Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 08:53 #1293035

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Ik ben gisteren weer bij de boot geweest en met de kleppen gelicht kan de motor zonder problemen rondgetornd worden op de handstart slinger. Er lijkt dus in de motor zelf niets gebeurd te zijn.

Het vliegwiel is er af geweest, de fout zal zijn geweest dat deze daarna niet met het goede moment weer is vastgezet. Ik heb voor het vastzetten dezelfde inbus sleutel gebruikt als voor het losmaken (lag nog op de boot) maar mogelijk heb ik destijds meer kracht uitgeoefend om te lossen door er wat overheen te schuiven; ik weet het niet meer. Maar dat moet haast wel.

Op het moment dat het fout ging was ik in de kuip. Mogelijk had ik eerder in kunnen grijpen als ik binnen was geweest. Maar dan had ik over de motor heen naar buiten moeten reiken (stopknop via kabel op bedieningspaneel) of door/achter de motor moeten reiken om de stopknop handmatig te bedoenen. Als je dan leest dat het vliegwiel 30 kilo is dan ben ik nog blij dat het zo is afgelopen met alleen een schuurplek in de motor ruimte en zonder persoonlijke ongelukken.

Een vriend van me draait een busje om een eventueel uitboor-boortje gied gecentreerd te geleiden. Maar zal eerst nog de tip van een rondhoutje met een druppel dikke secondenlijm proberen.

Voor de nieuwe bouten: zal kijken of ik originele kan krijgen, zoniet was is dan de maximale treksterkte die te krijgen is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 09:09 #1293040

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Als het rek-bouten zijn, die dienen zeker vervangen te worden..( mosterd enzo)
Maar wel belangrijk voor je nieuwe bouten...niet alleen treksterkte rekening mee houden..
Suc6
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 09:41 #1293050

turesnuur schreef :
Ik heb voor het vastzetten dezelfde inbus sleutel gebruikt als voor het losmaken (lag nog op de boot) maar mogelijk heb ik destijds meer kracht uitgeoefend om te lossen door er wat overheen te schuiven; ik weet het niet meer. Maar dat moet haast wel.

Heb je dan een gewone haakse inbussleutel gebruikt?
Die zijn voor aoiets totaal ongeschikt . Voor dit soort aanhaalmomenten , 8 mkg betekent immers dat je met een 50 cm verlenging al 16 kg moet trekken en met maar 20 cm zelfs al 40 kg.
Voor zoiets moet je een inbusdop gebruiken ( of een set kopen) . Die passen dan immers ook op een momentsleutel ( de kleine maten meestal met een verloopstukje) .Bovendien passen die veel beter waardoor je minder snel de inus kapotdraait.

Ik weet niet hoe dat bij een Bukh zit maar de oudere Volvo Penta's en saildrives zitten vol met inbusbouten , dan is een goede set zeer aan te bevelen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 10:40 #1293068

Je toont een imperial set Ad ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 10:55 #1293070

Nachtvlinder schreef :
Je toont een imperial set Ad ;)

Ja en?
Het ging maar om een voorbeeld want je zult je verwonderen hoeveel mensen die dingen niet kennen.
Als ik een voorstel had willen geven om te kopen had ik wel een link naar een webshop gegeven. :P
Ad
Laatst bewerkt: 07 juni 2021 11:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 11:09 #1293074

Eens. Een momentsleutel lijkt mij ook een aanrader. Op z’n minst voor dit soort zwaar belastte verbindingen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 11:43 #1293080

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
maak van aanrader maar; een must...
anders een nogo
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 11:50 #1293082

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4112
En mocht een momentsleutel te kostbaar zijn qua aanschaf
voor de TS, ze zijn ook te huur. Bij Boels oa.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 12:22 #1293089

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
Zorg ook dat het vliegwiel goed op de naaf en pasrand zit. Best lastig hoor met dat gewicht.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 13:05 #1293097

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Een momentsleutel valt anders ook te lenen, weet niet van waar je moet komen
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 13:25 #1293101

Even off topic, er viel mij iets op aan een van de foto's. Ik heb gezocht in het werkplaats handboek maar het niet zo snel gevonden... Moet hier ook niet een olieleiding naar toe lopen voor de smering van de tuimelaaras?



Er zou een mogelijkheid kunnen zijn dat wanneer de motor loopt de tuimelaars "vast" lopen... En als daar wel een leiding op hoort, kan het ook zijn dat de oliedruk te laag blijft...
Laatst bewerkt: 07 juni 2021 13:29 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 15:14 #1293124

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
ligplaats TS is?
heb wel een momentsleutel; Lelykstad
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 21:27 #1293259

Ligplaats is Nijkerk. Maar het is misschien het goede 'moment' om voor mijn aankomende verjaardag over een week of 3 in te zetten op een momentsleutel en een set inbusdoppen.

Maar zover is het nog niet, eerst de afgebroken bouteinden zien te verwijderen en 6 nieuwe bouten zien te krijgen.

Ik had er nog nooit van gehoord maar het aan de wandel gaan van het vliegwel met het bezwijken van alle bouten komt wel eens vaker voor. Tenminste, las ik op 'bukh flywheel bolts' zoek dan zijn er meerdere mensen die dezelfde fout met het zelfde gevolg hebben gemaakt. Het rare is, ik heb voor de motor veel respect en zou niet snel zelf wat loshalen. Maar het vliegwiel leek zo'n eenvoudig project, zodra het aan de kant is kun je overal veel beter bij. Maar ook dat vergt het volgen van het juiste proces dus.

Vraagje voor de experts: als de vereiste torque bekend is, is daar dan de vereiste sterkte van de bout uit af te leiden? Of moeten het echt originele Bukh bouten zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 07 juni 2021 21:53 #1293270

Het klopt dat de vliegwielen van deze Bukh’s wel vaker precies doen wat hun naam beloofd... ;)

Ik vind het niet zo’n sjiek ontwerp, had meer weer een conische as verwacht met een spie ofzo... nu vangen de bouten alles op... het systeem werkt wel, maar je moet het echt heel zorgvuldig monteren...

Maar goed. Ik zou ze echt met originele bouten vastzetten. Loctite gebruiken. En juiste aanhaalmoment, met momentsleutel en goede dop. En echt kruislings aanhalen, en 2 controle-rondjes op 100% moment.
Verder zou ik daarna de boutkop merken met een streepje verf op boutkop naar vliegwiel. Zodat je visueel eenvoudig kan zien dat de bouten nog goed vastzitten, en niet stiekem een beetje loskomen na het eerste testdraaien...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 08 juni 2021 10:03 #1293446

Ik heb even voor je gegraven in mijn oude spullen...
Bouten die ik toen als vervanging na mijn vlieg wiel vliegwiel voor de Bukh gebruikt heb na overleg met een techneut van Clouds zijn: Vibo 12.9 inbus bouten. Schroefdraad lengte 40 mm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 08 juni 2021 14:17 #1293556

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
turesnuur schreef :
Vraagje voor de experts: als de vereiste torque bekend is, is daar dan de vereiste sterkte van de bout uit af te leiden? Of moeten het echt originele Bukh bouten zijn?
Het DV20 workshopmanual stelt in sectie D2, waar ook de aanhaalmomenten staan, dat het belangrijk is om de specifiek bij het vliegwiel behorende "unbraco" bouten te gebruiken. Tevens dienen de bouten voorzien te zijn van Locktite.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 13 juni 2021 18:59 #1294985

Ok, 1 probleem minder - en weer een nieuwe erbij.

Het is vandaag gelukt om alle 6 de afgebroken bouteinden uit de motor te verwijderen. Vijf van de zes kin ik met een drevel met een scherp puntje terug tikken en lieten zich makkelijk verwijderen. De 6e wilde wel verder naar binnen draaien, maar niet naar buiten. Een beschadigde draadgang hield hem tegen.

Het is uiteindelijk gelukt door met een centerboor van de draaibank in de accuboormachine een gaatje te boren. Dit gaf genoeg grip om hem hierdoorheen te draaien.

Wat ook positief is, is dat het gat veel dieper is dan de afgebroken bout kwam. Ik kan de bouten dus vervangen door 10 mm langere (in de zelfde sterkteklasse) en dan alles wel goed vast zetten met het juiste moment. De langere bouten kunnen dan de beschadigde gangen opvangen.

Tot zo ver het goede nieuws.

Minder goed nieuws was er ook: bij de starts voordat het misging met het vliegwiel zag ik pufjes rook uit de uitlaatbocht komen. Die moest er dus af (en blijkt gescheurd). Om hem eraf te krijgen moest ook de waterinjectie los. Dat lukte niet, zowel aan de kant van de thermostaat als de kant van de bocht kreeg ik het koper pijpje niet los.

De uitlaatbocht is inderdaad beschadigd



Dan maar het thermostaathuis verwijderen om in alle rust en ruimte de twee te kunnen scheiden. Dat ging met veel moeite, de bouten gingen zo zwaar dat ik bang was dat er een af zou breken, gelukkig niet gebeurd. Ze bleken flink verroest. En de thermostaat zag er helemaal niet goed uit.

Het lijkt wel of er met ijzerdraadjes aan gehobbied is?...






Eens kijken of ik kan vinden hoe dit zou moeten zitten...
Laatst bewerkt: 13 juni 2021 19:05 door turesnuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl