Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 20:45 #1032219

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
Saeftinghe schreef :
Hoe merk je dat, dat ie kapot is? Gaat het temperatuuralarm ((ten onrechte) af?


Normaal hoor je dat aan de uitlaat, er komt minder water uit.
Mis je dat geluid, dan gaat het oververhit alarm, maar dan ben je al aan de late kant.

Als de temperatuursensor in de uitlaat kapot gaat komt er minder water uit de uitlaat? Ik zie het verband tussen het één en het ander niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 21:27 #1032237

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Wadloper schreef :
Saeftinghe schreef :
Hoe merk je dat, dat ie kapot is? Gaat het temperatuuralarm ((ten onrechte) af?


Normaal hoor je dat aan de uitlaat, er komt minder water uit.
Mis je dat geluid, dan gaat het oververhit alarm, maar dan ben je al aan de late kant.

Als de temperatuursensor in de uitlaat kapot gaat komt er minder water uit de uitlaat? Ik zie het verband tussen het één en het ander niet.
Hij geeft ook geen antwoord op je vraag maar benadert het "probleem" van de andere kant. :laugh:
Had je toch zelf ook wel kunnen bedenken? :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 21:47 #1032248

De vraag: Hoe merk je dat ie kapot gaat? Dat ging toch over de impeller?
Wanneer die kapot gaat hoor je dat aan de uitlaat.

De tweede vraag: Gaat het temperatuuralarm dan af? Daar wordt toch bedoeld: Wanneer de impeller stuk gaat krijg je dan temperatuur alarm?
Ja even na het uitlaatgeluid komt er temperatuur alarm.

Wat lees ik verkeerd in de vragen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 22:01 #1032253

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
In zeewater gaat de gietstalen uitlaat met messing temperatuurmeting erin stuk door corrosie, en dan is ie lek.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 22:02 #1032255

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Saeftinghe schreef :
De vraag: Hoe merk je dat ie kapot gaat? Dat ging toch over de impeller?
Wanneer die kapot gaat hoor je dat aan de uitlaat.

De tweede vraag: Gaat het temperatuuralarm dan af? Daar wordt toch bedoeld: Wanneer de impeller stuk gaat krijg je dan temperatuur alarm?
Ja even na het uitlaatgeluid komt er temperatuur alarm.

Wat lees ik verkeerd in de vragen??

Yellow boat was over gewipt naar een kapotte sensor.
Liet de discussie over de impeller ontsporen :unsure:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 22:06 #1032256

Bij het herlezen voor de vorige reactie viel dit stukje me op, wat eerder niet opgemerkt werd.


Yeloow schreef:
Anders zou een impelelr ook best wat kleiner mogen zijn dan de diameter van het pomphuis , zolang ze maar gebogen worden door de kam en dat is dus zeker niet zo want dat gaat ten koste van de opbrengst en ook de opvoerhoogte.
De juiste maat van een impeller is daarom best belangrijk .
Ad


De juiste maat van de impeller zie ik met de flappen in het stuk zonder verdringerplaat precies recht en ternauwernood de wand raken,Niet gebogen
Een te kleine impeller geeft hetzelfde beeld als een te dunne verdringerplaat en sluit bij in- en uitlaat niet goed af, teken het maar eens uit.

De druk wordt bepaald door de éne flap juist vóór de uitlaat.
Hoe dikker, dus moeilijker te buigen hoe meer druk.

En dat is nu precies de maat die er nu in zit en al drie keer zolang meegaat als de officieel voorgeschreven maat.


Ik bedenk nu net dat geen matenworden voorgeschreven, maar een artikelnummer.
Er zit nu een ander artikelnummer in.
Dat kan betekenen dat ergens in het voorgeschreven artikelnummer een fout is gemaakt en nu de goede er in zit.
Dat zou dus ook bij die Jabsco het geval kunnen zijn, waarvan ik de impeller diameter te groot vind.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 22:16 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 25 mrt 2019 06:39 #1032285

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Saeftinghe schreef :
(,,,)Er zit nu een ander artikelnummer in.
Dat kan betekenen dat ergens in het voorgeschreven artikelnummer een fout is gemaakt en nu de goede er in zit. Dat zou dus ook bij die Jabsco het geval kunnen zijn, waarvan ik de impeller diameter te groot vind.

Dit begint een merkwaardige discussie te worden, met allerlei vage veronderstellingen in plaats van nuchtere feiten. Met mijn waterpomp waarvan jij vindt dat de pakking en de impellerdiameter niet deugen, is niets mis. Ik vaar nu 20 jaar rond met intussen het tweede exemplaar van het type Yanmar en waterpomp van de foto. En heb, ondanks intensief gebruik alleen de impeller preventief vervangen, er is nooit een storing geweest die op een onjuiste maatvoering wijst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 25 mrt 2019 08:30 #1032312

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
Jutter schreef :
In zeewater gaat de gietstalen uitlaat met messing temperatuurmeting erin stuk door corrosie, en dan is ie lek.

Wat gaat stuk, de uitlaat of de sensor? Is galvanische corrosie tussen stalen uitlaat en messing sensor het probleem?

Heb je dit zelf al eens meegemaakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 25 mrt 2019 08:38 #1032315

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
De uitlaat gaat nog sneller stuk, is normaal in zeewater toch al een aandachtspunt.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 25 mrt 2019 10:03 #1032337

CeesS, dat is geweldig dat het zolang meegaat, betere kwaliteit dan de eerdere impellers die ik had.
Helemaal tegen mijn verwachting in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 25 mrt 2019 10:08 #1032338

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
Jutter schreef :
De uitlaat gaat nog sneller stuk, is normaal in zeewater toch al een aandachtspunt.

Dus die sensor heeft met natte voeten niet zoveel te maken?

Zelf al eens een lekke uitlaat gehad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 25 mrt 2019 10:21 #1032340

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
Duurt wel lang he, voor het kwartje valt. Als je uitlaat stuk is dan lekt er koelwater/uitlaatgassen mengsel in je motorruimte. Die uitlaatgassen ruik je wel, het koelwater vult je boot. En ja dat heb ik wel eens meegemaakt, niet door een messing appendage in de uitlaat maar door een doorgeroeste uitlaat.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 25 mrt 2019 10:29 #1032343

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
Jutter schreef :
Duurt wel lang he, voor het kwartje valt. Als je uitlaat stuk is dan lekt er koelwater/uitlaatgassen mengsel in je motorruimte. Die uitlaatgassen ruik je wel, het koelwater vult je boot. En ja dat heb ik wel eens meegemaakt, niet door een messing appendage in de uitlaat maar door een doorgeroeste uitlaat.

Niet over een kwartje beginnen als je zelf in raadselen spreekt, Jutter.

Dat er water en uitlaatgassen in je motorruimte komen als je uitlaatbocht doorgerot is, zal iedereen wel snappen. Ik ook.

Dat dit niet per definitie te maken heeft met een temperatuursensor, heb je nu na wat vijven en zessen ook bevestigd. Daar begon de discussie mee, als ik me niet vergis.

Wie er hier traag van begrip is, laat ik aan het oordeel van de lezer over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 25 mrt 2019 13:21 #1032432

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
Nou heb ik al die tijd beweerd dat mijn pompje een Johnson F4b is, maar nu ik tenslotte toch eens goed op het pompdekseltje heb gekeken staat daar (hoewel de naam ternauwernood leesbaar is "Jabsco". Beter leesbaar is het typenummer: 29460-1251. Nu was al bekend dat Jabsco en Johnson pompjes in veel gevallen gelijk zijn (is de F4b gelijk aan 29460-1251?) of veel overeenkomsten hebben, maar het was toch reden voor wat verder onderzoek.

Voorts blijkt inderdaad dat Jabsco wel degelijk cams met verschillende hoogtes levert, die in dezelfde pomp passen, zie deze pdf, pag 5.

Ik ga m'n eigen cam eerst maar eens even eruit halen (zou inderdaad met één schroefje vast moeten zitten) en opmeten, om zeker te weten of de cam die Dieseldokter verkoopt in mijn pomp past. De 10818 cam die ze verkopen, is de hoogste van een drie van 3, die "size group 020" wordt genoemd.

De vraag is dus ook nog of mijn cam inderdaad versleten is, of dat er van meet af aan een kleinere variant in mijn pomp heeft gezeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 27 mrt 2019 08:44 #1032993

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
Gisteren het verdringingsplaatje, de cam, uit het pompje gehaald. Dit is 'm:





Op de foto is het boutje een beetje verder in de cam gedraaid dan het oorspronkelijk zat; in de oude impeller is geen slijtspoor van het bout-uiteinde te zien.

De afmetingen zijn: 22 mm. breed en ruim 38 mm van het ene eind van de boog naar het ander eind.
De dikte is 2 mm.

Dat komt redelijk overeen met de maten die de dieseldokter opgeeft voor deze cam:

www.dedieseldokter.nl/a-555461...n-jabsco-10818-0000/

Dat hier de afstand van boogeind naar boogeind wordt opgegeven als 40 mm., is een verschil dat er misschien op duidt dat mijn cam inderdaad aan slijtage slijtage onderhevig is. De breedte klopt exact. Het boutgaatje is bij de Dieseldokter M4, maar gelukkig heeft het gaatje in het pomphuis geen draad; dat zit alleen in de cam zelf. Met een beetje geluk kan een M4 boutje door datzelfde gaatje. Het huidige boutje is ongetwijfeld weer #8-32 UNC.

Ik ga die cam dus toch maar bestellen. Wat zal er een hoop water uit mijn uitlaat gaan komen..

Op de buitenkant van mijn cam zit een roodbruin residue. In dat verband een vraag over de dichting van het schroefgaatje: het lijkt goed om hier één of ander dichtingsmiddel te gebruiken. Maar wat?
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 09:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 27 mrt 2019 09:33 #1033007

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
In de Vetus onderdelen catalogus wordt voor de M3-10 zelfs een camdikte van 5,5 mm gespecificeerd :

Bijlage:

Bestandsnaam: M3-10koelw...mp-2.pdf
Bestandsgrootte:375 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 27 mrt 2019 09:50 #1033012

CeesS schreef :
In de Vetus onderdelen catalogus wordt voor de M3-10 zelfs een camdikte van 5,5 mm gespecificeerd :

Bijlage:

Bestandsnaam: M3-10koelw...mp-2.pdf
Bestandsgrootte:375 KB

Lijkt me wel belangrijk om de jusite maat te gebruiken.
In de Parts manual kun je zien dat het tandwiel wat de koelwaterpomp aandrijft zo te zien kleiner is dan het tandwiel van de krukas en dus de pomp sneller draait dan het toerental van de motor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 27 mrt 2019 09:52 #1033014

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Dat is de nokkenas, Ad. En de draait half zo snel als de krukas.

Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 10:23 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 27 mrt 2019 10:56 #1033037

CeesS schreef :
Dat is de nokkenas, Ad. En de draait half zo snel als de krukas.


Effe verder kijken hoor .
Nummer 4 draait inderdaad half zo snel en die drijft de nokkenas aan .Bij veel motoren drijf die ook de koelwaterpomp aan ( niet bij de meeste Vetussen trouwens daar is dat tandwiel 10 van de injectiepomp ) Maar de waterpomp van de Vetus M3.10 zit op tandwiel nummer 1 . Staat er ook allemaal bij op het linker deel van dat plaatje in mijn vorige post.
N.b. Dat is zo bij de oude ( ouder dan 20 jaar in ieder geval) Vetus M3.10 waar die parts manual van is maar niet bij de nieuwere 3 cilinders van Vetus .
Jammergenoeg niet want bij die oude zat de koelwaterpomp tenminste aan de voorkant. Bij de nieuwerre zit die ( net als bij mijn M2.C5) op een uiterst ongelukkige plek aan de zijkant.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 27 mrt 2019 11:18 #1033045

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Yellow Boat schreef :
(..).Nummer 4 draait inderdaad half zo snel en die drijft de nokkenas aan .Bij veel motoren drijf die ook de koelwaterpomp aan ( niet bij de meeste Vetussen trouwens daar is dat tandwiel 10 van de injectiepomp ) Maar de waterpomp van de Vetus M3.10 zit op tandwiel nummer 1 .
Ad
Ja dit is zo. De waterpomp draait dus sneller dan de nokkenas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 27 mrt 2019 18:16 #1033167

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 323
Saeftinghe schreef :
CeesS schreef:
De impeller betrekken ze van Johnson. Vervangings-interval 400 uur.

Jaren lang, zodra de impeller defect was, vervangen door één van de reserves aan boord, zoals de fabrikant voorschrijft.
Die impellers gingen niet zo vreselijk lang mee, . . . . . . .

Nu zit die impeller er al drie keer de daadwerkelijke levensduur van de voorgeschreven impellers in.
Simpele vraag: indien de levenduur 400 uur is (17 dagen full-time), zijn natuurlijk draaiuren bedoeld. Enig idee over de invloed van stilstand (winter; 1 lamel volledig gebogen)???

Met 10x vergroting op 3 jaar oude gebruikte impellors die uit voorzorg vervangen zijn (<200 draaiuren) zijn geen micro-scheurtjes te herkennen in de lamel-aanzetten, alleen lichte verkleuring (2-3mm brede streep) van het zwarte rubber. Dus wat was de oorzaak van het defect raken: geen goede maat, draaiuren, stilstand, zand of . . . . ??
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 18:19 door PietO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 27 mrt 2019 18:59 #1033185

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
PietO schreef :
(..) Simpele vraag: indien de levenduur 400 uur is (17 dagen full-time), zijn natuurlijk draaiuren bedoeld. Enig idee over de invloed van stilstand (winter; 1 lamel volledig gebogen)???

Die 400 uur is feite ook maar een slag in de lucht. Als een impeller 30 seconden droog draait, kan die worden afgeschreven. En de condities in die 400 uur zijn niet omschreven. Vol gas, stationair ? En dan heb je nog de variaties in produktkwaliteit, heb je een exemplaar dat onder ideale omstandigheden met exact de juiste materiaal specificatie is geproduceerd of een maandagmorgen exemplaar.

In de industrie heb je te maken met verschillende onderhouds strategieën, een daarvan is preventief onderhoud (andere zijn bijvoorbeeld correctief onderhoud, dat is pas repareren als het kapot gaat, of toestandsafhankelijk onderhoud).
Die 400 uur onderhoudsinterval voor een bepaald type impeller is een voorbeeld van preventief onderhoud. Met het vervangen van de betreffende impeller na 400 uur (terwijl die misschien nog wel eens zo lang mee zou kunnen gaan) verklein je de kans op onverwachte uitval. Maar het is geen garantie dat die 400 uur gehaald wordt!

Het lange tijd stilstaan van een impeller heeft naar mijn inschatting geen grote invloed op de levensduur in draaiuren.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 19:01 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 27 mrt 2019 21:51 #1033275

PietO,

Wat CeesS stelt, de produkt kwaliteit, is het belangrijkst.
Daarna komt de belasting van het materiaal.
Worden de lamellen zeer sterk gebogen dan zullen ze eerder stuk zijn dan wanneer ze minder sterk gebogen worden.
Er moet een zekere minimale opbrengst zijn voor een bepaalde motor.
Een pompje dient een zekere overmaat te hebben, wanneer er een lamel afbreekt moet de motor toch nog een poosje kunnen doordraaien. Liefst zolang dat je ergens kunt ankeren of afmeren en de impeller vervangen.

De opbrengst van de pomp is ongeveer het volume van de verdringerplaat per omwenteling.
Dik of dun maakt dus verschil in opbrengst.
Wordt dat minder omdat er een lamel afbreekt is dat te horen aan het uitlaat geluid.
De eerste waarschuwing, er blijft genoeg water over, maar je moet wel actie nemen zo snel als mogelijk.

Vervolgens wordt de uitlaat bocht te heet en daarna het koelwater/antivries. Daar zit een alarm op.
Het is dan zaak om direct de motor te stoppen en de impeller te vervangen. Of op een andere manier voor koelwater te zorgen.

Op mijn boot is er de mogelijkheid om water in de zuigzijde van de impellerpomp toe te voegen.
Dat kan overal vandaan komen, het meest handige is de "dekwas" pomp een beetje in de zuig van de impellerpomp te laten persen.
Met een paar afsluitertjes was dat te regelen. het is nooit nodig geweest en het zal zeker lastig doseren zijn, en vooral niet met stilsaande motor al water toevoeren. Maar het heeft wel een paar jaar gebruiksgereed klaar gelegen.

De impellers die bij mij zo snel (ongeveer een half jaar) stuk gingen waren (mijn mening) net even te groot, alle lamellen stonden altijd gebogen.
Na korte tijd draaien vertoonden ze al een beginnend scheurtje. Één keer drie lamelen er af, maar toch nog (net) genoeg koelwater. En geen reserves meer aan boord. Heel dom natuurlijk, laat ik dat zelf maar zeggen, dat spaart een ander de moeite.

In de winkel niet de juiste impellers, dus gekocht wat het er het dichtst bij kwam.
De eerste daarvan zit er nu zo´n 1,5 jaar in en zonder waarneembare scheurtjes.
Mogelijk kwaliteits verschil in produktie, maar ik wijt het aan de betere pasvorm, de lamellen tegenover de verdringerplaat zijn nu recht, die tegen de verdringerplaat zijn nu minder sterk gebogen. Dat geeft, naar mijn mening, een betere belasting voor de impeller.

Op de oudere Volvo 2020 motoren zat een kleiner pompje, later is dat een groter pompje geworden.
Ik heb nog zo´n kleiner exemplaar ergens liggen, bij iemand vervangen en het oude in de rommeldoos.
Dat de pomp groter is geworden heeft, volgens mij een reden, er wordt evenveel water verpompt met minder sterke buiging van de lamellen, waardoor de levensduur verlengd wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 28 mrt 2019 07:21 #1033316

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
CeesS schreef :
Als een impeller 30 seconden droog draait, kan die worden afgeschreven.

Lees nog even terug naar het begin van dit draadje. Het invetten van de impeller doet wonderen, wat dat betreft. Dat invetten staat trouwens ook gewoon in de meeste handleidingen voor plaatsen van de impeller. Dus ik vraag me af hoeveel impellers er, na exact 30 seconden droogdraaien, aan zijn gegaan.

Voor wat die onderhoudsinterval van impellers betreft; het is net zoiets als het vervangen van de distributieriem bij een automotor. Doe je ook preventief. Wachten tot ie echt kapot gaat is desastreus. Zo extreem zal het bij een kapotte impeller nog niet direct uitpakken. Je hoort eerst nog wel een temperatuuralarm, mag ik hopen, maar zeker in mijn geval is het vervangen van die impeller, al varend, geen klus die ik in een minuut klaar.

Wat betreft slijtage van cam en impeller; ik denk zeker dat vaargedrag en vaargebied de slijtage kunnen beïnvloeden. Ik vaar veel in ondiep water, val regelmatig droog en zit regelmatig aan de grond met draaiende motor.
Ik vind in de wierpot weinig zand, maar dat kan ook komen omdat ik er niet snel genoeg in kijk, na elke modderkruipsessie. Maar ik heb er wel eens wat kleine schelpjes in gevonden, bijvoorbeeld.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2019 09:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 28 mrt 2019 11:22 #1033400

Zand spoelt toch gewoon door het wierwilter? Heb er weleens een blad, wie en twijgjes in gevonden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl