Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nog een keer... olie

Nog een keer... olie 01 mei 2019 19:04 #1042166

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
douwe schreef :
Een topic zoals dit wordt gestart doordat er kennis ontbreekt over het onderwerp waardoor de vragenstellers zich onzeker voelen :unsure:
Heb je dat gevoel, houd je dan vast aan de voorschriften van de motor leverancier en zeur niet over een paar euro meer per liter smeerolie.

Lijkt me voor ieders gemoedsrust de beste oplossing...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 02 mei 2019 07:51 #1042263

3Noreen schreef :
Philip schreef :
Heb je al een soort RTMF voordat je een post aan een uitgekauwd

In de manual van mijn door Solé gemariniseerde missiebusje motor staat;
Make sure that the lubricant oil is good quality and has a suitable viscosity. SAE 10W/30 synthetic oil is recommended.

Dus doe ik dat maar gewoon. Ik heb nog geen synthetic oil met het logo van Solé kunnen vinden. Dus dan toch maar van een algemene olieboer.

Hoe oud is die Sole dan wel ?
De huidige en die van tot zeker pakweg 20 jaar oud zijn identieke Mitsubishi's ( althans de kleinere) net als die van Vetus en daar wordt doodgewone minerale 15W40 aangeraden . Ook Mitsubishi raadt dat in hun wordkshop manual van die motoren aan. Grappig genoeg zegt Vetus in mijn handleiding dat ook bijv. Shell Super Diesel T goed is en dat is volgens mij een synthetische .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 02 mei 2019 08:06 #1042271

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
tsja, ik ga onze oude (40jr?) BMC in elk geval niet verwennen met fancy olie waar hij niet voor gemaakt is en ook niet aan de gang met Action smeer.

Dus; SAE30 volgens het boekje er in (Kroon in dit geval; classic oil)

met het vorige blok problemen gehad met diesel lekkage langs een seal van de HD pomp, toen wel 15W40 van..
kan toeval zijn natuurlijk..
na een keer op hol slaan tgv die diesel (in de carter) is het blok uiteindelijk maar vervangen...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 02 mei 2019 11:01 #1042351

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Ik heb ook zo'n oud torretje er in zitten. Voorschrift van de fabrikant: SAE30

In de boot lagen vele kannen 15W40 van de action toen ik de boot kocht. Toen ik de oude olie eruit haalde en verving voor de door de fabrikant aangeraden SAE30 merkte ik zeer duidelijk verschil. Vooral in geluid overigens, maar ook in hoe makkelijk de motor op toeren kwam.

Bottom line: houd je aan de voorgeschreven specs van de fabrikant. Staat er 15W40, gooi dat er dan ook in. Welk merk maakt niet veel uit.
Maar ga zeker geen andere spec olie (5W30 ipv 15W40 bijvoorbeeld)in je torretje gooien. Daar ontstaat wél schade van, niet van een 'goedkoop' merk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 02 mei 2019 11:19 #1042360

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Yellow Boat schreef :
3Noreen schreef :
Philip schreef :
Heb je al een soort RTMF voordat je een post aan een uitgekauwd

In de manual van mijn door Solé gemariniseerde missiebusje motor staat;
Make sure that the lubricant oil is good quality and has a suitable viscosity. SAE 10W/30 synthetic oil is recommended.

Dus doe ik dat maar gewoon. Ik heb nog geen synthetic oil met het logo van Solé kunnen vinden. Dus dan toch maar van een algemene olieboer.

Hoe oud is die Sole dan wel ?
De huidige en die van tot zeker pakweg 20 jaar oud zijn identieke Mitsubishi's ( althans de kleinere) net als die van Vetus en daar wordt doodgewone minerale 15W40 aangeraden . Ook Mitsubishi raadt dat in hun wordkshop manual van die motoren aan. Grappig genoeg zegt Vetus in mijn handleiding dat ook bijv. Shell Super Diesel T goed is en dat is volgens mij een synthetische .
Ad

RTMF Solé mini 29. Ik vaar ook in de winter ;) 1 telefoontje naar missiebusje techneut of die olie ook het hele jaar er in mag blijven. "Ja natuurlijk meneer. Dat zou wat zijn als het niet kon, het is zelfs beter. Die motortjes staan veel in graafmachines. Denk maar niet dat die jongens bereid zijn twee keer per jaar olie te verwisselen."
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 02 mei 2019 11:30 #1042366

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Bij Yanmar krijgen ook de winterzeilers een mooi plaatje erbij en kun je prima door op één olie als je voor multigrade gaat.
Alleen qua uren zullen die graafmachinejongens er wel snel door heen zitten...

Laatst bewerkt: 02 mei 2019 11:33 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 02 mei 2019 11:59 #1042377

tuur schreef :
Ik heb ook zo'n oud torretje er in zitten. Voorschrift van de fabrikant: SAE30

In de boot lagen vele kannen 15W40 van de action toen ik de boot kocht. Toen ik de oude olie eruit haalde en verving voor de door de fabrikant aangeraden SAE30 merkte ik zeer duidelijk verschil. Vooral in geluid overigens, maar ook in hoe makkelijk de motor op toeren kwam.

Bottom line: houd je aan de voorgeschreven specs van de fabrikant. Staat er 15W40, gooi dat er dan ook in. Welk merk maakt niet veel uit.
Maar ga zeker geen andere spec olie (5W30 ipv 15W40 bijvoorbeeld)in je torretje gooien. Daar ontstaat wél schade van, niet van een 'goedkoop' merk.

Dat in jouw geval die SAE 30 olie beter leek kwam vrijwel zker doro de temperaturu buiten op dat moment.
SAE 30 zal bij temperaturen tussen 0 en 20 graden vrijwel net zo goed starten als 15W40 maar omdat die SAE30 olie boven de 20 graden al snel dunner wordt zal hij vlotter op toeren komen.
Multigrade olie 15W40 echter zal in de winteer beter starten dan SAE30 en bij hogere tempreaturen langer zijn goede smeereigenschappen houden omdat de viscositeit minder snel daalt dan bij SAE 30 olie.

Dat er veel oude motoren ( 70er jaren en eerder) zijn waar een SAE 30 of andere single grade olie wordt voorgeschreven in de manual komt omdat multigrade zoals 15W40 destijds nog niet zo algemeen was . Bovendien zijn nieuwere motoren wat gevoeliger voor te lage of te hoge viscositeit zoals dat met single grade olie al gauw optreedt. Bij single grade moet je ook vaak in de winter een andere viscositeit gebruiken dan in de zomer en als de zomer erg heet wordt zelfs weer een andere.
Een multigrade als 15W40 heeft gewoon een veel ruimer temperatuurbereik als een single grade en is daarom zeker nooit slechter.
Overigens hebben sommige motrorfabrikanten later ook een herziene manual uitgebracht met multigrade olie i.p.v. single grade of dat via een service bulletin naar de dealers bekend gemaakt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 02 mei 2019 14:14 #1042422

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
"Yellow schreef :
Grappig genoeg zegt Vetus in mijn handleiding dat ook bijv. Shell Super Diesel T goed is en dat is volgens mij een synthetische .
Ad

Mag ik vragen hoe je aan die wijsheid komt, Ad?

In de handleiding van Vetus staat inderdaad zo'n soort tekst, maar al tien jaar geleden was "Shell Super Diesel T" nergens meer te vinden. Vrijwel alle motorolie van Shell wordt tegenwoodig verkocht onder het merk 'Helix'. Onder dat merk is ook nog steeds minerale olie te koop:

olietekoop.nl/product/motoroli...w-40-voorheen-super/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 02 mei 2019 14:52 #1042436

Wadloper schreef :
"Yellow schreef :
Grappig genoeg zegt Vetus in mijn handleiding dat ook bijv. Shell Super Diesel T goed is en dat is volgens mij een synthetische .
Ad

Mag ik vragen hoe je aan die wijsheid komt, Ad?

In de handleiding van Vetus staat inderdaad zo'n soort tekst, maar al tien jaar geleden was "Shell Super Diesel T" nergens meer te vinden. Vrijwel alle motorolie van Shell wordt tegenwoodig verkocht onder het merk 'Helix'. Onder dat merk is ook nog steeds minerale olie te koop:

olietekoop.nl/product/motoroli...w-40-voorheen-super/

Ja , allicht maar dat is ook uit de manual van 2003 of eerder van mijn Vetus doiesel. Mijn vetus is nl van 2003 , de manual zal nog wel wat ouder zijn.
En of dat een synthetische was is alleen een vermoeden , meer niet want ik kan er ook niks meer over vinden . Maar die 10 jaar van jouw klopt dus best wel .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl