EosD34 schreef :
zeilersforum.nl/media/kunena/a...ts/3913/IMG_5605.jpg
Vraag aan Cees S:
Wat is de reden om het handpompje (ik neem aan dat het dat is) in een bypass te plaatsen en niet direkt in de leiding?
De reden voor het in de bypass plaatsen van het Bosch ontluchtingspompje is drukverlies. In het pompje zitten een zuig- en persklep, die dat drukverlies veroorzaken. De opvoerpomp van onze Yanmar heeft een beperkte opvoerhoogte, daarbij ligt de brandstoftank een stuk lager. Ik wil geen risico lopen dat bij een laag brandstofniveau in de tank en enige filtervervuiling de opvoerpomp in de buurt komt van z'n maximale aanzuig-onderdruk.
Ik heb nooit gemeten wat exact de onderukken zijn in het systeem zonder bypass, dit is een gevalletje 'better safe than sorry'.
Eigenlijk heeft dit verhaal een lange historie. De Yanmar GM serie is extreem gevoelig voor lucht in de brandstoftoevoer. Ik ben ooit begonnen met een rubber knijpbal (zoals bij buitenboordmotoren gebruikelijk) rechtstreeks in het systeem. Tot dat ding scheurde, toen bleek het middel erger dan de kwaal. De volgende uitvoering was een knijpbal in een bypass. In horizontale toestand bleek de knijpbal luchtbellen te verzamelen, dus volgende fase was vertcaal plaatsen.
Daarna een echte ontluchtingspomp, in dezelfde bypass. Bijgaand de situatie voor de biodiesel tijd, nog met koperen leidingen. (Nu niet meer doen dus)