Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider

Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 07 mrt 2020 20:19 #1133393

Sinds kort loopt de Volvo Penta 2002 in onze zeilboot niet lekker stationair. Eens in de paar minuten houdt hij een of twee tellen in op slaat af. Ik heb hem de laatste tijd een paar keer laten draaien en de eerste ongeveer 10 minuten gaat het steeds goed.

Ik vermoed dat er iets mis is met de brandstoftoevoer.

Het Delphi groffilter/waterafscheider liet de laatste keer een vloeistofspiegel zien (diesel - lucht dus, geen water). Zie filmpje.

Groffilter waterafscheider

Dat lijkt me niet goed. Als ik de werking van het filter goed begrijp, loop de diesel door het centrale pijpje onderin het glas en stroomt het daarna door het filter en bovenop de Delphi weer uit. Hij zou dus tjokvol diesel moeten zitten.

Nu heb ik ook heel kleine belletjes gezien bij de banjo-aansluiting op de opvoerpomp. Zie filmpje. Niet heel duidelijk, maar net boven de messing slangklem. Hierbij wrik ik wel een beetje aan de slang.

Lekkage bij opvoerpomp

Nu vroeg ik me alleen af of dit de oorzaak kan zijn van de lucht in de waterafscheider, of dat de lucht op een andere manier in de waterafscheider komt en de meegevoerde lucht bij de opvoerpomp vrijkomt. De slang loopt in bochten met het hoogste punt zo'n 10 cm boven de aansluiting op de Delphi en het laagste punt zo'n 10 cm onder de opvoerpomp. De opvoerpomp zit zo'n 40 cm onder de Delphi.

Het systeem is twee jaar lang niet open geweest en ik heb dit probleem in het vaarseizoen niet gehad. De dieseltank is sinds afgelopen zomer nooit minder dan halfvol geweest.

Overwegingen:
  1. De belletje bij de opvoerpomp lijken naar buiten te komen, niet naar binnen te zuigen.
  2. De lucht zou volgens mij niet tegen de dieselstroom in voorbij het hoogste punt in de slang moeten kunnen komen.
  3. Het lijkt er op dat het Delphifilter na een tijdje stilstand van de motor weer bijvult. Ik zag de vloeistofspiegel in de ieder geval niet meer. En het feit dat de motor initieel goed draait wijst ook in die richting.

Heeft iemand suggesties hoe hier verder mee om te gaan? Zijn er ervaringen met aanzuiging van lucht bij de opvoerpomp of juist door een Delphifilter?
Laatst bewerkt: 07 mrt 2020 20:27 door RSchreurs. Reden: video links werken niet. Gewone links geplaatst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 07 mrt 2020 20:46 #1133398

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
Duidelijk lek dus slangen vervangen lijkt mij de juiste stap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 07 mrt 2020 21:58 #1133409

Het gebruikelijke standaard Delphifilter met grotere glas werkt juist andersom. De diesel komt boven in het filter en stroomt door het filter naar beneden en via het glas en langs de centrale bout weer naar boven richting de motor. Eventuele vervuiling zie je (te) laat.



Het dieselfilter met pomp van de Dieseldokter werkt wel zo. Langs de centrale bout stroomt de diesel naar beneden en via het glas door het filter weer omhoog richting de motor. De filterkop heeft aan de binnenkant geen sparingen waar de lucht in blijft hangen i.t.t. de gebruikelijke versie. Vervuiling zie je direct.

Laatst bewerkt: 08 mrt 2020 06:28 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 08 mrt 2020 21:23 #1133720

Het gebruikelijke standaard Delphifilter met grotere glas werkt juist andersom.
OK, duidelijk. Dat betekent dus dat het onwaarschijnlijk is dat de lucht die bovenin het glas te zien is wordt meegevoerd naar de motor, zeker als ik de motor rustig in de haven laat draaien.

Wel een raar systeem inderdaad. Het systeem van de dieseldokter lijkt logischer. Als er water in het glas staat wordt het ook aangezogen, of het verschil in dichtheid tussen diesel en water is voldoende om dat het voorkomen bij de stroomsnelheid waarmee het wordt opgevoerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 08 mrt 2020 21:26 #1133721

HPV schreef :
Duidelijk lek dus slangen vervangen lijkt mij de juiste stap

Dank je. Ga ik doen. De Volvo Penta importeur rekent de hoofdprijs voor een meter slang met aansluitingen, maar ik heb intussen ook elders de benodigde banjo-aansluiting gevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 08 mrt 2020 21:27 #1133723

Het zou best kunnen dat je last hebt van deze lucht insluitingen. Maar als je goed ontlucht heb ik van het beetje lucht nooit last gehad.
Controleer alle aansluitingen en ook de slangklemmen.
Een foto van de filterkop van de Dieseldokter zegt genoeg. Deze is mooi glad. Via het linkergat ontlucht het grootste deel van het filter.



Het verschil in dichtheid is voldoende. Het water blijft onder in het glas.

Voor banjo bouten en slangen: www.filterservice-twente.nl/index.php?id=home
Laatst bewerkt: 08 mrt 2020 23:33 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 13 apr 2020 14:10 #1146354

Een update over dit probleem.

Poging 1: Groffilter vervangen

Na het vervangen van het Delphi groffilter zie ik heel veel kleine luchtbellen in het inspectieglas. Mogelijk was het filter niet meteen verzadigd, maar als toen dit lang duurde, heb ik het filter gedemonteerd en opnieuw gemonteerd. Mogelijk zat er een rubber ring niet op de goede plaats. Daarna zijn de bellen weg, maar loopt de motor nog steeds niet goed.

Overigens zit ontluchting van dit filter in de aanvoerzijde, dus luchtbellen die in het inspectiegals te zien zijn en meegevoerd worden naar de afvoerzijde, kun je dus niet meer via deze ontluchting kwijtraken


Poging 2: slang vervangen

Met een kniptangetje is het mogelijk om de messing klem om de slang te verwijderen. Gelukkig bleek er toen een prima thule te voorschijn te komen.



Zowel aan de kant van het groffilter als aan de kant van de opvoerpomp. Nieuwe slang geplaatst en deze vastgezet met gewone slangklemmen. Geen lekkage meer te zien, maar de motor loopt nog steeds niet goed.

Poging 3: opvoerpomp vervangen

Een vriend had mij een opvoerpomp gegeven, nadat hij zijn oude Volvo Penta had vervangen. Eenvoudig dus om te kijken of dit zou helpen. Bij het demonteren van de oude pomp was het al meteen raak: er stroomde wat diesel uit de onderzijde van het pomphuis, waar de hefboom zit. Aan die kant van het membraan hoort geen diesel te zijn!

Het membraan zag er niet best uit. Ik zag barstjes en na wat pulken zie je duidelijk de beschadigingen.



Voor de nieuwe dieselpomp was het wel nodig om de leiding naar het fijnfilter bij te buigen, omdat de aansluiting op een andere plek zit, maar nu zit hij er mooi in.



En, de motor blijft nu goed lopen!

Ik denk dat er steeds wat diesel wegliep en/of lucht naar binnen werd geperst via het membraan. Veel zal het niet geweest zijn, want aan het oliepeil was het niet te merken. En toen ik de olie ging verversen was er ook niet iets aan te merken. Wel was te merken dat met dit nieuwe filter het handmatig opvoeren van de diesel veel sneller ging.

Voor wie zo'n vervangende pomp zoekt, op de verpakking staat: Orbitrade Marine 17428 fuel pump; RefNr: 859428; streepjescode: 7 332869 021081.

Bedankt voor jullie hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 01 juli 2024 17:06 #1569638

Goedendag,

Ik heb ook een nieuw brandstoffilter voor onze boot nodig.
Omdat ik het ook storend vond dat de toegevoerde brandstof eerst door het filter gaat leek het filter van de dieseldokter mij een goede oplossing.
Echt na onderzoek kom ik er achter dat de zuigkant van de pomp en toevoer naar het filter dus aan de voorkant zit. Rechtstreeks bovenop het filter.
De uitloop naar de motor gaat via het staafje omhoog.
Precies wat men niet wil.
Het omdraaien van deze posities zou het terugslagklepje in het handpompje toch blokkeren?

Fotos van de dieseldokter:



Of is het filter intussen verandert of heb ik om een foto van de verkeerde gevraagd?

Mvg
Stefan
Laatst bewerkt: 01 juli 2024 17:39 door Alienbliep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 01 juli 2024 20:56 #1569691

Mijn dieselfilter met pomp van de Dieseldokter werkt net zo, niets gewijzigd. Langs de centrale bout stroomt de diesel eerst naar beneden en via het glas door het filter weer omhoog richting de uitvoer/motor. De filterkop heeft aan de binnenkant geen sparingen waar de lucht in blijft hangen i.t.t. de gebruikelijke versie. Vervuiling zie je nu direct.
Aan de andere kant van de uitvoer (ook het achterste gat) heb ik links een ontluchtingsboutje gemonteerd.
Laatst bewerkt: 01 juli 2024 21:08 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 02 juli 2024 05:32 #1569704

Ok.

Maar ik zie in de foto van de filterkop de centrale bout toch echt uitkomen op de uitstroom pijlen.
In het pompje zou een terugslagklep moeten zitten anders is het geen pompje.
Dan is het toch apart dat dit omgedraaid kan worden?

Sorry ik probeer het echt te begrijpen hoor.









Laatst bewerkt: 02 juli 2024 05:34 door Alienbliep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 02 juli 2024 08:45 #1569740

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
RSchreurs schreef :
En, de motor blijft nu goed lopen!

Ik denk dat er steeds wat diesel wegliep en/of lucht naar binnen werd geperst via het membraan. Veel zal het niet geweest zijn, want aan het oliepeil was het niet te merken. En toen ik de olie ging verversen was er ook niet iets aan te merken. Wel was te merken dat met dit nieuwe filter het handmatig opvoeren van de diesel veel sneller ging.

Voor wie zo'n vervangende pomp zoekt, op de verpakking staat: Orbitrade Marine 17428 fuel pump; RefNr: 859428; streepjescode: 7 332869 021081.

Bedankt voor jullie hulp.

Nieuwe opvoerpomp is uiteraard prima, Onze ZF dieseldokter Fer verkoopt ze ook.
Maar...
Dat het Lucas/CAV filter halfvol stond is verstopping bij de tank of lucht aan zuigen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 03 juli 2024 15:41 #1570011

Ok ik heb het filter besteld.

De toevoer is wel via de centrale bout.
De volgorde is dus ingang--> pompje --> centrale bout --> kijkglas --> filter --> bovenop filter afvoer naar motor.
Ik moest het eerst zien om te begrijpen.


Laatst bewerkt: 03 juli 2024 15:42 door Alienbliep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 03 juli 2024 22:20 #1570086

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Zoek hier op ZF naar Lucas filter van CeesS
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 04 juli 2024 06:28 #1570111

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haperende motor/vloeistofspiegel waterafscheider 08 juli 2024 12:45 #1570844

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl