Dat andersom kan bij elk Delphi filter hoor.Nou heb ik Fer's filter nooi in detail bekeken maarr ik vermoed dat die ook op beide manieren aangesloten kan worden , Dat is nl. bij hetv CAV filter zo gedaan om ervoor te zorgen dat je het filter aan beide kanten naast een motor kunt installeren zonder rare bochten in de leidingen te moeten maken.
Overigens heten die dingen eigenlijk ook geen Delphi maar CAV. Delphi is eigenlijk alleen de naam van de flterpatroon , niet van het huis.
Alleen is de Fer manier van aansluiten niet volgens de officiele handleiding van de fabrikant en gebruik je zo ook niet alle features waar ze voor bedoeld zijn op de juiste manier. ( zie handleiding beneden)
Het filter werkt nl niet alleen als filter maar ook als agglomerator die heel fijne weterdruppltjes , die niet vanzelf uitzakken, samen doet klonteren tot grotere druppels die wel snel uitzakken. Die heel fijne waterdruppeltjes kunnen anders in de motor waardoor ze ernstige corrosieschade kunnen veroorzaken in de HD pomp en/of de verstuivers.
Dat agglomereren is ook een techniek die bijv. in de chemische industrie vaker wordt toegepast
Nu zal dat bij onze kleine motoren waarschijnlijk niet zo veel uitmaken maar bij grotere motoren kan dat vanwege de hogere doorstroomsnelheid wel degelijk veel verschil uitmaken .
Ook de rommel ,die immers uiteraard eigenlijk in het filter moeten blijven ,zie je die weliswaar sneller maar die rommel zal er ook voor zorgen dat de waterdruppels niet meer goed samenklonteren waardoor er minder water onderin past en dan in het filter blijven hangen en niet meer naar beneden kunnen met de boven al genoemde risico's.
Die brij van water en rommel zal er ook voor kunnen zorgen dat aftappen van de waterlaag moeilijker wordt of zelfs onmogelijk.
En een filter waar teveel water in het filter zelf blijft zitten zal een hogere drukval krijgen wat eventueel tot problemen kan leiden door bijv. inhouden van de motor wegens te weinig diesel toevoer.
Samengevat: achter het design van zo'n filter zit wel degelijk een heel goed ontwerp wat je als niet filterdeskundige niet zo maar moet gaan aanpassen aangezien je niet de achtergronden van dat ontwerp kent.Reken er ook aar op dat de constructie uitvoerig is getest en aangepast vóór het destijds op de markt kwam.
In de handleiding van CAV kun je ook het e.e.a. lezen:
Ad