@Illex, Heb
een leuke link over de benodigdheid van een momentsleutel bij het aandraaien van de bougiegevonden. Mijn boekje zegt dat er 20Nm koppeling nodig is. Over dat ultrasoon badje, ja je weet hoe het is he wanneer je een geinig nieuw glimmend gereedschap op het oog hebt moet het er komen...
@sjoerd1981, goede lijst! Bedankt voor je aanbod, als ik die kooplust even kan kalmeren bij mijzelf dan kom ik misschien langs. Deel van de research was ook even kort de kosten van Brugse Zot indexeren
@perry2, Bedankt voor de link, een lid heeft al een workshopje aangeboden wat ik denk ik ga doen
En ook bedankt dat je eerder in het topic het afstellen van de carburateur heb bevraagd, mijn boekje zegt namelijk laat alleen door Yamaha dealers doen, maar het ziet er vrij simpel uit. Dus dat wou ik ook weten en dat weet ik nu dankzij jouw vraag
Ik heb wel wat vraagstukken ontdekt in mijn onderzoekje naar wat ik moet doen. Vorig jaar is er onderhoud gepleegd, de zaken die behandeld zijn zijn:
- Bougies vervangen x2
- Brandstoffilter vervangen inline
- Ontsteking controleren / testen
- Carburateur ultrasoon reinigen
- Staartolie vervnagen incl. dichtringen
- Doorsmeren diversen
- Testen elektrisch systeem
- Koelsysteem controleren
- Thermostaat controleren
- Thermostaat vervangen
- Brandstofslang incl. pompbal nieuw
En hier komt de verassing, de motor is niet gebruikt sinds deze beurt (althans de eigenaar). Nu roept dat een heleboel vragen bij me op. Wat gebeurt er met de staat van een motor als deze niet gebruikt is? Ik heb daar
een leuk filmpje over gevonden. 17:31 laat hij hem trouwens leegdraaien.
Ik ben er nog niet helemaal over uit. Is een accu niet morsdood na zo lang inactiviteit? Jeej weer een glimmend gereedschap erbij, de voltage meter (wou ik ook graag hebben
) Waarom starte de motor uitstekend bij de aankoop, en sindsdien ook 8x achter elkaar eerste start? Hoe vies kan een carburateur raken na een paar keer? Wordt mijn grote beurt nou veel simpeler doordat er netjes gesmeerd is, de staartolie vervangen etc? Het boekje zegt de staartolie elke 100 uur vervangen of na een vaarseizoen. Maar wat de hell in wat voor situatie zit ik dan? Ook lijkt het dat sommige dingen zoals kleppen stellen alleen door een ervaren technicus kan gebeuren. Dat zal ik dan moeten vragen aan de workshop waar die nu ligt. Vele dank, eens zal ik een volwaardige monteur worden haha