Even een update: dit weekend de bekabeling van het EVC bedienpaneel naar de MDI en alle stekkers nagelopen. De 3 Deutsch multistekkers onder op de MDI losgehaald en ingespoten met kontaktspray: stekkers zagen er aan de binnenkant schoon uit, het onvoorspelbare starten bleef.
Helemaal achter/onder in de boot nog een Deutsch verbinding ontdekt tussen EVC bedienpaneel en MDI. Na het schoonmaken en inspuiten (Kontakt 60) van deze plug (mannetjesdeel was iets vervuild) lijken de startperikelen verleden tijd: de motor start weer bij de eerste startpoging. Het EVC bedienpaneel en de MDI lijken niet defect.
Omdat ik geen 100% vertrouwen heb in het resultaat (n=4) en de MDI sowieso een onderdeel is dat bij nogal wat Volvo Penta gebruikers problemen geeft èn bedienpaneeltjes ook defect kunnen raken (zie ervaring forumlid har.vogel) heb ik vandaag ook een nood startknop geïnstalleerd (bypass). Daarmee kunnen we de motor buiten de MDI om
altijd starten. Werkt 100% betrouwbaar bij testen. Met de startmotor en solenoïde lijkt dus ook niets mis.
Met de tweede knop kunnen we als de motor koud is ook handmatig voorgloeien. Stoppen doen we bij totale uitval van MDI of EVC bedienpaneeltje met het STOP handeltje op de motor zelf. De knoppen worden nog gelabeld zodat we in noodgevallen nog weten welke knop waar voor dient.
De MDI zelf lijkt vooralsnog niet defect, maar ik heb hem gisteren toch even open gemaakt voor een korte inspectie. De twee grote (
volgens Eric Bretscher wat kwetsbare) condensatoren bleken in onze versie niet aanwezig (wel een kleintje als ik het goed zie) en met mijn relatieve leken oog zag alles er nog prima uit. Als de electronica experts hier op het forum iets anders concluderen hoor ik het graag.
Ik kon zo snel geen traditionele relais ontdekken, zouden dat bij deze versie solid state schakelingen zijn?
De komende tijd maar eens kijken of de startperikelen met het reinigen en inspuiten van de stekkerverbindingen inderdaad tot het verleden behoren. Mochten de problemen bij het starten toch weer terugkomen dan hebben we nu in ieder geval een alternatieve mogelijkheid om de motor sowieso te kunnen starten.