Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vernieuwen buitenboord motor of niet

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 14:30 #1285103

Hoi allen, mijn onlangs aangeschafde boot heeft een Yamaha 8pk 2takt langstaart buitenboord motor (een oudje, zie foto). De vorige eigenaar heeft iets meer dan een jaar geleden een onderhoudsbeurt laten doen. De reparateur zei dat de motor er goed uit zag van binnen.

Tot nu toe heb ik iets van 8 keer de motor gestart en dit verliep elke keer vlekkeloos. Vanaf gisteren is het onmogelijk de motor te starten. Het begon toen ik benzine probeerde te pompen naar de motor met het pompballetje. Ik moest heel vaak pompen en ik had geen idee of de benzine nou toegevoerd werd of niet. Uiteindelijk kreeg het pompballetje spanning en was de benzine toegevoerd. De motor startte maar viel in een seconde weer uit. Daarna start de motor totaal niet meer.

Bougies zien er goed uit, dit kan ook de watersport winkel bevestigen. Ik zie wel dat er benzine het water in komt. Dit kan te maken hebben met dat ik het gas ietsjes open zet voordat ik de motor start (de eigenaar zegt doe dit, het instructieboekje is hier vaag over). Hoe vaker ik aan de starthendel trek hoe meer benzine er in het water komt. De watersportwinkel heeft een vermoeden dat er iets met de carburateur is. Brandstofslang en tank heeft geen lekkage. Binnen de motor voel ik geen olie of benzine ofzo. Bougies zaten wel onder de olie. Ik las ergens dat dat foute boel is, ik ga het terug proberen te vinden.

Om op mijn vragen aan te komen. Voor mij is het spannend om straks voor de eerste keer met een kajuitzeiljacht te gaan varen. Ik was zenuwachtig over hoe oud deze buitenboord motor was en die zenuwachtigheid was deels verholpen door hoe goed de motor wel niet liep de eerste dagen. Nu is de zenuwachtigheid terug. Is de motor wel betrouwbaar, vraag ik mezelf af. Het laatste wat ik wil is dat de motor niet meer start als ik straks op open water ben.

Tot mijn schrik zag ik ook dat ik het starten en stoppen niet helemaal volgens procedure heb gedaan volgens de owner’s manual. Zoals het 1-3 minuten laten opwarmen van de motor voordat je start of stopt.

Denk je dat het het waard is om deze motor te laten repareren? Is het een verstandige zet om een recentere buitenboord motor te halen voor meer zekerheid? Is er een soort ongekende regel dat men die oudere buitenboord motoren bezit, stilletjes al geaccepteerd heeft dat de motor niet helemaal betrouwbaar is of wel eens kan uitvallen? Dit las ik ergens. Dus concreet, waard om meer geld er in te pompen of een recentere motor halen?

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik ineens achterdochtig over de brandstofslang en pompbal nadenk. Ja, het ging erg lastig gisteren maar daarna was er gewoon benzine in de motor, en was het pompballetje op spanning (en benzinetank met nippeltje open natuurlijk).

https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 15 mei 2021 17:48 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 14:43 #1285108

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
we kunnen niet in je knip kijken, en we weten ook niet wat voor boot je hebt.

zou deze fijn dumpen en een betrouwbare kopen, een bbm kost de kop niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 14:53 #1285110

tja, kan iets simpels zijn. Oudere BB motoren zijn niet perse onbetrouwbaarder dan nieuwe. Zo'n 2 takt kan ook niet zoveel aan stuk. Ik heb zelf (grachtenbootje) het model voor die van jou. Daar moet ik wel eens iets aan doen (carbarateur een keer schoongemaakt en afgesteld), maar hij loopt verder altijd. Als je niet gelijk veel geld wil uitgeven, zou ik hem toch even naar een reparateur brengen, al was het maar om te kijken wat er aan de hand is. Wellicht ben je dan voor weinig centjes uit de brand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 14:55 #1285112

  • Willem
  • Willem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Heb je de bbm onlangs omhooggehaald en daarbij zijwaarts gekanteld (gedraaid)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 15:03 #1285113

Al nieuwe benzine geprobeerd?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 15:09 #1285115

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Ik ben het helemaal met AndreAzuree eens. Dit zijn eenvoudige motoren, waar niet zo heel veel aan kapot kan. Het is wel een oud beestje en ook een stuk minder milieuvriendelijk dan een moderne viertakt.
Ik zou hem niet zonder meer op de schroothoop gooien. Laat er een goede reparateur naar kijken en het probleem verhelpen. Als de motor daarna weer goed loopt en je wil toch een andere motor, dan haal je bij verkoop de kosten van de reparatie er wel weer uit. Een goed lopende 8 pk, ook al is ie oud, levert altijd nog wel een paar honderd euro op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 15:12 #1285117

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4111
Klinkt als een vastzittende vlotter. (Eindloos knijpen in de bal en benzine
in het water)
Is eenvoudig op te lossen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 15:28 #1285122

Dit zijn echt mega-betrouwbare motoren...
Heb nooit de 8pk tweecilinder gehad, maar wel de 4-pk 1-cilinders...(meerdere)

Het is zeer waarschijnlijk vervuiling van de carburateur. Oude benzine / lang stilstaan en dan krijg je smurrie/vergomming in de carburateur.
Iets anders is heel onwaarschijnlijk. Electronische ontsteking is onderhoudsvrij.

Als je in de buurt van Leiden woont wil ik de carburateur wel voor je schoonmaken in een ultrasoon bak in ruil voor een fles wijn.
Als je zelf niet wilt sleutelen dan kan je hem wegbrengen naar een goede reperateur...

Een moderne viertakt bbm is zuiniger, en beter voor de milieu. Maar niet noodzakelijkerwijs betrouwbaarder of stiller... (eigen ervaring). Oude benzine verpest elke carburateur, tweetakt of viertakt, dat maakt niks uit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 15:56 #1285132

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Als je de motor wilt laten nazien moet hij van de boot en dan maakt het niet uit of je een paar km moet rijden. Ga er mee naar Scheveningen, daar zit Vesters die is dealer vanYamaha enonderhoudt ook de boten van de politie en de reddingsbrigade. Ik heb een goede ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 16:17 #1285146

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Lijkt eenvoudig carburatieprobleempje.
Vlotter was ook mijn eerste gedachte.
Hoeft helemaal niet veel te kosten.

Heb zelf zitten twijfelen om deze motor te kopen voor de cat. Ga toch maar voor 4takt ivm stank en milieu...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 16:39 #1285162

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1326
Carburateur even losmaken en schoonmaken. Vlotter en naald reinigen: Goed reinigen met wasbenzine.
Bougie losmaken en een klein (10ml) beetje wasbenzine in het bougiegat gieten en paar keer trekken.
Bougie even opschuren.
Gooi je mengsmering weg.
Stap dan over op Aspen 2-takt ipv euro mengsmering. In pomp benzine zit ethanol en toen deze bbm werd gemaakt was benzine nog 100% benzine. De Aspen 2-t is (iets) beter voor het milieu en stinkt veel minder, beter voor je motor ook.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 15 mei 2021 16:40 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 16:51 #1285172

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
iedereen weet het natuurlijk hier, dat zijn goede tips.
realiteit is, hoe oud is de motor, hoeveel uren, en slijtage wt je niet weet

zeker spelen, weg ermee en andere kopen voor 500 piek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 17:50 #1285206

Je heb wel brommer mix gehaalt

En nee als je zelf gaat mixen dan mix je met premium benzine en niet euro 95 e10.

Zelf mixen is 1 op 40
1 liter takt olie op 40 liter premium benzine.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 17:54 #1285211

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
BobG schreef :
iedereen weet het natuurlijk hier, dat zijn goede tips.
realiteit is, hoe oud is de motor, hoeveel uren, en slijtage wt je niet weet

zeker spelen, weg ermee en andere kopen voor 500 piek

Ja, doe dat... :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 18:20 #1285220

Bedankt voor de tips allen B)
tja, kan iets simpels zijn. Oudere BB motoren zijn niet perse onbetrouwbaarder dan nieuwe. Zo'n 2 takt kan ook niet zoveel aan stuk. Ik heb zelf (grachtenbootje) het model voor die van jou. Daar moet ik wel eens iets aan doen (carbarateur een keer schoongemaakt en afgesteld), maar hij loopt verder altijd. Als je niet gelijk veel geld wil uitgeven, zou ik hem toch even naar een reparateur brengen, al was het maar om te kijken wat er aan de hand is. Wellicht ben je dan voor weinig centjes uit de brand.

Klinkt verstandig.
Heb je de bbm onlangs omhooggehaald en daarbij zijwaarts gekanteld (gedraaid)?

Een keer omhoog gehaald om het te proberen daarna in het water gelaten. Ik las iets over de mogelijkheid van lekken als de motor zo achterlaat en dat durfde ik nog niet zo snel aan. Ik zit ook in zoetwater dus ik voelde niet direct de nood. Wat kan er dan gebeuren als je dat doet?
Al nieuwe benzine geprobeerd?

De meneer had wat getankt voor de verkoop zei hij. Bij het troubleshooting had ik de tank wat bijgevuld met nieuwe benzine.
ik ben het helemaal met AndreAzuree eens. Dit zijn eenvoudige motoren, waar niet zo heel veel aan kapot kan. Het is wel een oud beestje en ook een stuk minder milieuvriendelijk dan een moderne viertakt.
Ik zou hem niet zonder meer op de schroothoop gooien. Laat er een goede reparateur naar kijken en het probleem verhelpen. Als de motor daarna weer goed loopt en je wil toch een andere motor, dan haal je bij verkoop de kosten van de reparatie er wel weer uit. Een goed lopende 8 pk, ook al is ie oud, levert altijd nog wel een paar honderd euro op.

Ja, ik denk dat ik dit ga doen. Ik wil ook graag leren en niet zo snel opgeven anders ben je altijd maar overgeleverd aan de duurste opties.
Klinkt als een vastzittende vlotter. (Eindloos knijpen in de bal en benzine
in het water)
Is eenvoudig op te lossen.

A

Bedankt ik ga even kijken.
Dit zijn echt mega-betrouwbare motoren...
Heb nooit de 8pk tweecilinder gehad, maar wel de 4-pk 1-cilinders...(meerdere)

Het is zeer waarschijnlijk vervuiling van de carburateur. Oude benzine / lang stilstaan en dan krijg je smurrie/vergomming in de carburateur.
Iets anders is heel onwaarschijnlijk. Electronische ontsteking is onderhoudsvrij.

Als je in de buurt van Leiden woont wil ik de carburateur wel voor je schoonmaken in een ultrasoon bak in ruil voor een fles wijn.
Als je zelf niet wilt sleutelen dan kan je hem wegbrengen naar een goede reperateur...

Een moderne viertakt bbm is zuiniger, en beter voor de milieu. Maar niet noodzakelijkerwijs betrouwbaarder of stiller... (eigen ervaring). Oude benzine verpest elke carburateur, tweetakt of viertakt, dat maakt niks uit...

Bedankt, ik lig in Zeeland en heb alleen een motorfiets dus dat gaat niet. :woohoo: Kan wel de bus nemen naar een reparateur in de buurt. Bedankt voor je aanbod in ieder geval.
Als je de motor wilt laten nazien moet hij van de boot en dan maakt het niet uit of je een paar km moet rijden. Ga er mee naar Scheveningen, daar zit Vesters die is dealer vanYamaha enonderhoudt ook de boten van de politie en de reddingsbrigade. Ik heb een goede ervaring.

Moet even kijken, zou met de bus moeten en brouwersdam en iets verderop is ook een yamaha dealer maar bedankt voor de tip.
Lijkt eenvoudig carburatieprobleempje.
Vlotter was ook mijn eerste gedachte.
Hoeft helemaal niet veel te kosten.

Heb zelf zitten twijfelen om deze motor te kopen voor de cat. Ga toch maar voor 4takt ivm stank en milieu...

Carburateur dacht de watershop winkel ook al. Interessant dat je zo denkt, ik vind dat het geluid heel erg meevalt.
Carburateur even losmaken en schoonmaken. Vlotter en naald reinigen: Goed reinigen met wasbenzine.
Bougie losmaken en een klein (10ml) beetje wasbenzine in het bougiegat gieten en paar keer trekken.
Bougie even opschuren.
Gooi je mengsmering weg.
Stap dan over op Aspen 2-takt ipv euro mengsmering. In pomp benzine zit ethanol en toen deze bbm werd gemaakt was benzine nog 100% benzine. De Aspen 2-t is (iets) beter voor het milieu en stinkt veel minder, beter voor je motor ook.

Bedankt voor je tip, ik ga kritischer zijn hiermee. Op het factuur van de vorige reparatie staat gebruik E5.
iedereen weet het natuurlijk hier, dat zijn goede tips.
realiteit is, hoe oud is de motor, hoeveel uren, en slijtage wt je niet weet

zeker spelen, weg ermee en andere kopen voor 500 piek
Dat is wel zo.
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 19 juli 2021 07:54 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 18:55 #1285236

Ik lees ergens brommermix en 1 op 40....die yamaha draaien op 1 op 100 smering !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 19:08 #1285237

TS:

Kap eraf, sleuteltje 10 mee (schat sleutel 10).
2 moertjes losdraaien waar carburateur aan motorblok (spruitstuk vastzit) Benzine slangetje van de carburateur af friemelen. Gaskabeltje losmaken. Choke kabeltje los. En de carburateur is er zo af.
Stelt weinig voor (voor mij 10 minuten werk, met weinig sleutelervaring duurt het ietsje langer, maar meer dan half uurtje zal het niet zijn.

Kan gewoon aan boord (ff in de kuip, niet boven het water, of je moet wel erg goed kunnen sleutelen en niks uit je handen laten vallen...)

Daarna carburateur mee naar huis. Lekker schoonmaken.
Weer terug erop. Echt schone benzine erin (beste is inderdaad Aspen, beter voor milieu en zeer lang houdbaar..)

Stelt weinig voor. En zelf een carburateur kunnen schoonmaken is echt handig hoor! Ook op vakantie ofzo...
En mocht je toch een andere motor kopen, in moderne viertakt bbm zitten dezelfde carburateurs...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 19:12 #1285239

Als je het zelf gaat doen:

Elk stel schroefje wat je los wilt draaien, eerst indraaien tot ie niet meer verder kan. De halve slagen tellen. Foto maken en opschrijven.
Daarna pas losdraaien.
Dan schoonmaken
Bij monteren omgekeerde volgorde:
Eerst indraaien tot ie niet meer kan.
Daarna uitdraaien (de halve slagen die je eerder geteld had).

Zo blijft de carburateur precies hetzelfde afgesteld!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 19:28 #1285241

Er zijn trouwens oneindig veel YouTube filmpjes van:

Bijvoorbeeld deze:


Ik wil je niet aan het sleutelen krijgen hoor, je kan het ook prima uitbesteden... maar enige zelfredzaamheid is nooit weg. Of je nu een oude of nieuwere motor hebt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 15 mei 2021 20:16 #1285259

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
breng hem even weg voor een flinke onderhoudsbeurd, dan wordt er meteen olie ververst van je staartstuk en impellor voor de koeling ...is ie meteen weer vers en up tot date onderhouden, want dat weet je vermoedelijk nu ook niet. weet je meteen dat het echt allemaal goed is.

motortjes zijn voor de rest van prima kwaliteit.

nieuwe 4t is zuiniger en das lekker als je veel op de motor vaart, maar kan ook volgend jaar.

ik zou zeggen wegbrengen voor een goede onderhoudsbeurd want dan heb je een goed onderhouden bb achter je boot en dat geeft je een basisvertrouwen en dat is echt heel prettig.

en dan vraag je gewoon wat de staat van de motor is.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 15 mei 2021 20:20 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 16 mei 2021 08:26 #1285370

  • Willem
  • Willem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Omhooghalen en de verkeerde kant opzij wegdraaien van onze oude Yamaha 4-takt gaf olie lekkage waardoor de bougie vet werd. Jouw 2-takt zal dat probleem niet hebben denk ik nu ik beter lees. Succes in elk geval!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 16 mei 2021 08:28 #1285371

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Nee, maar hierdoor kan de vlotter wel een keer blokkeren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 16 mei 2021 10:48 #1285444

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
peter1 schreef :
breng hem even weg voor een flinke onderhoudsbeurd, dan wordt er meteen olie ververst van je staartstuk en impellor voor de koeling ...is ie meteen weer vers en up tot date onderhouden, want dat weet je vermoedelijk nu ook niet. weet je meteen dat het echt allemaal goed is.

motortjes zijn voor de rest van prima kwaliteit.

nieuwe 4t is zuiniger en das lekker als je veel op de motor vaart, maar kan ook volgend jaar.

ik zou zeggen wegbrengen voor een goede onderhoudsbeurd want dan heb je een goed onderhouden bb achter je boot en dat geeft je een basisvertrouwen en dat is echt heel prettig.

en dan vraag je gewoon wat de staat van de motor is.

En dan krijg je een antwoord: "Ik zou maar een nieuwe kopen". En daarna verkopen ze je ingeruilde motor weer als een goed 2e handsje. Ken je pappenheimers ;)
Laatst bewerkt: 16 mei 2021 10:49 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 19 mei 2021 07:40 #1286604

sjoerd1981 schreef :
Als je het zelf gaat doen:

Elk stel schroefje wat je los wilt draaien, eerst indraaien tot ie niet meer verder kan. De halve slagen tellen. Foto maken en opschrijven.
Daarna pas losdraaien.
Dan schoonmaken
Bij monteren omgekeerde volgorde:
Eerst indraaien tot ie niet meer kan.
Daarna uitdraaien (de halve slagen die je eerder geteld had).

Zo blijft de carburateur precies hetzelfde afgesteld!

lucht mengschroef is bij carburateurs bijna allemaal hetzelfde als basis instelling, dichtdraaien, 1,5 tot 2 slagen open. dan starten en bij ca 900 rpm luchtstelschroef bijstellen totdat je het hoogste toerental krijgt.
Op de oude waarde terug stellen is niet zinvol als de carburateur gereinigd is omdat de luchtkanalen dan volledig open zijn en een ander mengverhouding leveren.

Werkwijze is dan
1.) demonteren, alles loshalen, dus ook alle sproeiers en stelschroeven (sproeiers met beleid die zijn van messing en zijn gevoelig voor beschadigingen)
2.) het geheel in een ultrasoon badje laten weken en reinigen
3.) alles met perslucht uitblazen
4.) monteren
5.) luchtstelschroef afstellen als basis zoals boven beschreven
6.) fijn afstellen met draaiende motor
7.) testen op stationair en vollast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vernieuwen buitenboord motor of niet 19 mei 2021 10:26 #1286664

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 922
Ik lees mee uit interesse (heb nu bbm geen probleem), en vind dat je een erg handige en duidelijke manier beschrijft, waarvoor dank. Maar heb nog 1 vraag: hoe weet je dat de motor 900 rpm loopt?

De Optimaal schreef :
lucht mengschroef is bij carburateurs bijna allemaal hetzelfde als basis instelling, dichtdraaien, 1,5 tot 2 slagen open. dan starten en bij ca 900 rpm luchtstelschroef bijstellen totdat je het hoogste toerental krijgt.

Op ZF vond ik overigens nog een andere manier:
Manier oonafhankelijk van toerental

Perry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl