Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Zwarte prut uit de uitlaat

Zwarte prut uit de uitlaat 30 dec 2020 22:04 #1240830

  • Joh
  • Joh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Op mijn Feeling326 zit een Yanmar 2gm20f (1992).
Als ik (bijna) vol gas geef , is er echter geen extra vermogen en komt er zwarte waterige prut uit de uitlaat. Na een zoektocht op internet kwam ik er niet uit wat de oorzaak is. Weet iemand misschien de oorzaak?
Het zou mij namelijk erg helpen om wat aanknopingspunten te hebben om dit probleem aan te pakken.
Alvast bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 30 dec 2020 22:08 #1240831

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 30 dec 2020 23:04 #1240849

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Overbelasting: te zware schroef: spoed iets terug (laten) zetten, of geen vol gas geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 08:41 #1240917

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Is de motor een 2GM20?
en hoeveel toeren draai je met vol gas?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 08:53 #1240922

Defecte verstuiver(s) waardoor de diesel slecht wordt verstoven en daardoor niet 100% verbrand wordt ?
Hoe is het startgedrag?
In ieder geval wijst zwarte prut en/of zwarte rook op een slechte verbranding door teveel of slecht verstoven diesel .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 09:10 #1240933

Yellow Boat schreef :
Defecte verstuiver(s) waardoor de diesel slecht wordt verstoven en daardoor niet 100% verbrand wordt ?
Hoe is het startgedrag?
In ieder geval wijst zwarte prut en/of zwarte rook op een slechte verbranding door teveel of slecht verstoven diesel .
Ad

Mee eens.

Slecht verstoven diesel is inderdaad verstuivers.

Teveel diesel kan een aantal oorzaken hebben:
- overbelast door bijvoorbeeld fouling op de boot / schroef
- een schroef met te grote spoed
- te weinig lucht (verstopt luchtfilter)

Wat ook nog weleens voorkomt is bijvoorbeeld een uitlaat injectie bocht die helemaal volgeroet zit door te weinig en onbelast de motor de laten draaien.

Voordat je de verstuivers gaat (laat) controleren zou ik eerst de andere stappen controleren..

Bij hoeveel toeren begint de smurrie eruit te komen?
Wat is dan je snelheid?
Wat is de waterlijn lengte van je boot?
Laatst bewerkt: 31 dec 2020 09:11 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 09:27 #1240941

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Eerst eens even het luchtfilter er af/uit halen. Dan even kijken of het probleem zich nog steeds voor doet. Simpel en goedkoop. Bij het storing zoeken altijd beginnen met het makkelijkste. Motor kan best even een paar minuten zonder luchtfilter draaien. Je vaart tenslotte niet in een zandstorm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 10:42 #1240967

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Met slechte verstuivers rookt de motor over het hele belastinggebied. Zwarte rook bij vollast, en bij lagere belasting geen probleem duidt op teveel brandstof voor de aanwezige lucht. Een verstopt luchtfilter is inderdaad op een boot zeer onwaarschijnlijk, 9 tegen tien dat de schroef iets te groot is, of het onderwaterschip zwaar aangegroeid - wat hetzelfde effect geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 10:46 #1240968

Rikken schreef :
Eerst eens even het luchtfilter er af/uit halen. Dan even kijken of het probleem zich nog steeds voor doet. Simpel en goedkoop. Bij het storing zoeken altijd beginnen met het makkelijkste. Motor kan best even een paar minuten zonder luchtfilter draaien. Je vaart tenslotte niet in een zandstorm.

Dat is inderdaad een heel goede oorzaak en komt nog wel eens voor als er ergens een stuk isolatie ( bijv. van dat noppenschuim) is losgekomen en in/voor het luchtfilter zit.

Overigens hebben bijv. de meeste Vetus motoren helemaal geen luchtfilter , alleen een speciaal gevormde demper die ook verbluffend goed dempt.
Ad
Laatst bewerkt: 31 dec 2020 10:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 10:49 #1240969

  • Joh
  • Joh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Bedankt, nog niet geprobeerd, maar zal ik de eerstvolgende keer checken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 11:11 #1240974

  • Joh
  • Joh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Met rustig varen , tot ca 3 knopen, is er geen zwarte rook. Alleen daarna met volgas, komt die zwarte smurrie eruit en is er geen extra vermogen.

Moet zeggen dat er aardig wat aangroei op het onderwaterschip zit; Grevelingenmeer hè!
Waterlijn 8 m.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 11:19 #1240977

  • Joh
  • Joh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Met < 10 gr C moet ik het wel minimaal 10 keer starten wil de motor aanslaan. Daarna met opgewarmde motor staren is het geen probleem meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 11:26 #1240978

  • Joh
  • Joh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Geen vol gas geven en zo blijven varen gaat prima, maar bij stevige wind en stroom tegen, heb je meer power nodig. Zeker wanneer er ook een aantal mensen aan boord zijn en waar je niet mag zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 11:50 #1240981

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
vraag lijkt me ook de historie
mensen kunnen wel gelijk over verstellen schroef schrijven...

maar;
was dit eerst niet zo dan?
of weet je dat niet ivm recente aanschaf?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 11:55 #1240983

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Joh, kun je wat meer info geven over het volgende? Kan helpen om sommige oorzaken uit te sluiten zonder sleutelen.
- heb je een toerenteller? Welk max toerental haalt de motor nu tijdens vaart op vol gas?
- heb je de boot al langere tijd? Zo ja , kun je dan aangeven of de zwarte rook enige tijd geleden niet optrad? Haalde de motor toen een hoger max toerental?

Groet,
Coen

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 13:16 #1240998

Die zwarte prut is water met roet vermengd.
Lucht- en dieselfilter(s) controleren en evt. schoonmaken/vervangen, verstuivers na ca 500 draaiuren laten controleren en schoonmaken. Als laatste de schroef laten narekenen door bijv. Kramer in Nieuw Vennep.
Laatst bewerkt: 31 dec 2020 13:17 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 15:23 #1241036

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2398
Jollenbaas schreef :
Die zwarte prut is water met roet vermengd.
Lucht- en dieselfilter(s) controleren en evt. schoonmaken/vervangen, verstuivers na ca 500 draaiuren laten controleren en schoonmaken. Als laatste de schroef laten narekenen door bijv. Kramer in Nieuw Vennep.

Bij mij gaan de verstuivers nu bijna 2500 uur mee. Zijn er nog nooit uit geweest. Geen blauwe of zwarte rook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 15:50 #1241049

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1063
Joh schreef :
Met rustig varen , tot ca 3 knopen, is er geen zwarte rook. Alleen daarna met volgas, komt die zwarte smurrie eruit en is er geen extra vermogen.

Moet zeggen dat er aardig wat aangroei op het onderwaterschip zit; Grevelingenmeer hè!
Waterlijn 8 m.

In dat geval zou ik eerst het onderwaterschip en vooral de schroef eens schoonmaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 31 dec 2020 22:35 #1241124

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
martinw schreef :
Jollenbaas schreef :
Die zwarte prut is water met roet vermengd.
Lucht- en dieselfilter(s) controleren en evt. schoonmaken/vervangen, verstuivers na ca 500 draaiuren laten controleren en schoonmaken. Als laatste de schroef laten narekenen door bijv. Kramer in Nieuw Vennep.

Bij mij gaan de verstuivers nu bijna 2500 uur mee. Zijn er nog nooit uit geweest. Geen blauwe of zwarte rook.
In een van mijn vrachtwagens gaan ze al 19500 uur mee. Zonder controle of reiniging. Iedere 500 uur olie wisselen, maar de verstuivers blijven zitten zo lang ze goed zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 01 jan 2021 00:16 #1241140

Uiteraard maar die draaien vast lekker op toeren en flink wat meer uren aan één dan wij. Dat scheelt veel. :)
Laatst bewerkt: 01 jan 2021 08:49 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 01 jan 2021 20:44 #1241336

  • Joh
  • Joh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Met al deze zeer nuttige adviezen heb ik wel een beeld gekregen voor mijn plan van aanpak voor die zwarte prut uit de uitlaat.
Het meest logische lijkt mij dat roet bij het koelwater de zwarte prut veroorzaakt,
Het is geen olie, want er zijn geen olievlekken op het water te zien.
Het probleem komt pas aan het eind van het seizoen voor, wanneer er behoorlijk wat aangroei is.
Het onderwaterschip schoonmaken lijkt mij dan het meest voor de hand liggen. Dat dus eerst.
Daarna maar eens de meer eenvoudige klussen aanpakken (of parallel aan het onderwatrschip)
kleppen stellen
brandstoffilters grof en fijn vervangen
Luchtfilter check
proefvaren

Mocht dit geen soelaas geven, dan een stap verder met wat moeilijkere klussen:
de 4 klepzittingen en kleppen polijsten
omdat het blok goed bereikbaar is, koelkanalen checken en schoonmaken
Uitlaatbocht, achter de warmtewisselaar, reinigen
Proefvaren

Fantastisch dat jullie zoveel nuttige info hebben gegeven!
Meer tips en adviezen zou ik nog graag willen horen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 01 jan 2021 22:41 #1241357

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Brandstoffilter een keer wisselen kan natuurlijk nooit kwaad, maar gaat dit probleem niet oplossen. Zwarte rook is een teken van overmaat aan brandstof ten opzichte van de beschikbare zuurstof. De hoeveelheid brandstof is dus zeker niet het probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 02 jan 2021 09:48 #1241392

  • Keezx
  • Keezx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Mijn ervaring met dieselmotoren beperkt zicht tot oudere auto's met Peugeot XUD diesels, waarbij het roeten bij volgas vrij simpel een halt toe te roepen was door de maximum opbrengst van de pomp iets te knijpen, de gangbare inspuitpompen hebben daarvoor een regelschroef, om b.v. het roeten bij een oud luchtfilter te beperken.
Ik denk dat inspuitpompen op kleine scheepsdieseltjes ook zoiets hebben.....
Dus voordat er aan revisie gedacht wordt , gewoon goed afstellen kan al een hoop opleveren.
Dat er geen extra vermogen komt zodra het roeten begint, is logisch, de zuurstof is op....
Laatst bewerkt: 02 jan 2021 10:16 door Keezx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 02 jan 2021 10:11 #1241405

  • Klink
  • Klink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Goedemorgen, hoe start jij je motor in koude conditie?
Stationair of half gas met uiteraard de keerkoppeling niet ingeschakeld.
Als ik me zo herinner gaat half gas het beste, wel direct toeren terug halen als motor eenmaal draait.
Altijd het proberen waard.

succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 02 jan 2021 10:29 #1241411

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Ik weet nog wel dat oudere dieselmotoren in auto's vroeger wel eens een toevoeging in de diesel kregen om ze te ontkolen. Aangezien je al enige tijd het probleem met te veel brandstof voor de toegevoerde lucht hebt, vraag ik me af of dit voor jou motor ook niet aangewezen is.
Misschien hebben anderen daar meer informatie over, of het nuttig is of niet.

Ik zou ook de volgorde van maatregelen aanpassen,
en eerst kijken of de motor voldoende lucht krijgt,
luchtfilter nakijken en zien of er geen koolafzetting zit in de luchtinlaat.

Een beetje remmenreiniger in de luchtinlaat bij het starten kan ook helpen om de motor sneller aan de praat te krijgen bij koude temperaturen, maar LET OP, dit is een paardenmiddel dus met beleid toepassen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl