Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke motor wel, welke niet?

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 08:13 #1218965

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 281
Dag mede vaarders,



Ik ben momenteel bootloos en op zoek naar een andere zeilboot met een één of tweepits inboard dieseltje. Ja, elektrische aandrijving is ook een optie maar het aanbod is nihil en ik vind het zelf onderhouden van de machine een leuke bezigheid en uitdaging (ben lerende!)
Zelf had ik een Yanmar 1GM10 en daar was ik bijzonder tevreden over. De 2GM20 wordt niet meer gemaakt maar volgens mij zijn onderdelen geen probleem.

Mijn aandachtspunten zijn:
* Bouwkwaliteit/degelijkheid van de motor
* Leverbaarheid reserve onderdelen
* (Geluidsproductie motor).


Wellicht zijn er nog meer criteria om rekening mee te houden(?)
Ik ben er van bewust dat oudere motoren vaak meer onderhoud behoeven of zelfs een revisie nodig kunnen hebben

Hoe zit het eigenlijk met Ruggerini, Farymann, Solé, de oudere Volvo Penta’s, etc etc.
Welke (merken/typen) motoren zijn aan te raden, welke kun je beter links laten liggen?

Mvg,

Burney
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 08:34 #1218968

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
Volvo Penta MD7A en MD7B en aanverwante zijn sterke en degelijke motoren.
Zijn veel in kleine bootjes ingebouwd.
Maar wisselstukken zijn moeilijker en moeilijker te vinden.
De meeste van deze motoren zijn economisch niet meer herstelbaar/reviseerbaar.
Behalve bij kleine herstellingen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 08:49 #1218971

Persoonlijk laat ik Volvo Penta het liefst links liggen (spreekwoordelijk) ivm de hoge onderdelen prijzen (en ook hoge (nieuw) prijs) naast dat ze iets minder mooi 'lopen' dan een Yanmar.
Sole etc. zijn prima motoren voor betere prijzen (nieuw) en ook onderhoudsonderdelen zijn stuk goedkoper dan VP (en: beter verkrijgbaar ivm als basis een industrieel dieselblokje waardoor de onderdelen voorzienign wereldwijd erg goed is).
Mijn favoriete motoren zijn toch wel die van Yanmar, maar als jij een 2 cylinder zoekt, dan wordt dat nu idd lastiger; een Vetus/SOle etc zijn dan prima alternatieven (allemaal op zelfde basisblok gemaakt en dan gemariniseerd. Hoewel minder goed dan een Yanmar, veel goedkoper.

Als je nu een nieuwe diesel koopt, en je onderhoudt 'm netjes dan vaar je met een gemariniseerde motor rond de 20 a 25 jaar, en met een motor die vanaf het ontwerp al voor watersport bedoeld was (Yanmar) haal je 25 a 30 jaar. Maw: nu nieuw kopen dan ben je voorlopig prima onder de pannen. Of je over 20 jaar nog diesel; aan de pomp kan kopen weet niemand... ik hoop van wel, want een goed onderhoude diesel is zo fijn, die zou ik voor geen goud in willen ruilen voor een electro motor.

Als je het kunt veroorloven, en je wilt de boot nog een tijdje houden: zet er een nieuwe in, dan geeft dat een hoop rust. Veel 2e hands motor die 'gereviseerd' zijn, zijn vaak schoongemaakt, een beetje opgefrist en gespoten (zodat ze er mooi uitzien), maar echte revisie is vaak niet het geval.. dan heb je na verloop van tijd alsnog weer kosten.
Laatst bewerkt: 18 okt 2020 08:51 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 09:59 #1218989

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
EarlyMorningSunrise schreef :
Persoonlijk laat ik Volvo Penta het liefst links liggen (spreekwoordelijk) ivm de hoge onderdelen prijzen (en ook hoge (nieuw) prijs) naast dat ze iets minder mooi 'lopen' dan een Yanmar.
Sole etc. zijn prima motoren voor betere prijzen (nieuw) en ook onderhoudsonderdelen zijn stuk goedkoper dan VP (en: beter verkrijgbaar ivm als basis een industrieel dieselblokje waardoor de onderdelen voorzienign wereldwijd erg goed is).
Mijn favoriete motoren zijn toch wel die van Yanmar, maar als jij een 2 cylinder zoekt, dan wordt dat nu idd lastiger; een Vetus/SOle etc zijn dan prima alternatieven (allemaal op zelfde basisblok gemaakt en dan gemariniseerd. Hoewel minder goed dan een Yanmar, veel goedkoper.

Als je nu een nieuwe diesel koopt, en je onderhoudt 'm netjes dan vaar je met een gemariniseerde motor rond de 20 a 25 jaar, en met een motor die vanaf het ontwerp al voor watersport bedoeld was (Yanmar) haal je 25 a 30 jaar. Maw: nu nieuw kopen dan ben je voorlopig prima onder de pannen. Of je over 20 jaar nog diesel; aan de pomp kan kopen weet niemand... ik hoop van wel, want een goed onderhoude diesel is zo fijn, die zou ik voor geen goud in willen ruilen voor een electro motor.

Als je het kunt veroorloven, en je wilt de boot nog een tijdje houden: zet er een nieuwe in, dan geeft dat een hoop rust. Veel 2e hands motor die 'gereviseerd' zijn, zijn vaak schoongemaakt, een beetje opgefrist en gespoten (zodat ze er mooi uitzien), maar echte revisie is vaak niet het geval.. dan heb je na verloop van tijd alsnog weer kosten.


Volvo Penta maakt zelf ook gaan motoren. Ze mariniseren ook. En ze hebben een wereldwijd dealers netwerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 10:24 #1219002

madoc schreef :
...

Volvo Penta maakt zelf ook geen motoren. Ze mariniseren ook. En ze hebben een wereldwijd dealers netwerk.

Wereldwijd netwerk wel, maar tegen bizarre prijzen. Daarnaast: ivm de Sole's etc op basis van industrieel diesel blok, is de wereldwijde verkrijgbaarheid nog veel makkelijker dan bij VP en tegen hele andere prijzen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 10:31 #1219003

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Het opsommen van goede inboard motoren is niet zo moeilijk.
Vraag is ook wat voor motor er nu in staat en wat het kost het om de fundatie aan te passen. Kan soms een aardig kostenpostje zijn. Zoek je een saildrive of met schroefas?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 10:39 #1219006

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
We schieten, goedbedoeld, aan de vraag van TS voorbij.

Hij wilde graag weten welke boten uitgerust met bepaalde motoren hij beter links kan laten liggen meen ik.
8--snip :
Hoe zit het eigenlijk met Ruggerini, Farymann, Solé, de oudere Volvo Penta’s, etc etc.
Welke (merken/typen) motoren zijn aan te raden, welke kun je beter links laten liggen?
8--snip


Het laatste wat je wil is na aankoop van een boot er gelijk een nieuwe motor moeten inleggen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 10:43 #1219010

Aanpassen fundatie is redelijk makkelijk zelf te doen als je de maten van de nieuwe motor hebt. Polyester lamineren/versterken is niet het moeilijkste klusje. Als je het uitbesteed kost het idd flink geld, maar scheelt het je wel een paar weekendjes werk.
Makkelijkst is uiteraard vervangen door zelfde motor :)

Waarom zou dat het laatste zijn Tony? Voordeel van nieuwe motor is dat je meteen voor jaren klaar bent!
(er worden niet echt slechte diesel meer geleverd, dus het risico dat je een verkeerde koopt is bijzonder klein; veel gebruikte zijn Sole en Vetus dan zit je altijd goed)
Laatst bewerkt: 18 okt 2020 10:44 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 12:49 #1219041

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
gURBe schreef :
... op zoek naar een andere zeilboot met een één of tweepits inboard dieseltje.

...Wellicht zijn er nog meer criteria om rekening mee te houden(?)

Het lijkt mij dat als je op zoek gaat naar een ZEILboot dat er belangrijkere dingen zijn als wat voor motor er in zit. Ja, ik begrijp dat je graag de motor zelf wilt onderhouden, en dat mede daardoor het merk en type motor meespeelt, maar dat is naar mijn idee pas het vierde of vijfde punt om naar te kijken. Je koopt een ZEIL boot om te kunnen zeilen, daarmee is dat het belangrijkste, de gewenste zeileigenschappen dus. Dan nog de verblijfsruimte, aangezien je toch vrij veel tijd op de boot gaat doorbrengen is ook dat van belang, daarmee dus ook slaapplaatsen en kookmogelijkheden. Dan uiteraard je budget, en hoe groot de boot moet zijn die je zoekt.

En daarna, dan ga je eens kijken naar wat voor motor er in zit...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 13:11 #1219044

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
EarlyMorningSunrise schreef :
Aanpassen fundatie is redelijk makkelijk zelf te doen als je de maten van de nieuwe motor hebt. Polyester lamineren/versterken is niet het moeilijkste klusje. Als je het uitbesteed kost het idd flink geld, maar scheelt het je wel een paar weekendjes werk.
Makkelijkst is uiteraard vervangen door zelfde motor :)

Waarom zou dat het laatste zijn Tony? Voordeel van nieuwe motor is dat je meteen voor jaren klaar bent!
(er worden niet echt slechte diesel meer geleverd, dus het risico dat je een verkeerde koopt is bijzonder klein; veel gebruikte zijn Sole en Vetus dan zit je altijd goed)

Je koopt liever ineens een boot waarvan de motor goed is. Niet een waarbij je al meteen aan vervanging moet beginnen denken.
De vraag van TS is ook specifiek welke motoren zijn betrouwbaar welke minder.
Als TS van plan is om meteen een nieuwe of nieuwere motor te plaatsen dan zou hij die vraag zo niet hebben gesteld.
Laten we ons dus beperken tot de vraag die gesteld is, en niet adviezen gaan formuleren welke nieuwe motor hij best kan kopen, of hoe hij de inbouw moet plannen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 13:40 #1219055

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 281
plusfast schreef :

Het lijkt mij dat als je op zoek gaat naar een ZEILboot dat er belangrijkere dingen zijn als wat voor motor er in zit. Ja, ik begrijp dat je graag de motor zelf wilt onderhouden, en dat mede daardoor het merk en type motor meespeelt, maar dat is naar mijn idee pas het vierde of vijfde punt om naar te kijken. Je koopt een ZEIL boot om te kunnen zeilen, daarmee is dat het belangrijkste, de gewenste zeileigenschappen dus. Dan nog de verblijfsruimte, aangezien je toch vrij veel tijd op de boot gaat doorbrengen is ook dat van belang, daarmee dus ook slaapplaatsen en kookmogelijkheden. Dan uiteraard je budget, en hoe groot de boot moet zijn die je zoekt.

En daarna, dan ga je eens kijken naar wat voor motor er in zit...

Wat jij hier zegt klopt en dat is ook mijn werkwijze; ik heb een aantal criteria waar mijn volgende boot aan moet voldoen. De koop gaat echter niet door als er een motor in staat die mij heel veel extra geld gaat kosten of die een boel kopzorgen zal gaan meebrengen, vandaar mijn vraag.
Misschien vind je het zelf niet vervelend om een barrel van een motor in je ZEILboot te hebben staan maar daar heb ik geen zin in.
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 13:52 #1219058

gURBe schreef :
plusfast schreef :

Het lijkt mij dat als je op zoek gaat naar een ZEILboot dat er belangrijkere dingen zijn als wat voor motor er in zit. Ja, ik begrijp dat je graag de motor zelf wilt onderhouden, en dat mede daardoor het merk en type motor meespeelt, maar dat is naar mijn idee pas het vierde of vijfde punt om naar te kijken. Je koopt een ZEIL boot om te kunnen zeilen, daarmee is dat het belangrijkste, de gewenste zeileigenschappen dus. Dan nog de verblijfsruimte, aangezien je toch vrij veel tijd op de boot gaat doorbrengen is ook dat van belang, daarmee dus ook slaapplaatsen en kookmogelijkheden. Dan uiteraard je budget, en hoe groot de boot moet zijn die je zoekt.

En daarna, dan ga je eens kijken naar wat voor motor er in zit...

Wat jij hier zegt klopt en dat is ook mijn werkwijze; ik heb een aantal criteria waar mijn volgende boot aan moet voldoen. De koop gaat echter niet door als er een motor in staat die mij heel veel extra geld gaat kosten of die een boel kopzorgen zal gaan meebrengen, vandaar mijn vraag.
Misschien vind je het zelf niet vervelend om een barrel van een motor in je ZEILboot te hebben staan maar daar heb ik geen zin in.

Als er en slechte motor inzit kan je natuurlijk goed de prijs onderhandelen en de boot uiteindelijk zo motoriseren als jij het graag wilt hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 14:23 #1219066

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Je kan de Yanmar 2YM15 2 cilinder gewoon nog nieuw kopen hoor. Dat is een heel fijn motortje met 14pk. Loopt fantastisch.
Wordt o.a. ingebouwd bij verschillende modellen van Saffier zeilboten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 14:58 #1219071

EarlyMorningSunrise schreef :
Mijn favoriete motoren zijn toch wel die van Yanmar, maar als jij een 2 cylinder zoekt, dan wordt dat nu idd lastiger; een Vetus/SOle etc zijn dan prima alternatieven (allemaal op zelfde basisblok gemaakt en dan gemariniseerd. Hoewel minder goed dan een Yanmar, veel goedkoper.

Ik denk dat dat laatste meer een persoonlijke meing is die niet echt op feietn is gebaseerd. Zowel Mitubishi ( o.a. bij Vetus en Sole maar ook gewoon als gemariniseerde Misubishi bij drinkwaard) als Yanmar en Kubota zijn in eerste instantie industriemotoren die met honderdduizenden gemaakt worden en vooral gebruikt worden in landbouw-( bijv. John Deere) , grondverzet ( ben net een paar dagen in mijn tuin bezig geweest met een graafmachine met een 13pk Kubota 3 cilinder, dezelfe als in de 3 cilinder Nanni en Beta) en wegenbouwmachines maar ook in bijv. die kleine brommobielen. De pleziervaartmotoren maken ze nooit zelf , dat doet Vetus en co. En die "mar"in de naam Yanmar heeft helemaal niets met de "mar" in marine te maken hoor.Hier kun je kort na het begin lezen waar die naam dan wel vandaan komt: en.wikipedia.org/wiki/Yanmar#:...okichi%20Yamaoka.%22

En alle drie maken uitstekend te boek staande industriemotoren die óók gemariniseerd kunnen worden maar dat kun je met elke diesel .
Overigesn maakt ook Volvo penta allang geen pleziervaartmotoren meer zelf.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 15:19 #1219075

Yanmar is gemaakt uit speciale legeringen beter voor het gebruik op en rondom het water, maw: geen zelfde mate van marinisering als de andere aanbieders Ad! Dat neemt niet weg dat Sole, Vetus, drinkwaard etc. ook prima motoren leveren (heb er er meerdere gehad in de diverse boten die ik heb gehad).
Laatst bewerkt: 18 okt 2020 15:20 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 15:25 #1219078

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6988
De enige motoren waar je ver van moet blijven zijn die welke op benzine lopen. Ik lees dat daar geen onderdelen voor zijn te krijgen en bovendien is benzine veel gevaarlijker dan diesel. Mijn boot had oorspronkelijk een Solé uit 1973 die in 2013 is vervangen door een Farymann. Prima motortje.
Laatst bewerkt: 18 okt 2020 15:30 door jerry. Reden: Correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 16:08 #1219090

EarlyMorningSunrise schreef :
Yanmar is gemaakt uit speciale legeringen beter voor het gebruik op en rondom het water, maw: geen zelfde mate van marinisering als de andere aanbieders Ad! Dat neemt niet weg dat Sole, Vetus, drinkwaard etc. ook prima motoren leveren (heb er er meerdere gehad in de diverse boten die ik heb gehad).

Dat is een interessant verhaal. Welke onderdelen hebben dan een “speciale” legering bij yanmar?
Enige onderdelen die (zee) water zien in indirect gekoelde motoren is de impellerpomp, en de warmtewisselaar toch?

Bij direct gekoelde motoren is dat anders, maar ik zou sowieso voor indirect gekoeld gaan als je op zoutwater vaart, en kan kiezen...
Blokje draait indirect ook op iets hoger koelwatertemperatuur, wat beter is, en winterklaar maken is iets makkelijker (geen thermostaat eruit)

Qua welke motor wel en niet, ik zou letten op een motor die goed onderhouden is (aantoonbaar) en niet ouder dan 10 a 15 jaar. En liefst eentje die goed behandeld is (weer je nooit zeker, maar met wat slimme vragen aan de eigenaar krijg je vaak ook een aardige indruk...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 16:13 #1219093

gURBe schreef :
plusfast schreef :

Het lijkt mij dat als je op zoek gaat naar een ZEILboot dat er belangrijkere dingen zijn als wat voor motor er in zit. Ja, ik begrijp dat je graag de motor zelf wilt onderhouden, en dat mede daardoor het merk en type motor meespeelt, maar dat is naar mijn idee pas het vierde of vijfde punt om naar te kijken. Je koopt een ZEIL boot om te kunnen zeilen, daarmee is dat het belangrijkste, de gewenste zeileigenschappen dus. Dan nog de verblijfsruimte, aangezien je toch vrij veel tijd op de boot gaat doorbrengen is ook dat van belang, daarmee dus ook slaapplaatsen en kookmogelijkheden. Dan uiteraard je budget, en hoe groot de boot moet zijn die je zoekt.

En daarna, dan ga je eens kijken naar wat voor motor er in zit...

Wat jij hier zegt klopt en dat is ook mijn werkwijze; ik heb een aantal criteria waar mijn volgende boot aan moet voldoen. De koop gaat echter niet door als er een motor in staat die mij heel veel extra geld gaat kosten of die een boel kopzorgen zal gaan meebrengen, vandaar mijn vraag.
Misschien vind je het zelf niet vervelend om een barrel van een motor in je ZEILboot te hebben staan maar daar heb ik geen zin in.


Tja

Ik ben juist voor de buiten kant van de boot gegaan en de inhoud .
De motor zal me een zorg zijn.
Eerst waar ik al rekening mee houd was de motor gelijk vervangen zeker met de nieuwe regels van uit stoot.
Maar goed ik heb dan ook een motorboot dus weer de uitzondering op deze onderwerp.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 16:21 #1219101

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Dan nog een lekenvraag; welke is het stilste?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 16:25 #1219102

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
gURBe schreef :
plusfast schreef :

Het lijkt mij dat als je op zoek gaat naar een ZEILboot dat er belangrijkere dingen zijn als wat voor motor er in zit. Ja, ik begrijp dat je graag de motor zelf wilt onderhouden, en dat mede daardoor het merk en type motor meespeelt, maar dat is naar mijn idee pas het vierde of vijfde punt om naar te kijken. Je koopt een ZEIL boot om te kunnen zeilen, daarmee is dat het belangrijkste, de gewenste zeileigenschappen dus. Dan nog de verblijfsruimte, aangezien je toch vrij veel tijd op de boot gaat doorbrengen is ook dat van belang, daarmee dus ook slaapplaatsen en kookmogelijkheden. Dan uiteraard je budget, en hoe groot de boot moet zijn die je zoekt.

En daarna, dan ga je eens kijken naar wat voor motor er in zit...

Wat jij hier zegt klopt en dat is ook mijn werkwijze; ik heb een aantal criteria waar mijn volgende boot aan moet voldoen. De koop gaat echter niet door als er een motor in staat die mij heel veel extra geld gaat kosten of die een boel kopzorgen zal gaan meebrengen, vandaar mijn vraag.
Misschien vind je het zelf niet vervelend om een barrel van een motor in je ZEILboot te hebben staan maar daar heb ik geen zin in.

Dan moet je een boot kopen en daar een nieuwe motor in zetten1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 16:59 #1219120

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 281
madoc schreef :


Dan moet je een boot kopen en daar een nieuwe motor in zetten1

Ja dat doet iedereen die een gebruikte boot koopt. Toch?
Ik probeer uit te vinden waar op te letten als ik een boot koop; de motor is daar in mijn beleving een niet onbelangrijk onderdeel van en dus doe ik hier een beroep op de uitgebreide kennis van de forumleden.
Iets te kort door de bocht deze opmerking vind ik.
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 17:08 #1219126

gURBe schreef :
madoc schreef :


Dan moet je een boot kopen en daar een nieuwe motor in zetten1

Ja dat doet iedereen die een gebruikte boot koopt. Toch?
Ik probeer uit te vinden waar op te letten als ik een boot koop; de motor is daar in mijn beleving een niet onbelangrijk onderdeel van en dus doe ik hier een beroep op de uitgebreide kennis van de forumleden.
Iets te kort door de bocht deze opmerking vind ik.

Snap ik.

Dus koop je een boot met een yanmar of een Mitsubishi blok.
Mitsubishi blokken worden door vele als basis blok gebruikt .

Je kan ook een Chinese diesel blok inbouwen die zijn er ook.

Probleem is gewoon je koop een boot en hopen dat deze blok die er in zit goed onderhouden is.
En anders een revisie op laten doen ?
Of je doet het zelf in de schuur .
De simpele 1 en 2 cilinder stellen niet zo veel om zelf een revisie te gaan doen.
Of je gaat naar drinkwaard om het te laten doen.

Meer opties heb je niet namelijk.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 17:11 #1219128

WADnWIND schreef :
Dan nog een lekenvraag; welke is het stilste?

Belangrijke vraag:
Mijn ervaring:

Farymann (1 cilinder L30): luidruchtig, veel trillingen (verder hele fijne motor, lekker simpel..)
Mitsubishi L2E (2 cilinder): veel stiller, weinig trillingen. (Motor ruimte wel goed geisoleerd...)

Beide met gewone centaflex flexibele koppeling (geen homokineet, want dan heb je met die farymann ook ook veel minder last van trillingen).

Inbouwen is belangrijk.

Met meevaren 2 en 3 cilinders Volvo en Yanmar gehoord, dat klonk en voelde ook prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 18:28 #1219168

sjoerd1981 schreef :
WADnWIND schreef :
Dan nog een lekenvraag; welke is het stilste?

Belangrijke vraag:
Mijn ervaring:

Farymann (1 cilinder L30): luidruchtig, veel trillingen (verder hele fijne motor, lekker simpel..)
Mitsubishi L2E (2 cilinder): veel stiller, weinig trillingen. (Motor ruimte wel goed geisoleerd...)

Beide met gewone centaflex flexibele koppeling (geen homokineet, want dan heb je met die farymann ook ook veel minder last van trillingen).

Inbouwen is belangrijk.

Met meevaren 2 en 3 cilinders Volvo en Yanmar gehoord, dat klonk en voelde ook prima.

Ik heb goede ervaringen met de Sole Mini17 (2cyl) en nu met de Yanmar 3YM30AE (3cyl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 20:24 #1219211

Volvo 2030, MD22a, Sole 16 pk, Nanni 13 pk hebben me nooit in de steek gelaten. Thornycroft zou ik niet doen.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl