Ok, 1 probleem minder - en weer een nieuwe erbij.
Het is vandaag gelukt om alle 6 de afgebroken bouteinden uit de motor te verwijderen. Vijf van de zes kin ik met een drevel met een scherp puntje terug tikken en lieten zich makkelijk verwijderen. De 6e wilde wel verder naar binnen draaien, maar niet naar buiten. Een beschadigde draadgang hield hem tegen.
Het is uiteindelijk gelukt door met een centerboor van de draaibank in de accuboormachine een gaatje te boren. Dit gaf genoeg grip om hem hierdoorheen te draaien.
Wat ook positief is, is dat het gat veel dieper is dan de afgebroken bout kwam. Ik kan de bouten dus vervangen door 10 mm langere (in de zelfde sterkteklasse) en dan alles wel goed vast zetten met het juiste moment. De langere bouten kunnen dan de beschadigde gangen opvangen.
Tot zo ver het goede nieuws.
Minder goed nieuws was er ook: bij de starts voordat het misging met het vliegwiel zag ik pufjes rook uit de uitlaatbocht komen. Die moest er dus af (en blijkt gescheurd). Om hem eraf te krijgen moest ook de waterinjectie los. Dat lukte niet, zowel aan de kant van de thermostaat als de kant van de bocht kreeg ik het koper pijpje niet los.
De uitlaatbocht is inderdaad beschadigd
Dan maar het thermostaathuis verwijderen om in alle rust en ruimte de twee te kunnen scheiden. Dat ging met veel moeite, de bouten gingen zo zwaar dat ik bang was dat er een af zou breken, gelukkig niet gebeurd. Ze bleken flink verroest. En de thermostaat zag er helemaal niet goed uit.
Het lijkt wel of er met ijzerdraadjes aan gehobbied is?...
Eens kijken of ik kan vinden hoe dit zou moeten zitten...