Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Diesel leidingen

Diesel leidingen 03 jan 2022 10:47 #1355392

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8311
RickVis2 schreef :
Dank. Die zet ik die op een ingang van het tweede filter?

Ik zou m na de filters, en voor de motor zetten.

Dan heb je meteen een indruk van alle ellende in je systeem. En ook of omschakelen echt wat doet.

Normaal zou je nauwelijks onderdruk mogen meten.

BTW: is dat ding van Polyestershoppen helemaal van RVS? Want anders heb je hetzelfde probleem weer terug. Ook hier zal diesel in komen.
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 10:50 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2022 10:50 #1355393

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3702
Joop66 schreef :
RickVis2 schreef :
Dank. Die zet ik die op een ingang van het tweede filter?

Ik zou m na de filters, en voor de motor zetten.
Voor de verdere duidelijkheid: "Tussen filters en opvoerpomp die op de motor zit"
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 10:53 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2022 11:24 #1355411

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 585
Klopt, ik heb ze alleen nog met messing aansluiting gezien. Althans; de goedkopere in ieder geval.

De vraag is wel hoe hard de corrosie gaat en of dat zichtbaar is. Bedoeling is natuurlijk regelmatig naar de meter te kijken ;-)

Maar rvs zou mooi zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2022 11:24 #1355413

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 585
madoc schreef :
Joop66 schreef :
RickVis2 schreef :
Dank. Die zet ik die op een ingang van het tweede filter?

Ik zou m na de filters, en voor de motor zetten.
Voor de verdere duidelijkheid: "Tussen filters en opvoerpomp die op de motor zit"


Zeker. Anders druk zat…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2022 11:47 #1355421

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 585
Iemand nog een suggestie voor een rvs aanzuigbuisje? Zit nu met fitwerk 1/4” bsp, maar mag natuurlijk ook uit één geheel met doorvoer zijn…

Ik kan online niets vinden in 8mm buitenmaat, alleen voor een dieselkachel. Die zijn aanzienlijk kleiner in diameter (edit; met geïntegreerde aansluiting).

Rvs buis in 8mm zie ik wel gewoon online, moet dan even verder opzoek naar rvs316…
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 11:54 door RickVis2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2022 13:23 #1355453

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8311
Heel veel koppelstukken zijn te vinden bij fht perslucht.

Goede site om dingen te vinden

www.fhtperslucht.nl
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 14:05 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2022 13:44 #1355459

RickVis2 schreef :
Iemand nog een suggestie voor een rvs aanzuigbuisje? Zit nu met fitwerk 1/4” bsp, maar mag natuurlijk ook uit één geheel met doorvoer zijn…

Ik kan online niets vinden in 8mm buitenmaat, alleen voor een dieselkachel. Die zijn aanzienlijk kleiner in diameter (edit; met geïntegreerde aansluiting).

Rvs buis in 8mm zie ik wel gewoon online, moet dan even verder opzoek naar rvs316…

Hier: www.nl-metalen.nl/contents/nl/...ringkoppelingen.html
Of eventueel hier: www.hoerr-edelstahl.de/Edelsta...ckrohr-EN-10216.html
Bij die laatste heb ik de dieselleiding vandaan omdat die elke lengte kan leveen , ook kotere zodat die niet per vrachtvervoer hoeven te worden verstuurd wat een stuk duurder is.Grens ligt bij , ik meen 1,75 meter.
Hoerr verstuut ook naa Nederlang voo normale prijzen.
Ad
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 13:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2022 13:48 #1355460

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Yellow Boat schreef :
...
Hoerr verstuut ook naa Nederlang voo normale prijzen.
Ad

Is je toetsenbord kapot?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2022 13:50 #1355461

Ik heb wel 8x1.5 AISI 316L liggen, met een doorboorde schotdoorvoer maak je daar een prima zuigpijpje van...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2022 14:38 #1355475

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 585
Dank allen! Ga eea bij elkaar verzamelen.

@I am roaring; dank voor het aanbod, hou ik zeker even in gedachte. Ik kijk eerst even of ik alles in één en/of dichtbij kan krijgen, anders hou ik mij zeker aanbevolen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 05 jan 2022 08:33 #1356034

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 585
@I am roaring; inmiddels dichtbij kunnen vinden. Nogmaals bedankt voor het aanbod!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 05 jan 2022 11:06 #1356105

RickVis2 schreef :
@I am roaring; inmiddels dichtbij kunnen vinden. Nogmaals bedankt voor het aanbod!

Succes met installeren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 14 jan 2022 20:27 #1359607

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 585
Wellicht één uit de categorie domme vragen… maar schroef ik de eventuele manometer zo op een passende aansluiting van hetzelfde 1/4e draad , of hoort daar nog een adapter tussen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 28 mei 2022 11:02 #1394855

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
zeilersforum.nl/media/kunena/a...ts/3913/IMG_5605.jpg

Vraag aan Cees S:
Wat is de reden om het handpompje (ik neem aan dat het dat is) in een bypass te plaatsen en niet direkt in de leiding?
Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 29 mei 2022 05:45 #1395077

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
EosD34 schreef :
zeilersforum.nl/media/kunena/a...ts/3913/IMG_5605.jpg

Vraag aan Cees S:
Wat is de reden om het handpompje (ik neem aan dat het dat is) in een bypass te plaatsen en niet direkt in de leiding?



De reden voor het in de bypass plaatsen van het Bosch ontluchtingspompje is drukverlies. In het pompje zitten een zuig- en persklep, die dat drukverlies veroorzaken. De opvoerpomp van onze Yanmar heeft een beperkte opvoerhoogte, daarbij ligt de brandstoftank een stuk lager. Ik wil geen risico lopen dat bij een laag brandstofniveau in de tank en enige filtervervuiling de opvoerpomp in de buurt komt van z'n maximale aanzuig-onderdruk.
Ik heb nooit gemeten wat exact de onderukken zijn in het systeem zonder bypass, dit is een gevalletje 'better safe than sorry'.

Eigenlijk heeft dit verhaal een lange historie. De Yanmar GM serie is extreem gevoelig voor lucht in de brandstoftoevoer. Ik ben ooit begonnen met een rubber knijpbal (zoals bij buitenboordmotoren gebruikelijk) rechtstreeks in het systeem. Tot dat ding scheurde, toen bleek het middel erger dan de kwaal. De volgende uitvoering was een knijpbal in een bypass. In horizontale toestand bleek de knijpbal luchtbellen te verzamelen, dus volgende fase was vertcaal plaatsen.
Daarna een echte ontluchtingspomp, in dezelfde bypass. Bijgaand de situatie voor de biodiesel tijd, nog met koperen leidingen. (Nu niet meer doen dus)







Laatst bewerkt: 29 mei 2022 19:56 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 29 mei 2022 08:49 #1395099

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
Duidelijk! Dank voor het verslag van deze leerzame ervaringen.
Bij mij ligt ook de tank lager dan het eerste filter, wat het ontluchten lastig maakt.
Ik overwoog zo'n pompje in de leiding te plaatsen en vroeg me al af of dat weerstand zou geven.
En had zo mn twijfel over een balpomp, die scheurt een keer.
Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 17 juli 2024 11:48 #1572724

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29467
CeesS schreef :
Na enige aarzeling (iedereen heeft al jaren zo z'n mening op dit gebied) wil ik toch een paar observaties delen. Die zijn voor mij nu aanleiding het brandstofsysteem aan boord te herzien.

Even een stukje historie : onze C777 uit 1988 heeft een laagstaande RVS brandstoftank met een inhoud van 35 L (foto 5). In 2003 heb ik, na het verplaatsen van de tank, de brandstofleidingen vernieuwd, inclusief de aanzuig- en retourleiding die van bovenaf in de tank steken tot op ca. 10 mm boven de tankbodem. Als materiaal heb ik daarvoor 8 mm koperen leiding 'van de rol' gebruikt. De tank was redelijk vervuild, die is toen grondig inwendig schoongemaakt.

In 2007 heb ik de tank opnieuw inwendig gereinigd, na een filterverstopping door een flinke besmetting met dieselbacteriën.

In 2014 is de tank opnieuw inwendig gereinigd, geen besmetting deze keer maar zwarte korrelvormige troep op de tankbodem en zwevende vervuiling in de bodemregio. Met een spiegeltje in de tank gekeken, de koperen aanzuig- en retourleidingen waren zwart aangeslagen, maar voor reiniging niet bereikbaar.
We varen gemiddeld zo'n 100 uur per jaar op de motor, bij een verbruik van 1,5 L/u is dat krap twee tankvullingen in het seizoen. Bij iedere tankbeurt voeg ik een onderhoudsdosis Grotamar71 bij.

Nu, na het vaarseizoen 2015 heb ik de tank opnieuw inwendig gecontroleerd. We hebben dit jaar grotendeels GTL getankt, maar noodgedwongen tussendoor ook 'gewone' diesel, die volgens EN590 norm 7% biodiesel bevat.
Opnieuw was op de bodem enige korrelachtige vervuiling zichtbaar. Reden om de tank in z'n geheel te demonteren, en de aanzuig- en retour standpijpen te demonteren. Die standpijpen bleken zowel in- als uitwendig gedeeltelijk (nog) met een dikke zwarte koek bedekt (zie foto 1). Een deel van die koek was eraf gevallen en lag als korreltjes onderin de tank, onder de standpijpen. Verder lag er een laag vettige substantie op de bodem, die zich niet met de diesel mengde (zie foto 2).
Na schoonmaken van de standpijpen bleken deze over het hele, aan diesel blootgestelde, oppervlak putvormig te zijn aangetast. Een deel van het koper is opgelost (zie foto 3).

Na een uitgebreid literatuuronderzoek kom ik tot de conclusie, dat de beschreven aantasting van de koperen delen z'n oorzaak vindt in de zeer hygroscopische biodiesel toevoeging aan onze huidige brandstof. Koper- en zink ionen (de laatste afkomstig uit de messing onderdelen) met opgelost water veroorzaken volgens de geraadpleegde onderzoeken een versnelde oxidatie en degradatie van biodiesel. De vrijkomende oxidatieproducten zijn peroxides en hydroperoxides. Deze worden door voortgaande degradatie omgezet in aldehydes, ketonen en zuren. Door oxidatieve polymerisatie ontstaan corrosieve polymeren, die in combinatie met restanten van het productieproces zoals alcohol, vrije vetzuren, glycerol en restanten van katalysatoren corrosie van met name koper- en zinkhoudende onderdelen veroorzaken.

Ter illustratie heb ik met het restant brandstof uit de tank twee potjes gevuld, en in een van die potjes een stukje koperen leiding gelegd. Al na twee weken is een duidelijke blauwgroene verkleuring te zien, een indicatie voor koperzouten in oplossing. Zo snel gaat dat dus (foto 4).

Voor mij reden genoeg om koperleidingen en messing attributen in het brandstofsysteem in de ban te doen.
En - geen voltanken van de brandstoftank in het najaar, om onnodige veroudering te voorkomen. Ideaal zou zijn de tank te legen in het najaar, en pas weer te vullen vlak voor het vaarseizoen.





Dit oude draadje altijd goed onthouden en in het voorjaar 2024 kwam ik er pas aan toe om het laatste messing onderdeel in de brandstofleiding te vervangen: de afsluiter.
Eindelijk was de tank bijna leek, de laatste 25 liter er met vacuüm-extracor uit getrokken en een hoop zwarte bacterie slierten en zooi. De laatste tankbeurt in Duitsland was met biofreies gasöl. Normaal varen we sinds 2019 op HVO100.
Zo zag het koppelstukje tussen de tank en afsluiter er uit (waarschijnlijk sinds 1986):



Ziet er toch iet heel fris uit, in ieder geval aangetast/gevreten.

Het kan niet genoeg geschreven worden: geen messing of koper in de dieselleidingen. Bijna iedereen kijkt je nog steeds ongelovig aan, inclusief "profs".
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 juli 2024 11:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 17 juli 2024 17:35 #1572779

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2683
Mmmm. Een grootgedeelte van mijn dieselleiding is koper. Vervangen dus?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 17 juli 2024 21:08 #1572838

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29467
Yep
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 17 juli 2024 21:45 #1572842

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Zie ook factsheet biodiesel : (tabellen materiaal 'geschikt' en 'ongeschikt')


Bijlage:

Bestandsnaam: factsheet_...ie-2.pdf
Bestandsgrootte:1,068 KB
Laatst bewerkt: 17 juli 2024 21:47 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diesel leidingen 17 juli 2024 22:16 #1572847

Inderdaad alles vervangen. En als het kan GTL (mijn voorkeur) of HVO100 tanken.
Deze twee hebben geen bio toevoegingen.
Laatst bewerkt: 17 juli 2024 22:19 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diesel leidingen 17 juli 2024 23:27 #1572848

Onlangs met de auto bij een verkeerde pomp diesel getankt.

Normaal klopt wat ik tank precies met het verbruik wat de auto aangeeft, nu ging er 6 liter meer de tank in, ongeveer 10 %.
Het verbruiks metertje dat normaal minder dan 3,5 ltr per 100 Km aangeeft kwam nu op 4,2 Ltr per 100 Km.

(Er zijn vrijwel altijd een paar 5 liter kannetjes diesel/benzine in de auto, er wordt nogal eens om wat brandstof gevraagd, er is geen pomp kort in de buurt, regelmatig is hulpverlening noodzakelijk)

Tank helemaal leeggereden, bij een andere pomp getankt,liters klopten weer netjes met de tank inhoud en het verbruik op de laatste 50 Km was weer als normaal, 3,3 ltr per 100 Km.

Wat heeft dit met zeiersforum te maken??

Bij de auto tanken wordt ook altijd gelijkk diesel voor de boot getankt.

Ik heb een 5 ltr kannetje met een schaalverdeling voor de inhoud.

Dat ga ik in ´t vervolg eerst met 5 ltr op de pomp vullen en wanneer het niet klopt om uitleg vragen.

De rommel was bij een Spaanse pomp.
Bij de Portugese pomp waar ik vandaag tankte was alles correct.

Iemand een idee wat het verschil van de diesel kan zijn?

Het verschil tussen Spaans en Portugees zaken doen ken ik goed. In Spanje is het wijs om te controleren.
In Portugal nooit de noodzaak van controle nodig gehad.
Laatst bewerkt: 17 juli 2024 23:35 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl