Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 23 apr 2020 19:21 #1150932

  • CS88
  • CS88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Hallo,

Vanmiddag bij het openen van de bilgeplaat in de kajuit zag ik dat er via de schacht naar de motor, motorolie was gaan lekken. Ik merkte gisteren tijdens het varen dat de motor iets schokkerig liep maar heb er verder geen aandacht aan gegeven. Ik zag vrijwel direct dat de voorste motorsteun (trillingsdemper) was afgebroken en dat hierdoor de motor kon schommelen. Ik vreesde al direct voor de simmering van de as maar tijdens het maken van foto's aan de achterzijde blijkt dat de motor uit het middenstuk lekt.

Nu is er uiteraard erg weinig plek om goed te kunnen zien waar het vandaag komt, tijdens het maken van een filmpje lijkt het dat er in het hart aan de onderzijde een verdieping is waar een bout in zit, hier schijnt de lekkage vandaan te komen.

Heeft iemand hier ervaring mee of toevallig een foto van de onderzijde van het blok?
Mijn volgende stap morgen is de demper vervangen, olie bij te vullen en dan te kijken met draaiende motor of de motor nog lekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 24 apr 2020 07:54 #1151056

  • CS88
  • CS88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Foto
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 24 apr 2020 08:15 #1151063

Ik zie geen olieplas op die foto's hoor.
Maar misschien helpt de waorkshop manual? varen4u.nl/pdfs/farymann/farym...-overhaul-manual.pdf
Of lekt er wat bij dat oranje stopje wat normaliter achter de motorsteun schijnt te zitten?
Want als ik het plaatje op pagina 11 van die manual bekijk lijkt me dat een olieaftap plug.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 24 apr 2020 08:22 #1151065

Yellow Boat schreef :
Ik zie geen olieplas op die foto's hoor.
Maar misschien helpt de waorkshop manual? varen4u.nl/pdfs/farymann/farym...-overhaul-manual.pdf
Of lekt er wat bij dat oranje stopje wat normaliter achter de motorsteun schijnt te zitten?
Want als ik het plaatje op pagina 11 van die manual bekijk lijkt me dat een olieaftap plug.
Ad

Ad hij zegt ook niet dat het aan de voorkant lekt waar de olie plug zit ; tijdens het maken van foto's aan de achterzijde blijkt dat de motor uit het middenstuk lekt.

Vermoedelijk is dat zwarte op de gele slang olie, maar de foto's zijn wel wat onduidelijk, Manual is altijd handig voor TS om een te kijken hoe het 1 en ander in elkaar zit ! :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 01 mei 2020 13:52 #1154192

  • CS88
  • CS88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Helaas blijft de motor toch olie lekken, met name als de motor warm is gelopen lekt de olie aan de onderzijde uit het motorblok.

Ik wil graag de motor gaan demonteren maar ik stuit op een aantal vragen:

- Is de motor met mankracht uit de kajuit te tillen?
- Dien ik op bepaalde zaken te letten of vast te leggen voordat ik begin aan de demontage?
- De motorsteunen aan de zijkanten van de motor wil ik graag vervangen, wie weet waar deze verkrijgbaar zijn?
- Is er een standaard pakkingset voor de revisie te verkrijgen?

Ik hoor het graag,

Groet, Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 01 mei 2020 14:01 #1154196

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Als je in de buurt van Genemuiden woont kun je eens langs komen.
Ik heb nog het een en ander liggen.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 01 mei 2020 14:11 #1154201

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3112
CS88 schreef :
Helaas blijft de motor toch olie lekken, met name als de motor warm is gelopen lekt de olie aan de onderzijde uit het motorblok.

Ik wil graag de motor gaan demonteren maar ik stuit op een aantal vragen:

- Is de motor met mankracht uit de kajuit te tillen?
- Dien ik op bepaalde zaken te letten of vast te leggen voordat ik begin aan de demontage?
- De motorsteunen aan de zijkanten van de motor wil ik graag vervangen, wie weet waar deze verkrijgbaar zijn?
- Is er een standaard pakkingset voor de revisie te verkrijgen?

Ik hoor het graag,

Groet, Chris

Motor is er met mankracht uit te tillen (60 a70 kg)
Voor onderdelen: "Farymann Nederland" in Rotterdam. Google voor contact gegevens.
De lekkage vermoedelijk de krukas afdichting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 01 mei 2020 14:28 #1154207

madoc schreef :

Motor is er met mankracht uit te tillen (60 a70 kg)

Nou , in je eentje wordt dat knap veel en met zijn tweeën zul je er wel moeilijk bij kunnen komen.
Veel makkelijker is een takel aan de gek ( wel zorgen dat je een sterke kraanlijk hebt of de grootzeilval eraan knopen) maa rook met de grootschoot takel agat zoiets wel.
In totaal 5 maal zo een motor in of uit mijn boot getakeld . Een keer om nieuwe motor te plaatsen en twee keer om da motor van mijn nieuwere boot om te wisselen met de oude boot.
Met een takel in mijn eentje een fluitje van een cent op winterstalling met de aanhangwagen ernaast om het ding te vervoeren van en naar de andere boot die ik thuis had staan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 01 mei 2020 14:54 #1154227

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3112
Yellow Boat schreef :
madoc schreef :

Motor is er met mankracht uit te tillen (60 a70 kg)

Nou , in je eentje wordt dat knap veel en met zijn tweeën zul je er wel moeilijk bij kunnen komen.
Veel makkelijker is een takel aan de gek ( wel zorgen dat je een sterke kraanlijk hebt of de grootzeilval eraan knopen) maa rook met de grootschoot takel agat zoiets wel.
In totaal 5 maal zo een motor in of uit mijn boot getakeld . Een keer om nieuwe motor te plaatsen en twee keer om da motor van mijn nieuwere boot om te wisselen met de oude boot.
Met een takel in mijn eentje een fluitje van een cent op winterstalling met de aanhangwagen ernaast om het ding te vervoeren van en naar de andere boot die ik thuis had staan.
Ad

Ik heb al eens zo,n Farymann uit m'n boot getild en in de kofferbak van m'n auto gezet.
Dus ervaringsdeskundige ;)

Maar TS zal zelf, al doende, wel zien hoe het moet.
Laatst bewerkt: 01 mei 2020 15:03 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 01 mei 2020 15:07 #1154232

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12402
Die L-30 is met twee man nauwelijks te tillen hoor.

Je zult moeten takelen en het is ook niet gezegd dat eea zonder breekwerk plaats kan vinden.

In de Comet moest ik het schot waar de trap op zat compleet demonteren ( normaliter was de trap weghalen voor onderhoud) om daarna via de open kuipvloer steunen etc los te maken en het blok eruit te halen.

Ik heb toen gewone motorsteunen van een Volvo automotor (meende ik) gebruikt, dat scheelde 70 % in de aanschafprijs.

Mocht de klus te groot worden zijn er wel zaken die kunnen helpen.
( ik had n suggestie uit Winkel NH, maar kan t bedrijf niet meer vinden) :S
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 01 mei 2020 19:17 #1154358

  • CS88
  • CS88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Beste Re-Fresh,

Helaas niet, ik woon in Maastricht. Misschien PostNL een optie, ik zal je berichten als ik de motor in de garage heb staan :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 01 mei 2020 19:19 #1154360

  • CS88
  • CS88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Dank allemaal voor de reacties.

Ik ga morgen eens rustig kijken hoe alles is gemonteerd, zal direct eens naar de giek kijken om daar eventueel een lier aan te bevestigen om het tilwerk iets "lichter" te maken.

Ik ben benieuwd waar de lekkage vandaan komt, krukaskeerring is een mogelijkheid als deze achter de kap zit van de uitgaande as?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 02 mei 2020 08:53 #1154527

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3112
CS88 schreef :
Dank allemaal voor de reacties.

Ik ga morgen eens rustig kijken hoe alles is gemonteerd, zal direct eens naar de giek kijken om daar eventueel een lier aan te bevestigen om het tilwerk iets "lichter" te maken.

Ik ben benieuwd waar de lekkage vandaan komt, krukaskeerring is een mogelijkheid als deze achter de kap zit van de uitgaande as?

De krukas keerring zit in motorblok. In het vliegwielhuis zit meestal een verklikker gaatje waar de lekolie afgevoerd wordt. De lekkage die je onder de motor ziet zou uit dat gaatje kunnen komen Om er bij de keerring te komen moet je vermoedelijk het vliegwiel verwijderen.

Nog even over het uit tillen van de motor. Ik had een K34, die veel kleiner en lichter is dan jou motor.
Laatst bewerkt: 02 mei 2020 09:02 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 02 mei 2020 09:46 #1154547

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Kijk eerst eens naar het kleppendeksel pakking, die lekken graag en geeft een bende, en ook vaak een vertekend beeld van waar lekkage vandaan komt.

En: als je ergens een bout hebt die leid naar een oliepassage (komt wel eens voor) dan kan je die bout afdichten met wat teflontape.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 07 mei 2020 08:40 #1156759

  • CS88
  • CS88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Goedemorgen,

Ik heb de tank gedemonteerd die boven het blok zit waardoor ik meer ruimte heb om achter het blok te kijken. Ik zie het blok op sommige plekken wat zweten maar geen plekken waardoor er zoveel olie kan lekken. Aan de onderzijde van het blok (in het middenstuk (carter)) zit een gaatje (geschatte diameter 5mm), dit lijkt de enige plek waar de olie uit kan zijn gekomen, kan dit een overflow zijn?

Ook ben ik erachter gekomen dat de bouten waar het blok op de beugel zit gemonteerd alle 2 los waren, dit zal dan ook de reden zijn dat in eerste instantie de trillingsdemper is gebroken.

Ik heb inmiddels het blok kunnen vastzetten en zover schoon gespoten met remmenreiniger, ik ga vandaag de tank monteren met nieuwe dichtingen en zal het olieniveau goed op peil brengen en dan afwachten wat er gebeurd tijdens het warm draaien.

Ik wil trouwens een beurt uitvoeren aan het blok, ik zag op het forum dat de dieseldokter hier sets voor verkoopt. Kan iemand mij al uitleggen waar het oliefilter zit?

Groet, Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 07 mei 2020 09:13 #1156768

Dit blokje heeft volgens mij geen druksmering, maar spatsmering.
Dus geen oliepomp, en geen oliefilter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 07 mei 2020 09:17 #1156771

madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
madoc schreef :

Motor is er met mankracht uit te tillen (60 a70 kg)

Nou , in je eentje wordt dat knap veel en met zijn tweeën zul je er wel moeilijk bij kunnen komen.
Veel makkelijker is een takel aan de gek ( wel zorgen dat je een sterke kraanlijk hebt of de grootzeilval eraan knopen) maa rook met de grootschoot takel agat zoiets wel.
In totaal 5 maal zo een motor in of uit mijn boot getakeld . Een keer om nieuwe motor te plaatsen en twee keer om da motor van mijn nieuwere boot om te wisselen met de oude boot.
Met een takel in mijn eentje een fluitje van een cent op winterstalling met de aanhangwagen ernaast om het ding te vervoeren van en naar de andere boot die ik thuis had staan.
Ad

Ik heb al eens zo,n Farymann uit m'n boot getild en in de kofferbak van m'n auto gezet.
Dus ervaringsdeskundige ;)

Maar TS zal zelf, al doende, wel zien hoe het moet.

Mee eens. Ik heb ook zo’n blok eens in m’n vorige boot getild (Ter vervanging van oude Arona).
Best te doen met 2 personen.
Laten zakken in het motorruim wel met een kettingtakeltje gedaan (omdat ik die had, met z’n tweeen was het met de hand ook wel gelukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 07 mei 2020 15:47 #1156937

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3112
CS88 schreef :
Goedemorgen,

Ik heb de tank gedemonteerd die boven het blok zit waardoor ik meer ruimte heb om achter het blok te kijken. Ik zie het blok op sommige plekken wat zweten maar geen plekken waardoor er zoveel olie kan lekken. Aan de onderzijde van het blok (in het middenstuk (carter)) zit een gaatje (geschatte diameter 5mm), dit lijkt de enige plek waar de olie uit kan zijn gekomen, kan dit een overflow zijn?






Groet, Chris
Dat gaatje van 5 mm is een indicatie gaatje. Als daar olie uit druppelt/lekt is de krukas afdichting lek. Zou het gaatje er niet zitten ,dan loopt het vliegwielhuis langzaam vol en is je startmotor ook heel snel naar de galamiezen omdat er olie door het huis vliegt. Het vliegwiel gaat n.l door die olie draaien.
Laatst bewerkt: 07 mei 2020 15:51 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 08 mei 2020 09:51 #1157202

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3112
sjoerd1981 schreef :
Dit blokje heeft volgens mij geen druksmering, maar spatsmering.
Dus geen oliepomp, en geen oliefilter.

Smeeroliedruk is ong. 1,8 bar. Dus geen spatsmering.
Olie filter zit achter het flensje van de aftap plug. Dus eerst olie aftappen en daarna het flensje verwijderen en daar zit het filter(soort zeefje) aan vast.
zeefje schoonmaken en klaar is Kees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 08 mei 2020 12:23 #1157254

madoc schreef :
sjoerd1981 schreef :
Dit blokje heeft volgens mij geen druksmering, maar spatsmering.
Dus geen oliepomp, en geen oliefilter.

Smeeroliedruk is ong. 1,8 bar. Dus geen spatsmering.
Olie filter zit achter het flensje van de aftap plug. Dus eerst olie aftappen en daarna het flensje verwijderen en daar zit het filter(soort zeefje) aan vast.
zeefje schoonmaken en klaar is Kees.

Madoc heeft gelijk, sorry. Allemaal glijlagers rond krukas, behalve bij vliegwiel, daar een rollager.
Dus wel een oliepomp.. alleen geen filter maar een zeefje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 09 mei 2020 03:52 #1157499

  • CS88
  • CS88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Aha,dus daar dient het voor, klinkt nu ook zeer logisch.
Kan ik met de boot varen, korte stukken a 15min of sloopt dat mijn startmotor.

Ik wil graag de dichtingen maandag gaan vervangen, welke stappen dien ik te volgen? Motor demonteren, blok omdraaien, kap afnemen, krukas blokkeren (voor timing?), vliegwiel demonteren en daarna dichting vervangen. Of dient het blok geopend te worden om de dichting van binnenuit te vervangen?

Mijn startmotor ratelt soms over de krukas met starten, dan dien ik de polie te draaien en dan gaat hij meestal wel goed. Hoe kan ik dit verhelpen, nieuw tandwiel monteren?

Ik hoor het graag, Groet Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 09 mei 2020 06:04 #1157515

  • CS88
  • CS88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Ik vind zojuist deze handleiding. Geldt deze ook voor mijn A30 uit 1974. Het uiterlijk van de motor Is namelijk iets wat anders dan de mijne. Inde handleiding staat dat de dichting vervangen kan worden vanuit de vliegwiel zijde.

www.richardanderson.net/TechSa...0Repair%20Manual.pdf

Ik ben van plan een grotere revisie uit te voeren in de winter, zijn er zaken wat handig zijn om te vervangen nu het blok er nu al uit gaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 09 mei 2020 07:47 #1157541

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3112
CS88 schreef :
Aha,dus daar dient het voor, klinkt nu ook zeer logisch.
Kan ik met de boot varen, korte stukken a 15min of sloopt dat mijn startmotor.



Ik hoor het graag, Groet Chris

Als dat gaatje open is kan het vliegwielhuis niet vol lopen en kun je gewoon doordraaien met de motor. Maar voordat je aan de motor gaat werken eerst wel controleren of de krukas afdichting idd. lekt.
Als je aan de motor gaat werken raadt ik je wel aan om de juist "workshop manual" van de A30 in handen te krijgen.
Er zijn zoveel verschillende types Farrymann
Laatst bewerkt: 09 mei 2020 07:59 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 13 mei 2020 09:32 #1159315

  • CS88
  • CS88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
De motor Is gedemonteerd, was een behoorlijk eenvoudige klus. Ik ben best een sterke knaap maar deze motor alleen de kajuit uit tillen gaat toch echt niet lukken. Mijn bevestiging op de mast van de giek Is beschadigd en ik durf dan ook niet een takel aan de giek te hangen.

Donderdag krijg ik een man extra om de motor eruit te tillen.

Groet Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farrymann 10pk olielekkage na afbreken motorsteun 13 mei 2020 13:16 #1159407

Voor motorsteunen, als ik weet welke je nodig hebt, ik heb een verzameling gebruikte goede steunen. Stuur maar een foto dan weet ik of dat ik ze heb liggen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl