CeesS schreef :
Delphi is een fabrikant van de goede en goedkope, alom verkrijgbare filterelementen. Het ontwerp van de behuizing is oorspronkelijk van CAV/Lucas, en is al tientallen jaren oud. Van de behuizing waarin het betreffende Delphi filterelement past, bestaan meerdere varianten van verschillende aanbieders. Het basisontwerp is de simpelheid zelve.
Het verwijt van een grote ontwerpfout van het filterhuis is wel erg kort door bocht, vaak geuit door onhandige gebruikers, die niet de moeite hebben genomen de handleiding door te lezen. Problemen rond het filter zijn meestal een symptoom van verkeerde materiaalkeuze, en/of een slecht ontworpen of onderhouden brandstofsysteem.
Ieder zn voorkeur natuurlijk, maar nadat ik een ali-kloon racor filter heb geinstalleerd zie ik de volgende voordelen tov mijn oude delphi filter:
Racor: Aanvoer gaat eerst langs bezink glas, dan pas naar het filer. Zwaardere verontreinigingen en water hoeven dus niet eerst door het filter, problemen worden eerder zichtbaar.
Racor: Filter zit in een filterhuis met een deksel. Om het filter te verwisselen hoef ik dus niet eerst het filter leeg te laten lopen of het hele filterhuis uit elkaar te halen: Deksel eraf, oud filter eruit, nieuw filter erin. Deksel erop, iets diesel oppompen totdat het filterhuis vol is, deksel vast draaien, klaar! Niet meer dweilen of emmeren met bakjes.
Racor: De leiding naar de motor zit onderaan het filterhuis. Als er lucht in het filterhuis zit wordt dit dus niet meteen naar de motor doorgepompt.
Maargoed, als jij voldoende ruimte om je filter heen hebt, en je kont kan keren in de motor ruimte, dan heb je vast een andere ervaring..