Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Diesel leidingen

Diesel leidingen 02 jan 2017 19:45 #796535

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2888
zelfs een conische draadverbinding heeft een einde....
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 02 jan 2017 21:37 #796589

  • iFolkboot
  • iFolkboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 285
DavidS schreef :
zelfs een conische draadverbinding heeft een einde....

Ik begrijp je niet..
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 02 jan 2017 21:42 #796593

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2888
Dat een conische schroef op een bepaald moment vast is en je niet vaster kan draaien tenzij kapot. Op dat moment zit de loctite in de groef geperst en is de schroefdraad "afgedicht"
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2017 09:05 #796648

Dat "cylindrische "slaat niet op conische of rechte schroefdraad maar op ronde = cilindrische) afdichtingen , dus dus bijv. niet geschikt voor vlakke (flens)afdichtingen.
Conische en rechte schroefdraad zijn allebei cilindrisch immers.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2017 13:51 #796753

  • iFolkboot
  • iFolkboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 285
Dat zou mijn denkfout kunnen zijn inderdaad..

Maar hier staat het anders, of haal ik 2 dezelfde begrippen door elkaar heen??


Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 03 jan 2017 13:52 door iFolkboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2017 15:21 #796785

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3351
Voor Loctite(-achtige) afdichtingsproducten is de vorm van de schroefdraad niet zo relevant. Het aanbrengen op de schroefdraad van een conische verbinding is zelfs minder kritisch, omdat bij het vastdraaien minder omwentelingen gemaakt worden dan bij een cilindrische verbinding. De radiale ruimte in een conische verbinding wordt bij de inschroefactie snel opgevuld. Lijkt me ideaal voor een visceus afdichtmiddel zoals Loctite. Ik heb er nooit problemen mee gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2017 18:32 #796857

Inderdaad prima spul. Ik draai de schroefverbindingen handvast aan, 15min. met rust laten en het zit vast en is 100% dicht.
Heb nog drie rolletjes teflontape die ik nooit meer gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2017 18:59 #796867

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7565
vanmiddag ook maar een busje gehaald, in het weekend maar eens uitproberen
aansluiting kachel lekt wat.
wel veel 50ml..
(de kleinere variant hadden ze niet)
ach, komt op de Trintel vast wel weer eens van pas ;)
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 03 jan 2017 22:48 #796952

  • iFolkboot
  • iFolkboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 285
Ik ben er wel uit. Ik ga loctite 577 gebruiken.

Dank jullie wederom voor de input!
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 05 jan 2017 16:14 #797458

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3351
Zag net in de waterkampioen, dat de leveranciers van boten de CE regelgeving negeren en hun brandstofsystemen met slangen (en RVS fittingen) uitvoeren. Bijgaand een foto van een Vetus installatie. Overigens wel met bedenkeljke slangklemmen.





Zo gek was mijn installatie dus niet :


Laatst bewerkt: 05 jan 2017 16:20 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 15 apr 2018 20:35 #935646

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16669
@Ceesh

wat voor onderdrukmetertje heb je gebruikt?
merk, type, leverancier?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 24 apr 2018 10:22 #937816

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3351
WADnWIND schreef :
@Ceesh

wat voor onderdrukmetertje heb je gebruikt?
merk, type, leverancier?

Kan de documentatie niet meer terugvinden, maar het zou deze kunnen zijn :

www.mattech.nl/manometer-onder...0-1-tot-0-bar-g1-156
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 24 apr 2018 10:39 #937824

CeesS schreef :
WADnWIND schreef :
@Ceesh

wat voor onderdrukmetertje heb je gebruikt?
merk, type, leverancier?

Kan de documentatie niet meer terugvinden, maar het zou deze kunnen zijn :

www.mattech.nl/manometer-onder...0-1-tot-0-bar-g1-156

Alleen klopt het plaatje erbij niet. :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 24 apr 2018 11:46 #937846

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16669
CeesS schreef :
WADnWIND schreef :
@Ceesh

wat voor onderdrukmetertje heb je gebruikt?
merk, type, leverancier?

Kan de documentatie niet meer terugvinden, maar het zou deze kunnen zijn :

www.mattech.nl/manometer-onder...0-1-tot-0-bar-g1-156

Thanks!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 24 apr 2018 12:31 #937859

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3351
Yellow Boat schreef :
Alleen klopt het plaatje erbij niet. :whistle:
Ad

Dat klopt. Bij alle manometers / vacuummeters in die serie staat hetzelfde plaatje..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 26 apr 2018 22:17 #938487

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16669
@Ceesh
Wat houdt jij aan als max. Drukverschil?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 27 apr 2018 05:11 #938495

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3351
WADnWIND schreef :
@Ceesh
Wat houdt jij aan als max. Drukverschil?

Ik heb (gelukkig) sinds de aanpassingen in mijn brandstofsysteem geen filterblocks gehad, en heb dus geen ervaring met de waarde van onderdruk waarbij problemen gaan optreden. Het maximaal acceptabele drukverlies hangt bovendien af van merk en type opvoerpomp.
Ik heb wel op het YBW forum deze bijdrage gevonden :

'Anyway, the Yanmar lift pump has to pump fuel through about 6m of pipe and a CAV primary filter. The best vacuum at normal revs is about 3 to 4 ins Hg (about 1.5 to 2 lbs/sq in. The engine stops at 12 ins Hg and there's a noticeable effect at 10 ins Hg.

So if your lift pump is as good as my 23 years old Yanmar lift pump you should be able to lift fuel up the equivalent of about 6 ins Hg over and above the vacuum created by a goodish filter/pipework before you have a noticeable impact on engine running'

De genoemde 6 inch kwikkolom komt overeen met ongeveer 0.2 bar onderdruk (komt overeen met een opvoerhoogte voor diesel van rond 2,5 meter). Als je voor jouw motor wilt testen bij welke onderdruk een probleem gaat optreden, draai dan bij lopende motor de brandstofkraan voor het filter dicht en lees af op de vacuümmeter bij welke onderdruk de motor stopt.
In de praktijk moet je het natuurlijk niet zover laten komen. Ik zou zeggen zodra de vacuümmeter een zichtbaar drukverlies toont, onmiddellijk het filterelement vervangen.
Bij de hoeveelheden diesel die een gemiddelde zeiler per jaar verstookt, zul je zelden door 'normale' vervuiling een drukverschil over het filter meten. Bij een bacteriële- of schimmelinfectie in de brandstoftank zal de weerstand over het filter snel oplopen.
Laatst bewerkt: 27 apr 2018 05:37 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 27 apr 2018 06:58 #938504

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16669
Duidelijk verhaal. Ik het vacuüm metertje er nu op zitten en alleen bij gas geven komt het naaldje iets los. Ik heb expres het filter element niet vervangen, het was nog brandschoon na een jaar, om enig effect te kunnen merken.
Ik heb ook de in en uitgang al vorig jaar omgedraaid, dat scheelt ook veel verstopping.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 27 apr 2018 07:10 #938509

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16669
Over de discussie met rubber gewapende leidingen met vlechtwerk kunnen we kort zijn:








En weer fris:

Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 27 apr 2018 07:11 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 27 apr 2018 11:34 #938555

Slang met RVS vlechtwerk gebruiken WnW!

Qua grenswaarde voor de dP zal dit afhangen van type filter, leidinglengtes en -diameters, verbruik en retourflow.

Ik zou (bij een schoon, nieuw filter) meten wat de maximal optredende dP is en deze markeren op de manometer.

Wordt deze meting zichtbaar hoger, dan weet je dat het filter aan het vervuilen is. Ik denk dus dat de absolute waarde niet zoveel uitmaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 31 dec 2018 14:59 #1009192

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
CeesS schreef :
Ik ben ook bezig om de brandstofleiding van koper te vervangen door een rubberslang en fittingen en afsluiter van RVS.

Op de foto zie ik afdichtringen bij de aansluiting van de slang bij het filter, die van koper lijken te zijn. Koper is toch ongewenst of mag het wel hier wel als afdichtingsring ?

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 31 dec 2018 15:20 #1009196

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1435
Bij alle aansluitingen zitten toch van dit soort koperringen. Werden recent bij mijn motor ook nog aangebracht door een Vetus monteur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 31 dec 2018 15:23 #1009198

  • Bootje2
  • Bootje2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Beste CeesS

Kan je aangeven waar de verzinkte adapters unf - g1/4 vandaan komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 02 jan 2019 09:54 #1009378

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3351
Bootje2 schreef :
Beste CeesS

Kan je aangeven waar de verzinkte adapters unf - g1/4 vandaan komen?

Waar je naar verwijst, is niet wat het lijkt. Het filterhuis is niet het originele Delphi/CAV, dat in spuitgietwerk met een zinklegering is uitgevoerd. Biodiesel en zink gaan niet goed samen. Ik heb een nieuw filterhuis besteld bij Filterservice Twente (www.filterservice-twente.nl/index.php?id=179). Een betrouwbare firma met een uitgebreid assortiment onderdelen (geen aandelen, er zijn meerdere firma's die deze spullen leveren. Google maar). Dit filter is van aluminium precisiegietwerk. De aansluitingen zijn M14x1,5. Alle fittingen op een enkele uitzondering na zijn van RVS316 (goedkoper via internet te bestellen dan de gangbare messing exemplaren bij de watersport juwelier). Afdichtingsringen zijn wel van koper, eventueel kun je daar aluminium ringen voor gebruiken. Ik heb de gangbare koperen ringen gebruikt, omdat het oppervlak dat aan de brandstof wordt blootgesteld, minimaal is.
Hieronder de uiteindelijke uitvoering aan boord :

Laatst bewerkt: 02 jan 2019 09:55 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 25 mrt 2020 22:13 #1139004

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16669
Om dit draadje nog meer weer eens naar boven te brengen....

Vandaag (25-3-2020) wilden wij ons schip verhuizen van Enkhuizen naar IJlst. Wij zelf volgen later dit jaar.
Bij de olie check voor vertrek bleek dat de vacuüm meter een onderdruk aangaf van -0,6 bar, dus 0,4 bar drukverschil over het brandstoffilter.
Nu ben ik daar vaak lui in en vervang het filter als de motor hapert. Echter omdat we een zeer strakke planning hadden voor die 25 mijl, heb ik het filter toch maar gewisseld.




Kennelijk was het filter "dicht gegroeid" in de winter. Omdat ik het Delphi filter net zo verbouwd/verwisseld heb als CeesH, blijft er dus niks op het filter liggen. Wel een beetje bruin.
In dit geval was ik erg blij met het vacuüm metertje, wat mij voortijdig waarschuwde tegen een haperende motor.
De kosten van zo'n meter waren iets van €8. En iedereen heeft wel een Delphi filter. ABCtje dus.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.284 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl