Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vernieuwen buitenboord motor of niet

Vernieuwen buitenboord motor of niet 19 mei 2021 11:04 #1286673

stationair zit rond de 800-900 rpm......oude lange slag motoren iets lager, snelle korte slagmotoren en 2T iets hoger
Laatst bewerkt: 19 mei 2021 11:05 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 21 mei 2021 22:49 #1287565

En dan krijg je een antwoord: "Ik zou maar een nieuwe kopen". En daarna verkopen ze je ingeruilde motor weer als een goed 2e handsje. Ken je pappenheimers
Voorspelling komt uit. Ze stonden verbaasd te kijken en te wijzen naar de bbm en hadden er niet veel vertrouwen in maar ze gingen er even naar kijken B)
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 21 mei 2021 22:49 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 22 mei 2021 05:31 #1287579

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6011
Ja je hebt gelijk, met een neiuwe motor heoven ze niks te doen en hebben direct winst.

ik ken iemand die met een roerblad wat speling had met de as die erin liep, 3 maanden bij de werf op de kant en hebben nieuw roer besteld en geplaatst, kosten 4000 euro met lagers e.d
halve zomerseizoen weg

kom ik een paar maanden later iemand tegen op de kant die van zo en zelfde boot het roer aan het openslijpen was, hij vertelde roerspeling te hebben en ging de vingers van de as met epoxi e.d weer vast lamineren, hij vertelde een paar middagjes bezig te zijn.

bij de werf verdienen ze op een nieuw roer meteen heel veel geld, das de eerste winst, de tweede is geen enkel risico en geen aansprakelijkheid, want geen reparatie.

snap het wel, het gaat om geld verdienen met zo min mogelijk werk en risico.


Eudaimonia schreef :
En dan krijg je een antwoord: "Ik zou maar een nieuwe kopen". En daarna verkopen ze je ingeruilde motor weer als een goed 2e handsje. Ken je pappenheimers
Voorspelling komt uit. Ze stonden verbaasd te kijken en te wijzen naar de bbm en hadden er niet veel vertrouwen in maar ze gingen er even naar kijken B)
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 05:33 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 22 mei 2021 06:00 #1287587

De Optimaal schreef :
Op de oude waarde terug stellen is niet zinvol als de carburateur gereinigd is omdat de luchtkanalen dan volledig open zijn en een ander mengverhouding leveren.
t

Dat is een mooie beschrijving Optimaal, en werkt ook als er aan de luchtmengschroef gedraaid is tijdens de levensduur van de motor.

Echter is mijn (beperkte) ervaring (stuk of 6 carburateurs) dat de methode van exact terugzetten aardig goed werkt, aangezien er meestal niet aan die schroef gezeten wordt. En staat hij dus nog ingesteld als af-fabriek, gebaseerd op een schone carburateur.

Maar ik geef toe, jouw stappenplan biedt meer zekerheid. (Eigenlijk moet je bij een tweetakt ook ff de bougie bekijken na wat proefdraaien, en checken of de kleur daarvan ok is... net als in de good-old puch/kreidler/zundapp tijd ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 01 juni 2021 21:22 #1291381

De motor draait weer, ik begreep de meneer van de watersportwinkel niet echt over de telefoon maar hij had iets uit elkaar gehaald (ik verstond iets over de vlotter) voordat hij begon met "de echte klus". Maar dat was niet nodig want de motor werkte alweer.

Ik wou graag zelf de motor bekijken en tegelijkertijd wat leren, maar het plan was ook om de meneer te vragen of deze motor betrouwbaar is of niet. Daar ga ik nog even over bellen, en ook voor wat meer verheldering over wat hij nou precies gedaan heeft. Ik weet niet of hij wat nuttigs te vermelden heeft over de betrouwbaarheid, hij scheen de hoop voor deze motor al mentaal opgegeven te hebben toen hij hem voor de eerste keer zag. En hij wilt verkopen natuurlijk.

Nog een brandende vraag voor de meer ervaren zeilers. Ik heb zeilervaring, ik vertrouw mezelf wel voor mijn eerste tocht, voor de eerste keer met mijn kajuitzeiljachtje. Ik bibber wel van motor problemen. Ik heb geen referentiekader, voor mij is deze zeer betrouwbare motor, waar zoveel goeds over gesproken wordt, niet echt betrouwbaar.

Ik weet eigenlijk niet of ik voorbereid ben als de motor straks uitvalt terwijl ik aan het varen ben. Ik ben de situaties aan het bestuderen in de boeken die ik heb. Ik leer meer uit de praktijk. Weet niet of ik straks bij de eerste of tweede keer varen ineens alle theoretische sitauties, in een noodsituatie goed kan toepassen.

Ik heb geen ankeren geoefend. Ja, tuurlijk kan ik doorzeilen, en is er een KNRM station heel dichtbij. Die kan ik best bellen, schijnbaar is hun werk vrijwillig. Een ander idee van me was om gewoon op de wind aan te komen op een steiger in de buurt en dan de situatie verder bekijken. Dat kan ik wel, met mijn zwaardbootje heb ik dat voldoende geoefend. Opschieter, de sliplijn enzo.

Ik heb nog wel meer vragen. Als de vlotter vastloopt als je de motor kantelt, betekent dat dan dat ik de motor niet meer kan kantelen?
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 01 juni 2021 21:31 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 01 juni 2021 21:45 #1291387

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
H700 schreef :
In pomp benzine zit ethanol en toen deze bbm werd gemaakt was benzine nog 100% benzine.
Wat moet ik me daarbij voorstellen, "100% benzine"?
De Aspen 2-t is (iets) beter voor het milieu en stinkt veel minder, beter voor je motor ook.
In de Aspen benzine zitten vooral veel minder PAK's en dat is winst voor je gezondheid, vooral als je een stuk voor de wind op de motor vaart.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 01 juni 2021 22:19 #1291393

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Yamaha 2 takt is normaal gesproken onverwoestbaar.
Een andere kopen levert ook geen voor jouw betrouwbare staat van onderhoud.

Voor je eigen vertrouwen heb je een schoon startpunt nodig: doe 1x een grote beurt en je sluit het verleden af.
Daarna schoon houden! Hoe? Leegdraaien!
Benzine niet oud laten worden of conditioner gebruiken. Anders Aspen gebruiken.

Twee tankjes kan ook. Afstanden op gewone en de dag afsluiten op Aspen.

Einde seizoen zeker helemaal leeg draaien. Sinds een paar jaar draaien wij alleen de laatste dag op Aspen. En dan doet hij het volgend jaar gewoon.

Schoon=leeg opbergen is het trucje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 02 juni 2021 05:16 #1291404

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Vriend van me heeft 't laatst ultrasoon badje aangeschaft op aliexpress. Bedoeld voor brillen maar kleine (Carb) onderdelen gaan er ook prima in! Kosten twee tientjes, erg handig.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 03 juni 2021 21:31 #1292020

Bedankt Booty24, dat klinkt verstandig. Zelf de grote beurt doen? Ik vond deze link over de grote beurt bij een buitenboord motor. Sommige dingen kan ik vast zelf doen. Staartolie, bougie, anodes, draaipunten misschien. Dingen zoals schakelmechanisme, tandriem, koeling, de overige dingen "afstellen", snap ik weinig van.

Bedankt voor de tip Dolder. Badje aanschaffen, wat tijd insteken om te leren hoe je het echt moet doen en er dan voor gaan? Hoe groot raad je aan dat zo'n badje moet zijn? Misschien ga ik het aanbod van sjoerd1981 wel aan
Voor je eigen vertrouwen heb je een schoon startpunt nodig: doe 1x een grote beurt en je sluit het verleden af.
Daarna schoon houden! Hoe? Leegdraaien!
Benzine niet oud laten worden of conditioner gebruiken. Anders Aspen gebruiken.

Twee tankjes kan ook. Afstanden op gewone en de dag afsluiten op Aspen.

Wat bedoel je met leegdraaien Booty? Altijd zorgen dat de bbm leeg is? Na elke vaart? Dat Aspen verhaal begrijp ik niet helemaal. Ik heb het ook nog niet onderzocht. Dus je vaart 1 dag per jaar op Aspen? Wat zou dat in moeten doen met de motor?

Nu nog een vraag over Aspen. De watersportwinkel raadt aan E5, zijn ze dan heel verkeerd advies aan het geven? En over de mengverhouding. Het boekje zegt echt 1/100. Maar jullie zeggen 1/40? Hoe komen jullie daar bij? Waar staat die informatie want dit weetje zal vast niet het enige zijn wat je echt moet weten?
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 03 juni 2021 22:10 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 04 juni 2021 05:23 #1292041

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8427
1/100 correct opvolgen of bougie slaat aan met koek en stopt ermee.
Leegdraaien is letterlijk motor laten draaien tot hij stilvalt door gebrek aan brandstof.
2takt is simpel en heel betrouwbaar. Leer hoe impeller te vervangen en een verstopt koelkanaal te reinigen. Leer hoe bougie te reinigen/vervangen (neem reserve mee, spaart tijd).
Leg anker gebruiksklaar voor het geval de motor stilvalt op ongelukkige plek.
Het vlotter-verhaal zeiden we van bij de start. Werking vlotter is eenvoudig te begrijpen. En mits bereikbaar is een geblokkeerde vlotter snel te verhelpen. Komt zelden voor, kan na schok door bruut wegleggen motor. Er kan ook ooit een lekje in vlotter ontstaan waardoor vlotter niet meer vlot.
Motor kantelen: zie instructies welke kant mag.
E5 is juist advies tot einde vaarseizoen; dan leegdraaien met Aspen of toevoeg gebruiken. Aspen of toevoeg voorkomt "filmvorming" en dus verstopping van kleine openingen in carburator.
Laatst bewerkt: 04 juni 2021 05:26 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 04 juni 2021 06:45 #1292062

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
TS
Ilex heeft het leegdraaien al uitgelegd: kraan dicht of slang eraf.

Heb je een tankje op de motor: Aspen in het tankje en gewone benzine in de losse tank. Eventueel een extra tankje. De motor leeg een schoongedraaid achter laten levert de betrouwbaarheid voor de volgende tocht. Het grootste probleem is aangekoekte rommel uit de benzine.
Met mijn BB motoren (die ik maar 3 weken per jaar gebruik) doe ik dat alleen nog de laatste dag. Laatste vaart op Aspen, leeg draaien en in de opslag.

Grote beurt. Zelf nooit gedaan. Begin met alle losse delen schoonmaken (dat moet de monteur toch ook doen en dan zie je wat je hebt); daarna een grote beurt, dat is je nulpunt en punt van vertrouwen en daarna hou je het zelf bij. Als je hem schoon houdt, heb je nauwelijks (niet jaarlijks) een monteur nodig.

Ik ben van BB hater ondertussen BB fan geworden ... sinds goede benzine (niet oud), leegdraaien en Aspen de oplossing bleek.
Daarbij is 2T nog redelijk vergevings gezind. Voor 4T zijn we bij de Aspen oplossing gekomen.
Laatst bewerkt: 04 juni 2021 06:47 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 05 juni 2021 07:47 #1292382

Bedankt voor de tips kapiteinen, ik heb me voorgenomen om het onderhoud zelf te doen. Het wordt een boel spulletjes aanschaffen, maar het klinkt echt leuk om vaardig te worden op dit gebied. Voor de geïnteresseerden, het plan is nog tot stand aan het komen maar ik denk er over om een checklist zoals dit te volgen. Al voor de bougies heb ik twee gereedschappen nodig wat ik dusver heb gezien, het meten van de afstand tussen de anodes en een momentsleutel om de bougie op de juiste spanning te zetten. Misschien overkill maar waar besluit men wat overkill is, als het zo moet dan moet het zo. En ik wou toch altijd al zo'n ding hebben (leuk linkje waarom een momentsleutel soms toch wel belangrijk is).

Ultrasone reiniger voor de carburateur. Kan in de toekomst altijd van dienst zijn. En vast nog wel een boel andere dingetjes maar het geeft niet, als ik er nu niet aan begin wanneer wel? Want als er straks weer iets mis is, ga ik dan weer bibberen en het de watersportwinkel laten doen, omdat het zo eng is als de bbm straks uitvalt? Daarom gewoon meteen er voor gaan. De vaardigheden die ik opdoe gaan me echt helpen in de toekomst!
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 05 juni 2021 20:56 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 05 juni 2021 13:31 #1292492

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8427
Je bent alvast enthousiast! :cheer:
Persoonlijk vind ik momentsleutel niet nodig (bougie handvast en een kwartje tot halve toer verder bij koude motor). Ook ultrasoon badje hebt ik nog nooit gemist.

Voelermaatjes zijn zeker handig.
Laatst bewerkt: 05 juni 2021 13:33 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 05 juni 2021 14:48 #1292515

Goede instelling!

Zoveel gereedschap heb je niet nodig hoor.

Voor m’n yamaha tweetakt gebruik ik:

Gewoon onderhoud: (1x per jaar)

Bougie check/vevangen:
-bougie dop voor op de ratel.
-momentsleutel (hoeft niet perse, maar ik heb hem toch...)
-setje voelermaatjes voor electrode afstand

Staart olie:
-platte schroevedraaier

Impeller:
-dop 10
-platte schroevendraaier.

Voor onderhoud aan carburateur:
Carburateur:
-Sleutel 10 voor om hem los te halen.
-Platte schroevedraaier voor vlotterbakje
-sieraden mini ultrasoonbakje voor sproeiers
-eventueel nieuwe pakking tussen carburateur en spruitstuk.

Als je aspen gebruikt, hoef je fe carburateur maar 1x schoon te maken.
Anders is om het jaar ofzo verstandig...

Bij normaal onderhoud is verder bibberen niet nodig, de motor stopt echt niet zomaar.

Mocht je hulp nodig hebben, en in de buurt van Leiden wonen wil ik je wel een keer helpen. Als je het 1x gezien hebt dan weet je het wel..
Mijn uurloon is 1 Brugse Zot per uur ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 05 juni 2021 16:03 #1292532

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8427
:cheer:
Belg of gewoon liefhebber?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 05 juni 2021 16:09 #1292536

Ilex schreef :
:cheer:
Belg of gewoon liefhebber?

Gewoon liefhebber :) . (Maar geboren en getogen in Bergen op Zoom, dus ook wel half belg denk ik :whistle: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 05 juni 2021 17:29 #1292554

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 925
Eudaimonia schreef :
Sommige dingen kan ik vast zelf doen. Staartolie, bougie, anodes, draaipunten misschien. Dingen zoals schakelmechanisme, tandriem, koeling, de overige dingen "afstellen", snap ik weinig van.

Forumlid FriendlySailor organiseer(de?) zo nu en dan voor ZF een bbm dag. Hij heeft daar ook een prachtige ruimte voor. Misschien ook eens bij hem informeren (via pb). De Toerzeilers hebben vaak ook 1 dag in het najaar.

Zelf doe ik het onderhoud m.b.v. onderstaande info samen met de handleiding van de motor.
Euros bbm onderhoud

Groet,

Perry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 06 juni 2021 09:19 #1292778

@Illex, Heb een leuke link over de benodigdheid van een momentsleutel bij het aandraaien van de bougiegevonden. Mijn boekje zegt dat er 20Nm koppeling nodig is. Over dat ultrasoon badje, ja je weet hoe het is he wanneer je een geinig nieuw glimmend gereedschap op het oog hebt moet het er komen... :unsure:

@sjoerd1981, goede lijst! Bedankt voor je aanbod, als ik die kooplust even kan kalmeren bij mijzelf dan kom ik misschien langs. Deel van de research was ook even kort de kosten van Brugse Zot indexeren :)

@perry2, Bedankt voor de link, een lid heeft al een workshopje aangeboden wat ik denk ik ga doen :woohoo: En ook bedankt dat je eerder in het topic het afstellen van de carburateur heb bevraagd, mijn boekje zegt namelijk laat alleen door Yamaha dealers doen, maar het ziet er vrij simpel uit. Dus dat wou ik ook weten en dat weet ik nu dankzij jouw vraag :woohoo:

Ik heb wel wat vraagstukken ontdekt in mijn onderzoekje naar wat ik moet doen. Vorig jaar is er onderhoud gepleegd, de zaken die behandeld zijn zijn:
  1. Bougies vervangen x2
  2. Brandstoffilter vervangen inline
  3. Ontsteking controleren / testen
  4. Carburateur ultrasoon reinigen
  5. Staartolie vervnagen incl. dichtringen
  6. Doorsmeren diversen
  7. Testen elektrisch systeem
  8. Koelsysteem controleren
  9. Thermostaat controleren
  10. Thermostaat vervangen
  11. Brandstofslang incl. pompbal nieuw

En hier komt de verassing, de motor is niet gebruikt sinds deze beurt (althans de eigenaar). Nu roept dat een heleboel vragen bij me op. Wat gebeurt er met de staat van een motor als deze niet gebruikt is? Ik heb daar een leuk filmpje over gevonden. 17:31 laat hij hem trouwens leegdraaien.

Ik ben er nog niet helemaal over uit. Is een accu niet morsdood na zo lang inactiviteit? Jeej weer een glimmend gereedschap erbij, de voltage meter (wou ik ook graag hebben :blush: ) Waarom starte de motor uitstekend bij de aankoop, en sindsdien ook 8x achter elkaar eerste start? Hoe vies kan een carburateur raken na een paar keer? Wordt mijn grote beurt nou veel simpeler doordat er netjes gesmeerd is, de staartolie vervangen etc? Het boekje zegt de staartolie elke 100 uur vervangen of na een vaarseizoen. Maar wat de hell in wat voor situatie zit ik dan? Ook lijkt het dat sommige dingen zoals kleppen stellen alleen door een ervaren technicus kan gebeuren. Dat zal ik dan moeten vragen aan de workshop waar die nu ligt. Vele dank, eens zal ik een volwaardige monteur worden haha
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 21:24 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 06 juni 2021 12:14 #1292845

Kleppen stellen hoeft bij een tweetakt alleen als pinksteren en pasen op dezelfde dag vallen! ;)

(Da’s het mooie van een tweetakt, geen in en uitlaat kleppen...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 06 juni 2021 16:43 #1292884

Oh grote genade, na ja het boek over buitenboordmotoren moet nog aankomen dus ik vergeef het mezelf :laugh:
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 06 juni 2021 18:22 #1292913

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8427
:laugh: :silly: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 06 juni 2021 19:55 #1292948

sjoerd1981 schreef :
Kleppen stellen hoeft bij een tweetakt alleen als pinksteren en pasen op dezelfde dag vallen! ;)

(Da’s het mooie van een tweetakt, geen in en uitlaat kleppen...)

Een 2 takt heeft poorten...wel de poortwachter erbij bestellen :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 06 juni 2021 20:12 #1292953

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
Booty24 schreef :
Yamaha 2 takt is normaal gesproken onverwoestbaar.
Een andere kopen levert ook geen voor jouw betrouwbare staat van onderhoud.

Voor je eigen vertrouwen heb je een schoon startpunt nodig: doe 1x een grote beurt en je sluit het verleden af.
Daarna schoon houden! Hoe? Leegdraaien!
Benzine niet oud laten worden of conditioner gebruiken. Anders Aspen gebruiken.

Twee tankjes kan ook. Afstanden op gewone en de dag afsluiten op Aspen.

Einde seizoen zeker helemaal leeg draaien. Sinds een paar jaar draaien wij alleen de laatste dag op Aspen. En dan doet hij het volgend jaar gewoon.

Schoon=leeg opbergen is het trucje.

Eens.

Die oude Yamaha's zijn hun gewicht in goud waard. Ik heb er ook 1 op mijn bijboot.

Wel inderdaad: elke keer bij het vertrekken de carburatuer leegdraaien. Zeker geen ellende.

Met betrekking tot draaiuren en evt schade: na het seizoen mee naar huis nemen en een keer een specialist naar laten kijken.

Zoals gezegd: schier onverwoestbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 06 juni 2021 21:19 #1292965

Booty24 schreef :
Yamaha 2 takt is normaal gesproken onverwoestbaar.
Een andere kopen levert ook geen voor jouw betrouwbare staat van onderhoud.

Voor je eigen vertrouwen heb je een schoon startpunt nodig: doe 1x een grote beurt en je sluit het verleden af.
Daarna schoon houden! Hoe? Leegdraaien!
Benzine niet oud laten worden of conditioner gebruiken. Anders Aspen gebruiken.

Twee tankjes kan ook. Afstanden op gewone en de dag afsluiten op Aspen.

Einde seizoen zeker helemaal leeg draaien. Sinds een paar jaar draaien wij alleen de laatste dag op Aspen. En dan doet hij het volgend jaar gewoon.

Schoon=leeg opbergen is het trucje.

Ik wil niet te ver off topic gaan, dit verhelpt natuurlijk het probleem met het achterlaten van benzine met ethanol in de motor, maar hoe zit het dan met het rubber vernietigende effect van ethanol? Alhoewel klinkt het logisch dat als de normale bezine met ethanol de motor ingaat, meteen verbrandt wordt, en ten slotte "gereinigd" wordt met even tuffen op Aspen.. Ok het idee is duidelijk aan het worden
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 07 juni 2021 05:07 #1292979

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8427
Je zit met een tweetakt mengsel. Misschien is de olie voldoende bescherming?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl