Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 01 mei 2021 20:57 #1279554

Ik heb een Bukh DV-20 uit 1972, en dat maakt hem maar net iets jonger dan ik zelf ben.
Deze heeft jaren niet gedraaid. Ondertussen is mijn boot 'klaar' en wil ik hem weer in bedrijf stellen.

De motor heeft naast de dynastart een extra alternator. Verder zit er vrij weinig op en aan. De methode om hem te starten is: kleppen lichten, sleutel omdraaien en als vliegwiel op toeren is de kleppen dichttrekken. Er is ook een mogelijkheid voor handstart maar dat is me nooit gelukt.

De motor heeft 6 jaar stil gestaan. Hij laat zich goed rondtornen en als de kleppen dicht staan is er compressie. Ik wil hem graag eerst op de kant weer aan het lopen hebben. Ik hoop dat jullie mee willen helpen dat voor elkaar te krijgen. Ook over de rest van de aandrijflijn (vetgesmeerde schroefas) zal ik nog wel vragen hebben.



IK heb alles weer aangesloten zoals het zat. Dat loop ik nog wel een keer extra na want veel bedrading is zwart, dus heel duidelijk is het niet.



Mijn idee is als volgt:

- Alternator in eerste instantie niet mee laten draaien, geeft extra belasting bij het starten
- Waterslang van de haven in emmer, daarin weer de de aanzuigslang van het koelwater
- Motor starten en hopelijk aan het lopen krijgen.

De vragen waar ik mee zit:
  • Is het handig om eerst te proberen te starten zonder waterkoeling? Dit om waterslag te voorkomen als er nog geen uitlaatdruk is? Vanaf de uitlaat loopt eed dikke slang naar een metalen 'pot'. Daarna ligt de slang omhoog met een lus naar de uitlaat.
  • Wat is de beste methode om na zo lange tijd weer te starten?
  • Een van de (gloei) lampjes in het 'controle paneel' is kapot. Kan ik die vervangen door een 12v led lampje? of moet dit juist een belasting hebben om te kunnen werken?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 01 mei 2021 21:05 door turesnuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 01 mei 2021 21:51 #1279560

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
als het gloeilampje van laden door alternator is; normaliter een lampje van 3W of zo
met een led gaat het niet werken

zonder water eerst proberen te starten anders loopt hij zowiezo vol...
water bij zodra het loopt

olie verversen

waarom de moeite om op de kant te zetten?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 02 mei 2021 06:15 #1279584

Ik zou er nieuwe olie, nieuwe olie filter, nieuwe diesel, nieuwe grof en fijn filter, nieuwe impeller inzetten. Evt nog even de klepspeling bekijken, minuutje rondtornen om wat olie overal te verdelen en dan starten.
Het is een Bukh, die gaat wel lopen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 02 mei 2021 07:45 #1279614

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Inderdaad: gewoon een servicebeurt en starten.
Als je nog niet had getornd, zou ik liefst eerst even wat olie op de zuigers gezet hebben, maar dat is inmiddels overbodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 02 mei 2021 09:11 #1279683

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
6 jaar geen slang gemaakt is een tijd en raat je aan om zeker voordat je gaat starten de impeller te vervangen, die is aan kort na 6 jaar stilstaand.

Ik zie dat je een impellerdeksel heb met 6 schroefjes, dan heb je een impeller nodig met een samaar van 9,5mm.

V-snaar vervangen vervangen is ook geen overbodige luxe,

Motor even met de hand rond tornen voor de start .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 02 mei 2021 13:14 #1279780

Zal even naar de krukass keerringen kijken.
Na 6 jaar stil staan kunnen deze dus nu ovaal zijn geworden.
Kans is aanwezig dat het olie gaat lekken.
Vaak bij de deel waar de ass naar de aandrijving gaat.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 02 juni 2021 15:30 #1291607

Afgelopen weekend geprobeerd de motor te starten, helaas nog zonder succes.

1) Nieuwe accu geplaatst, de oude was echt op en goed opgeladen
2) Alternator nog niet bevestigd om het starten niet extra moeilijk te maken
3) Impeller met vaseline ingesmeerd
4) Slang van waterinlaat afgehaald, emmer water en slang klaar om hem in te hangen als de motor gaat lopen
5) Pompheveltje net zo vaak bewogen tot er diesel zonder belletjes door de retourleiding stroomt.
6) Vliegwiel, snaar etc. weer gemonteerd
7) Keerkoppeling in de vrij
8) Kleppen gelicht

Daarna sleutel omgedraaid en de dynastart brengt het vliegwiel keurig in beweging. Het dichtrekken van de kleppen levert vervolgens wel een aantal keer 'tak-tak-tak' op maar geen gestarte motor. Durfde de startmotor ook niet langer te laten draaien. Ook volgende pogingen nog geen succes.

Wat zou ik als volgende moeten proberen? Ontluchten bij de verstuifers? Ik heb die nog niet eerder aangeraakt, is dat een kwestie van met een steeksleutel de buitenste moer een beetje losdraaien en dan het opvoerpompje blijven bedienen tot er diesel uit komt?

Fer, ik heb jaren geleden bij jou een ondrhoudssetje gekocht met filter, oliefilter, impeller etc. Er bleek toen inderdaad een niet standaard waterpomp op te zitten

Een filmpje van de startpoging staat hier photos.app.goo.gl/aagRLePHTaWWA93K6

Zou het ook nog kunnen dat mijn accu niet sterk genoeg is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 02 juni 2021 15:40 #1291614

  • PeterG2
  • PeterG2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
turesnuur schreef :
IK heb alles weer aangesloten zoals het zat. Dat loop ik nog wel een keer extra na want veel bedrading is zwart, dus heel duidelijk is het niet.

Hoe lang zou het duren voordat de bedrading onder die carosserie ringen kortsluiting gaat geven, of zijn het kunststof ringen?
Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 02 juni 2021 15:48 #1291620

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
turesnuur schreef :
Afgelopen weekend geprobeerd de motor te starten, helaas nog zonder succes.

1) Nieuwe accu geplaatst, de oude was echt op en goed opgeladen
2) Alternator nog niet bevestigd om het starten niet extra moeilijk te maken
3) Impeller met vaseline ingesmeerd
4) Slang van waterinlaat afgehaald, emmer water en slang klaar om hem in te hangen als de motor gaat lopen
5) Pompheveltje net zo vaak bewogen tot er diesel zonder belletjes door de retourleiding stroomt.
6) Vliegwiel, snaar etc. weer gemonteerd
7) Keerkoppeling in de vrij
8) Kleppen gelicht

Daarna sleutel omgedraaid en de dynastart brengt het vliegwiel keurig in beweging. Het dichtrekken van de kleppen levert vervolgens wel een aantal keer 'tak-tak-tak' op maar geen gestarte motor. Durfde de startmotor ook niet langer te laten draaien. Ook volgende pogingen nog geen succes.

Wat zou ik als volgende moeten proberen? Ontluchten bij de verstuifers? Ik heb die nog niet eerder aangeraakt, is dat een kwestie van met een steeksleutel de buitenste moer een beetje losdraaien en dan het opvoerpompje blijven bedienen tot er diesel uit komt?

Fer, ik heb jaren geleden bij jou een ondrhoudssetje gekocht met filter, oliefilter, impeller etc. Er bleek toen inderdaad een niet standaard waterpomp op te zitten

Een filmpje van de startpoging staat hier photos.app.goo.gl/aagRLePHTaWWA93K6

Zou het ook nog kunnen dat mijn accu niet sterk genoeg is?

je bent wel goed bezig volgens mij ontluchten bij de verstuivers, gewoon de aanvoer los draaien starten totdat er diesel uitkomt, accu is ok, zolangde boel rond draait
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 02 juni 2021 16:01 #1291626

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
suijkerbuijk schreef :
Zal even naar de krukass keerringen kijken.
Na 6 jaar stil staan kunnen deze dus nu ovaal zijn geworden.
Hoeveel mm schat je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 02 juni 2021 16:08 #1291633

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
verstuivers; moet je wel starten, anders komt er geen diesel (na de HD pomp..)

stuk voor stuk even moer lossen, starten, druppelen en weer dicht
en, de volgende..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 02 juni 2021 16:33 #1291643

Zo te horen in het filmpje ben je er bijna toch? Ik hoor de eerste klappen volgens mij. Ik denk ook aan lucht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 02 juni 2021 17:31 #1291656

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
Komt er rook uit de uitlaat? Waar rook is,is ook verbranding dus ook brandstof ;)
Geen rook betekend geen brandstof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 02 juni 2021 21:21 #1291726

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Ik heb heel lang met een DV20 gevaren: als ik dit filmpje hoor zou ik zeggen dat dit geen ontsteking is maar een mechanisch geluid.
Zit er geen klep vast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 03 juni 2021 07:22 #1291771

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Aad77 schreef :
Ik heb heel lang met een DV20 gevaren: als ik dit filmpje hoor zou ik zeggen dat dit geen ontsteking is maar een mechanisch geluid.
Zit er geen klep vast?
Die ratel na het sluiten van de decompressiehendel klinkt inderdaad helemaal fout..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 08:21 #1292394

Vandaag ga ik weer naar de boot. Ik zal het kleppendeksel verwijderen en foto's maken hoe het daar onder er uit ziet.

Zijn er dingen die ik specifiek kan controleren voor ik bij de verstuivers ga ontluchten en weer een nieuwe startpoging waag? Voor het ontluchten de moer bij de leiding bij de verstuivers iets lossen terwijl ik start met de kleppen gelicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 08:37 #1292399

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Laat hem eerst maar eens rondgaan zonder kleppenlichter, die gebruiken met de startmotor is ongewenst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 09:29 #1292417

Hallo Henk,

Even checken of ik je goed begrijp. Je bedoelt dat als ik start, dat als ik de kleppen 'dicht' trek, ik dan niet door moet starten maar de motor op het moment van het vliegwiel aan moet laten slaan?

Want normaal start je toch altijd / breng je toch altijd het vliegwil op gang met de kleppen gelicht?

mvg
Arthur
Laatst bewerkt: 05 juni 2021 10:06 door turesnuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 10:12 #1292435

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Nee, de kleppen lichter is er alleen om als je met de slinger wil starten, anders krijg je hem niet opgang. De startmotor moet zonder gebruik kleppenlichter de boel opgang kunnen krijgen en zorgt dan direct in de eerste omwentelingen voor compressie en een hoge temperatuur in de cilinder om de verbranding opgang te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 10:34 #1292442

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Wat TS doet is correct: dit is geen startmotor maar een dynastarter: combinatie startmotor en dynamo.
Waarschijnlijk heeft het ding als startmotor geen koppel genoeg om door de compressie heen te trekken maar moet met gelichte kleppen het vliegwiel op gang brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 10:51 #1292450

Het is inderdaad een dynastart die via een snaar met het vliegwiel verbonden is. De kabel om de kleppen te lichten loopt dan ook naar het paneel met de sleutel en stopknop. Daar kun je als je met de hand zou starten helemaal niet bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 12:34 #1292472

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Jezus man, wat een geluid is dat?
Kun je de motor wel handmatig rondtornen?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 13:06 #1292484

Gijper schreef :
Jezus man, wat een geluid is dat?.......

Ik heb nu ook even dat filmpje bekeken/beluisterd.
Die snelle rammel komt denk ik van de dynastart. Lijkt op een rotte lager, of een speling van de poelie op de as. Geen groot probleem, dunkt me, hoewel het wel nagekeken moet worden.
De motor zelf maakt een normaal geluid. Nou ja, normaal voor een niet-startende motor.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 13:17 #1292488

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Berghout-2 schreef :
De motor zelf maakt een normaal geluid.
Serieus?
Wat zijn die enorme knallen dan die ik hoor als bovenop de motor die hevel wordt omgezet?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV-20 opnieuw in bedrijf stellen 05 juni 2021 13:39 #1292494

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
Berghout-2 schreef :
Gijper schreef :
Jezus man, wat een geluid is dat?.......

Ik heb nu ook even dat filmpje bekeken/beluisterd.
Die snelle rammel komt denk ik van de dynastart. Lijkt op een rotte lager, of een speling van de poelie op de as. Geen groot probleem, dunkt me, hoewel het wel nagekeken moet worden.
De motor zelf maakt een normaal geluid. Nou ja, normaal voor een niet-startende motor.
Wim.

Al met al gaat de motor niet lopen, ongeacht of de dynastart of de motor dat geluid voortbrengt.
Er is dus nog steeds iets loos met de brandstof voorziening. Hetzij helemaal geen brandstof of een totaal verkeerd moment van inspuiting (nagelen als een zware diesel klop).
Is er ook gewerkt aan de HD brandstofpomp voordat de motor in bedrijf werd gesteld?
En nog een keer de vraag:" Komt er wel rook enige rook uit de uitlaat"?

Misschien een vreemde vraag omdat ik niet bekend ben met een "dynastart"
Is het mogelijk dat de draairichting verkeerd om is?
Laatst bewerkt: 05 juni 2021 14:18 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl