het Delphi-filterhuis heeft ook nog één voordeel dat nog niet is genoemd: de filters ervoor zijn overal te koop.


Filter vervangen s voor mijn Separ filter helemaal niet nodig. RVS filterelement goed schoon spoelen en gewoon weer inzetten.

Die Separ uit de link van Holtere, zit daar ook zo’n rvs filterelement in. Dat spreekt mij wel aan.

Op mijn vorige boot had ik twee Delphi filters. Op zich geen problemen mee gehad, maar vond het vervangen van de filters wel steeds een smeerboel gedoe.


He is dat rooie diesel wat ik zie? ;)
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 22:19 #1022618

Inderdaad, dat tankten we toen nog gewoon bij de bunkerboot in Harlingen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 18 feb 2019 10:39 #1022712

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Er is een moderne uitvoering van het CAV Delphi filter, van gegoten aluminium dus biodiesel bestendig. De stroomrichting is eenvoudig om te keren (a la de Separ) , en met een paar toevoegingen (ontluchting, aftap) zeer gebruikersvriendelijk. Het is gebruikelijk de nadelen van de Delphi filters kamerbreed uit te meten, in de praktijk is het een simpele robuuste oplossing die z'n sporen in de auto industrie (o.a. Landrover) ruimschoots verdiend geeft.
Het soms genoemde nadeel van losse onderdelen, blijkt een voordeel bij de vettige aanslag die vaak ontstaat bij het tanken van GTL. Een Separ filter moet je slopen om het schoon te kunnen maken.
Bijgaand een tweetal foto's van de genoemde toevoegingen, en de originele beschrijvingen van het filter wisselen van een CAV-Delphi filter.





Bijlage:

Bestandsnaam: Delphifilter-2-3.pdf
Bestandsgrootte:310 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 18 feb 2019 11:16 #1022730

Ah, Landrover, dat past er wel bij ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 18 feb 2019 12:18 #1022748

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
@ Cees:
quote: Het soms genoemde nadeel van losse onderdelen, blijkt een voordeel bij de vettige aanslag die vaak ontstaat bij het tanken van GTL.


Ik had niet eerder begrepen dat GTL een vettige aanslag kan geven...
Ik heb vorige maand het separfilter meegenomen om te reinigen en toen vond ik ook een vettige en vooral plakkerige laag op het binnenwerk van de waterscheider.
Het vreemde is dat dat niet oploste in wasbenzine en nauwelijks met iets sterkers als aceton.

Uiteindelijk verdween het met een gewone keukenspray en een kwastje erg simpel.
Ik verwacht dat het een water gedragen afzetting is.
wellicht dat de o-ring van de dekdoorvoer aan vervanging toe is...
Ik vind ook altijd een beetje groenige prut in de glasballon.

Is in jouw beleving de afzetting van GTL ook plakkerig en water oplosbaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 18 feb 2019 13:18 #1022764

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Van verschillende kanten hoor ik klachten over substanties die je niet verwacht in GTL. Inderdaad een kleine hoeveelheid plakkerige troep die vettig aanvoelt. Waar het vandaan komt mag Joost weten. Ik tank vaak bij Firezone of Texaco stations. Of het inherent is aan het GTL produktie proces, of een ongewenste verontreiniging uit de logistiekketen, weet ik niet. Ik heb al eens een klacht ingediend, maar daar werd ontkennend op gereageerd, en gezegd dat het waarschijnlijk uit m'n eigen systeem komt. Dat laatste klopt niet, ik vond het ook in een nieuwe jerrycan die ik met GTL had gevuld.

Het glas van de waterafscheider maak ik grondig schoon met keukenrol, en gebruik verder geen oplosmiddelen.
Laatst bewerkt: 18 feb 2019 13:29 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 18 feb 2019 13:25 #1022767

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
CeesS schreef :
Van verschillende kanten hoor ik klachten over substanties die je niet verwacht in GTL. Inderdaad een kleine hoeveelheid plakkerige troep die vettig aanvoelt.

Ik gebruik inmiddels ook al een paar seizoenen GTL. Het groffilter wil ik dit voorjaar nog vervangen. Ik laat nog weten wat ik in glas van het Delphi-filter aantref. Zien doe ik voorlopig niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 18 feb 2019 13:52 #1022771

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
lodewijk stegman schreef :
CeesS schreef :
Van verschillende kanten hoor ik klachten over substanties die je niet verwacht in GTL. Inderdaad een kleine hoeveelheid plakkerige troep die vettig aanvoelt.

Ik gebruik inmiddels ook al een paar seizoenen GTL. Het groffilter wil ik dit voorjaar nog vervangen. Ik laat nog weten wat ik in glas van het Delphi-filter aantref. Zien doe ik voorlopig niks.

Ik zie het in mijn filterglas, omdat ik de doorstroomrichting omgedraaid heb. Anders blijft het hangen in het filterelement, en zie je niets in het glas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 18 feb 2019 14:28 #1022778

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
omdat ik de doorstroomrichting omgedraaid heb
Engelsen rijden ook aan de verkeerde kant van de weg...zou dat ook iets met die doorstroomrichting van doen hebben :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 18 feb 2019 14:36 #1022780

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7819
CeesS schreef :
lodewijk stegman schreef :
CeesS schreef :
Van verschillende kanten hoor ik klachten over substanties die je niet verwacht in GTL. Inderdaad een kleine hoeveelheid plakkerige troep die vettig aanvoelt.

Ik gebruik inmiddels ook al een paar seizoenen GTL. Het groffilter wil ik dit voorjaar nog vervangen. Ik laat nog weten wat ik in glas van het Delphi-filter aantref. Zien doe ik voorlopig niks.

Ik zie het in mijn filterglas, omdat ik de doorstroomrichting omgedraaid heb. Anders blijft het hangen in het filterelement, en zie je niets in het glas.

Iemand enig idee wat de reden is van de rare flowrichting zoals aangeraden door Delphi?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 18 feb 2019 15:54 #1022795

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
was bij cav al zo
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.383 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl