Hallo allemaal,
Vorig jaar heb ik een Piewiet 820 gekocht met een defecte Yanmar 1GM10 erin. De motor draaide nog wel rond dus ik gokte dat ik deze wel weer aan de praat kreeg. De compressie was helemaal niks meer dus ik dacht aan lekke kleppen of een kapotte zuigerring.
Ik heb de Yanmar uit de boot gehaald en de kop eraf gehaald. Helaas was het iets erger, de kop was gescheurd... Ik heb toen besloten de Yanmar volledig te herbouwen.
Nieuwe kop, nieuwe pakkingen, nieuwe filters, nieuwe ringen, vloeistoffen vervangen etc.... Een dag later en 1500,- euro lichter was het tijd om te testen.
Na een paar dikke zwarte rook pluimen liep de motor direct, en goed ook! Blij als een kind natuurlijk
.
Ik heb de motor een paar uur laten draaien in een test opstelling. Alles was goed. De motor koelde goed en het gas reageerde zeer direct. Vol gas geven kon nog geen seconde omdat de toeren zo snel omhoog liepen.
Na de test heb ik de motor weer in de boot gemonteerd en was klaar om een test rondje te varen. Tot mijn verbazing liep de motor helemaal niet meer zoals hij dat deed in de loods. Wanneer ik gas gaf reageerde de motor zeer langzaam, ook in neutraal. Er zat daarnaast ook helemaal meer geen kracht in. Vol gas kwam ik met de boot niet over de 3 a 4 kilometer per uur heen.
Ik heb de volgende punten gecontroleerd of gedaan:
-diesel leidingen ontluchten.
-uitlaat controleren op verstoppingen, en getest zonder uitlaat, maar met hetzelfde resultaat.
-dynamo afkoppelen, maar dit was het ook niet.
Ik heb heel wat forums afgespeurd maar heb nog niet kunnen vinden wat het probleem is. Hopelijk weet iemand wat dit kan veroorzaken en hoe ik het kan verhelpen. Alvast bedankt voor een reactie!
Met vriendelijke groet,
Patrick