Dank voor de waardevolle suggesties!
Waarom even wachten (na een eerste startpoging) tot nu toe de oplossing is blijft voor mij vooralsnog een raadsel.
@RickVis2 Ik zal de bedrading naar het bedienpaneeltje in de kuip checken, hoewel een simpele weerstandsmeting vrees ik niet volstaat. Zeker niet als er zoals Calidris zegt wel 10-20 Ampère via de startknop kan lopen.
@madoc Interessante tip! Als ik het goed begrijp zit er op onze D2-55 een zekeringkastje met 3 reserve zekeringen (15A) die je kunt gebruiken door de aansluitdraad over te zetten naar de volgende zekering. Ik zou dat eerst eens kunnen doen. Daarnaast lijkt overbruggen van het kastje (als ik er goed genoeg bij kan) met een (gezekerde) draad me ook een valide test om deze oorzaak uit te sluiten.
@Calidris Je bedoelt met het hulprelais de solenoïde op de startmotor? Ik heb tot nu toe nog niet de schroevendraaier methode gebruikt omdat de startmotor en solenoïde lastig te bereiken zijn, maar zal dat toch eens gaan proberen om storingen in de rest van de startschakeling uit te sluiten. De D2-55 heeft overigens nog een apart startrelais, zorgt die er niet voor dat de stroom voor de solenoïde niet via de startknop loopt?
@CalypsoB Lijkt me iets minder waarschijnlijk als oorzaak bij ons, maar die hoofdschakelaar zouden we even kort kunnen sluiten om de schakelaar zelf te omzeilen. Je weet het nooit. Hoe oud was die ingebrande hoofdschakelaar bij jullie aan boord?
@Magnetron De maintenance manual van onze D2-55 heeft het over twee schakelrelais (een voor de gloeistiften en een voor het startcircuit; zie bovenstaande pagina uit de manual). Ik zou die kunnen omwisselen of vervangen.
Zou een kapotte/versleten gloeistift nog een rol kunnen spelen? Ik ben niet gepokt en gemazeld in het lezen van elektrische schema's, maar het startrelais (aanslaan startmotor) lijkt niet afhankelijk van het al dan niet functioneren van het gloeistift relais en al dan niet defecte gloeistiften? Naar mijn idee zou de motor dan alleen wat moeizamer starten als die koud is, maar ik heb daar verder geen ervaring mee.