GVT schreef :
Ik bedoelde dat de Perkins / Shibaura geen MDI hebben en het dus relatief eenvoudig moet zijn om van een MDI / VP systeem naar een eenvoudig standaard instrumenten paneel te gaan.
Ah, verkeerd begrepen dan.
Het is inderdaad mogelijk om de MDI definitief te omzeilen. Voor een wereldomzeiling met deze motoren lijkt me dat zeker de overweging waard.
In ons geval zou een alternatief instrumentenpaneel (zelf samengesteld of kant-en-klaar gekocht) heel compact moeten zijn omdat de ruimte waar we de alternatieve motorbediening kunnen monteren beperkt is. Daarbij komt het nodige materiaal en tijd (speelt voor sommigen minder), en blijkt bij ons de MDI unit überhaupt niet het probleem.
Er is volgens VP een bepaalde batch van de MDI units die problemen geeft (daar is een vervangingsregeling voor). Het ontwerp is niet ideaal, maar hoe groot het probleem procentueel is valt voor anderen dan Volvo Penta niet goed in te schatten. Er zijn nogal wat van deze motoren in gebruik, het gros lijkt zonder problemen rond te varen.
Of het zinvol is voor de doorsnee ZF zeiler is om zijn/haar motorbediening preventief om te bouwen valt in mijn ogen nog te bezien. Voor we er erg in hebben blazen we het 'MDI probleem' op ZF op tot onterechte proporties.