Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inboard diesel start niet. Nog tips?

Inboard diesel start niet. Nog tips? 14 sept 2021 21:07 #1325213

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6235
Zelf doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 15 sept 2021 07:22 #1325244

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Je kan ook enkel kop revisie overwegen. Weet niet de leeftijd en draai uren van je motor maar kan mij niet voorstellen dat de krukas lagers al naar zijn grootje zijn. Eventueel olie analyse om iets meer zekerheid te geven. Blijkt na het trekken van de kop totale revisie nodig dan zou ik een niet gemarineerd blok kopen en inderdaad de aanbouw delen om zetten. Grootste kans dat het probleem in de kop zit. Zoek in de agrarische sfeer die zijn schappelijk met prijzen. Ui gaan van je basis blok dus een kubota en dan het type nummer zoeken zou een Kubota Z482 basis blok kunnen zijn. Staan vast ergens nummers. Kubota z482 tweedehands

Ken het bedrijf niet maar wellicht daar eens informeren.

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 15 sept 2021 07:57 #1325246

FKZ schreef :
Je kan ook enkel kop revisie overwegen. Weet niet de leeftijd en draai uren van je motor maar kan mij niet voorstellen dat de krukas lagers al naar zijn grootje zijn. Eventueel olie analyse om iets meer zekerheid te geven. Blijkt na het trekken van de kop totale revisie nodig dan zou ik een niet gemarineerd blok kopen en inderdaad de aanbouw delen om zetten. Grootste kans dat het probleem in de kop zit. Zoek in de agrarische sfeer die zijn schappelijk met prijzen. Ui gaan van je basis blok dus een kubota en dan het type nummer zoeken zou een Kubota Z482 basis blok kunnen zijn. Staan vast ergens nummers. Kubota z482 tweedehands

Ken het bedrijf niet maar wellicht daar eens informeren.

Succes

Bedankt. De motor is van 2005. Draaiuren ken ik niet eigenlijk, ik heb een urenteller maar die is al jaren stuk.
Krukas of drijfstangen denk ik ook niet nee, maakt ook geen lawaai of zo maar er is wel een grote kans dat het de zuigerveren zijn natuurlijk.

PS: Bedankt voor de link!
Laatst bewerkt: 15 sept 2021 07:57 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 15 sept 2021 20:07 #1325454

Als je kop er al af is dan is de uitlaat en inlaat ook al los en ik neem dat je het hele spul hebt afgetapt, dus olie en koelvloeistof en dat je voor het gemak ook je dynamo er af gehaald hebt.
Dan zou ik mij kunnen voorstellen dat de rest van het blok er uit halen ook niet zo gek veel werk meer is.
Eea hangt natuurlijk van je aandrijving af en of je zelf in staat bent alles weer uit te lijnen bij herplaatsing.
Mocht je het hele blok er uit hebben dan is zuigerveren vervangen ook niet het meeste werk en voorop gesteld dat je cilinders niet ovaal of beschadigd zijn is even een hoonsetje er door vaak al voldoende om een eventuele stootrand er uit te krijgen.
Nu heb ik natuurlijk geen idee wat je blok weegt maar mijn yanmar weegt kaal 71 Kg. Zo’n gewicht kun je aan je giek met je grootschoot nog wel optakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 16 sept 2021 05:08 #1325483

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6235
Honen moet je sowieso als je nieuwe zuigerveren steekt, maar een stootrandje daarmee wegkrijgen?
(Niet dat ik me veel zorgen zou maken over dat randje)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 16 sept 2021 06:21 #1325487

Ok, besloten, met dank aan alle tips. Ik ga de motor zelf uit elkaar halen, best een leuke klus.
Ik heb van benzine motoren wel vaak koppen gereviseerd, maar nog nooit zuigers eruit gehaald en nog nooit van een diesel. Hopelijk mag ik hier wat vragen stellen, ik zal wel een apart draadje starten.

eerste vragen die ik heb:

- Heb ik iets te maken met de injectiepomp en timing daarvan of kan dat allemaal blijven zitten?
- Wat moet ik met injectors doen als de boel toch uit elkaar is? Vervangen? Schoonmaken? Laten testen?
- Honen: Kan je dat zelf doen, met zo een hoon ding op de boormachine (heb ik wel liggen en gebruik ik voor remcylinders)? Of beter als alles uit elkaar ligt het blok even wegbrengen?

BTW ik heb de BetaMarine verdeler gebeld en die vertelde me dat hij nog nooit een BM met lekke zuigerveren door slijtage had gezien en dat hij toch ergens water in de motor vermoed.
Hij was ook sterk van mening dat een volledige revisie niet nodig is: ijzersterke blokjes doe nooit stuk gaan; alleen vervangen wat nodig is en kleppen even opnieuw inslijpen.

NB: Verzekering vergoed waterschade dus als het idd water is. Ook als ik het zelf doe.

groet
Bas
Laatst bewerkt: 16 sept 2021 06:23 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 16 sept 2021 13:04 #1325649

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6235
Klinkt goed.
Injectoren laten afpersen op 140 (zoiets gok ik).
Alles wat met timing te maken heeft goed markeren met verfstreepjes of puntslagen. Heb je toch al referentie bij het terug in elkaar steken.

Kijk hier al eens naar?
www.manualslib.com/manual/1154....html?page=95#manual
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 16 sept 2021 13:25 #1325660

Ilex schreef :
Klinkt goed.
Injectoren laten afpersen op 140 (zoiets gok ik).
Alles wat met timing te maken heeft goed markeren met verfstreepjes of puntslagen. Heb je toch al referentie bij het terug in elkaar steken.

Kijk hier al eens naar?
www.manualslib.com/manual/1154....html?page=95#manual

Wauw! Bedankt voor die link.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 16 sept 2021 20:18 #1325834

Of de timing van je injectiepomp los moet is afhankelijk van wat je allemaal los wil hebben en of het blok een onder of bovenliggende nokkenas heeft.
Als je een bovenliggende hebt dan moet de riem ,ketting of tandwieltrein los en zal je timing verlopen.
Mocht je een blokje hebben met een onderliggende nokkenas dan kan eea waarschijnlijk blijven zitten behalve als je het blok weg wil brengen om te laten boren cq honen.
Honen kan tot op zeker hoogte inderdaad met de slijpsteentjes in de boormachine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 07:08 #1325884

Thijsnoort schreef :
Honen kan tot op zeker hoogte inderdaad met de slijpsteentjes in de boormachine.

Klopt maar dan moet je wel het juiste ahoonpparaat daarvoor gebruiken , daar zitten inderdaad slijpsteentjes op .
Bijv. deze: www.hbm-machines.com/producten...QaY1BSxoChGIQAvD_BwE
Genoeg videootjes van op YT .
Vroeger wel gebruikt om de bromfiets op te voeren naar een iets grotere cilinderinhoud .
Ad
Laatst bewerkt: 17 sept 2021 07:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 07:24 #1325890

Yellow Boat schreef :
Thijsnoort schreef :
Honen kan tot op zeker hoogte inderdaad met de slijpsteentjes in de boormachine.

Klopt maar dan moet je wel het juiste ahoonpparaat daarvoor gebruiken , daar zitten inderdaad slijpsteentjes op .
Bijv. deze: www.hbm-machines.com/producten...QaY1BSxoChGIQAvD_BwE
Genoeg videootjes van op YT .
Vroeger wel gebruikt om de bromfiets op te voeren naar een iets grotere cilinderinhoud .
Ad

Ja, die heb ik liggen.
Maar ik zag ook deze:

www.zoro.com/flex-hone-tool-ho...c13480ao/i/G9928899/

Er werd gezegd dat je dat soms zelf kan doen. Ik neem aan dat het als volgt werkt:

open maken en cylinderwand inspecteren.
Als die mooi rond is en geen krassen heeft: zelf honen.
in dien ovaal of krassen : wegbrengen en overmaat zuigers erin.

Correct? Of zijn er nog andere aspecten om op te letten voor ik besluit of ik dat zelf kan doen of niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 07:58 #1325904

Bas van Dijk schreef :
Ok, besloten, met dank aan alle tips. Ik ga de motor zelf uit elkaar halen, best een leuke klus.
Ik heb van benzine motoren wel vaak koppen gereviseerd, maar nog nooit zuigers eruit gehaald en nog nooit van een diesel. Hopelijk mag ik hier wat vragen stellen, ik zal wel een apart draadje starten.

eerste vragen die ik heb:

- Heb ik iets te maken met de injectiepomp en timing daarvan of kan dat allemaal blijven zitten?
- Wat moet ik met injectors doen als de boel toch uit elkaar is? Vervangen? Schoonmaken? Laten testen?
- Honen: Kan je dat zelf doen, met zo een hoon ding op de boormachine (heb ik wel liggen en gebruik ik voor remcylinders)? Of beter als alles uit elkaar ligt het blok even wegbrengen?

BTW ik heb de BetaMarine verdeler gebeld en die vertelde me dat hij nog nooit een BM met lekke zuigerveren door slijtage had gezien en dat hij toch ergens water in de motor vermoed.
Hij was ook sterk van mening dat een volledige revisie niet nodig is: ijzersterke blokjes doe nooit stuk gaan; alleen vervangen wat nodig is en kleppen even opnieuw inslijpen.

NB: Verzekering vergoed waterschade dus als het idd water is. Ook als ik het zelf doe.

groet
Bas

Hoi Bas, ik volg dit draadje al een poosje, maar ben even kwijt of je nu al eens compressie heb getest? Zo niet dan zou ik beginnen met het verwijderen van de injectors (kan je deze direct laten afpersen voor €15,00 per stuk) en dan compressie meten... Als de injectors zijn getest weet je ook wat de vervolgstap is? Of ben ik nu met een enorme open deur bezig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 08:35 #1325917

I am Roaring schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ok, besloten, met dank aan alle tips. Ik ga de motor zelf uit elkaar halen, best een leuke klus.
Ik heb van benzine motoren wel vaak koppen gereviseerd, maar nog nooit zuigers eruit gehaald en nog nooit van een diesel. Hopelijk mag ik hier wat vragen stellen, ik zal wel een apart draadje starten.

eerste vragen die ik heb:

- Heb ik iets te maken met de injectiepomp en timing daarvan of kan dat allemaal blijven zitten?
- Wat moet ik met injectors doen als de boel toch uit elkaar is? Vervangen? Schoonmaken? Laten testen?
- Honen: Kan je dat zelf doen, met zo een hoon ding op de boormachine (heb ik wel liggen en gebruik ik voor remcylinders)? Of beter als alles uit elkaar ligt het blok even wegbrengen?

BTW ik heb de BetaMarine verdeler gebeld en die vertelde me dat hij nog nooit een BM met lekke zuigerveren door slijtage had gezien en dat hij toch ergens water in de motor vermoed.
Hij was ook sterk van mening dat een volledige revisie niet nodig is: ijzersterke blokjes doe nooit stuk gaan; alleen vervangen wat nodig is en kleppen even opnieuw inslijpen.

NB: Verzekering vergoed waterschade dus als het idd water is. Ook als ik het zelf doe.

groet
Bas

Hoi Bas, ik volg dit draadje al een poosje, maar ben even kwijt of je nu al eens compressie heb getest? Zo niet dan zou ik beginnen met het verwijderen van de injectors (kan je deze direct laten afpersen voor €15,00 per stuk) en dan compressie meten... Als de injectors zijn getest weet je ook wat de vervolgstap is? Of ben ik nu met een enorme open deur bezig?

Nee je hebt helemaal gelijk! Ik ga dat eerst doen.
heb een compressiemeter besteld. prijs viel me mee, goedkoper dan de voorrijkosten van de monteur om het te komen doen :P
Bedankt

Mijn plan is:

- injectors eruit en laten testen (als die niet goed zijn eerst kijken wat hij met nieuwe injectors doet.
- compressie meten
- indien injectors goed en compressie niet goed, kop eraf en eens kijken hoe het er vanbinnen uitziet.
- indien idd zuigerveren verdacht zijn: Alles zoveel mogelijk van de motor slopen, eruit takelen en thuis op de werkbank de zuigers demonteren, honen, nieuwe veren erop, monteren, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 09:04 #1325923

Bas van Dijk schreef :
Maar ik zag ook deze:

www.zoro.com/flex-hone-tool-ho...c13480ao/i/G9928899/

Er werd gezegd dat je dat soms zelf kan doen. Ik neem aan dat het als volgt werkt:

open maken en cylinderwand inspecteren.
Als die mooi rond is en geen krassen heeft: zelf honen.
in dien ovaal of krassen : wegbrengen en overmaat zuigers erin.

Correct? Of zijn er nog andere aspecten om op te letten voor ik besluit of ik dat zelf kan doen of niet?

Die is eigenlijk niet om echt mee te honen , dus bijv. een stootrand of diepe krassen te verwijderen te verwijdern en zo de hele cilinder wat groter te maken voor een overmaat zuiger maaar meer om een verglaasde dus te gladde cilinderwand weer wat op te ruwen . Een cilinderwand moet namelijk wat ruw zijn om de oliefilm vast te houden en zo een goede afdichting van de zuigerveren te krijgen en ook minder wrijving van de zuigerveren met de clilinderwand . In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht geeft een klein beetje ruw oppervalk na korte tijd inlopen om de pintjes van de ruwheid wat af te slijpen minder weerstand dan een gepolijst oppervlak ,simpelweg omdat het totale contactoppervlak zo geringer is en uiteraard ook omdat er dan wat olie in de groefjes achterblijft.
Hier kun je er meer over lezen en ook he een goed gehoonde cilinderwand er uit ziet.
www.grondpiloten.nl/activiteit...n-kbvws-west-brabant
Ad
Zo ziet een juist bewerkt oppervlak van de cilinderwand er uit .
Laatst bewerkt: 17 sept 2021 09:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 09:04 #1325925

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 430
Dat laatste is het juiste plan, stootrand weghalen kun je vergeten met een dhz hoondoorn.
De segmenten zullen kantelen en ook onder de stootrand materiaal wegnemen.
Als de timing is verlopen zul je die met een meetklok en gradenschijf weer op tijd moeten zetten. Verfstreepjes en centerpunten zijn te niet nauwkeurig genoeg.
Succes met de klus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 11:12 #1325963

Waarom is het belangrijk die stootrand weg te halen? Als dezelfde zuiger erin terug gaat blijft die toch ook weer onder de stootrand?

Want je zegt feitelijk dat het blok dus sowiezo moet worden gehoond door een professioneel bedrijf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 11:45 #1325967

Bas van Dijk schreef :
Waarom is het belangrijk die stootrand weg te halen? Als dezelfde zuiger erin terug gaat blijft die toch ook weer onder de stootrand?

Want je zegt feitelijk dat het blok dus sowiezo moet worden gehoond door een professioneel bedrijf?

Nee , de stootrand gaat tot aan de rand van de bovenste zuigerveer , niet tot aan de bovenkant van de zuiger, die is immers iets kleiner in diameter dan de cilinder en nog meer als de motor koud is .Aluminium zet immers meer uit dan het staal van de cilinder dus een precies passende zuiger zou vastlopen zodra de motor heet wordt.
En omdat oudere zuigerveren altijd wat slijten en iets speling krijgen kan de stootrand zelf iets lager zitten dat de plaats tot waar de nieuwe bovenste zuigerveer komt , dat is vooral het geval als je ook nieuwe zuigers installeert . Daarom moet je bij het plaatsen van nieuwe zuigerveren altijd ook de stootrand verwijderen als die te groot is en meestal loopt dat uit op het opboren van de cilinder(s) en het monteren van overmaat zuigers . Vandaar dat die ook gewoon te koop zijn .
Ad
Laatst bewerkt: 17 sept 2021 11:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 11:51 #1325969

Yellow Boat schreef :
Bas van Dijk schreef :
Waarom is het belangrijk die stootrand weg te halen? Als dezelfde zuiger erin terug gaat blijft die toch ook weer onder de stootrand?

Want je zegt feitelijk dat het blok dus sowiezo moet worden gehoond door een professioneel bedrijf?

Nee , de stootrand gaat tot aan de rand van de bovenste zuigerveer , niet tot aan de bovenkant van de zuiger, die is immers iets kleiner in diameter dan de cilinder en nog meer als de motor koud is .Aluminium zet immers meer uit dan het staal van de cilinder dus een precies passende zuiger zou vastlopen zodra de motor heet wordt.
En omdat oudere zuierveren altijd wat slijten en iets speling krijgen kan de stootrand zelf iets lager zitetn dat de plaats tot waar de nieuwe bovenste zuigerveer komt , dat is vooral het geval als je ook nieuwe zuigers installeert .
Ad

Ja ja, dat de stootrand tot aan de bovenkant van de bovenste zuigerring komt snap ik, ik druk me ongelukkig uit.
Maar nu is het me nog niet duidelijk: moet die rand weg of niet? Want als die rand wegmoet en ik dat niet zelf kan doen moet het blok dus sowiezo weg.
Lijkt me idd iets ongezonds als die nieuwe zuigerring elke keer net tegen dat randje knalt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 12:18 #1325976

Bas van Dijk schreef :
I am Roaring schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ok, besloten, met dank aan alle tips. Ik ga de motor zelf uit elkaar halen, best een leuke klus.
Ik heb van benzine motoren wel vaak koppen gereviseerd, maar nog nooit zuigers eruit gehaald en nog nooit van een diesel. Hopelijk mag ik hier wat vragen stellen, ik zal wel een apart draadje starten.

eerste vragen die ik heb:

- Heb ik iets te maken met de injectiepomp en timing daarvan of kan dat allemaal blijven zitten?
- Wat moet ik met injectors doen als de boel toch uit elkaar is? Vervangen? Schoonmaken? Laten testen?
- Honen: Kan je dat zelf doen, met zo een hoon ding op de boormachine (heb ik wel liggen en gebruik ik voor remcylinders)? Of beter als alles uit elkaar ligt het blok even wegbrengen?

BTW ik heb de BetaMarine verdeler gebeld en die vertelde me dat hij nog nooit een BM met lekke zuigerveren door slijtage had gezien en dat hij toch ergens water in de motor vermoed.
Hij was ook sterk van mening dat een volledige revisie niet nodig is: ijzersterke blokjes doe nooit stuk gaan; alleen vervangen wat nodig is en kleppen even opnieuw inslijpen.

NB: Verzekering vergoed waterschade dus als het idd water is. Ook als ik het zelf doe.

groet
Bas

Hoi Bas, ik volg dit draadje al een poosje, maar ben even kwijt of je nu al eens compressie heb getest? Zo niet dan zou ik beginnen met het verwijderen van de injectors (kan je deze direct laten afpersen voor €15,00 per stuk) en dan compressie meten... Als de injectors zijn getest weet je ook wat de vervolgstap is? Of ben ik nu met een enorme open deur bezig?

Nee je hebt helemaal gelijk! Ik ga dat eerst doen.
heb een compressiemeter besteld. prijs viel me mee, goedkoper dan de voorrijkosten van de monteur om het te komen doen :P
Bedankt

Mijn plan is:

- injectors eruit en laten testen (als die niet goed zijn eerst kijken wat hij met nieuwe injectors doet.
- compressie meten
- indien injectors goed en compressie niet goed, kop eraf en eens kijken hoe het er vanbinnen uitziet.
- indien idd zuigerveren verdacht zijn: Alles zoveel mogelijk van de motor slopen, eruit takelen en thuis op de werkbank de zuigers demonteren, honen, nieuwe veren erop, monteren, etc.

Goed plan, zeker omdat je aangeeft dat de motor heel erg rookt als deze wel loopt... Dat lijkt meestal op een brandstofprobleem (verstuivers). Een compressieprobleem kan inderdaad komen door zuigerveren of lekkende kleppen. Maar met het goed klepstellen moet dat meestal voorbij zijn, tenzij je niet verder kan stellen. Bij een "lekke"kop heb je meestal olie in koelwater, of water in olie... Iets wat je aan de peilstok kan zien...Een stootrand kan je voelen, als de kop eraf ligt, maar is meestal bij een dergelijke jonge motor niet snel aan de hand, zeker niet als het prutteltje netjes is onderhouden... Ik gok op de verstuivers, het meest simpele probleem...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 12:26 #1325978

I am Roaring schreef :
Bas van Dijk schreef :
I am Roaring schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ok, besloten, met dank aan alle tips. Ik ga de motor zelf uit elkaar halen, best een leuke klus.
Ik heb van benzine motoren wel vaak koppen gereviseerd, maar nog nooit zuigers eruit gehaald en nog nooit van een diesel. Hopelijk mag ik hier wat vragen stellen, ik zal wel een apart draadje starten.

eerste vragen die ik heb:

- Heb ik iets te maken met de injectiepomp en timing daarvan of kan dat allemaal blijven zitten?
- Wat moet ik met injectors doen als de boel toch uit elkaar is? Vervangen? Schoonmaken? Laten testen?
- Honen: Kan je dat zelf doen, met zo een hoon ding op de boormachine (heb ik wel liggen en gebruik ik voor remcylinders)? Of beter als alles uit elkaar ligt het blok even wegbrengen?

BTW ik heb de BetaMarine verdeler gebeld en die vertelde me dat hij nog nooit een BM met lekke zuigerveren door slijtage had gezien en dat hij toch ergens water in de motor vermoed.
Hij was ook sterk van mening dat een volledige revisie niet nodig is: ijzersterke blokjes doe nooit stuk gaan; alleen vervangen wat nodig is en kleppen even opnieuw inslijpen.

NB: Verzekering vergoed waterschade dus als het idd water is. Ook als ik het zelf doe.

groet
Bas

Hoi Bas, ik volg dit draadje al een poosje, maar ben even kwijt of je nu al eens compressie heb getest? Zo niet dan zou ik beginnen met het verwijderen van de injectors (kan je deze direct laten afpersen voor €15,00 per stuk) en dan compressie meten... Als de injectors zijn getest weet je ook wat de vervolgstap is? Of ben ik nu met een enorme open deur bezig?

Nee je hebt helemaal gelijk! Ik ga dat eerst doen.
heb een compressiemeter besteld. prijs viel me mee, goedkoper dan de voorrijkosten van de monteur om het te komen doen :P
Bedankt

Mijn plan is:

- injectors eruit en laten testen (als die niet goed zijn eerst kijken wat hij met nieuwe injectors doet.
- compressie meten
- indien injectors goed en compressie niet goed, kop eraf en eens kijken hoe het er vanbinnen uitziet.
- indien idd zuigerveren verdacht zijn: Alles zoveel mogelijk van de motor slopen, eruit takelen en thuis op de werkbank de zuigers demonteren, honen, nieuwe veren erop, monteren, etc.

Goed plan, zeker omdat je aangeeft dat de motor heel erg rookt als deze wel loopt... Dat lijkt meestal op een brandstofprobleem (verstuivers). Een compressieprobleem kan inderdaad komen door zuigerveren of lekkende kleppen. Maar met het goed klepstellen moet dat meestal voorbij zijn, tenzij je niet verder kan stellen. Bij een "lekke"kop heb je meestal olie in koelwater, of water in olie... Iets wat je aan de peilstok kan zien...Een stootrand kan je voelen, als de kop eraf ligt, maar is meestal bij een dergelijke jonge motor niet snel aan de hand, zeker niet als het prutteltje netjes is onderhouden... Ik gok op de verstuivers, het meest simpele probleem...

Er is geen koelvloeistof in de olie en geen overdruk in het koelsystem, dus kop problemen verwacht ik niet.

Ik verwacht ook niet dat het de verstuivers zijn:
- er is voelbaar compressieverlies bij het met de hand ronddraaien van de krukas (verschil tussen de twee zuigers is voelbaar).
- Motor start gelijk met een paar druppels motorolie in het luchtfilter, dit zou niet helpen als het een verstuiver is..
- Ik hoor de verstuivers opengaan als ik de motor met de hand ronddraai.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 13:13 #1325981

Bas van Dijk schreef :

Er is geen koelvloeistof in de olie en geen overdruk in het koelsystem, dus kop problemen verwacht ik niet.

Ik verwacht ook niet dat het de verstuivers zijn:
- er is voelbaar compressieverlies bij het met de hand ronddraaien van de krukas (verschil tussen de twee zuigers is voelbaar).
- Motor start gelijk met een paar druppels motorolie in het luchtfilter, dit zou niet helpen als het een verstuiver is..
- Ik hoor de verstuivers opengaan als ik de motor met de hand ronddraai.

Als verstuivers slecht verstuiven, door bijvoorbeeld een zeer vervuilde verstuivertip is de kans dat de motor start niet zo groot (dan hoor je nog steeds de verstuivers open gaan...), als deze eenmaal loopt dan is er dermate veel warmte ontwikkeling tijdens de eindcompressie dat de druppelende, niet verstuifde, diesel verdampt en ontbrandt... Als er geen of slechte compressie is door zuigerveren moet je dat (als de motor dan wel loopt) merken aan de carterontluchting, deze zal dan blazen (warme, rokerige, vette lucht)... Compressie voelen met een motor die je op de hand tornt is heel subjectief, elke motor kan je met de hand door de compressie heen tornen, afhankelijk van hoe langzaam je tornt... (zuiger-cilinder-klep afdichtingen zijn nooit gasdicht). Die paar druppels olie in het luchtfilter kunnen er net voor zorgen dat de omstandigheden optimaal genoeg zijn om een motor te starten met een slechte brandstofinspuiting (gelijk aan starthulp of ether)... Maar goed. Ik ben heel benieuwd hoe de verstuivers uit de test komen. Ik hoop voor jou (en mezelf) dat dit het probleem is, dan is het in ieder geval snel opgelost!
Laatst bewerkt: 17 sept 2021 13:14 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 13:22 #1325983

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3950
Bas, als je motor open ligt en je alsnog twee uurtjes naar een werf moet kan er toch iemand meevaren?
Ik bedoel gewoon lekker zeilen en de ander als sleepboot mee laten varen?
Met redelijk weer geen enkel probleem toch?

Waar moet je dan heen Grevelingen of zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 14:06 #1325989

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5575
Als de kop eraf is, dan kun je ovaliteit van cilinders meten en weet je gelijk of de bestaande cilinders nog binnen de toleratie grenzen vallen. Anders moeten de cilinder opgeboord worden en van overmaat zuigers worden voorzien. Motor specialisten hebben daar een micrometer voor op een stok die ze laten kantelen.

Eerst wel even kijken of die overmaat zuigers eventueel beschikbaar zijn. Anders moeten er stalen bussen in geplaatst worden.

Een motorrevisie bedrijf in de buurt is de firma Weststrate in Krabbendijke. Die doen al die werkzaamheden.

De afmetingen tussen stootrand en de cilinderwand is ook al een indicatie van de slijtage van de cilinder wand. De stootrand diameter is de originele cilinder maat.

Het gaat uiteraard over de drukzijde van de zuiger.

Het is goed om een werkplaats handboek beschikbaar te hebben, daar staan alle details van de toleranties van de motor in.

Want het moet wel in een keer goed aangepakt worden.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 17 sept 2021 14:13 #1325992

brambo schreef :
Het is goed om een werkplaats handboek beschikbaar te hebben, daar staan alle details van de toleranties van de motor in.

Want het moet wel in een keer goed aangepakt worden.

Bram

Hier ergens te vinden?
varen4u.nl/Engines.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 19 sept 2021 20:14 #1326443

Hoi Bas,

Beetje afhankelijk van hoe ver je al bent , mogelijk is het mosterd na de maaltijd.
Als je verstuivers er ui hebt kun je met perslucht en een beetje olie een lektest doen.
Mocht de druk in je cilinder heel snel wegzakken dan heb je een probleem. Mocht dat niet het geval zijn en je hebt ook een goede compressie dan lekker je kop laten zitten en het probleem in je brandstof zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl