Ik heb in 2016 het Delphi filter met geïntegreerde ontluchtingspomp gekocht bij De Dieseldokter (Fer). Deze dus:
Tot voor kort was ik daar erg blij mee. Ontluchten "doe ik voor mijn plezier" zoals Baasklusje het
in 2016 treffend zei. Maar tijdens onze vakantie liep ik toch tegen een probleem aan. Ik had al gemerkt dat het toerental van de motor iets terugliep bij gelijke stand van de morsehandel. Op een gegeven moment viel de motor helemaal uit en was niet meer te starten. Filter gewisseld, bleek schoon. De slang vanaf de tank losgehaald en doorgeblazen, bleek ook schoon maar er was toch geen dieselaanvoer. De ontluchtingspomp liep echter heel zwaar en blokkeerde daarna eigenlijk helemaal. Om toch te kunnen varen heb ik de dieselslang direct aangesloten op de opvoerpomp van de motor, dus zonder grof filter. Daarmee liep de motor weer als vanouds. Wel met samengeknepen billen, want als er nu vuil mee zou komen zou worden zou dit direct in het fijnfilter terechtkomen en deze heeft geen grote capaciteit. Wel had ik voldoende reservefilters aan boord, maar niet nodig gehad gelukkig.
Conclusie: de pomp zelf is verstopt. In de haven van Middelburg heb ik geprobeerd om de verstopping aan boord te verhelpen, maar zonder suces. Wel ontzettend handig dat Jos Boone daar om de hoek zit natuurlijk! Hoewel er wat prut uit de pomp kwam lukt het niet om de verstopping te verhelpen. Bij Jos daarom een brandstofslang met rubber knijppomp gekocht en een plastic dieselfiltertje om een tijdelijke situatie te maken. Dat functioneerde prima gedurende de rest van de vakantie.
Wel grappig dat ik nu goed kon zien hoeveel diesel er doorheen loopt tijdens het varen: druppelsgewijs dus.
Eenmaal thuis heb ik de ontluchtingspomp grondig schoongemaakt met remmenreiniger en heet water met Dasty. Het grote nadeel van deze filter-pomp combinatie is dat de pomp niet demontabel is, hij zit vastgefelsd op het pomphuis. Je kunt er dus op geen enkele manier in kijken of er nog troep in achtergebleven is. Want er kwam nog genoeg prut uit:
Hoe dit kan is mij een beetje een raadsel. Ik gebruik al sinds 2013 GTL, nooit gewone diesel. Ik verwissel het groffilter elk najaar, nooit iets in aangetroffen. Ook voeg ik altijd preventief anti-dieselbacterie spul toe aan de tank. Het vervelende is dat de ontluchtingspomp vóór het filter zit. Eventuele prut blijft blijkbaar graag in het pompje hangen en komt zo dus nooit bij het filter aan. Nog vervelender is dat de gehele brandstoftoevoer geblokkeerd raakt door de prut in de pomp.
Goed, de pomp is nu weer schoon en na grondig drogen en met WD40 doorspoelen weer geschikt voor gebruik.
Ik plaats hem nu wel weer terug, maar ga toch nog eens kijken naar het Racor filter in combinatie met
een los ontluchtingspompje in een by-pass constructie. Dat vraagt echter veel meer ruimte en er is helaas nauwelijks plaats in mijn motorruimte.
Voor de bezitters van de Delphi met pompje is het in ieder geval iets om in de gaten te houden. Als de pomp moeilijker te bewegen is, direct de boel demonteren en schoonmaken!