Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: vaste schroef of max prop

vaste schroef of max prop 27 feb 2021 09:49 #1257151

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Hangt er vanaf! Is die vaste schroef precies de goede maat?
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 27 feb 2021 09:55 #1257154

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
ik heb jaren lang tot volle tevredenheid met een max prop gevaren en dat zou ook mijn eerste keuze zijn

1/2 knoop snelheids winst tov vaste schroef , het enige waar je rekening mee moet houden is een groter wiel effect in z'n achteruit (bij ons tenminste) en wat meer onderhoud (vet inspuiten)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 27 feb 2021 09:56 #1257155

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Als je van zeilen houdt, Maxprop! Vaanstand levert extra voortgang en dus plezier!

Tweeblads vaste schroef is mogelijk wat efficiënter in zijn vooruit. Als je een langkieler hebt waarbij je de tweeblads vaste schroef precies achter de kiel kunt zetten (met streepje op de schroefas o.i.d) zal het niet veel uitmaken.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 27 feb 2021 10:02 door Mischief. Reden: smerige spellingscorrector houdt niet van water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 27 feb 2021 09:59 #1257156

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
daan1508 schreef :
Hangt er vanaf! Is die vaste schroef precies de goede maat?

ja is de goeie maat, kwam met de motor, die max prop zit op de boot, wat te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 27 feb 2021 09:59 #1257157

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
Fijne schroef, de tweeblads Maxprop. Zowel vooruit als achteruit prima voortstuwing. Ik zou niet twijfelen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 27 feb 2021 10:26 #1257166

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Maxprop en vaste schroef mee als reserve in noodgevallen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 27 feb 2021 10:26 #1257167

BobG schreef :
daan1508 schreef :
Hangt er vanaf! Is die vaste schroef precies de goede maat?

ja is de goeie maat, kwam met de motor, die max prop zit op de boot, wat te doen

Dat zegt natuurlijk weinig tot niets over de geschiktheid voor jouw boot met die motor.
De maat van een schroef wordt niet alleen door door de boot , vooral gewicht waterlijnlengte en waterlijnbreedte bepaald maar ook , en zeker zo belangrijk, door motorvermogen en overbrenging van de keerkoppeling .
Probeer hier maar eens mee ( let op de eenheden en de punt i.p.v. komma), dan zie je vanzelf of het zal kloppen :
vicprop.com/displacement_size_new.php
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 27 feb 2021 21:23 #1257352

ReneK schreef :
ik heb jaren lang tot volle tevredenheid met een max prop gevaren en dat zou ook mijn eerste keuze zijn

1/2 knoop snelheids winst tov vaste schroef , het enige waar je rekening mee moet houden is een groter wiel effect in z'n achteruit (bij ons tenminste) en wat meer onderhoud (vet inspuiten)
plus 1! Heb m zelf ook. Het wieleffect kan ik beamen. Bij ons ook flink in z'n achteruit. Maar als je het weet is het soms ook een voordeel

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 08:04 #1257410

Ivo pionier schreef :
ReneK schreef :
ik heb jaren lang tot volle tevredenheid met een max prop gevaren en dat zou ook mijn eerste keuze zijn

1/2 knoop snelheids winst tov vaste schroef , het enige waar je rekening mee moet houden is een groter wiel effect in z'n achteruit (bij ons tenminste) en wat meer onderhoud (vet inspuiten)
plus 1! Heb m zelf ook. Het wieleffect kan ik beamen. Bij ons ook flink in z'n achteruit. Maar als je het weet is het soms ook een voordeel

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Sterker nog , als je weet hoe je dat effect moet gebruiken is het altijd een voordeel.Je kunt er namelijk je draaicurve sterk mee verkleinen waardoor keren in nauw vaarwater makkelijker wordt en aanleggen in een nauwe jachthaven beter gaat. Wordt tegenwoordig zelfs geleerd bij een cursus VB1 en ook soms als examenvraag gesteld hoorde ik van een zwager die een tijdje terug dat gedaan heeft.
Ad
Laatst bewerkt: 28 feb 2021 08:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 08:36 #1257417

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7528
Max-prop is niet de enige leverancier van dit type schroeven.

Hou er rekening mee dat de maxprop niet altijd past in het schroefraam. Had eerst een Boyes 3blads propeller. Echter deze leverancier uit Hamburg is overleden. Een vergelijkbare schroef wordt nu gemaakt bij Darglow in Engeland. Die ook Max-props reviseren.

Dan is er nog the Bruntons Autoprop met zelf instellende schroefbladen. Neemt overigens ook wat meer ruimte in beslag door de "zwabberende" bladen.

Er nog een aantal andere fabrikanten die draai-vleugel schroeven leveren.
Laatst bewerkt: 28 feb 2021 08:43 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 08:59 #1257424

Ik zou eerst die nieuwe schroef berekenen zoals ad aan geeft. Ik verwacht dat de maxprop redelijk zal kunnen gaan passen maar je afhankelijk van de reductie in de koppeling de spoed moet afstellen. Ik heb sinds vorig jaar een maxprop. De gori was versleten en had achteruit haast uitsluitend wiel effect ( dat werd door gori herkend en adviseerde een schroef met grotere spoed omdat die in de praktijk beter zou werken). Mijn ervaring is dat de boot achteruit veel beter te besturen is met de maxprop..
Ik heb een oud type maxprop en daar heb je wel de tabel bij nodig met de lettercodes om de spoed af te stellen. Latere types kun je van buitenaf afstellen. De berekende spoed en de soep die je in stelt hebben overigens weinig overeenkomst ( is hier op zf eerder beschreven). Op verzoek kan ik die tabel hier wel plaatsen maar ligt aan boord.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 09:13 #1257427

Arcadia schreef :
Fijne schroef, de tweeblads Maxprop. Zowel vooruit als achteruit prima voortstuwing. Ik zou niet twijfelen.

Helemaal eens, zowel op onze huidige boot alsook op de vorige. Maxprop = prima
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 10:18 #1257447

ik heb zelf een 3-blads vaanstand schroef, werkt super. Ik heb nooit echt veel van wielwerking gevoeld, valt dus mee. D De weerstand vergeleken met klapschroef (bij zeilen) is klein. Ik zou dus voor de max prop gaan.
Laatst bewerkt: 28 feb 2021 10:19 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 12:50 #1257507

AndreAzuree schreef :
ik heb zelf een 3-blads vaanstand schroef, werkt super. Ik heb nooit echt veel van wielwerking gevoeld, valt dus mee. D De weerstand vergeleken met klapschroef (bij zeilen) is klein. Ik zou dus voor de max prop gaan.

Nou , zo veel is dat verschil niet hoor , zeker niet als je het verschil ziet wat een klapschroef al haalt.De Radiche ( noemen ze hier naar de Eu vertegenwoordiger Allpa) klapschoef heeft zelfs wat minder weerstand dan de Maxprop .
Kijk maar eens in de uitkomst van deze test ( drive.google.com/file/d/0B0vn-...MGM/view?usp=sharing ) van het duitse blad Segeln ( wat overigens is uitgevoerd door de "Schiffsversuchs Anstalt in Potsdam , dus niet door Segeln zelf , zie drive.google.com/file/d/0B0vn-...Njg/view?usp=sharing )
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 13:00 #1257512

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
AndreAzuree schreef :
ik heb zelf een 3-blads vaanstand schroef, werkt super. Ik heb nooit echt veel van wielwerking gevoeld, valt dus mee. D De weerstand vergeleken met klapschroef (bij zeilen) is klein. Ik zou dus voor de max prop gaan.

Heb je een schroefas of een saildrive?
Saildrive zit veel meer naar voren en dan heb je veel minder last of profijt van wielwerking
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 13:03 #1257515

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Andre heeft een taartschepboot met een brede en platte onderkant.
Vandaar dat hij geen wielwerking heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 16:53 #1257598

Yellow Boat schreef :
AndreAzuree schreef :
ik heb zelf een 3-blads vaanstand schroef, werkt super. Ik heb nooit echt veel van wielwerking gevoeld, valt dus mee. D De weerstand vergeleken met klapschroef (bij zeilen) is klein. Ik zou dus voor de max prop gaan.

Nou , zo veel is dat verschil niet hoor , zeker niet als je het verschil ziet wat een klapschroef al haalt.De Radiche ( noemen ze hier naar de Eu vertegenwoordiger Allpa) klapschoef heeft zelfs wat minder weerstand dan de Maxprop .
Kijk maar eens in de uitkomst van deze test ( drive.google.com/file/d/0B0vn-...MGM/view?usp=sharing ) van het duitse blad Segeln ( wat overigens is uitgevoerd door de "Schiffsversuchs Anstalt in Potsdam , dus niet door Segeln zelf , zie drive.google.com/file/d/0B0vn-...Njg/view?usp=sharing )
Ad

dat bedoelde ik ook: uit tests blijkt dat klapschroeven nog iets minder weerstand hebben dan aanstaand schroeven, al scheelt het weinig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 16:54 #1257599

madoc schreef :
AndreAzuree schreef :
ik heb zelf een 3-blads vaanstand schroef, werkt super. Ik heb nooit echt veel van wielwerking gevoeld, valt dus mee. D De weerstand vergeleken met klapschroef (bij zeilen) is klein. Ik zou dus voor de max prop gaan.

Heb je een schroefas of een saildrive?
Saildrive zit veel meer naar voren en dan heb je veel minder last of profijt van wielwerking

klopt, had ik er bij moeten zeggen: saildrive. En dubbele roeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 16:54 #1257600

holtere schreef :
Andre heeft een taartschepboot met een brede en platte onderkant.
Vandaar dat hij geen wielwerking heeft.

dat is correct. Al blijf ik me verzetten tegen "taartschepboot" ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 17:08 #1257611

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Was een plaagstootje ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 17:37 #1257625

André, allemaal jaloezie. Zowel qua boot als zeilgebied.. een verzameling luxeproblemen...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 17:46 #1257629

haha, ik kan het wel hebben hoor ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 18:12 #1257642

AndreAzuree schreef :
dat bedoelde ik ook: uit tests blijkt dat klapschroeven nog iets minder weerstand hebben dan aanstaand schroeven, al scheelt het weinig.[/quote]

Is natuurlijk ook heel logisch. Immers ook bij in vaanstand staande bladen van een vaanstandschroef is de weerstand nog steeds afhankelijk van het oppervlak van beide kanten van elk blad. Als de bladen daarentegen tegen elkaar zoals bij een klapschroef aan liggen ondervindt maar een kant van elk blad de wrijving van het langsstromende water. In feite dus de helft van het oppervlak bij een vaanstandschroef als de bladen even groot zijn.
Daarnaast zit een ingeklapte schroef ook nog eens in de stroomschaduw van de naaf en de saildrive of schroefasuithouder c.q. kiel.
Als je de werstand bekijkt van bijv de Maxprop en de Allpa ( = Radiche) zie je ook dat het verschil een factor 2 is in de lijst zoals die in het hele testrapport staat.
Grappig genoeg is die radiche nog , op de dure Gori Racing na veruit de goedkoopste ( daarom heb ik al 23 jaar een Radiche klapschroef ;) ). Kijk maar op de lijst in het rapport van Segeln.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 18:16 #1257646

Yellow Boat schreef :
AndreAzuree schreef :
dat bedoelde ik ook: uit tests blijkt dat klapschroeven nog iets minder weerstand hebben dan aanstaand schroeven, al scheelt het weinig.

Is natuurlijk ook heel logisch. Immers ook bij in vaanstand staande bladen van een vaanstandschroef is de weerstand nog steeds afhankelijk van het oppervlak van beide kanten van elk blad. Als de bladen daarentegen tegen elkaar zoals bij een klapschroef aan liggen ondervindt maar een kant van elk blad de wrijving van het langsstromende water. In feite dus de helft van het oppervlak bij een vaanstandschroef als de bladen even groot zijn.
Daarnaast zit een ingeklapte schroef ook nog eens in de stroomschaduw van de naaf en de saildrive of schroefasuithouder c.q. kiel.
Als je de werstand bekijkt van bijv de Maxprop en de Allpa ( = Radiche) zie je ook dat het verschil een factor 2 is in de lijst zoals die in het hele testrapport staat.
Grappig genoeg is die radiche nog , op de dure Gori Racing na veruit de goedkoopste ( daarom heb ik al 23 jaar een Radiche klapschroef ;) ). Kijk maar op de lijst in het rapport van Segeln.
Ad[/quote]

klopt! ik heb wel eens een engelse test gezien met dezelfde resultaten. Het ontloopt elkaar niet zo veel, behalve als je het vergelijkt met een vaste schroef. Dat is een echte rem! Ik deel je ervaringen mbt de Radiche. Die is niet duur, en werkt gewoon erg goed. Ik had er ééntje onder mijn vorige boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 19:26 #1257672

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Hier ook een Maxprop bezitter. Onder zeil heerlijk. Wel opnieuw moeten leren omgaan met de boot de motor, ik kreeg juist wat minder wielwerking tov de vaste.

+ minder weestand onder zeil, minder geluid omdat de schroefas niet meer mee draait.
+ mogelijk tot spoed bijstellen, altijd handig.
+ veel power achteruit omdat het blad dan omdraait

- Echter breng je wel weer onderdeel dat onderhevig is aan slijtage op je boot. Maxprop slijten op ten duur. Ze krijgen speling en gaan dan rammelen, vooral bij lage toerentallen. Dat voelt niet lekker ;) Revisies zijn niet goedkoop. Dus kijk ff naar de speling.
- iets minder efficient dan een vaste schroef je dus verliest een beetje vermogen

Met andere woorden: lekker proberen of ie niet rammelt, met deze schroef je ideale spoed uitzoeken maar je vaste schroef nog niet weggooien ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl