Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Doorvaren in de winter - wat met de motor?

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 04 nov 2019 20:11 #1098412

Voor een beetje nachtvorst hoef je niet bang te zijn, pas als het wat langer gaat vriezen dan zou ik maatregelen nemen. Afhankelijk van hoever je van de boot woont ga je er even heen om te zorgen dat de motor niet kan bevriezen. Vorst word meestal al enkele dagen van te voren voorspeld, zou niet te moeilijk moeten zijn om daar op in te spelen als het nodig is. Er gaan winters voorbij waar bevriezing helemaal geen probleem is omdat het simpelweg niet koud genoeg word.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 04 nov 2019 20:28 #1098417

Precies, zeker ook omdat de boot dus in het water ligt.
Gaat het een week ook overdag flink vriezen dan moet je wel wat gaan doen.
Maar tot die tijd hoef je niks te doen. Alleen het weer een beetje in de gaten houden natuurlijk.
En er komen vast een paar hele mooie zeildagen. Die al die anderen dan missen!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 04 nov 2019 22:03 #1098434

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Elektrisch kacheltje in de boot als het zwaar vriest
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 07:51 #1098470

Elektrisch kacheltje, en als boiler in motorruimte zit kan je die ook aanzetten.
Zo varen wij al jaren de winterwedstrijden op zout
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 08:44 #1098487

Is natuurlijk wel afhankelijk of je op zout of zoet ligt.
Onze boot ligt zout en heeft al een redelijk aantal jaren geen antivries meer gezien! (beter voor beurs en milieu)
Wij houden, zoals reeds eerder geschreven, steeds het weerbeeld in de gaten.
Dit voor eventuele stormen (landvasten checken) en voor langdurige vriesperiodes.
En dan bedoel ik vriesperiodes waarbij ook overdag het nulpunt niet bereikt wordt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 09:34 #1098493

  • Koning78
  • Koning78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 368
zuipschuit schreef :
(beter voor beurs en milieu)

Of dit type qua milieu:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 12:11 #1098525

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Hangt ook heel erg van je mogelijkheden om naar je boot te kunnen als het nodig is om actie te ondernemen als dat echt nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 12:18 #1098528

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
als je echt wilt en je hebt permanente 230V kan je ook zelfregelende verwarmingslintjes om de afsluiters doen plus klein kacheltje in de motorruimte. Hoef je niet de hele boot warm te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 14:09 #1098547

Koning78 schreef :
zuipschuit schreef :
(beter voor beurs en milieu)

Of dit type qua milieu:


Stel je niet teveel voor van det "beter voor het milieu"hoor.
Is weliswaar biologisch afbreekbaar maar ook best wel giftig voor allerlei organismen.
De werkzame stof is alleen in dit geval (mono)propyleenglycol (meestal propaandiol of propyleenglycol genmoemd ) i.p.v. de normaal gebruikte ethyleenglycol.
www.correct.nl/artikel/Eurol-F...tector-art391317.php
Hier het veiligheidsblad van dat spul:
www.ok-olie.nl/media/rtf/Autom...%20-%2024-7-2017.pdf
Dus afbreekbaar wel maar biologisch onschadelijk zeker niet.
Overigesn is ook de normaal gebruikte ethyleenglycol biologisch afbreekbaar. Zie : www.carlroth.com/downloads/sdb...2/SDB_2441_BE_NL.pdf pagina 10.
Alleen is dat (veel) giftiger dan propyleenglycol.

Kortom, laat je niet zomaar alles wijsmaken door fabrikanten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 16:00 #1098573

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
eurol.com/producten/eurol-coolant-36c-foodgrade/

Misschien kan deze wel de goedkeuring van Ad wegdragen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 18:00 #1098620

Joop66 schreef :
Misschien kan deze wel de goedkeuring van Ad wegdragen?
Die van hem wellicht wel, die van mij niet. Het komt van nature niet indeze vorm in het milieu voor, dus zouden we het er ook niet in moeten mikken. Naar schatting zijn er 162.000 recreatieve boten in Nederland. Laten we zeggen dat 2/3e aan winterklaar maken doet en gemiddeld 5 liter antivries gebruikt. Dan heb je het over 1.2 miljoen liter "zooi" wat jaarlijks het oppervlaktewater in verdwijnd :pinch:

Ik snap die hele antivries Fetish niet zo, is het zo moeilijk om de aftapbare systemen even watervrij te maken en de systemen waar dat niet kan even van een afgedopt slangetje te voorzien? Dat is echt niet meer moeite dan overal antivries in mikken, het is goedkoper en zoveel beter voor je gezondheid.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 nov 2019 18:01 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 18:28 #1098634

Erikdejong schreef :
Joop66 schreef :
Misschien kan deze wel de goedkeuring van Ad wegdragen?
Die van hem wellicht wel, die van mij niet. Het komt van nature niet indeze vorm in het milieu voor, dus zouden we het er ook niet in moeten mikken. Naar schatting zijn er 162.000 recreatieve boten in Nederland. Laten we zeggen dat 2/3e aan winterklaar maken doet en gemiddeld 5 liter antivries gebruikt. Dan heb je het over 1.2 miljoen liter "zooi" wat jaarlijks het oppervlaktewater in verdwijnd :pinch:

Ik snap die hele antivries Fetish niet zo, is het zo moeilijk om de aftapbare systemen even watervrij te maken en de systemen waar dat niet kan even van een afgedopt slangetje te voorzien? Dat is echt niet meer moeite dan overal antivries in mikken, het is goedkoper en zoveel beter voor je gezondheid.

Helemaal juist want die van Eurol bevat precies hetzelfde nl. Propaandiol . Kijk maar op dezelfde website in DE VEILIGHEIDSINFORMATIE : eurol.com/product_img/SDS/NL_E504135_SDS.pdf
Lees vooral ook verder naar beneden waar o.a. dit staat:
"Aanbevelingen voor afvalverwijdering : Op een veilige manier opruimen in overeenstemming met lokale/nationale voorschriften. Niet in
het riool of het milieu lozen.
Aanvullende informatie : Gevaarlijk afval.
"

"Foodgrade" betekent gewoon echt niet dat =iets totaal ongevaarlijk of niet giftig is. Hangt allemaal ook af van de hoeveelheid waarmee jij of een waterdier of plant in aanraking komt. En daarvoor liggen de grenzen inderdaad voor propaandiol veel hoger dan voor ethaandiol oftewel ethyleenglycol.
Daarom kan ik de benaming "Foodgrade" hier eigenlijk behoorlijk misleidend en voor "chemieleken" zelfs gevaarlijk vinden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 18:35 #1098637

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7633
Yellow Boat schreef :

Helemaal juist want die van Eurol bevat precies hetzelfde nl. Propaandiol . Kijk maar op dezelfde website in DE VEILIGHEIDSINFORMATIE : eurol.com/product_img/SDS/NL_E504135_SDS.pdf
Lees vooral ook verder naar beneden waar o.a. dit staat:
"Aanbevelingen voor afvalverwijdering : Op een veilige manier opruimen in overeenstemming met lokale/nationale voorschriften. Niet in
het riool of het milieu lozen.
Aanvullende informatie : Gevaarlijk afval.
"

"Foodgrade" betekent gewoon echt niet dat =iets totaal ongevaarlijk of niet giftig is. Hangt allemaal ook af van de hoeveelheid waarmee jij of een waterdier of plant in aanraking komt. En daarvoor liggen de grenzen inderdaad voor propaandiol veel hoger dan voor ethaandiol oftewel ethyleenglycol.
Daarom kan ik de benaming "Foodgrade" hier eigenlijk behoorlijk misleidend en voor "chemieleken" zelfs gevaarlijk vinden.
Ad

Dus de in de handel gangbare antivriesmiddelen zijn eigenlijk allemaal gevaarlijk en milieuonvriendelijk.
Heb je ook middeltjes die wel de benaming milieuvriendelijk mogen dragen ?
Alcohol ? ( spiritus )
Plantaardige olie ? ( arachide olie bvb )
Suikerwater ?
Cola ?
iets anders ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 19:02 #1098661

Een afgedopt slangetje en/of aftappen van water is erg milieu vriendelijk...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 20:00 #1098677

  • snderr
  • snderr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
WhiteMagic schreef :
Elektrisch kacheltje, en als boiler in motorruimte zit kan je die ook aanzetten.
Zo varen wij al jaren de winterwedstrijden op zout

Volstaat een 500W elektrisch - oliegevuld radiatorkacheltje, geplaatst in de buurt van de motor, of zijn er zuiniger alternatieven? Ik zie ook elektrische convectiekacheltjes, 500 - 2000W.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 20:20 #1098683

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2395
Erikdejong schreef :
Een afgedopt slangetje en/of aftappen van water is erg milieu vriendelijk...

Erik, wat bedoel je met een afgedopt slangetje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 20:41 #1098690

snderr schreef :
WhiteMagic schreef :
Elektrisch kacheltje, en als boiler in motorruimte zit kan je die ook aanzetten.
Zo varen wij al jaren de winterwedstrijden op zout

Volstaat een 500W elektrisch - oliegevuld radiatorkacheltje, geplaatst in de buurt van de motor, of zijn er zuiniger alternatieven? Ik zie ook elektrische convectiekacheltjes, 500 - 2000W.
je hoeft m hooguit maar 1 week per jaar aan te zetten...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 22:47 #1098716

martinw schreef :
Erikdejong schreef :
Een afgedopt slangetje en/of aftappen van water is erg milieu vriendelijk...

Erik, wat bedoel je met een afgedopt slangetje?
Voor de gootsteen bijvoorbeeld. Je neemt een dun plastic of rubberen slangetje, doet er een dop in en steekt hem door de afvoerslang tot het slangetje buiten uit de boot steekt. Als het ijs wil uitzetten dan drukt deze het slangetje in in plaats van de afsluiter of slangtule stuk drukken. Werkt ook prima voor loospijpen van de kuip. Afhankelijk van de situatie kun je er ook een stuk pijpisoltie of iets dergelijks doorheen steken, als het maar geen water opneemt en relatief makkelijk samendrukbaar is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 05 nov 2019 22:48 #1098717

snderr schreef :
Volstaat een 500W elektrisch - oliegevuld radiatorkacheltje, geplaatst in de buurt van de motor, of zijn er zuiniger alternatieven? Ik zie ook elektrische convectiekacheltjes, 500 - 2000W.
2000W ga je met de gemiddelde Nederlandse walstroom aansluiting niet redden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 00:12 #1098730

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Erikdejong schreef :
martinw schreef :
Erikdejong schreef :
Een afgedopt slangetje en/of aftappen van water is erg milieu vriendelijk...

Erik, wat bedoel je met een afgedopt slangetje?
Voor de gootsteen bijvoorbeeld. Je neemt een dun plastic of rubberen slangetje, doet er een dop in en steekt hem door de afvoerslang tot het slangetje buiten uit de boot steekt. Als het ijs wil uitzetten dan drukt deze het slangetje in in plaats van de afsluiter of slangtule stuk drukken. Werkt ook prima voor loospijpen van de kuip. Afhankelijk van de situatie kun je er ook een stuk pijpisoltie of iets dergelijks doorheen steken, als het maar geen water opneemt en relatief makkelijk samendrukbaar is.

Dat is nou eens een tip waar je wat aan hebt, en duidelijk uitgelegd!
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 04:44 #1098733

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Ik probeer zelf ook zo weinig mogelijk antivries te gebruiken. Voor de motor betekend dit het buitenwatergedeelte van de motor aftappen. Wel vraag ik mij altijd af hoe dat zit met de rest van het uitlaatsysteem. Klopt het dat er dusdanig weinig water in het waterslot staat dat dit goed gaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 06:25 #1098737

Hangt ook van de vorm van je waterslot af, als daar semi-gesloten uitstulpingen in zitten dan kan het gebeuren dat ze kapot barsten, is het gewoon een rechthoekige of ronde bak dan zit het wel goed. Bij mijn oude had ik er overigens wel een gat in geboord (was van alu), er draad in getapt en er een boutje in gezet om het water makkelijk te kunnen aftappen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 07:38 #1098754

De kunststof waterslots hebben een aftapplug.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 07:49 #1098757

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8018
Ik heb expres een deels rubber waterslot gekozen met deze reden. Die kan wel wat uitzettend voor het stuk gaat, zelfs als ie helemaal vol zit (wat nooit gebeurt). Ook warmewisstelaar en pomp van de motor worden gewoon afgetapt. Dat eerste kan prima bij elke vorstperiode als er een kraantje op zit of zet. De pomp is iets meer werk maar ook binnen 10 minuten te doen als je pomp bereikbaar is.

Met ook nog eens vorstbestendige doorvoeren (trudesign) en ik mijn toilet en watersysteem 's winters even niet gebruik, kan ik prima doorvaren zonder met antivries los te hoeven gaan.
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 07:49 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 08:13 #1098767

snderr schreef :
WhiteMagic schreef :
Elektrisch kacheltje, en als boiler in motorruimte zit kan je die ook aanzetten.
Zo varen wij al jaren de winterwedstrijden op zout

Volstaat een 500W elektrisch - oliegevuld radiatorkacheltje, geplaatst in de buurt van de motor, of zijn er zuiniger alternatieven? Ik zie ook elektrische convectiekacheltjes, 500 - 2000W.

Ik denk niet dat er veel havens zijn waar je 5000 watt ( bijna 22 Ampere :ohmy: ) uit de walstroomaansluiting kunt trekken.
Maar een heel simpel vorstbeveiligingskacheltje van 500 -1000 Watt in de motorruimte is echt wel genoeg, zeker als je dei ruimte gewoon dicht laat. Zoiets bijv.
www.hornbach.nl/shop/EUROM-Ker...6836462/artikel.html
Desnoods zoiets: www.gamma.nl/assortiment/venti...-2000-watt/p/B529372 maar dat is meestal al teveel en zal maar een deel van de tijd voluit aan gaan.
Bedenk wel dat er een aardig prijskaartje aan het stroomverbruik zit . Drie maanden met gemiddeld 500 Watt is al een totaal van dik 1000 KWh wat dus bij €0,25 par KWh al €270 is. En meestal betaal je in een haven per KWh een stuk meer.
Niet voor niets zien havenmeesters van havens met gratis stroom zoiets niet zo graag of het is zelfs verboden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl