Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Filters vervangen en wat nu.....?

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 18:27 #1022338

  • Corst
  • Corst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Hoi techneuten,
Vorig jaar heb ik een cursus Dieseltechniek gevolgd en nu heb ik besloten om zelf een keer de brandstoffilters te gaan vervangen om niet altijd van een monteur (of KNRM) afhankelijk te zijn. Dat ging me vanmiddag prima af, alleen.... Hoe krijg ik het systeem weer gevuld met brandstof? Ik heb een minuut of 5-10 proberen met de brandstofpomp het kijkglas vol te pompen, maar er kwam geen druppel uit het filter lopen. Als ik het aftapschroefje wat los draai trekt deze wel lucht aan, dus ik pomp het wel vacuum. Maar diesel komt er niet in. De brandstofkraan is wel open, ontluchting op het fijnfilter een slagje los.

Internet of YouTube bracht me niet verder helaas. Het fijnfilterhuis kon ik wel vooraf vullen met diesel, maar het groffilter niet. Dat bestaat uit een filter met kijkglas (zo'n Delfi-filter) die met één schroef alles bij elkaar houdt.

Wie heeft er een tip? Ik heb het idee dat ik gewoon iets stoms doe natuurlijk. Alles heeft namelijk altijd vlot gelopen, dus een plotselinge verstopping van de aanvoerleiding lijkt me vreemd. Hopelijk morgen weer verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 18:39 #1022341

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Zo'n ellendig pompje van Yanmar? De laatste keer heb ik eerst de carterpomp op het fijnfilter gezet om de meeste lucht eruit te zuigen. Het laatste beetje krijg je dan wel met het brandstofpompje weg.

Je kunt ook een fatsoenlijk pompje monteren.
Laatst bewerkt: 16 feb 2019 18:40 door H4O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 18:41 #1022342

Nee hoor, helemaal niet stom, je creeert met het pompje met de hand niet genoeg vacuüm om het filter vol te zuigen. Ik weet niet of je een vacuümpomp hebt om je olie af te zuigen, die gebruik ik altijd om het brandstofsysteem te ontluchten, dat werkt super.
Wat voor motor heb je??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 18:43 #1022343

Staat de nok die het pompje bediend wanneer de motor draait in de goede stand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 18:49 #1022347

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Ja, bekend probleem.
Wij deden dat eerst ook met zo'n vacuumbolletje op de retourleiding anders kreeg je niets voor elkaar.
Dat geklungels was een goede aanzet om er zo'n opvoerpompje tussen te zetten volgens het schema van Cees, een forumlid hier. Werkt fantastisch en geen zuchten meer om aan de filterwisselklus te beginnen B)
De pomp van de kachel hangt ervoor maar misschien kun je het toch zien. Er is een bypass met een kraantje zodat de diesel niet altijd over het pompje hoeft te lopen.
Kraantje dicht is pompen.






Laatst bewerkt: 16 feb 2019 18:53 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 18:55 #1022350

Of gewoon zoiets ertussen, dat werkt ook super.



Maar even met de vacuuumpomp werkt ook fantastisch.
En ik vind altijd, hoe minder troep in je brandstofsysteem, hoe minder kans op lekkage en storingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 18:55 #1022351

  • Corst
  • Corst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Het is een yanmar 2gm20. Het opvoerpompje vind ik op de tast (dat is wel fijn dat ik die nu blind weet te vinden). Of de nok goed staat kan ik niet zien. Die carterpomp zet je op het gat van de ontluchtsschroef? Nog wat nodig ter afdichting? Ik ga het morgen proberen. En daarna nadenken over een briljante oplossing :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 19:06 #1022357

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Ik meen dat je ook soms de aandrijfas een beetje moet verdraaien om het opvoerpomp een goede slag te kunnen laten maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 19:10 #1022358

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Zet je een nieuw filter plaatst,koop dan zo'n Separ ding die de goede kant op filtert (vuil zichtbaar onderin) en met een goede aftapmogelijkheid.
Filterwisselen zonder aftappen en knoeien, van bovenaf zoals het hoort :)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 19:25 #1022361

holtere schreef :
Zet je een nieuw filter plaatst,koop dan zo'n Separ ding die de goede kant op filtert (vuil zichtbaar onderin) en met een goede aftapmogelijkheid.
Filterwisselen zonder aftappen en knoeien, van bovenaf zoals het hoort :)



Deze filters zijn ten eerste stervens duur, en ten tweede niet geschikt voor de kleine motoren in onze zeilbootjes. Deze werken op centrifugaalprincipe en hebben een behoorlijke folw nodig, ik meen iets van 300 Liter per uur. Dat ga je met een 2gm niet trekken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 19:32 #1022364

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Mag je denken. Fijnste filter die je in de boot kunt hebben. Nooit een dommer filter gezien dan een Delphi.
De centrifugaalwerking werkt inderdaad niet met kleine motoren maar dat staat een goede werking niets in de weg.
Geschikt tot 300 liter trouwens. Dat is wat anders.
Laatst bewerkt: 16 feb 2019 19:33 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 19:43 #1022365

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Bij dezen, een alternatief:
nl.banggood.com/500FG-500FH-Di...-pc&cur_warehouse=CN


Hier nog een Separ.

www.marktplaats.nl/a/waterspor...e2e0&previousPage=lr

Na de eerste wissel weet je waarom B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 19:59 #1022370

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Hemaal met Holtere eens. Maar dat verkondig al jaren hier zonder veel succes geloof ik. Een keer filtertje wisselen en je bent genezen. Kan bij Separ desnoods met lopende motor. Moet je bij Delphi eens proberen :D
Duur? Minder duur dan de meeste gadgets die 'we' aan boord hebben. Alleen koop je zo'n filter voor de rest van je leven en scheelt zo veel gedoe.

De populariteit van het Delphi filter zal wel aan de goedkoopheid van dat filter liggen. Dat trekt automatisch veel fans. Maar nu met goedkope Separ / Racor chinese kloons (zelfs een goedkope chinees namaak-Separ zal wel stukken beter zijn dan het Delphi filter, kan niet anders) kan dat geen argument meer zijn.

Maar goed, ik geloof niet dat het een filter aankoop topic is :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 20:06 #1022373

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Ontopic: pompen kan ff duren ja met het Yanmar pompje. Zit je tank hoger of lager dan het filter? Het helemaal vullen van de tank incl. vulslang kan helpen omdat het diesel niveau dan doorgaans hoger dan het filter komt. Dan hoef je alleen het aanzuigen met het pompje te doen en helpt de zwaartekracht bij de rest. Wel alleen doen als je zeker weet dat je hele vulleiding systeem lekvrij is (zoals het hoort).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 16 feb 2019 20:34 #1022377

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
voor iets van 7 euro een chinees electrisch brandstofpompje ertussen gezet. wel met een afsluitbare bypass zodat de motor niet door de pomp moet aanzuigen als het niet nodig is.
wat een heerlijkheid...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 08:23 #1022412

Je heb het groffilter ook gedemonteerd en een nieuw filter geplaatst?
Zit de rubber ring tussen het glas en het huis wel goed?
Sluit deze precies aan? En zit de centrale bout goed aangedraaid?
M.a.w. zit daar geen luchtlek?
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 08:36 #1022416

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
de dieseltank zat bij mijn domp in de kiel, ruim onder de motor dus
altijd gedoe om die diesel op te pompen
ik had er een benzine opvoer knijpbal van een buitenboord motor tussen gezet
werkte perfect
geen idee of het eigen mag trouwens
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 08:41 #1022421

Delphi is ongeveer het slechtste wat je kunt kopen op filtergebied, maar heel bekend en goeikoop!! Zelfde status als het beruchte maar o zo ingeburgerde RM69 toilet. Alle ellende wordt geaccepteerd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 08:45 #1022422

Koop gewoon zo'n pompje en zet dat voor je filter:
www.svb.de/de/can-plastic-dies...andfoerderpumpe.html
Zelf gebruik ik altijd zo'n simpele pompbal die ik tijdelijk i.p.,v. de slang naar de motor aan de uitgang van het filter zet als dat gevuld moet worden . Werkt al 20 jaar probleemloos. M
Ad

Pompbal:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 09:00 #1022428

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Nachtvlinder schreef :
Delphi is ongeveer het slechtste wat je kunt kopen op filtergebied, maar heel bekend en goeikoop!! Zelfde status als het beruchte maar o zo ingeburgerde RM69 toilet. Alle ellende wordt geaccepteerd...

Nou, nou.. Die Separfilters zullen best wat makkelijker zijn in gebruik. Maar in de meeste boten zijn nu eenmaal Delphifilters ingebouwd. De grootste makke van het standaard Delphifilter is dat het niet goed kan worden ontlucht als er niet een zekere druk op de aanvoerleiding staat. Vandaar dat het onluchten niet lukt als de tank lager ligt dan de bovenkant van het filter. Onder de ontluchtingbout van het filter, die logischerwijs bovenop het huis zit, blijft lucht hangen. Vaak onvoldoende om ervoor te zorgen dat de motor helemaal niet start, maar loskomende luchtbellen vanaf die plek veroozaken wel rare verschijnselen bij een draaiende motor, zoals plotseling verlies van toeren bij een meer-cilinder en uitvallen van de motor bij een een-cilinder. Die lucht bovenin het filter is er alleen uit te krijgen met een extra pompje in de aanvoer naar het filter. Er moet luchtbelloze diesel uit het ontluchtingsgaatje komen; dan is alle lucht eruit.

TS kan dus voor een extra pompje of een ander filter kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 09:24 #1022430

Je herhaalt precies wat ik zeg...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 09:35 #1022436

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Nachtvlinder schreef :
Je herhaalt precies wat ik zeg...

Misschien, maar het gebrek is veel goedkoper op te lossen dan alleen met een nogal duur ander filter.

Het Delphi-filterhuis heeft ook nog één voordeel dat nog niet is genoemd: de filters ervoor zijn overal te koop.

Behalve het beschreven probleem heb ik er verder nooit problemen mee gehad. Ja, je moet het met enige zorgvuldigheid behandelen. Doe je dat en heb je zo'n pompje, dan functioneert het probleemloos.

En weten we zeker dat een Separ-filter zonder extra pompje en met een laaggeplaatste tank volledig kan worden ontlucht?
Laatst bewerkt: 17 feb 2019 09:52 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 10:02 #1022442

Beste ZF-ers,

We kunnen hier lang en breed over discuseren, maar een ieder heeft andere ervaringen met dat filter.
Ik heb ook zo'n Delphi ding en werkelijk nog nooit problemen mee gehad.
Gewoon met het brandstofpompje op mijn VP pompen en bovenop het fijnfilter ontluchten en klaar???
Ik zie het probleem niet.

Dus als alles goed gemonteerd is en het pompje goed werkt moet het goed gaan.
Gert
Laatst bewerkt: 17 feb 2019 10:03 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 10:05 #1022445

Ik zie het probleem niet

Dat geeft niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Filters vervangen en wat nu.....? 17 feb 2019 10:12 #1022448

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
ik zie het probleem wel,
nl. dat dit onderwerp niet goed behandeld is in deze cursus Dieseltechniek :unsure:


een filter wisselen kan elke gek, dat is het probleem niet..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.338 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl