Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 15:16 #1292522

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3613
Kwam er bij de startpagina überhaupt rook uit de uitlaat?
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 17:50 #1292563

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
JB-NL schreef :
Kwam er bij de startpagina überhaupt rook uit de uitlaat?
JB

Je zult wel "startpoging" bedoelen. ;)
IK heb dat twee keer aangedragen maar daar is nog niet op geantwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 18:31 #1292582

Vandaag euforie snel gevolgd door ontluistering....

Al eerste gekeken naar de kleppen. Klepdeksel verwijderd en daaronder zag alles er uit zoals verwacht, zwart en vettig maar geen roest of alarmerende zaken. Bij het handmatig rondtornen van de motor beweegt alles keurig. Er lijkt niets te blijven hangen:

photos.app.goo.gl/qpAden68cTmWkK2Y9

Wel valt op dat de pakking niet overal even mooi ligt maar dat is dan al jaren zo, en hij is ook dik genoeg. Terugplaatsen van het deksel is nog best lastig want de verstuiverleiding ligt tegen de rand aan.



Vervolgens nog verder met ontluchten. In de handleiding gelezen dat op het fijnfilter ook nog een ontluchtingsschroef zit. Daar borrelt inderdaad wat lucht uit als ik flink pomp met het hendeltje. Schroefje weer dicht.

Vervolgens weer een startpoging. De dynastart krijgt het vliegwiel niet rond, de snaar slipt. De afstelling van de kleplichters blijkt niet goed te staan. Dit pas ik aan en weer een startpoging.

Dit keer komt het vliegwiel goed op gang en na het droppen van de kleppen geeft de motor teken van leven! Er zijn een paar klapjes en er komt rook uit de uitlaat. Tenminste dat neem ik aan want ik zit binnen en de spiegel is buiten bereik, ik moet over de motor heen klimmen om naar de kuip te komen. Maar er komen 3 rook pulsjes uit de (kennelijk lekke) uitlaatbocht.

Bij de volgende poging slaat de motor aan! Ik hang snel de inlaatslang in de klaarstaande emmer met water. Dan stop ik de motor met de stopknop.

Hij loopt! :woohoo: :woohoo: Ja, met een hoop lawaai maar het was natuurlijk nooit een stille motor, ook al roemt de 50 jaar oud handleiding de 'bijzonder rustige loop'.

De volgende start is vanuit de kuip. Daar kan ik immers overal bij en ik wil zien of er water uit de uitlaat komt want de emmer gaat minder snel leeg dan ik zou verwachten. De motor start zonder probleem en het water wat uit de uitlaat komt is zoals ik me het herinner.

Ik sta op het punt om een filmpje te maken en dit hoofdstuk af te sluiten als er van alles misgaat. Een hoop lawaai en gebonk, ik schiet naar de kajuitingang en probeer de motor snel te stoppen. HEt is al te laat... als ik van de schrik bekomen ben en naar binnen ben geklommen blijkt het vliegwiel losgekomen te zijn.

Alle 6 bouten zijn afgebroken. De resten zitten nog in de Bukh.. :sick: Het vliegwiel heeft natuurlijk ook wat schade veroorzaakt aan de motorruimte maar dat is niet zo'n probleem.

Voor het starten heb ik de bouten nog aangetrokken. Het vliegwiel op as is een nauwe fitting. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat het vliegwiel misschien toch niet goed aan lag. En dat er een wisselend belasting op een stuk bouteind is gekomen? Of dat ze toch nog veel vaster hadden gemoeten.

Nu is uiteraard de vraag hoe ik dit kan herstellen... als eerste zal het resterende draad verwijderd moeten worden... en dan de schade bekijken.
:unsure:






Laatst bewerkt: 05 juni 2021 18:34 door turesnuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 18:57 #1292590

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
het goede nieuws is, de motor loopt
bouten er uit; gaatjes boren en met een linkse tap er uit halen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 19:41 #1292609

Zo wordt de benaming “vliegwiel” wel heel letterlijk ;) Gelukkig geen lichamelijk letsel.

Mooi dat ie loopt. Lucht inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 21:41 #1292640

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Zoals gezegd: het geluid van het startfilmpje is niet het normale geluid van een startende Bukh, en de afgebroken bouten komen niet doordat ze niet supervast zaten, althans niet zo snel: hier is iets zeer geweldadigs gebeurd.
Bovendien: het zijn inderdaad geen superstille motoren, maar ook niet extreem lawaaig
Ik ben bang dat je meer problemen hebt dan zes afgebroken bouten.
Misschien waterslag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 21:51 #1292644

Waterslag lijkt me niet logisch; ik heb de boot jaren geleden in twee dagen rondom Flevoland naar de huidige plek in Nijkerk gevaren. Daarna is de motor op de kant nog 1 keer gestart om antivries te drinken.

De startpogingen van vorige week en deze week zijn allemaal van daarna en de slang is pas in het water gegaan toen de motor liep, het water verdween keurig uit de uitlaat.

Bij het met de hand rondtornen van de motor (zie het filmpje in mijn eerder post) ben ik geen harde punten tegengekomen.

Ik ga als eerste kijken of ik de bouten kan verwijderen. het vliegwiel weer monteren en de motor dan weer rond kan tornen. Dan zal moeten blijken of er meer aan de hand is... zo ja, dan zal dat waarschijnlijk mijn vaardigheden te boven gaan en moet er een expert naar kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 00:21 #1292656

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Met de compressie is het wel in orde dus, als bij niet-starten het vliegwiel al van hot naar her wordt gedrukt en de klappen duidelijk te horen zijn op het filmpje.
Met als "kers op de taart" dat als hij vervolgens loopt alle zes de bouten breken en het vliegwiel door de boot vliegt.
Vreemd verhaal hoor. Hoe kan dat nou dat die bouten los zitten? Is dat normaal bij Bukh? Heb je het vliegwiel soms los gehad?

Succes met uitboren. Het zou kunnen dat er bouten met een bepaalde (hoge) treksterkte in moeten en die moet je met het draaimoment aandraaien dat in het werkplaatshandboek staat. In dat geval moet je behalve de juiste bouten een passende momentsleutel hebben en weten hoe je de krukas tegenhoudt.
Succes!
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 00:25 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 05:22 #1292676

Jaren geleden heb ik dat losgeslagen vliegwiel probleem ook eens gehad bij een Bukh.
Er zaten daar toen verkeerde bouten in. Moeten inderdaad bouten zijn met een hoge treksterkte. Welke weet ik niet meer, volgens mij heb ik dat toen in de manual gevonden.

De juiste bouten waren zwart van kleur ieder geval. Het forse aanhaal moment staat ook in de manual meen ik. Kruislings aanhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 05:59 #1292682

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
Stefanvanvee schreef :
Jaren geleden heb ik dat losgeslagen vliegwiel probleem ook eens gehad bij een Bukh.
Er zaten daar toen verkeerde bouten in. Moeten inderdaad bouten zijn met een hoge treksterkte. Welke weet ik niet meer, volgens mij heb ik dat toen in de manual gevonden.

De juiste bouten waren zwart van kleur ieder geval. Het forse aanhaal moment staat ook in de manual meen ik. Kruislings aanhalen.

die zwarte zijn idd het goede staal, dus niet rvs kopen die zijn te zwak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 06:11 #1292685

Is er zonder vliegwiel nog een mogelijkheid om de motor te tornen?
Indien ja, dan zou ik dat even proberen.
Niet dat de motor in één klap stil kwam, en het vliegwiel nog een stukje door wilde :(
Die gebroken bouten moeten ergens vandaan komen, dat zou ik wel even uitzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 07:10 #1292701

Ik kan het me ook niet anders voorstellen dan dat de motor in één klap is vastgelopen/gestopt en dat daardoor de bouten van het vliegwiel zijn afgebroken. Als ze inderdaad allemaal in 1 keer zijn afgebroken, dan kan het haast niet anders dan dat het vliegwiel niet goed aanlag op het contactvlak, of dat het echt niet de juiste bouten waren.
Wel bizar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 08:14 #1292736

Ik was er gisteren goed ziek van... op dat moment kun je beter de boel afsluiten en naar huis gaan om je wonden te likken.

Vandaag ga ik opnieuw naar de boot en dan zal ik kijken of ik met de handstart-hendel de motor nog rond kan tornen. Dat zou uitsluitsel moeten geven of het vliegwel zichzelf losgewerkt heeft dan wel dat de motor vastgeslagen is. Als hij zich niet rond laat tornen ziet het er natuurlijk somber uit.

Het vliegwiel is er inderdaad afgeweest. Dus mogelijk heb ik het inderdaad niet goed genoeg vastgezet. Het zat namelijk zo vast als ik met met een inbussleutel met de hand kon zetten, zonder dat ik hierbij de inbus sleutel verlengd heb. Het waren de originele bouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 08:36 #1292747

Zoek de benodigde momenten op in de werkplaatshandleiding. Ik vermoed dat deze een stuk hoger liggen dan je met een standaard inbussetje voor elkaar krijgt. Of het materiaal van de bouten gespecificeerd is weet ik niet, maar de bouten dienen geschikt te zijn voor dit moment, uiteraard.

Ik kan mij niet voorstellen wat er spontaan “vast zou kunnen slaan” bij een motor die loopt, anderen wellicht wel...
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 08:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 08:48 #1292755

Als niet de juiste bouten gebruikt zijn, of niet vastgezet met het juiste aanhaalmoment, kunnen de bouten sterk wisselend belast worden. Cyclische belasting kan dan zorgen voor vermoeiing in het bout- materiaal. Als 1 bout het dan begeeft, gaat alle belasting naar de overige bouten, en krijg je een domino effect qua afscheuren. En dat kan heel snel gaan...

Hopelijk is dat het.
Een vastgeslagen motor is echt slecht nieuws. Sterkte En succes gewenst voor TS!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 08:59 #1292761

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Op de onderste van de twee foto's hierboven is te zien dat randen van de boutgaten flink op hun duvel hebben gehad. Op het vlak van de flens zijn ze beetje ovaal geworden. De beschadigingen zitten aan twee kanten van het gat, wat er op kan duiden dat het vliegwiel flink heeft staan jutteren voor het los kwam.
Dat laatste spreekt de theorie dat de motor op één bepaald moment is vastgelopen en dat toen in één klap de bouten zijn gebroken een beetje tegen. In dat geval hadden de randen van de gaten er anders uitgezien, misschien.

Ik hoop in ieder geval voor je dat de bouten en/of het aandraaimoment het probleem waren en de oorzaak van het loskomen niet een vastgelopen motor is.

Met de flens in die toestand is het trouwens wel de vraag of afbramen en bouten vervangen een afdoende oplossing is. Hoeveel speling hadden de bouten in de onbeschadigde gaten? Is die flens in feite het uiteinde van de krukas?
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 09:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 09:02 #1292763

Goede punten. Zou dat (speling...) het geklapper uit het eerste filmpje verklaren; wat TS “komt van de Dynastart” heeft genoemd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 10:13 #1292796

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6115
Ik ben bang dat het vliegwiel niet goed gemonteerd was. Zie afdruk op as en boutgaten.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 10:37 #1292805

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
vastgezet met een imbussleutel op de hand...

tsja, dan is de oorzaak wel plausibel
maar dus ook nog hoop
even opgezocht (als vergelijk) BMC flywheel bolts; 5,1kgf m torque
51Nm > is best veeeel
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 10:40 #1292807

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Ben je wellicht bij het terugplaatsen van het vliegwiel het spietje vergeten?

Dat zou zowel het klappergeluid als het al jutterende afbreken van de bouten verklaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 18:37 #1292918

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Is er een spie?
Ik lees niks over een spie, wel over 80 - 85 Nm, Lock-tite en special steel:


Al met al denk ik dat er weinig aan de hand is. De zaak moet ontbraamd / netjes gemaakt worden en volgens specs vastgezet en dan loopt hij :)
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 19:50 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 18:53 #1292926

Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 19:28 #1292935

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3613
Heb jaren terug een 2l 4cyl blok van een vw bus gehad en bij terugplaatsen van vliegwiel alles in elkaar gezet, incl ontvetten van de boutgaten, loctite, momentsleutel, juiste volgorde, spie.
Bij huis stond alles te klapperen, andere dag terug, bleek vliegwiel bouten los getrokken, maar er niet uit...
Dat zo alles is afgebroken geeft toch een indruk van een full stop....

Sterkte met herstel, alles is te repareren, maar hoop voor je dat je krukas er geen schade van heeft opgelopen.

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 06 juni 2021 19:29 #1292937

Klopt. Alleen zit die spiebaan achter de oliekeering aan de foto te zien... Dus is zeker een spie, maar zo te zien niet voor het vliegwiel.

Aangezien het vliegwiel alleen met de bouten vastzit, zijn de juiste voorspan-bouten erg belangrijk. Het voorspannen zorgt voor voldoende wrijving tussen pasvlak vliegwiel en krukas, zodat de bouten minimaal op afschuiving wordt belast, en grote voorspanning voorkomt een cyclische belasting en dus vermoeiing.

TS kan het beste het volgende doen (denk ik)

Oude bouten uit krukas verwijderen. Met gat boren / linkse tap.
Pasvlak krukas netjes maken. Afbramen etc. Voorzichtig met een dremel en dmv vijlen/ schuren. Dit is het meeste werk denk ik...

Daarna nieuwe goede bouten zoeken.

Hele zaakje weer monteren, met loctite, en met momentsleutel.
Let op de bouten kruislings aan te halen. Dus nummer de bouten van 1 t/m 8.
» Draai de bouten handvast.
» Gebruik de momentsleutel om de bouten in ten minste drie stappen (bijvoorbeeld 30%, 60% en 100%)
kruislings aan te draaien tot het juiste moment.
» Draai de bouten met één of meerdere rondgangen kloksgewijs op 100% vast totdat de bouten niet meer bewegen.
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 19:30 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 08:35 #1293024

  • Raider
  • Raider's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Voor dat je gaat boren enmet linkse tappen aan de gang gaat kun je proberen de bouten te plakken met secondelijm.
Goed kijken naar het breekvlak om zoveel mogelijk (lijm)raakvlak te krijgen.
Uiteraard is deze actie alleen voor het uitdraaien van de afgebroken stukjes.
Met wat geluk zitten de boutstukjes niet heel vast.
Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl