Vandaag euforie snel gevolgd door ontluistering....
Al eerste gekeken naar de kleppen. Klepdeksel verwijderd en daaronder zag alles er uit zoals verwacht, zwart en vettig maar geen roest of alarmerende zaken. Bij het handmatig rondtornen van de motor beweegt alles keurig. Er lijkt niets te blijven hangen:
photos.app.goo.gl/qpAden68cTmWkK2Y9
Wel valt op dat de pakking niet overal even mooi ligt maar dat is dan al jaren zo, en hij is ook dik genoeg. Terugplaatsen van het deksel is nog best lastig want de verstuiverleiding ligt tegen de rand aan.
Vervolgens nog verder met ontluchten. In de handleiding gelezen dat op het fijnfilter ook nog een ontluchtingsschroef zit. Daar borrelt inderdaad wat lucht uit als ik flink pomp met het hendeltje. Schroefje weer dicht.
Vervolgens weer een startpoging. De dynastart krijgt het vliegwiel niet rond, de snaar slipt. De afstelling van de kleplichters blijkt niet goed te staan. Dit pas ik aan en weer een startpoging.
Dit keer komt het vliegwiel goed op gang en na het droppen van de kleppen geeft de motor teken van leven! Er zijn een paar klapjes en er komt rook uit de uitlaat. Tenminste dat neem ik aan want ik zit binnen en de spiegel is buiten bereik, ik moet over de motor heen klimmen om naar de kuip te komen. Maar er komen 3 rook pulsjes uit de (kennelijk lekke) uitlaatbocht.
Bij de volgende poging slaat de motor aan! Ik hang snel de inlaatslang in de klaarstaande emmer met water. Dan stop ik de motor met de stopknop.
Hij loopt!
Ja, met een hoop lawaai maar het was natuurlijk nooit een stille motor, ook al roemt de 50 jaar oud handleiding de 'bijzonder rustige loop'.
De volgende start is vanuit de kuip. Daar kan ik immers overal bij en ik wil zien of er water uit de uitlaat komt want de emmer gaat minder snel leeg dan ik zou verwachten. De motor start zonder probleem en het water wat uit de uitlaat komt is zoals ik me het herinner.
Ik sta op het punt om een filmpje te maken en dit hoofdstuk af te sluiten als er van alles misgaat. Een hoop lawaai en gebonk, ik schiet naar de kajuitingang en probeer de motor snel te stoppen. HEt is al te laat... als ik van de schrik bekomen ben en naar binnen ben geklommen blijkt het vliegwiel losgekomen te zijn.
Alle 6 bouten zijn afgebroken. De resten zitten nog in de Bukh..
Het vliegwiel heeft natuurlijk ook wat schade veroorzaakt aan de motorruimte maar dat is niet zo'n probleem.
Voor het starten heb ik de bouten nog aangetrokken. Het vliegwiel op as is een nauwe fitting. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat het vliegwiel misschien toch niet goed aan lag. En dat er een wisselend belasting op een stuk bouteind is gekomen? Of dat ze toch nog veel vaster hadden gemoeten.
Nu is uiteraard de vraag hoe ik dit kan herstellen... als eerste zal het resterende draad verwijderd moeten worden... en dan de schade bekijken.