Yellow Boat schreef :
Bedoel je nu dat een 2GM20 in een boot in Europa een andere toepassing heeft ten opzichte van een 2GM20 in een boot buiten Europa?
Die motor niet, tenminste als Yanmar die zelf zou maken maar de basismotoren zijn volgens mij van Kubota en Yanmar mariniseert die alleen maar net als vrijwel alle bootmotor fabrikanten.
Maar die pomp echt wel. Die zal Yanmar echt niet zelf ontwerpen en produceren net als geen enkele motorproducent.
Die komen hoofdzakelijk van Jabsco of Johnson of soms een andere fabrikant van dat soort pompen , ook al staat er misschien een logo van de motorfabrikant op. Dat staat er hooguit op om een nieuwe pomp extra duur te kunnen aanbieden als je die nodig hebt
Ad
De 2GM20 serie motoren waar hier over gesproken wordt, hebben verschillende pompen, zie bijlage.
De Yanmar GM serie kent meerdere varianten, en heeft een lange ontstaansgeschiedenis, die na WWII zijn oorsprong vindt als horizontale 1 cilinder diesel (een variant hiervan ook in NL verkocht als YSM serie), later als verticale 1GM. In de loop van de tijd werden de 2GM en 3GM serie toegevoegd, door eenvoudig het 1GM binnenwerk meervoudig uit te voeren. Niks Kubota. Yanmar heeft wel een samenwerkingsverband gehad met de Japanse motorfirma Shibaura (opgericht door Toshiba en Ishikawajima), die later overgenomen werd door Perkins. Tussen Perkins en Kubota zijn ook weer dwarsverbanden. Perkins leverde veel van de laatste Volvo Penta scheepsmotoren. In 1997 werd Perkins op zijn beurt weer overgenomen door Caterpillar.
Yanmar is nog steeds zelfstandig als familiebedrijf. De kleinere jachtmotoren zijn grotendeels eigen ontwerp, de grote deels op BMW basis. Recent werd Vetus overgenomen, de levering en marinisering/assemblage van Vetus-Mitsubishi motoren vindt nu vanuit Nederland plaats.