Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Zwarte prut uit de uitlaat

Zwarte prut uit de uitlaat 02 jan 2021 13:02 #1241470

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1144
Een beetje remmenreiniger in de luchtinlaat bij het starten kan ook helpen om de motor sneller aan de praat te krijgen bij koude temperaturen, maar LET OP, dit is een paardenmiddel dus met beleid toepassen.



Met deodorant gaat dat ook prima hoor en ik denk ook wat voordeliger.
Mvg Grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 02 jan 2021 15:21 #1241528

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Het is oude motor die al een wat jaren achter zich heeft met meestal korte draai momenten.
uit de haven zeilen omhoog en motor weer uit zonder op bedrijf temperatuut te komen.
Zeker als het een direct gekoelde motor is, deze blijven altijd te koud.
Dit is niet bevorderlijk voor de conditie van een dieselmotor.
Slijtage in de loop der jaren zorgt voor wat verlies van vermogen en mindere afdichting van de zuiger .
Hierdoor word er wat meer carter olie langs de zuiger in de verbranding ruimte verbrand wat een meer blauwe rook uit de uitlaat veroorzaakt.
Als je met een 2GM20 3400 toeren maakt wat een maximaal aantal toeren is dan is dit eigenlijk te veel diesel ingespoten en krijg je een gedeelte onverbrande diesel uit de uitlaat in de vorm van zwarte rook.
Als de Yanmar niet goed afgesteld staat kan deze tot 3600 toeren.

En wat rommel op het water dus goed afstellen is belangrijk.

De vorige tips van ZFers uiteraard ook mee nemen.
Laatst bewerkt: 02 jan 2021 15:25 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 02 jan 2021 17:37 #1241584

Kleine kanttekening:
Een goed afgestelde Yanmar GM kan belast gewoon 3600 toeren draaien zonder roetvorming.
Laatst bewerkt: 02 jan 2021 17:38 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 02 jan 2021 20:12 #1241632

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
grover schreef :
Een beetje remmenreiniger in de luchtinlaat bij het starten kan ook helpen om de motor sneller aan de praat te krijgen bij koude temperaturen, maar LET OP, dit is een paardenmiddel dus met beleid toepassen.



Met deodorant gaat dat ook prima hoor en ik denk ook wat voordeliger.
Mvg Grover.
Dat laatste betwijfel ik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 02 jan 2021 20:18 #1241634

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Wat dat moeilijk starten betreft, heeft deze motor een voorgloei inrichting? Zo ja dan is het tijd die even na te lopen. Laat de motor een seconde of twintig voorgloeien en controleer of de gloeistift warm wordt. Meestal kun je dat zelfs aan de buitenkant van de stift wel voelen. Als hij koud blijft kun je even met een startkabel direct vanuit de accu stroom op de gloeistift zetten. Dan controleer je dus of het probleem in de stift of in het systeem zit. Blijft hij koud dan de gloeistift los maken en nog eens buiten de motor proberen. (Wel de stift met een tang tegen de motor duwen om een min te hebben.) Blijft hij dan ook koud dan is de stift stuk. Wordt hij met de sartkabel wel warm dan zit het dus in relais en/of schakelaars/bedrading.
Laatst bewerkt: 02 jan 2021 20:20 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 02 jan 2021 20:29 #1241642

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
of even met een multimeter de weerstand meten van de gloeistift; tussen tip en aarde
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 02 jan 2021 21:38 #1241672

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
De yanmar gm's hebben geen voorgloei inrichting. Op een vorige boot had ik een 3gm30 die bij alleen koud weer moeilijk startte. De truc die mij geleerd is - en heel goed werkte - is als volgt:
1 stopknop uittrekken en houden
2 ca 10 seconden starten. Motor zal niet aanslaan
3 dan de stopknop induwen ( dus in de normale positie tijdens starten)
4 een kwart tot half gas geven, keerkoppeling neutraal
5 nogmaals starten. Motor hoort nu gemakkelijk aan te slaan.

Waarom dit goed werkt: bij de eerste startaktie bouwen de cilinders beter compressiewarmte op , omdat bij uitgetrokken stopknop er bewust geen brandstof wordt ingespoten. Als er wel brandstof werd ingespoten zonder dat de motor aanslaat, dan zou de brandstof deels neerslaan op cilinderwand en zuiger, wat de opbouw van de noodzakelijk compressiewarmte tegenwerkt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 02 jan 2021 22:38 #1241683

@Ferox: bekende truc bij koud weer en die werkt uitstekend!
Laatst bewerkt: 02 jan 2021 22:39 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 02 jan 2021 23:07 #1241697

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Ferox schreef :
De yanmar gm's hebben geen voorgloei inrichting. Op een vorige boot had ik een 3gm30 die bij alleen koud weer moeilijk startte. De truc die mij geleerd is - en heel goed werkte - is als volgt:
1 stopknop uittrekken en houden
2 ca 10 seconden starten. Motor zal niet aanslaan
3 dan de stopknop induwen ( dus in de normale positie tijdens starten)
4 een kwart tot half gas geven, keerkoppeling neutraal
5 nogmaals starten. Motor hoort nu gemakkelijk aan te slaan.

Waarom dit goed werkt: bij de eerste startaktie bouwen de cilinders beter compressiewarmte op , omdat bij uitgetrokken stopknop er bewust geen brandstof wordt ingespoten. Als er wel brandstof werd ingespoten zonder dat de motor aanslaat, dan zou de brandstof deels neerslaan op cilinderwand en zuiger, wat de opbouw van de noodzakelijk compressiewarmte tegenwerkt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

De truuk zal wel werken, maar je verklaring is wat brak.
Waarom zou ingespoten brandstof tegen de cilinderwand compressie tegenwerken.
Ik denk dat bij lage compressie, dat een brandstoffilm juist de compressie doet verhogen en dus ook de temp.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Zwarte prut uit de uitlaat 03 jan 2021 09:05 #1241736

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
WADnWIND schreef :
Ferox schreef :
De yanmar gm's hebben geen voorgloei inrichting. Op een vorige boot had ik een 3gm30 die bij alleen koud weer moeilijk startte. De truc die mij geleerd is - en heel goed werkte - is als volgt:
1 stopknop uittrekken en houden
2 ca 10 seconden starten. Motor zal niet aanslaan
3 dan de stopknop induwen ( dus in de normale positie tijdens starten)
4 een kwart tot half gas geven, keerkoppeling neutraal
5 nogmaals starten. Motor hoort nu gemakkelijk aan te slaan.

Waarom dit goed werkt: bij de eerste startaktie bouwen de cilinders beter compressiewarmte op , omdat bij uitgetrokken stopknop er bewust geen brandstof wordt ingespoten. Als er wel brandstof werd ingespoten zonder dat de motor aanslaat, dan zou de brandstof deels neerslaan op cilinderwand en zuiger, wat de opbouw van de noodzakelijk compressiewarmte tegenwerkt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

Waarom zou ingespoten brandstof tegen de cilinderwand compressie tegenwerken.

Ik beweerde dat de ingespoten brandstof de opbouw van warmte tegengaat - niet de opbouw van compressie zelf. De vernevelde brandstof slaat neer, verdamping begint en warmte wordt onttrokken aan de omgeving.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 03 jan 2021 09:19 #1241742

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
Ik heb van TS trouwens nergens gelezen dat de motor slecht start.
Blijven dus drie oorzaken over van het roeten.
1. Overbelasting t.g.v. een zeer aangegroeid onderwaterschip en schroef
2. Dichtgeslibte uitlaat.
3. Vervuild luchtfilter.
Laatst bewerkt: 03 jan 2021 09:23 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 03 jan 2021 09:31 #1241744

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
madoc schreef :
Ik heb van TS trouwens nergens gelezen dat de motor slecht start.
Blijven dus drie oorzaken over van het roeten.
1. Overbelasting t.g.v. een zeer aangegroeid onderwaterschip en schroef
2. Dichtgeslibte uitlaat.
3. Vervuild luchtfilter.

In post 1230977 scheef Joh wel dat de motor bij lage temperatuur slecht start.
Met < 10 gr C moet ik het wel minimaal 10 keer starten wil de motor aanslaan. Daarna met opgewarmde motor staren is het geen probleem meer.
Maar dat is een niet ongewoon voor een oudere motor zonder gloeikaarsen.

Zou een aankoeking van roet op de inlaat mogelijks een deel van het probleem kunnen zijn.
Zo te lezen krijgt de motor bij hogere toeren onvoldoende lucht.
( luchtfilter, luchtinlaatkanaal, inlaatklep kunnen misschien aangeladen zijn met roet, zeker omdat de motor dikwijls niet op vol vermogen belast is geweest, en dus in principe nooit echt opgewarmd is geworden. ( tenminste als ik het juist inschat.))

Zijn er middeltjes om de motor te ontdoen van dergelijke koolvorming.
Bij dieselmotoren met een EGR klep komt deze verkoling ook wel voor, en dan kan men ze behandelen door inspuiten van een middel via de luchtinlaat of door bijmengen van een produkt in de diesel met aansluitend een lange tocht zodat de motor goed opgewarmd wordt en de koolvorming opgebrand raakt.
Zou een lange tocht, met goed opwarmen van de motor de problemen kunnen verminderen.
Beginnen met lage toeren en naargelang de motor gedraaid heeft langzaam opdrijven tot vol vermogen gedurende een tocht van enkele uren?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 03 jan 2021 09:45 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Zwarte prut uit de uitlaat 03 jan 2021 10:02 #1241751

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Ferox schreef :


Ik beweerde dat de ingespoten brandstof de opbouw van warmte tegengaat - niet de opbouw van compressie zelf. De vernevelde brandstof slaat neer, verdamping begint en warmte wordt onttrokken aan de omgeving.

Aha
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 jan 2021 10:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 03 jan 2021 10:36 #1241773

Tony2920 schreef :
madoc schreef :
Ik heb van TS trouwens nergens gelezen dat de motor slecht start.
Blijven dus drie oorzaken over van het roeten.
1. Overbelasting t.g.v. een zeer aangegroeid onderwaterschip en schroef
2. Dichtgeslibte uitlaat.
3. Vervuild luchtfilter.

In post 1230977 scheef Joh wel dat de motor bij lage temperatuur slecht start.
Met < 10 gr C moet ik het wel minimaal 10 keer starten wil de motor aanslaan. Daarna met opgewarmde motor staren is het geen probleem meer.
Maar dat is een niet ongewoon voor een oudere motor zonder gloeikaarsen.

Zou een aankoeking van roet op de inlaat mogelijks een deel van het probleem kunnen zijn.
Zo te lezen krijgt de motor bij hogere toeren onvoldoende lucht.
( luchtfilter, luchtinlaatkanaal, inlaatklep kunnen misschien aangeladen zijn met roet, zeker omdat de motor dikwijls niet op vol vermogen belast is geweest, en dus in principe nooit echt opgewarmd is geworden. ( tenminste als ik het juist inschat.))

Zijn er middeltjes om de motor te ontdoen van dergelijke koolvorming.
Bij dieselmotoren met een EGR klep komt deze verkoling ook wel voor, en dan kan men ze behandelen door inspuiten van een middel via de luchtinlaat of door bijmengen van een produkt in de diesel met aansluitend een lange tocht zodat de motor goed opgewarmd wordt en de koolvorming opgebrand raakt.
Zou een lange tocht, met goed opwarmen van de motor de problemen kunnen verminderen.
Beginnen met lage toeren en naargelang de motor gedraaid heeft langzaam opdrijven tot vol vermogen gedurende een tocht van enkele uren?

Ik had vroeger een volkswagen passat TDI, en die had een turbo met verstelbare schoepen. Die kwam ook vast te zitten, en met Forte “advanced diesel fuel conditioner” werd het altijd beter (maar bleef een €&#% constructie, verstelbare schoepen in een turbo)... Ook EGR klep kwam daarvan weer los te zitten (maar een EGR is helemaal vaag, uitlaatgassen weer een keer door de motor...Vast goed voor het milieu, maar bij een diesel ga je de hele motor van binnen vervuilen...brrrrr).

www.forte-benelux.com/product/...el-fuel-conditioner/

Gebruiken op eigen risico, maar bij eerdere dieselmotoren met koolaanslagproblemen werkte het bij mij prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 03 jan 2021 19:10 #1241974

  • Joh
  • Joh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Ferox schreef :
De yanmar gm's hebben geen voorgloei inrichting. Op een vorige boot had ik een 3gm30 die bij alleen koud weer moeilijk startte. De truc die mij geleerd is - en heel goed werkte - is als volgt:
1 stopknop uittrekken en houden
2 ca 10 seconden starten. Motor zal niet aanslaan
3 dan de stopknop induwen ( dus in de normale positie tijdens starten)
4 een kwart tot half gas geven, keerkoppeling neutraal
5 nogmaals starten. Motor hoort nu gemakkelijk aan te slaan.

Ga ok proberen! Maar dan moet je de keerkoppeling dus losmaken oid??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 03 jan 2021 19:14 #1241976

  • Joh
  • Joh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Bij Gasgeven gaat de keerkoppeling ook in zijn vooruit. Er is maar één pookje/ hendel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 03 jan 2021 19:31 #1241985

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
Joh schreef :
Bij Gasgeven gaat de keerkoppeling ook in zijn vooruit. Er is maar één pookje/ hendel.

Zit er echt geen ontkoppelingsknop ( of systeem op ). Bij de meeste bedieningen kan je de koppeling uitschakelen door op een knop te duwen, dan kan je gas geven zonder de schroef in zijn werk te zetten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 03 jan 2021 19:42 #1241989

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7577
sy helios schreef :
of even met een multimeter de weerstand meten van de gloeistift; tussen tip en aarde

Voor deze motor blijkbaar niet van tel wegens geen gloeistiften, maar deze methode, Helios, zegt je enkel iets over kapot of mogelijk werkend.

Als je weerstand meet, wil dit niet zeggen dat de stift correct gloeit.
Dit kan je alleen vaststellen door de stift te demonteren en aan te sluiten op de accu.
Moet beginnen gloeien van de punt naar achteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Zwarte prut uit de uitlaat 03 jan 2021 21:21 #1242024

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Tony2920 schreef :
Joh schreef :
Bij Gasgeven gaat de keerkoppeling ook in zijn vooruit. Er is maar één pookje/ hendel.

Zit er echt geen ontkoppelingsknop ( of systeem op ). Bij de meeste bedieningen kan je de koppeling uitschakelen door op een knop te duwen, dan kan je gas geven zonder de schroef in zijn werk te zetten.
Precies. Meestal moet je een knop indrukken die in de draaias van de hendel zit. Indrukken en hendel vooruit duwen, betekent gas geven terwijl de keerkoppeling in neutraal blijft. Er zijn er ook waarbij je de hendel iets zijdelings moet uittrekken en dan gasgeeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 03 jan 2021 21:22 #1242026

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Maar nou heeft Joh nog steeds niet gemeld hoeveel toeren de Yanmar tijdens de vaart maximaal haalt, toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 04 jan 2021 19:17 #1242303

  • Joh
  • Joh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Bedankt voor de tip!ik heb de ontkoppelingsknop op de gashendel gevonden! Ik vroeg mij al af waarvoor die was.

Voor wat betreft het toerental: afgelopen zaterdag gevaren. bij 1400- 1600 / min. loopt de motor prima, echter bij 2200 / min. Is er zwarte rook, maar niet extreem. Bij meer gasgeven gebeurd er niets meer terwijl Yanmar manual veel meer aangeeft: 3200-3400 oid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 04 jan 2021 19:46 #1242309

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Motor is gewoon langzaam aan t het dichtkolen, dit zal je wel een uur of 3 varen kosten om dit op te lossen.
Motor starten met half gas zal nu wel goedgaan denk ik :P

Gewoon gaan varen en ieder kwartier een wat meer toeren erbij laatste half uur volgas laten draaien, er zullen wel brokjes kool uit de uitlaat komen.

Deze motor komt niet vaak genoeg op bedrijfstemperatuur dan brandt ze zichzelf mooi schoon,net als een houtkachel met zwarte ruitjes een poosje flink moet branden om weer schone ruitjes te krijgen.

Natuurlijk wel de temperatuur en oliedruk in de gaten houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 04 jan 2021 19:51 #1242311

Oei, dat is niet goed. Kan het volgende zijn:

1. Motor krijgt te weinig lucht. (check filter)
2. Motor wordt te zwaar belast.
3. Injector vuil of beschadigd.

Kan verder nog zijn:

Timing injectie te laat.
Uitlaat gehinderd.
Slechte compressie.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Laatst bewerkt: 04 jan 2021 19:53 door Frederik65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 04 jan 2021 20:54 #1242335

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Als ie al met 2200 toeren zwart begint te roken, kan dat nauwelijks alleen veroorzaakt worden door aangroei van de romp. Maar misschien heb je de pech dat ook de schroef zwaar is aangegroeid, wat erg veel koppel van de motor vraagt. Is ook nog een onderzoekje waard.
Jammer dat de watertemperatuur niet erg aangenaam is...

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 04 jan 2021 20:57 #1242337

  • Keezx
  • Keezx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
sjoerd1981 schreef :
Tony2920 schreef :
madoc schreef :
Ik had vroeger een volkswagen passat TDI, en die had een turbo met verstelbare schoepen. Die kwam ook vast te zitten, en met Forte “advanced diesel fuel conditioner” werd het altijd beter (maar bleef een €&#% constructie, verstelbare schoepen in een turbo)

Dat hebben ALLE turbodiesels in auto's , tegenwoordig....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.338 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl