Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Volvo Penta D2-55 startperikelen...

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 02 juni 2023 18:24 #1483943

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Nachtvlinder schreef :
Engine Reliability: A Look at the Volvo Penta MDI Black Box

Voor jouw vaargebied zou ik optie (2) overwegen, als get inderdaad die MDI unit is:
2. Doing away with the Volvo Penta EVC instruments system once and for good. This would require installing standard automotive gauges for coolant temperature, oil pressure and engine speed, as well as a few stand-alone switches and relays to deal with the glow plugs, starter and electric stop.
Developing an equivalent replacement module. This would represent more work, but a better third-party open-source module would clearly have a market. Rather than using gauges on CANbus, a simple LCD display could present all the information. Such a module could be much simpler than the Volvo MDI box, which is clearly inheriting technology from the ECUs of the larger electronic engines in the range.
Replacing the module. It is easy (and quite costly), but there are many reports of people having gone through more than one module, because replacement alone obviously failed to address the root cause. This would hardly be satisfactory.

The second option has always been highly desirable in my eyes, because it would replace a proprietary system with one that is standard and fully maintainable at low cost, more or less anywhere in the world.

Is zeker wat voor te zeggen, maar best wel een klus. Zeker als je de bediening in de kuip ook netjes wilt afwerken. Deze vertrekker heeft de stoute schoenen aangetrokken om niet langer van Volvo’s MDI module afhankelijk te zijn.

Ik hou het vooralsnog even bij een bypass startknop om de motor ook zonder MDI module te kunnen starten. Dat is when the shit hits the fan even de eerste prioriteit. Mijn grootste bezwaar (als de MDI helemaal niets meer zou doen) is dat het oliedruk alarm in dit noodscenario niet meer werkt. Dat bekrachtigen van de alternator krijg je via een omweg waar nodig nog wel voor elkaar.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 juni 2023 03:27 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 02 juni 2023 20:07 #1483963

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Reed schreef :
Hoi Hans,
Als het gereed is zou je daar eens wat foto`s van kunnen maken en laten zien. Ik heb dezelfde motor en gelukkig (nog) geen problemen maar als het misschien ooit zo ver is wil ik wel snel kunnen handelen.

Geen probleem. Ik zal mijn bevindingen hier posten zodat anderen er mogelijk ook wat aan hebben.

Ik heb - zoals Olav suggereerde - de 3 multipluggen op de MDI even losgehaald en ingespoten met Kontakt 60 (contact cleaner) en daarna weer aangesloten. Ik heb vanwege de beperkte tijd de MDI nog niet opengemaakt om de soldeerverbindingen en condensatoren te inspecteren. De ruimte naast onze motor is krap en de kabels aan de achterkant zijn moeilijk bereikbaar zodat je de MDI niet makkelijk helemaal los maakt.



Je kijkt tegen de onderkant van de MDI aan, daar onder de 3 losgehaalde pluggen. De MDI zelf zit met twee bouten m8 aan de motor bevestigd.

Het proefstarten vóór het loshalen ging overigens in één keer goed, net als het proefstarten zojuist na de hermontage.

Morgen varen met gasten, ben benieuwd of de startperikelen dit weekend terug komen.

Voor meelezende forumleden: de MDI (Mechanical Diesel Interface) is dus in de plaats gekomen van de losse componenten (2x relais en zekering) waarvan in de maintenance manual sprake is (zie dit bericht). De 2 relais (gloeien en start) zijn in de MDI vastgesoldeerd op een van de printplaten in de unit. De electronica in de MDI levert CANBUS data op voor o.a. het display in de kuip, maar het vervangen van onderdelen is een stuk ingewikkelder (en onmogelijk zonder soldeerbout).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 juni 2023 03:44 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 03 juni 2023 04:27 #1483996

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
De garagist van onze auto was er klaar mee. Telkens weer een storing in de gordelspanner en ogenschijnlijk alleen op te lossen door er een nieuwe in te hangen a 300,—. Hij heeft de stekkertjes er tussenuit geknipt, de draadjes doorgesoldeerd: probleem nooit meer gezien. Boordcomputer (van de auto) zegt: alles oké.

Zou je zoiets niet kunnen doen? Er tussenuit knippen lukt niet natuurlijk, maar anderszins de stekkertjes omzeilen misschien wel?
Laatst bewerkt: 03 juni 2023 04:28 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 03 juni 2023 04:45 #1483997

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 03 juni 2023 06:07 #1483999

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
De MDI is geen boordcomputer in de zin dat die ook allerlei motorkritische processen regelt. De D1 en D2 serie dieselmotoren van Volvo Penta lopen ook prima zonder de MDI.

Maar naast het starten en stoppen houdt de MDI o.a. koelwatertemperatuur en - nog belangrijker - oliedruk in de gaten (alarm). Je bent er dus niet met het doorverbinden van wat draadjes.

Die functies zijn op een andere manier over te nemen (zie bijvoorbeeld het Youtube filmpje waar ik eerder naar linkte), maar daar komt dus wel wat meer bij kijken. Als je een rondje wereld gaat doen is het in mijn ogen aan te raden dat te doen. Voor onze wat langere tochten volstaat een failsafe noodstart mogelijkheid naar mijn gevoel ook nog wel. Je vaart dan tijdelijk zonder alarmen als de MDI compleet mocht uitvallen, maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Het probleem zit nu (nog?) alleen in het niet altijd de eerste keer starten als we op de startknop drukken.

Ik moet nog uitzoeken of er met de bestaande sensoren een eenvoudig alternatief te bouwen is.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 juni 2023 06:46 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 03 juni 2023 20:16 #1484099

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Hans V schreef :

Maar naast het starten en stoppen houdt de MDI o.a. koelwatertemperatuur en - nog belangrijker - oliedruk in de gaten (alarm). Je bent er dus niet met het doorverbinden van wat draadjes.
Het hoeft natuurlijk niet, maar ik bedoel niet een paar draadjes, maar gewoon alle draadjes doorverbinden. Dan zie ik niet hoe het niet meer kan werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 04 juni 2023 03:24 #1484125

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
koko schreef :
Hans V schreef :

Maar naast het starten en stoppen houdt de MDI o.a. koelwatertemperatuur en - nog belangrijker - oliedruk in de gaten (alarm). Je bent er dus niet met het doorverbinden van wat draadjes.
Het hoeft natuurlijk niet, maar ik bedoel niet een paar draadjes, maar gewoon alle draadjes doorverbinden. Dan zie ik niet hoe het niet meer kan werken.

Doorverbinden met wat? Hoe krijg je dan bijvoorbeeld nog een oliedruk alarm? Het EVC bedienpaneeltje is ook niet geschikt om zonder startrelais te gebruiken, dus ook daar zul je in een alternatief moeten voorzien. Kan wel, maar vergt wat meer modificaties dan de MDI domweg weglaten en draadjes doorverbinden.

Of lees ik je suggestie verkeerd?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 juni 2023 03:34 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 04 juni 2023 04:29 #1484126

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Er is geopperd dat de verbinding tussen de stekkertjes en de MDI fabriek af niet goed gemaakt zou zijn. Pinnetjes te kort om goed contact te houden met de stekkertjes.

Mijn suggestie is dan: verbind de pinnetjes op de MDI met de stekkertjes door er een draadje tussen te zetten, dusdanig dat je wel goed contact krijgt. Erg rigoreus zou zijn de stekkertjes er af knippen de de draadjes vast solderen aan de pinnetjes. Iets minder rigoreus zou zijn het plastic van de stekkertjes te verwijderen en de draadjes er dan 1 voor 1 op de juiste pinnetjes schuiven. Waarschijnlijk kan je ze dan iets dieper er op schuiven, waar wel kwetsbaarder voor lostrillen. En er is vast nog wel iets te verzinnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 04 juni 2023 07:19 #1484137

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
koko schreef :
Er is geopperd dat de verbinding tussen de stekkertjes en de MDI fabriek af niet goed gemaakt zou zijn. Pinnetjes te kort om goed contact te houden met de stekkertjes.

Mijn suggestie is dan: verbind de pinnetjes op de MDI met de stekkertjes door er een draadje tussen te zetten, dusdanig dat je wel goed contact krijgt.

Ah, de MDI gewoon vast solderen zodat de stekkerverbinding als oorzaak is uitgesloten.

Ik heb de MDI nog niet open gehad, maar het lijkt me geen sinecure om alle (rond de) 18 draadjes van de 3 multistekkers rechtstreeks op de printplaat vast te solderen en de unit ook na die modificatie nog enigszins stof- en vochtbestendig te houden. Je moet dan ook wel heel erg zeker zijn dat de stekkerverbindingen het (enige) probleem zijn, wat bij de verbeterde MDI units met langere pinnen niet het geval lijkt te zijn. Daar is nog steeds uitval.

Na het schoonmaken (kontaktspray) en hermonteren van de stekkerverbingen gisteren heeft het euvel zich opnieuw voorgedaan, dus de stekkerverbindingen op de MDI lijken bij ons niet de (enige) oorzaak. Vervangen onder garantie is na zo’n soldeerklus ook uitgesloten.

Het biedt wel de mogelijkheid om de MDI op een gunstiger plek in de motorruimte te monteren, maar vooralsnog lijkt zo’n vastgesoldeerde MDI me iets te rigoreus, gezien de ervaringen met nieuwe MDI’s met langere pinnen. Zelf een alternatief ontwerpen en monteren zodat je helemaal van de MDI af bent ligt dan misschien meer voor de hand.

Het is jammer dat Erik Bretscher van Nordkyn Design (nog) geen alternatieve MDI heeft ontwikkeld, want daar zou zoals hij zelf ook aangeeft best een markt voor zijn.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 juni 2023 07:36 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 04 juni 2023 07:56 #1484143

Wat doet zo’n MDI eigenlijk? Die volvo’s zijn verder toch ook simpele (en dus goede betrouwbare) diesels?
Schakelt zo’n MDI alleen de oliedruk sensor, temperatuur sensor etc? Of doet dat ding nog andere bijzonder noodzakelijke dingen? Want de alarmen zijn toch makkelijk los aan te leggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 04 juni 2023 08:34 #1484148

sjoerd1981 schreef :
Wat doet zo’n MDI eigenlijk? Die volvo’s zijn verder toch ook simpele (en dus goede betrouwbare) diesels?
Schakelt zo’n MDI alleen de oliedruk sensor, temperatuur sensor etc? Of doet dat ding nog andere bijzonder noodzakelijke dingen? Want de alarmen zijn toch makkelijk los aan te leggen?

Heb het antwoord zelf al gevonden:

nordkyndesign.com/engine-relia...penta-mdi-black-box/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 04 juni 2023 09:35 #1484158

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
sjoerd1981 schreef :
sjoerd1981 schreef :
Wat doet zo’n MDI eigenlijk? Die volvo’s zijn verder toch ook simpele (en dus goede betrouwbare) diesels?
Schakelt zo’n MDI alleen de oliedruk sensor, temperatuur sensor etc? Of doet dat ding nog andere bijzonder noodzakelijke dingen? Want de alarmen zijn toch makkelijk los aan te leggen?

Heb het antwoord zelf al gevonden:

nordkyndesign.com/engine-relia...penta-mdi-black-box/

Zie hier;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 juni 2023 09:51 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 04 juni 2023 12:32 #1484177

Had al aangegeven dat het niet in de MDI zit. Het was bij mij in ieder geval die EVC.
Die zou ik gewoon vervangen.....

www.shipoutletstore.com/nl/con...-penta-21785135.html

H
Laatst bewerkt: 04 juni 2023 12:34 door harryvogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 04 juni 2023 23:03 #1484322

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Even een update: dit weekend de bekabeling van het EVC bedienpaneel naar de MDI en alle stekkers nagelopen. De 3 Deutsch multistekkers onder op de MDI losgehaald en ingespoten met kontaktspray: stekkers zagen er aan de binnenkant schoon uit, het onvoorspelbare starten bleef.

Helemaal achter/onder in de boot nog een Deutsch verbinding ontdekt tussen EVC bedienpaneel en MDI. Na het schoonmaken en inspuiten (Kontakt 60) van deze plug (mannetjesdeel was iets vervuild) lijken de startperikelen verleden tijd: de motor start weer bij de eerste startpoging. Het EVC bedienpaneel en de MDI lijken niet defect.

Omdat ik geen 100% vertrouwen heb in het resultaat (n=4) en de MDI sowieso een onderdeel is dat bij nogal wat Volvo Penta gebruikers problemen geeft èn bedienpaneeltjes ook defect kunnen raken (zie ervaring forumlid har.vogel) heb ik vandaag ook een nood startknop geïnstalleerd (bypass). Daarmee kunnen we de motor buiten de MDI om altijd starten. Werkt 100% betrouwbaar bij testen. Met de startmotor en solenoïde lijkt dus ook niets mis.



Met de tweede knop kunnen we als de motor koud is ook handmatig voorgloeien. Stoppen doen we bij totale uitval van MDI of EVC bedienpaneeltje met het STOP handeltje op de motor zelf. De knoppen worden nog gelabeld zodat we in noodgevallen nog weten welke knop waar voor dient.

De MDI zelf lijkt vooralsnog niet defect, maar ik heb hem gisteren toch even open gemaakt voor een korte inspectie. De twee grote (volgens Eric Bretscher wat kwetsbare) condensatoren bleken in onze versie niet aanwezig (wel een kleintje als ik het goed zie) en met mijn relatieve leken oog zag alles er nog prima uit. Als de electronica experts hier op het forum iets anders concluderen hoor ik het graag.
Ik kon zo snel geen traditionele relais ontdekken, zouden dat bij deze versie solid state schakelingen zijn?







De komende tijd maar eens kijken of de startperikelen met het reinigen en inspuiten van de stekkerverbindingen inderdaad tot het verleden behoren. Mochten de problemen bij het starten toch weer terugkomen dan hebben we nu in ieder geval een alternatieve mogelijkheid om de motor sowieso te kunnen starten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 juni 2023 16:49 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 05 juni 2023 05:59 #1484329

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1387
Zo! dat ziet er netjes en professioneel uit.
Ik vraag me af hoe dat dan bij mij zit want ik heb een ander bedieningspaneel.
Voorgloeien en starten met een Volvo sleutel en stoppen is mechanisch.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 05 juni 2023 06:30 #1484335

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Onze noodstart voorziening is in feite niet meer dan een ABS kastje met twee maak-schakelaars (20A) om de relais en elektronica van de MDI te omzeilen (bypass).

Ik vermoed dat jij een analoge bediening hebt van je motor en waarschijnlijk helemaal geen MDI hebt. En wat er niet is kan ook niet kapot…

Wat voor motor heb je precies?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 juni 2023 16:51 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 05 juni 2023 06:36 #1484337

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3095
Reed schreef :
Zo! dat ziet er netjes en professioneel uit.
Ik vraag me af hoe dat dan bij mij zit want ik heb een ander bedieningspaneel.
Voorgloeien en starten met een Volvo sleutel en stoppen is mechanisch.
Misschien heeft de vorige eigenaar de electronische rommel er al uitgehaald en ben jij spekkoper ;) Of een oudere versie van de motor?
Laatst bewerkt: 05 juni 2023 10:36 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 05 juni 2023 13:12 #1484446

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1387
IK heb een Volvo Penta D2-55-C (55 pK) van 2006.
Er zit wel zo`n zwart kastje op de genoemde plaats.
Bijlagen:
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 05 juni 2023 13:14 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 05 juni 2023 13:21 #1484448

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Handig zo'n extra startknop. Ik had hem bij mijn vorige motor ook ingebouwd. Ik moet het bij de huidige motor nog doen maar gaat er zeker komen.

Als je hem direct naar het startelais op de startmotor doet (dus buiten een eventueel hulp-relais om) heb je meteen ook dat hulp relais gebypassed. Met de korte afstanden en dikke kabels gaat dat prima. Wel zekeren!

Ik vind hem ook handig om de motor even te laten rondtornen na een paar maanden stilstand om wat olie door het blok heen te smeren voor de daadwerkelijke start. Dat kan met zo'n knop vlak bij de motor wel omdat ik dan de stophandel op de motor ingesrukt kan houden wat me met de knop buiten solo niet lukt. Of bij andere onderhoud zaakjes zoals ontluchten.
Laatst bewerkt: 05 juni 2023 13:23 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 05 juni 2023 13:21 #1484449

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1387
Sorry, hier het kastje
Bijlagen:
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 05 juni 2023 13:36 #1484453

Ja. Bij jou dus ook óp de trillende motor geschroefd :( Geen idee waarom Volvo dit zo complex heeft gemaakt. Voor 3 sensoren en 2 relais…

Hier zou ik ook even naar kijken:

Laatst bewerkt: 05 juni 2023 13:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 05 juni 2023 13:54 #1484458

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Nachtvlinder schreef :
Geen idee waarom Volvo dit zo complex heeft gemaakt. Voor 3 sensoren en 2 relais…

Om op je plotter of app je motor gegevens te kunnen tonen. Dat wil iedereen nu toch ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 05 juni 2023 14:00 #1484459

Tsja, wellicht. En een poging het gebruikersvriendelijker te maken: automatisch voorgloeien bv. Dan moet het wel goed gebeuren. Dit product lijkt toch wat te vroeg op de markt zijn gekomen, gezien de klachten rond “MDI”…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 05 juni 2023 15:04 #1484471

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Reed schreef :
Sorry, hier het kastje

Dat is een 'vroege versie van de MDI' met de zekering nog aan de buitenkant en relais voor voorgloeien en starten binnenin. Volgens het Volvo Penta service bulletin (voor VP dealers) hebben overigens niet alle MDI units problemen. De schakelkastjes op de D2-55C worden sowieso niet genoemd bij de probleemgevallen die onder garantie vervangen worden.

Vertrouw je het toch niet helemaal dan zou je ook een noodstart voorziening kunnen maken die de MDI unit omzeilt.

Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe groot het probleem met de MDI units werkelijk is. Het zou kunnen dat de bijzondere uitvalproblemen zich toch vooral tot bepaalde modellen en series beperken, die vervolgens veel aandacht krijgen vanwege de impact. Wereldwijd draaien er gigantisch veel van deze D-serie motoren; dat er ook bij niet genoemde motoren en MDI modellen uitval is (waardoor het probleem nog groter lijkt dan het is) vind ik op zich niet verwonderlijk. Je zou eigenlijk aantallen of percentages moeten weten om hier een zinvolle uitspraak over te kunnen doen.

Punt blijft wel dat ontwerptechnisch gezien de plek van de MDI tegen het hete, trillende motorblok nou niet optimaal te noemen is. Het maakt de installatie van deze motoren wel eenvoudiger als er minder losse onderdelen zijn.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 juni 2023 16:53 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 05 juni 2023 15:19 #1484477

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3095
Reed schreef :
Sorry, hier het kastje

In jouw kastje zit alleen een hulpstartrelais(stuurt het hoofdstartrelais aan dat op de startmotor zit) en het voorgloei relais. Aan de buitenkant zit het zekeringen blokje. Dat zekeringblokje geeft wel eens problemen als het ouder wordt. Ik heb het, zoals al eerder vermeld, vervangen voor een steekzekering houder toen het problemen bleef geven( soms wel, soms geen spanning op het electrische systeem.
Laatst bewerkt: 05 juni 2023 15:30 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl