Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Diesel leidingen

Re: Diesel leidingen 10 nov 2015 11:36 #680770

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
CeesS schreef :
lodewijk stegman schreef :
Kan het niet zijn dat die 'lichte verkleuring' van koperen delen, zoals Grotamar het in z'n eigen documentatie noemt, uiteindelijk toch een understatement is?

Zal als test een stuk koperen leiding in 100% Grotamar leggen. Grotamar gebruik ik al lang, de ernstige aantasting van mijn koperwerk is van recente datum.

Is er in jouw geval dan geen relatie tussen het gebruik van Grotamar en het gebruik van biodiesel?
In de zin dat je al veel langer Grotamar gebruikte en pas veel later biodiesel bent gaan tanken?

Ik heb altijd het idee (maar ik kan me vergissen, natuurlijk) dat het spook van bacteriëngroei in diesel pas de kop op heeft gestoken na de introductie van diesel met bio-componenten. Dertig jaar geleden had niemand het over bacteriëngroei in diesel. Het probleem was onbekend.
Laatst bewerkt: 10 nov 2015 11:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 10 nov 2015 11:46 #680776

  • catri22
  • catri22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
koper (dus ook messing) reageerd met de biodiesel en zorgd voor een verhoogde zuurgraad dat verder in het systeem voor problemen kan zorgen, denk hierbij aan O-ringen en andere afdichtingen daarbij kan het problemen geven bij de injectors. enkele grote motorfabrikanten hebben elke vorm van koper in hun leidingen (dus ook kopersolderingen) al in de ban gedaan om complicaties te voorkomen.
een PTFE of nylon leiding kan goed werken maar zal maar een lage doorbrand tijd geven.
RVS zal aan boord een goede keuze zijn als je let op brand veiligheid, indien je kiest voor nylon kies dan een leiding zonder weekmakers daar deze na een tijd uit het materiaal verdwijnen en je dus een zeer stijve leiding overhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 10 nov 2015 12:21 #680788

lodewijk stegman schreef :
Ik heb altijd het idee (maar ik kan me vergissen, natuurlijk) dat het spook van bacteriëngroei in diesel pas de kop op heeft gestoken na de introductie van diesel met bio-componenten. Dertig jaar geleden had niemand het over bacteriëngroei in diesel. Het probleem was onbekend.
Ik geloof zeker dat dit het geval is. In Noord Amerika is men veel minder scheutig met het toevoegen van bio brandstof, en hier lijkt niemand ook maar ooit van algen en bacterie groei in de diesel gehoord, laat staan aan de hand gehad hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 10 nov 2015 12:21 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 10 nov 2015 12:35 #680794

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
lodewijk stegman schreef :
CeesS schreef :
lodewijk stegman schreef :
Kan het niet zijn dat die 'lichte verkleuring' van koperen delen, zoals Grotamar het in z'n eigen documentatie noemt, uiteindelijk toch een understatement is?

Zal als test een stuk koperen leiding in 100% Grotamar leggen. Grotamar gebruik ik al lang, de ernstige aantasting van mijn koperwerk is van recente datum.

Is er in jouw geval dan geen relatie tussen het gebruik van Grotamar en het gebruik van biodiesel?
In de zin dat je al veel langer Grotamar gebruikte en pas veel later biodiesel bent gaan tanken?

Ik heb altijd het idee (maar ik kan me vergissen, natuurlijk) dat het spook van bacteriëngroei in diesel pas de kop op heeft gestoken na de introductie van diesel met bio-componenten. Dertig jaar geleden had niemand het over bacteriëngroei in diesel. Het probleem was onbekend.

Mij eerste ervaring met bacterieengroei vond plaats in 1990. Was opgelost na een keer de waterafscheider schoonmaken. daarna nooit meer last gehad
Ik zal toen niet de eerste geweest zijn.
Biodiesel had ik toen nog nooit van gehoord.
Ik denk dat er hier meer over gedicusseerd wordt dan dat het in werkelijkheid voor komt ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 nov 2015 12:38 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 10 nov 2015 12:41 #680798

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
douwe schreef :
Ik denk dat er hier meer over gedicusseerd wordt dan dat het in werkelijkheid voor komt ;)

Dat zou best eens waar kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 10 nov 2015 12:42 #680799

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
douwe schreef :
Ik denk dat er hier meer over gedicusseerd wordt dan dat het in werkelijkheid voor komt ;)

:lol:

Dat denk ik ook wel eens. Maar als ik dan de verhalen van slachtoffers lees, dan bekruipt me toch het gevoel dat als je hem eenmaal hebt, je hem niet zonder meer kwijt bent.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 10 nov 2015 15:18 #680839

Douwe,

Dat stalen leidingen ipv RVS gebruikt worden bij de beroeps, heeft dat als reden de prijs of de chemie van de materialen?




Tegenwoordig haal ik de diesel bij een druk wegstation, nooit meer vuil of water in de kannen gevonden.

Er was een tijd dat ik bij pompen aan de waterkant diesel kocht.
Daar vond ik wel vaak water en rommel in de brandstof.

Gelukkig bleef dat in de kan omdat ik altijd via de tankbeluchting de tank automatisch vol laat hevelen.
Het vuil is in die kannen goed zichtbaar, en heel simpel af te voeren.

Naar aanleiding van de zorgelijke verhalen hier een keer in de tank gekeken..... brandschoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 10 nov 2015 15:25 #680840

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Saeftinghe schreef :
Douwe,

Dat stalen leidingen ipv RVS gebruikt worden bij de beroeps, heeft dat als reden de prijs of de chemie van de materialen?



Uiteraard prijs maar ook de onzin om RSV te gebruiken met de wetenschap dat stalen leidingen, waar brandstof doorgaat, niet roesten. De brandstoftanks zelf zijn ook allemaal van gewoon staal.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 nov 2015 15:28 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 10 nov 2015 15:29 #680842

Waarom RVS leidingen op een tank zetten die zelf van (ongeschilderd) staal is?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 10 nov 2015 15:43 #680846

Douwe, Eric,

Dat lijkt me de juiste reden. De prijs dus, niet de chemie.
Ik dacht even dat iemand een chemische reden had gevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 10 nov 2015 16:19 #680862

Groot verschil tussen zeilboot en beroepsvaart is natuurlijk wel het dieselgebruik of beter gezegd , de verblijftijd van de diesel in de tank.
Ik denk dat er bij beroepsvaart daardoor een stuk minder kans is op water in de diesel.
Mogelijk si dat ook de oorzaak dat ik nog nooit bacterierotzooi in mijn tank heb gehad, niet in mijn vorige en niet in mijn huidige boot.
Er gaat nl per jaar ongeveer 3 keer een tankinhoud door .


Mijn boot had standaard ook een stalen tank maar die had de vorige eigenaar al eerder niet meer gebruikt vanwege lekkage.
Toen ik hem later verving door kunststof bleek hij inderdaad behoorlijk rot.( na 30 jaar).

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 10 nov 2015 16:43 #680869

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Groot verschil tussen zeilboot en beroepsvaart is natuurlijk wel het dieselgebruik of beter gezegd , de verblijftijd van de diesel in de tank.
Ik denk dat er bij beroepsvaart daardoor een stuk minder kans is op water in de diesel.
Mogelijk si dat ook de oorzaak dat ik nog nooit bacterierotzooi in mijn tank heb gehad, niet in mijn vorige en niet in mijn huidige boot.
Er gaat nl per jaar ongeveer 3 keer een tankinhoud door .


Mijn boot had standaard ook een stalen tank maar die had de vorige eigenaar al eerder niet meer gebruikt vanwege lekkage.
Toen ik hem later verving door kunststof bleek hij inderdaad behoorlijk rot.( na 30 jaar).

Ad

Ook op de beroepsvaart zit er water in de brandstof en wordt er zelfs dagelijks afgetapt vanuit een z.g. settlingtank. Daarna ook vaak nog gesepareerd.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 nov 2015 16:44 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 10 nov 2015 17:26 #680878

douwe schreef :
Ook op de beroepsvaart zit er water in de brandstof en wordt er zelfs dagelijks afgetapt vanuit een z.g. settlingtank. Daarna ook vaak nog gesepareerd.

Naast de doorzet nog een oorzaak dat die minder problemen krijgen met corrosie.
Naast uiteraard een beter en vooral frequenter onderhoud dan bij vee. zeiljachten :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 10 nov 2015 17:46 #680880

Noorderzon schreef :
Van nature verdragen rubber en olieachtige goedjes elkaar niet. Ik heb in de praktijk ook meerdere keren ervaren dat rubber dan uit elkaar valt na enkele jaren. Ik weet dat er wel speciaal rubber is wat wel tegen olie kan, maar standaard rubber zou ik dus nooit doen.

(Ik weet dat ik een heel oud bericht quote)

Wat de volksmond "rubber" noemt, is voor de technicus een elastomeer. Een (meestal gecrosslinked) zacht polymeer.

Net als "Plasic" bestaan er honderden soorten.

Het bijzondere aan elastomeren is dat ze meestal door compoundering (formulering) hun eigenschappen krijgen. Maak nóóit de vergissing om rubbers over één kant te scheren.

Rubbertje a is niet van rubbertje b te onderscheiden, terwijl de ene een paar dubbeltjes per kilo kost en de andere tegen de 1000. De één verbrokkeld binnen een paar dagen in contact met olie, de andere gebruik je om afdichtingen te maken voor olie op 400C.

Bekendste voorbeeld van een "rubbertje" buiten spec belasten:





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 10 nov 2015 18:26 #680896

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Uit de 'factsheet biodiesel'



Laatst bewerkt: 10 nov 2015 18:26 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 11 nov 2015 08:54 #681018

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
kunnen we die factsheet ook naast die van gewone diesel leggen? of is dan alles geschikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 11 nov 2015 15:52 #681138

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
HPV schreef :
kunnen we die factsheet ook naast die van gewone diesel leggen? of is dan alles geschikt?

Alle 'gewone' diesel die in de EU verkocht wordt, ongeacht merk, moet voldoen aan de EN590 norm, waarin is voorgeschreven dat er 7% biodiesel in zit. De tabellen gelden dus net zo goed voor onze huidige 'gewone' diesel.
De toegevoegde biodiesel is verkregen uit verse of gerecyclede plantaardige oliën en vetten, zie voor het productieproces bijvoorbeeld hier : www.solarwindbioshop.com/bio-brandstof.htm

Biodiesel is niet strikt genormeerd, je bent afhankelijk van je oliemaatschappij wat ze erin stoppen. Mogelijk bevat de toegevoegde biodiesel nog schadelijke restproducten van het productieproces.
Sommige merken zullen in dit opzicht beter presteren dan andere. Daarnaast heeft biodiesel een aantal vervelende eigenschappen : het is sterk hygroscopisch, en het is slechts kort houdbaar. Sommige metalen (koper, zink) fungeren als een katalysator bij het uiteenvallen van biodiesel. Dat is een soort sneeuwbaleffect, want de ontbindingsproducten tasten bij voorkeur die materialen aan, waardoor het ontbindingsproces versneld wordt. Het water dat daarbij vrijkomt, is een ideale voedingsbodem voor bacteriën en schimmels. Dat is in het kort de problematiek van biodiesel in onze brandstofsystemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 11 nov 2015 15:59 #681145

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
CeesS schreef :
lodewijk stegman schreef :
Kan het niet zijn dat die 'lichte verkleuring' van koperen delen, zoals Grotamar het in z'n eigen documentatie noemt, uiteindelijk toch een understatement is?

Zal als test een stuk koperen leiding in 100% Grotamar leggen. Grotamar gebruik ik al lang, de ernstige aantasting van mijn koperwerk is van recente datum.

De test van koper in 100% Grotamar is gestart, zodra er iets te melden valt doe ik dat hier.
Laatst bewerkt: 11 nov 2015 16:00 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 11 nov 2015 22:27 #681341

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Hmmmm..........

Mag ik een andere variant inbrengen?

Om de bocht in mijn dieselleiding tegen knikken te beschermen heb ik er een zacht koperen leidinkje in geschoven over een lengte van zo'n 25 cm. Werkt perfect voor dat doel, maar is niet goed voor de diesel die daar doorheen gaat?
Laatst bewerkt: 11 nov 2015 22:28 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 12 nov 2015 07:10 #681364

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
@ Cees:

Ik bedoel met gewone diesel een diesel zoals vroeger die nu als premium diesel is aangelengd met GTL als ik het tenminste juist heb begrepen.

Er zijn/waren dus meerdere soorten brandstof

100% gewonde diesel (die niet meer verkrijgbaar is) maar waar nog wel een factsheet van zal zijn
daarvan 93% in combinatie met die 7% bio diesel voor standaard diesel
of die 93% in combinatie met die 7% GTL voor premium diesel
of 100% GTL waar ook een factsheet van is, neem ik aan
Ben gewoon benieuwd naar de verschillen in relatie met andere materialen hiertussen.

Overigens verbaasd het mij dat bio diesel niet strikt genormeerd is, wat dat betreft vervalt een sterk argument tegen GTL dat ook niet genormeerd is...waar motorfabrikanten dan weer over vallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 12 nov 2015 10:45 #681424

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
koko schreef :
Hmmmm..........

Mag ik een andere variant inbrengen?

Om de bocht in mijn dieselleiding tegen knikken te beschermen heb ik er een zacht koperen leidinkje in geschoven over een lengte van zo'n 25 cm. Werkt perfect voor dat doel, maar is niet goed voor de diesel die daar doorheen gaat?

Het is vooral belangrijk dat de brandstof die in je tank zit, geen materialen 'ziet' die afgeraden worden in combinatie met de huidige diesel. In je tank heeft de brandstof alle tijd om te reageren en te degraderen. De diesel die eenmaal in de leidingen onderweg is naar de motor, zal misschien lokaal ter plekke van niet compatibele materialen degraderen, maar zodra je motor loopt wordt die snel verbruikt, en wordt vervangen door 'verse' diesel uit de tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 12 nov 2015 10:56 #681430

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
HPV schreef :
@ Cees:

Ik bedoel met gewone diesel een diesel zoals vroeger die nu als premium diesel is aangelengd met GTL als ik het tenminste juist heb begrepen.

Er zijn/waren dus meerdere soorten brandstof

100% gewonde diesel (die niet meer verkrijgbaar is) maar waar nog wel een factsheet van zal zijn
daarvan 93% in combinatie met die 7% bio diesel voor standaard diesel
of die 93% in combinatie met die 7% GTL voor premium diesel
of 100% GTL waar ook een factsheet van is, neem ik aan
Ben gewoon benieuwd naar de verschillen in relatie met andere materialen hiertussen.

Ik heb geen lijstje bij de hand met materialen die compatibel zijn met de 'oude' diesel. Wat ik wel weet, is dat biodiesel vooral agressief is voor non-ferrometalen, met als uitzondering aluminium. Ook meerdere rubbersoorten blijken gevoeliger voor biodiesel.

HPV schreef :
Overigens verbaasd het mij dat bio diesel niet strikt genormeerd is, wat dat betreft vervalt een sterk argument tegen GTL dat ook niet genormeerd is...waar motorfabrikanten dan weer over vallen.

De EN590 is als totaalproduct (dus inclusief de biodiesel) qua eigenschappen wel degelijk genormeerd, maar het recept om dat te bereiken is het geheim van de oliemaatschappij. Ook het minerale deel kan behoorlijk van samenstelling verschillen, dit is afhankelijk van de winplaats van de ruwe olie en het raffinageproces, dat raffinaderij-specifiek is.
Laatst bewerkt: 12 nov 2015 10:57 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 12 nov 2015 12:06 #681450

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
okee, dank voor je uitleg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 12 nov 2015 14:04 #681469

Van de vetus "marine A1" brandstofslang wordt aangegeven dat deze tot 7% diodiesel geschikt is.
www.vetusmarine.com/Shared/PDFs/Page%2084.pdf

Die wordt het dus hier aan boord..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 12 nov 2015 23:03 #681643

Vorig jaar heb ik alle brandstofslangen aan boord vervangen door de Vetus type A1-15, deze is dampdichter dan de "gewone" A1 versie.
Laatst bewerkt: 12 nov 2015 23:04 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl