Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 24 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 31 juli 2019 21:12 #1067907

Na een dag stilliggen wilde ik vanavond nog even de motor starten, maar m'n controle paneel gaat niet aan.....
- Motor krijgt gewoon spanning
- Zekering die in het zwarte blok zit (aan de motor vast) is ook in orde
- in het controle paneel zit m.i. geen zekering
- bekabeling (Multi link e.d.) zijn correct aangesloten

Wat ik al geprobeerd heb:
- De kabels, zowel aan de motorkant, als bij het controle paneel, een kwartiertje losgehaald en weer aangesloten (geen verbetering)
- Zekering van de computerkast aan de motor gechecked; is in orde
- Mijn hele boordnet werkt normaal.

2 vragen:
- wat zou dit kunnen zijn???
(zelf denk ik toch aan een probleem in óf de computer, óf het controlepaneel)
- kan ik de motor op een of andere manier nog gestart krijgen, buiten de computer om?

Alvast dank voor de reactie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 31 juli 2019 21:47 #1067913

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3245
Contactslot nakijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 01 aug 2019 07:18 #1067959

Heb je ook al gemeten of er überhaupt spanning komt op het motorpaneel?
Dus met name waar dat op het startslot is aangesloten ( meestal rode draad ) ?
Want zoals altijd bij electrische problemen "meten is weten".
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 01 aug 2019 09:42 #1068004

contactslot is niet aanwezig.
massa loopt via een Hoofdschakelaar naar de motor, en deze functioneert goed.
verdere bediening gaat via zo'n electronisch bedieningspaneel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 01 aug 2019 09:46 #1068006

ik heb een modern bedieningspaneel, dus geen slot.
Bediening gaat via tiptoetsen.
Vanmorgen 1 keer de hoofdschakelaar een kwartiertje UIT gezet.
daarna startte hij weer.
Maar nu we weg willen varen, weer hetzelfde euvel.....
De digitale zekering klapt er m.i. uit.
Maar waarom????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 01 aug 2019 10:10 #1068019

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2788
Krijg je het EVC paneel überhaupt aan, met gestopte motor zou je dan alarm moeten krijgen ?
Toets links boven op het paneel.

Verder, de MDI regelt de rest, zwarte kasje aan de motor.
De communicatie van de MDI naar de EVC is een CAN bus.
De MDI is de verdachte, gaan regelmatig stuk.

Een Bypass om te starten is wel mogelijk, een vette drukschakelaar tussen de + 12 Volt aansluiting en de start aansluiting op de MDI monteren, alleen voor gloeien en stoppen van de motor kan je dan niet.
Stoppen zal je dan op de HD pomp moeten doen.
Laatst bewerkt: 01 aug 2019 11:11 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 01 aug 2019 11:07 #1068037

henkvd schreef :
De MDI is de verdachte, gaan regelmatig stuk.

Oei , dat wordt dan duur , heeel duur , dik €600 :ohmy:

Leuk zo'n moderne motor. :angry:

Ik vraag me trouwens af of zo'n ding niet ook op de basismotor zit en dan meestal een stuk geodkoper is :unsure:
Ad
Laatst bewerkt: 01 aug 2019 13:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 01 aug 2019 11:16 #1068043

  • Forte
  • Forte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Mijn D1-30 ( ingebouwd in 2018 ) had een paar weken geleden na ongeveer 50 draaiuren hetzelfde probleem.
Het schijnt dat er een serie MDI's is met een design- of produktie fout en dat er binnen Volvo penta een service bulletin hiervoor uitgeschreven is.


Als garantie zaak bij mijn leverancier aangemeld en een nieuwe MDI gekregen, zoncder verder kommentaar of protest van Volvo Penta

Martin
Laatst bewerkt: 01 aug 2019 11:25 door Forte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 01 aug 2019 11:25 #1068044

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 01 aug 2019 15:14 #1068148

  • Forte
  • Forte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Een tijdelijke oplossing totdat een nieuwe MDI geleverd is ( mocht dat het probleem zijn):

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 01 aug 2019 17:57 #1068195

@Henkvd: vanmorgen kon ik dus starten, nadat ik de motor spanningsloos gemaakt had + de kabels tussen de MDI en het Display een half uurtje eraf gehad heb.
Daarna gevaren en in 1 keer naar de volgende jachthaven, maar toen kon ik de motor niet meer stoppen...
Afijn, daar hebben we dan de noodstop voor.....

@Forte: goed om te weten dat je toch nog handmatig kunt starten.
ik weet alleen niet welke aansluiting dan de START aansluiting is op de MDI.

Verder vanmiddag inderdaad met dealer besproken, en die gaf ook aan dat er problemen zijn met bepaalde series. Ik moest dus het serienummer van de motor + het nummer van de MDI mailen, dan gingen ze kijken.
Ben benieuwd wat er uitkomt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 01 aug 2019 18:09 #1068202

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2788
Niet aflaten schepen, ken er die al aan hun derde MDI bezig zijn.

Laatst bewerkt: 01 aug 2019 18:14 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 01 aug 2019 18:14 #1068208

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 917
Dit lijkt sterk op de storing die ik in 2016 had. Mijn nieuwe D1-30 had er toen 50 storingsloze draaiuren op zitten en wilde ineens soms wel starten soms niet. En als ‘ie liep kon ik hem niet electronisch stoppen.

Eerst onder garantie het bedieningspaneel gewisseld maar de storing bleef terugkomen. Daarna is het MDI kastje uitgewisseld, notabene met een ouder maar ongebruikt exemplaar. Wat bleek, de stekkerpootjes van het oorspronkelijke kastje waren een paar mm korter dan van de vervanger. Kwestie van wel of geen contact dus.

Na uitwisseling nu ruim 3 jaar en 350 probleemloze motoruren verder.
Laatst bewerkt: 01 aug 2019 18:16 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 01 aug 2019 20:55 #1068259

Bedankt mensen voor de reacties! (en Henk voor het laatste schema)
Het is me duidelijk; ik weet nu hoe ik 'm handmatig kan starten.
Morgen maar eens die tijdelijke voorziening fixen, dan kunnen we verder....
Hoewel het niet echt handig is, want je controles/evt. waarschuwingen mis je nu wel.
Maar ik hoop dat ik snel een ander exemplaar kan monteren.

Liever had ik m'n oude paneel terug (MD2B); daar kon je tenminste lampjes zien branden van je oliedruk e.d.
Ook mis ik m'n temperatuur meter.
Kan allemaal wel weer extra aangeschaft worden, maar dat kost nogal wat, en waar láát je die metertjes weer?

Maar al met al ben ik wel blij dat het niet een of andere stommiteit van mezelf was....
je gaat toch altijd het eerst bij jezelf te rade: heb ik geen fout gemaakt???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 01 aug 2019 21:41 #1068270

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
op zoek naar wat anders kwam ik ook dit tegen

nordkyndesign.com/engine-relia...penta-mdi-black-box/

lijkt er op dat de MDI niet op de motor gemoneerd moet zitten maar juist op een andere plaats ?
kabelboom is hier ook voor verlengd

maar ik heb er geen verstand van, kwam alleen het artikel tegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D1-30 - controle paneel uitgevallen 15 aug 2019 21:36 #1073115

Deze link vind ik zéér interessant!
Bedankt ReneK, voor het plaatsen!

Natuurlijk is het voor de electronica niet goed om zo klem tegen het motorblok te zitten...
(eigenlijk een ontwerpfout vind ik).
Zowel trillingen van de motor, alsmede het heet worden van het motorblok zijn puur slecht voor de MDI.
Ik heb 'm inmiddels daar verwijderd, en tijdelijk 'zwevend' opgehangen.
Mijn plan is om er een aparte steun voor te maken, en dan zodanig dat ik de bekabeling niet hoef in te korten.

Eveneens een ontwerpfout vind ik dat de beide stekkers (waarvan de bekabeling naar het display loopt) verwisseld kunnen worden.
Dat moet m.i. niet kunnen!
Alle stekkers moeten uniek van vormgeving zijn, zodat je ze maar op 1 plek kunt aansluiten.

Slordigheidje van Volvo Penta is mijn mening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.345 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl