Bedankt voor de tips allen
tja, kan iets simpels zijn. Oudere BB motoren zijn niet perse onbetrouwbaarder dan nieuwe. Zo'n 2 takt kan ook niet zoveel aan stuk. Ik heb zelf (grachtenbootje) het model voor die van jou. Daar moet ik wel eens iets aan doen (carbarateur een keer schoongemaakt en afgesteld), maar hij loopt verder altijd. Als je niet gelijk veel geld wil uitgeven, zou ik hem toch even naar een reparateur brengen, al was het maar om te kijken wat er aan de hand is. Wellicht ben je dan voor weinig centjes uit de brand.
Klinkt verstandig.
Heb je de bbm onlangs omhooggehaald en daarbij zijwaarts gekanteld (gedraaid)?
Een keer omhoog gehaald om het te proberen daarna in het water gelaten. Ik las iets over de mogelijkheid van lekken als de motor zo achterlaat en dat durfde ik nog niet zo snel aan. Ik zit ook in zoetwater dus ik voelde niet direct de nood. Wat kan er dan gebeuren als je dat doet?
Al nieuwe benzine geprobeerd?
De meneer had wat getankt voor de verkoop zei hij. Bij het troubleshooting had ik de tank wat bijgevuld met nieuwe benzine.
ik ben het helemaal met AndreAzuree eens. Dit zijn eenvoudige motoren, waar niet zo heel veel aan kapot kan. Het is wel een oud beestje en ook een stuk minder milieuvriendelijk dan een moderne viertakt.
Ik zou hem niet zonder meer op de schroothoop gooien. Laat er een goede reparateur naar kijken en het probleem verhelpen. Als de motor daarna weer goed loopt en je wil toch een andere motor, dan haal je bij verkoop de kosten van de reparatie er wel weer uit. Een goed lopende 8 pk, ook al is ie oud, levert altijd nog wel een paar honderd euro op.
Ja, ik denk dat ik dit ga doen. Ik wil ook graag leren en niet zo snel opgeven anders ben je altijd maar overgeleverd aan de duurste opties.
Klinkt als een vastzittende vlotter. (Eindloos knijpen in de bal en benzine
in het water)
Is eenvoudig op te lossen.
A
Bedankt ik ga even kijken.
Dit zijn echt mega-betrouwbare motoren...
Heb nooit de 8pk tweecilinder gehad, maar wel de 4-pk 1-cilinders...(meerdere)
Het is zeer waarschijnlijk vervuiling van de carburateur. Oude benzine / lang stilstaan en dan krijg je smurrie/vergomming in de carburateur.
Iets anders is heel onwaarschijnlijk. Electronische ontsteking is onderhoudsvrij.
Als je in de buurt van Leiden woont wil ik de carburateur wel voor je schoonmaken in een ultrasoon bak in ruil voor een fles wijn.
Als je zelf niet wilt sleutelen dan kan je hem wegbrengen naar een goede reperateur...
Een moderne viertakt bbm is zuiniger, en beter voor de milieu. Maar niet noodzakelijkerwijs betrouwbaarder of stiller... (eigen ervaring). Oude benzine verpest elke carburateur, tweetakt of viertakt, dat maakt niks uit...
Bedankt, ik lig in Zeeland en heb alleen een motorfiets dus dat gaat niet.
Kan wel de bus nemen naar een reparateur in de buurt. Bedankt voor je aanbod in ieder geval.
Als je de motor wilt laten nazien moet hij van de boot en dan maakt het niet uit of je een paar km moet rijden. Ga er mee naar Scheveningen, daar zit Vesters die is dealer vanYamaha enonderhoudt ook de boten van de politie en de reddingsbrigade. Ik heb een goede ervaring.
Moet even kijken, zou met de bus moeten en brouwersdam en iets verderop is ook een yamaha dealer maar bedankt voor de tip.
Lijkt eenvoudig carburatieprobleempje.
Vlotter was ook mijn eerste gedachte.
Hoeft helemaal niet veel te kosten.
Heb zelf zitten twijfelen om deze motor te kopen voor de cat. Ga toch maar voor 4takt ivm stank en milieu...
Carburateur dacht de watershop winkel ook al. Interessant dat je zo denkt, ik vind dat het geluid heel erg meevalt.
Carburateur even losmaken en schoonmaken. Vlotter en naald reinigen: Goed reinigen met wasbenzine.
Bougie losmaken en een klein (10ml) beetje wasbenzine in het bougiegat gieten en paar keer trekken.
Bougie even opschuren.
Gooi je mengsmering weg.
Stap dan over op Aspen 2-takt ipv euro mengsmering. In pomp benzine zit ethanol en toen deze bbm werd gemaakt was benzine nog 100% benzine. De Aspen 2-t is (iets) beter voor het milieu en stinkt veel minder, beter voor je motor ook.
Bedankt voor je tip, ik ga kritischer zijn hiermee. Op het factuur van de vorige reparatie staat gebruik E5.
iedereen weet het natuurlijk hier, dat zijn goede tips.
realiteit is, hoe oud is de motor, hoeveel uren, en slijtage wt je niet weet
zeker spelen, weg ermee en andere kopen voor 500 piek
Dat is wel zo.