De motor krijgt deze winter weer wat meer aandacht dan gemiddeld.
De motorolie vervang ik elk jaar. Andere checks en vervangingen voer ik om de paar jaar uit uit, grotendeels volgens het instructieboekje bij de motor
Ik heb de
koelvloeistof van het interne koelcircuit al vervangen.
Ook de impeller van de buitenwaterpomp heb ik vervangen. Eenmaal open ziet dat er zo uit:
De foto is met enige moeite genomen, want we kijken in feite richting voorkant motor. Die alleen van boven en van voren goed te benaderen is. Zowel van voren als van boven kan ik de pomp niet zien; ik kan hem voelen en daarmee moet ik het doen. Het verwijderen van dat pompdekseltje is dus een hele toe toer, temeer omdat het genie dat dit ding heeft ontworpen schroefjes met een simpel gleufkopje wel voldoende luxe vond. Bovendien zijn die schroefjes van messing; relatief zacht spul dus. Je draait het zo kapot.
Maar goed;ik heb ze eruit gekregen en meteen het kloeke besluit genomen om ze nu dan toch eindelijk
door duimschroeven te vervangen. Die draai je op de tast heel wat makkelijker los en vast.
Ik was erg benieuwd hoe de impeller eruit zag, want sinds de laatste keer dat ik hem in beeld had, heb ik diverse keren de motor gestart met de buitenkraan nog dicht. In het meest extreme geval heeft de motor pakweg vijf minuten gelopen. Omdat er na dit soort
hersenloosheden en na openzetten van de kraan toch altijd weer een redelijke hoeveelheid water uit de uitlaat kwam, maakte ik me niet teveel zorgen, maar er zou toch zomaar een stukje van de impeller af kunnen zijn.
Niets bleek minder waar. De impeller bleek puntgaaf.
Ik maak er namelijk wer een gewoonte van (de handleidng schrijft dit ook voor) om de impeller voor montage in te vetten. In mijn geval met siliconenvet. Je kunt het op de foto nog een beetje zien glinsteren. Dat heeft de impeller waarschijnlijk gered.
Dus vervangt u ook uw impeller?: vet hem vooral in!
Het deksel vertoonde de vorige keer dat ik het ding open had al de nodige slijtage. Het wordt nu echt tijd om het deksel om te keren of te vervangen.
Nu heb ik jaren geleden al eens een nieuw deksel gekocht van Fer, onze dieseldokter, maar nooit gemonteerd. En dat kan ik nu natuurlijk nergens meer vinden! Mogelijk wordt het dus omkeren, maar dan moet eerst de verf er af. Wat is daarvoor een goed methode (inwrijven met thinner of aceton; met een verfstripper verwarmen)? Wie er ervaring mee heeft mag het zeggen.
Overigens valt op dat op het ingesleten deel die typische koperkleur te zien is, die ik associeer met ontzinkt messing. De ring in het midden, waar de kern van de impeller tegen drukt, is nog gewoon goudgeel, zoals het messing betaamt..