Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Volvo Penta D2-55 startperikelen...

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 05 juni 2023 15:21 #1484479

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Geen idee waarom Volvo dit zo complex heeft gemaakt. Voor 3 sensoren en 2 relais…

Om op je plotter of app je motor gegevens te kunnen tonen. Dat wil iedereen nu toch ?

Daarvoor heb je nog een aparte interface nodig die de CAN-bus data als NMEA2000 op het boordnetwerk zet. Bij de kleinere motoren gebruikt Volvo het primair voor communicatie met de eigen bedieningspaneeltjes en displays (toeren, motoruren en alarmen).

De MDI op onze kleine scheepsdieseltjes is als ik het goed begrijp een aftreksel van de grotere, moderne motoren van Volvo Penta, waar de hele besturing en controle via CAN-bus verloopt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 juni 2023 16:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 08 juni 2023 14:50 #1485394

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Bedankt allemaal voor de input! De tule heb ik er weer netjes opgemaakt.
Voorlopig wacht ik even af en als de nood aan de man is, verzin ik wel wat. Ciao.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 12 juni 2023 15:36 #1486178

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Netjes opgelost Hans!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 14 mei 2024 20:02 #1559820

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
UPDATE: De startproblemen werden steeds erger. Starten met de eerder gemaakte nood startknop lukt altijd, maar vereist een duik benedendeks. Dat is in situaties waarin je snel de motor wilt starten niet wenselijk (kost tijd en je bent tijdje niet aan dek).

Afgelopen weekend een nieuw EVC bedieningspaneeltje (productnr. 21785135) gemonteerd. Dit lijkt uiteindelijk - net als bij forumlid harryvogel - de oorzaak van de problemen te zijn geweest. Motor start nu weer als vanouds en tot nu toe 100% betrouwbaar.

Ruim €200,- lichter voor een ogenschijnlijk simpel kastje met schakelaars, maar betrouwbaarheid (en daarmee in sommige situaties ook veiligheid) is ons best wat waard.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 mei 2024 20:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 21 mei 2024 18:44 #1561159

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
Valt er ergens te achterhalen waar het probleem in de EVC zit?
Ik denk dat wij ook in die richting aan het opschuiven zijn: indrukken van ON levert soms wel soms niet na enkele seconden een alarm ten teken dat gestart kan worden... Indien geen alarm: paar keer proberen, dan gaat het alarm wel...

Of ik moet de manual eens opsnorren :whistle:

Edit:
. heb ik vandaag ook een nood startknop geïnstalleerd (bypass). Daarmee kunnen we de motor buiten de MDI om altijd starten. Werkt 100% betrouwbaar bij testen. Met de startmotor en solenoïde lijkt dus ook niets mis.

Met de tweede knop kunnen we als de motor koud is ook handmatig voorgloeien.

Dus als ik het goed begrijp maak je geen gebruik van een hulpstartrelais/voorschakelrelais?
Heb je wel een voorgloeirelais geplaatst?
Laatst bewerkt: 21 mei 2024 20:16 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 22 mei 2024 09:39 #1561228

  • GVT
  • GVT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
De D2-55 en D2-75 schijnen perkins 404 / Shibaura N844L motoren te zijn. Niks MDI op die motoren.
Iemand al eens aan het experimenteren geweest om een standaard instrumenten paneel op de VP te zetten?

Je hebt, als je even zoekt, voor ongeveer 105 euro een compleet instrumenten paneel op Alie.

Dat is dan inclusief watertemp meter, oliedruk sensor, toerenteller, spanningsmeter en brandstof.
Komen temp sensor, oliedruksensor en toerental sensor nog bij. Ongeveer 26 euro totaal
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 mei 2024 09:42 door GVT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 22 mei 2024 09:42 #1561229

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Ilex schreef :
Valt er ergens te achterhalen waar het probleem in de EVC zit?

Op onze D2-55 zit niet echt een Volvo Penta Electronic Vessel Control (EVC) systeem, maar een MDI unit die de voorgloei- en startrelais - geïntegreerd in datzelfde MDI kastje - aanstuurt. De EVC aanduiding van Volvo Penta op de standaard installaties van veel kleinere boten is een beetje verwarrend.

Ik heb ons oude motorbedienpaneeltje (nog) niet helemaal uit elkaar gehaald en doorgemeten, en weet dus niet of er naast de schakelaars nog electronica in zit (ingegoten). Ik vermoed van niet en denk dat de schakelaars gewoon slecht werden. Zelf een schakelpaneel maken met degelijker schakelmateriaal pakt qua tijd en inspanning al snel duurder uit dan die rond €200 voor een nieuw en mooi compact VP paneeltje.

Hans V schreef :
...heb ik vandaag ook een nood startknop geïnstalleerd (bypass). Daarmee kunnen we de motor buiten de MDI om altijd starten. Werkt 100% betrouwbaar bij testen. Met de startmotor en solenoïde lijkt dus ook niets mis.

Met de tweede knop kunnen we als de motor koud is ook handmatig voorgloeien.

Ilex schreef :
Dus als ik het goed begrijp maak je geen gebruik van een hulpstartrelais/voorschakelrelais?
Heb je wel een voorgloeirelais geplaatst?

Met de noodstart omzeil je in feite de twee relais (voorgloeien en startmotor/solenoid) van de MDI unit, je maakt de verbinding handmatig via de noodstart knoppen.

Voorgloeien backup [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 mei 2024 10:00 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 22 mei 2024 10:05 #1561233

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
GVT schreef :
De D2-55 en D2-75 schijnen perkins 404 / Shibaura N844L motoren te zijn. Niks MDI op die motoren.

Onze Volvo Penta D2-55F is inderdaad een Perkins blok. Er zit wel degelijk een MDI op. ;)

Op oudere versies van deze motor zit een iets ander model MDI, maar ook daar heeft Volvo Penta een MDI op gemonteerd.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 mei 2024 11:35 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 22 mei 2024 10:12 #1561235

  • GVT
  • GVT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Ik bedoelde dat de Perkins / Shibaura geen MDI hebben en het dus relatief eenvoudig moet zijn om van een MDI / VP systeem naar een eenvoudig standaard instrumenten paneel te gaan.
Laatst bewerkt: 22 mei 2024 10:14 door GVT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 22 mei 2024 10:48 #1561242

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
GVT schreef :
Ik bedoelde dat de Perkins / Shibaura geen MDI hebben en het dus relatief eenvoudig moet zijn om van een MDI / VP systeem naar een eenvoudig standaard instrumenten paneel te gaan.

Ah, verkeerd begrepen dan.

Het is inderdaad mogelijk om de MDI definitief te omzeilen. Voor een wereldomzeiling met deze motoren lijkt me dat zeker de overweging waard.

In ons geval zou een alternatief instrumentenpaneel (zelf samengesteld of kant-en-klaar gekocht) heel compact moeten zijn omdat de ruimte waar we de alternatieve motorbediening kunnen monteren beperkt is. Daarbij komt het nodige materiaal en tijd (speelt voor sommigen minder), en blijkt bij ons de MDI unit überhaupt niet het probleem.

Er is volgens VP een bepaalde batch van de MDI units die problemen geeft (daar is een vervangingsregeling voor). Het ontwerp is niet ideaal, maar hoe groot het probleem procentueel is valt voor anderen dan Volvo Penta niet goed in te schatten. Er zijn nogal wat van deze motoren in gebruik, het gros lijkt zonder problemen rond te varen.

Of het zinvol is voor de doorsnee ZF zeiler is om zijn/haar motorbediening preventief om te bouwen valt in mijn ogen nog te bezien. Voor we er erg in hebben blazen we het 'MDI probleem' op ZF op tot onterechte proporties.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 mei 2024 11:32 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 22 mei 2024 11:38 #1561256

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
. Met de noodstart omzeil je in feite de twee relais (voorgloeien en startmotor/solenoid) van de MDI unit

Ik begrijp wat je doet. Was verbaasd dat je geen voorgloeirelais gebruikt aangezien er toch
behoorlijk wat stroom door je schakelaar gaat nu (40A ?).

De twee relais in de MDI zijn wellicht gewoon voorschakelrelais?

Ik zal eens in mijn workshop manual duiken (D1-30)...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 22 mei 2024 13:16 #1561282

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Ilex schreef :
. Met de noodstart omzeil je in feite de twee relais (voorgloeien en startmotor/solenoid) van de MDI unit

Ik begrijp wat je doet. Was verbaasd dat je geen voorgloeirelais gebruikt aangezien er toch
behoorlijk wat stroom door je schakelaar gaat nu (40A ?).

De twee relais in de MDI zijn wellicht gewoon voorschakelrelais?

Ik zal eens in mijn workshop manual duiken (D1-30)...

In mijn D2-55 Workshop Manual lijken het voorgloei- en startrelais gewoon in de MDI te zitten, en zijn dit dus geen voorschakelrelais.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 22 mei 2024 14:08 #1561293

Link naar wat is een MDI en de history en op welke motoren je vind , dus ook op de mechanische versies (Mechanical Diesel Interface)

klikker de klik voor de link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 22 mei 2024 14:28 #1561298

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Jeroen-Pion schreef :
Link naar wat is een MDI en de history en op welke motoren je vind , dus ook op de mechanische versies (Mechanical Diesel Interface)

klikker de klik voor de link

Zie deze post. ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 22 mei 2024 14:44 #1561303

Daarom begrijp ik dan de discussie cq vragen niet , gezien de dikke draden die erin gaan is het zeker geen voorschakel relais , dat kan met dunne draadjes .

Een "preheat" ga je niet over 2 relais aan sturen

Wat wil je dan nog kijken ?

B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 22 mei 2024 15:26 #1561311

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
Ik zie geen relais bij Hans' MDI...
En eens geschakeld komt de hoofdstroom, toch? Geen dunne draadjes daar.
Misschien zie ik er over? Fet?
En mijn idee is om de hele MDI te kunnen omzeilen, relais incluis.
Laatst bewerkt: 22 mei 2024 15:38 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 22 mei 2024 15:48 #1561318

Mooi maar waar heb je het nu over , welke versie ?

Hans of de jouwe ...... zijn die hetzelfde behalve de naam : MDI ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 22 mei 2024 16:32 #1561326

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
Mijn MDI en die van Hans zijn niet gelijk opgebouwd.
Mijn MDI heeft 2 dezelfde relais (start en gloei).



Bij Hans zie ik ze niet, maar misschien zitten er elektronische varianten in?

Edit: misschien verwarring omdat ik deze benoem als voorschakelrelais...
Laatst bewerkt: 22 mei 2024 16:35 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 22 mei 2024 21:21 #1561422

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Die VP MDI-units schakelen allemaal (gloeipluggen en startmotor/solenoid), of dat nu via 2 interne relais is of electronisch. Er worden geen externe relais geschakeld door de MDI.

Om onze nood voorgloei knop te ontlasten wil ik de stroom naar de gloeipluggen eigenlijk niet via de schakelaar zelf laten lopen maar via een door de knop geactiveerd relais. Dat staat helemaal los van de MDI unit (die bij deze noodschakeling gepasseerd wordt).

Starten via de nood startknop gaat prima, daar voegt een relais schakeling niets toe en houden we het dus zo simpel mogelijk.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 mei 2024 05:25 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl