Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inboard diesel start niet. Nog tips?

Inboard diesel start niet. Nog tips? 20 sept 2021 04:42 #1326459

Thijsnoort schreef :
Hoi Bas,

Beetje afhankelijk van hoe ver je al bent , mogelijk is het mosterd na de maaltijd.
Als je verstuivers er ui hebt kun je met perslucht en een beetje olie een lektest doen.
Mocht de druk in je cilinder heel snel wegzakken dan heb je een probleem. Mocht dat niet het geval zijn en je hebt ook een goede compressie dan lekker je kop laten zitten en het probleem in je brandstof zoeken.

Het is nog niet te laat een daar heb ik zelf idd ook aan zitten denken. Bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 22 sept 2021 14:17 #1327175

In het hele draadje met goeie tips en truuks mis ik eigenlijk een belangrijk iets, iets wat veel geld kan schelen in teveel loshalen nl de analyse voordat er iets losgehaald wordt.

De volgorde die ik zou hanteren is
1.) Compressie meten en per cilinder noteren, dit bij zonder olie op de zuigers en 1x met olie op de zuigers.
2.) lektesten....geeft een indicatie of dat kleppen of zuigers de boosdoener zijn, evt spruitstuk eraf en een vaccuum test op de poorten
3.) inspuitstukken liggen al los,...afpersen en controleren op spuitpatroon en druk

Aan de hand van de verzamelde waarden manual raadplegen en vergelijken waar (grote) afwijkingen gevonden zijn. Aan de hand van de uitkomst bepalen welk deel je gaat aanpakken. Scheelt uren, pakkingen en andere dure onderdelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 10:42 #1331805

Net compressie gemeten.
Cylinder 1: 30 bar
Cylinder 2: 10 bar

Nog iets wat ik moet / kan controleren voor de kop eraf gaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 12:34 #1331836

Bas van Dijk schreef :
Net compressie gemeten.
Cylinder 1: 30 bar
Cylinder 2: 10 bar

Nog iets wat ik moet / kan controleren voor de kop eraf gaat?

Oei :ohmy: , lijkt me niet . Behalve hopen dat het een lekke klep is en ziet kapotte zuigerveren of ergen want dan moet de motor er uit .
Maar , heb je ook een zogenaamde natte compressietest gedaan en wat gaf die aan?
Daarbij spuit je eerst een klein beetje olie ( een of twee cc, niet meer!) door het gat van de vevstuiver in de cilinder en dan test je opnieuw . Is dan de druk goed of in ieder geval hoger dan zonder olie ( wat in dit geval niet zo waaschijnlijk is) dan ligt het probleem waaschijnlijk aan lekke of kapotte zuigerveren , is de druk gelijk dan ligt het aan een lekke klep of gescheurde cilindekop ( heb ik een keer met mijn auto gehad tussen twee cilinders waardoor de auto vrijwel niet meer wilde starten ) .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 14:21 #1331840

Net ietsjes hoger maar nog niet goed.

Probleem gevonden : uitlaatklep is overleden. Kop eraf. Als ik op de uitlaat blaas met mijn mond blaas ik er gewoon doorheen.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 14:22 #1331841

Ik ga de hele kop wegbrengen. Lijkt dat ik geluk heb en dat de motor erin kan blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 14:38 #1331843

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3092
madoc schreef :
Alles is voorbij gekomen en is goed. Alleen de compressie is nog steeds niet gecontroleerd. Lekke kleppen of totaal versleten zuigerveren kan nog de enige oorzaak zijn van het probleem

Dit was ook al gemeld op 21 juli j.l. door Rikken
Laatst bewerkt: 10 okt 2021 14:54 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 14:47 #1331845

Bas van Dijk schreef :
Net ietsjes hoger maar nog niet goed.

Probleem gevonden : uitlaatklep is overleden. Kop eraf. Als ik op de uitlaat blaas met mijn mond blaas ik er gewoon doorheen.





Ik zie daar volgens mij ook ernstige corrosie , waarschijnlijk langere tijd (zout?) kleine hoeveelheden (zout?) water in die cilinder ( de andere ernaast ziet er pima uit) waarbij motor nog wel gewoon loopt , naar binnen gekegen.Dat is dan tevens de oorzaak van die lekek klep Ik betwijfel ten zeerste dat er van die kop nog wat te maken is.
Ad
Laatst bewerkt: 10 okt 2021 14:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 14:49 #1331846

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Bas van Dijk schreef :
Net compressie gemeten.
Cylinder 1: 30 bar
Cylinder 2: 10 bar

Nog iets wat ik moet / kan controleren voor de kop eraf gaat?

Nog eens goed kijken of het buitenkoelwater niet kan gaan hevelen. Zit er een beluchter in ? Werkt die ?

Is het koolaanslag wat er rond de uitklep aanwezig.

Of is het mogelijk binnengedrongen zeewater ?

Dat hevelen van koelwater is een vervelend probleem. Zeker als de oorzaak niet wordt vastgesteld en het weer opnieuw optreedt.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 14:56 #1331847

Er lijkt ook wat corrosie boven aan cylinder. Echter de pakking heeft niet gelekt.

Zout water: ja. Dacht ik ook aan. Er is een beluchter en die werkt. Echter, ik kwam er onlangs achter dat bij de aanzuiging van mijn koelwater zo een schoepje zit en dat die verkeerd om staat. Tevens zie ik dat er 2 flapjes van mijn impeller weg zijn.

Zou het kunnen dat omgekeerde schoepje normaal weinig problemen geeft omdat overdruk bij de impeller wordt tegengehouden maar nu door missende schoepjes onder zeil water naar binnen gepompt wordt??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 14:58 #1331848

Nog wat foto's



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 15:05 #1331850

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Klep lijkt nogal wat dieper te liggen, klepzitting lijkt verbrandt.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 15:16 #1331853

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Bas van Dijk schreef :
Er lijkt ook wat corrosie boven aan cylinder. Echter de pakking heeft niet gelekt.

Zout water: ja. Dacht ik ook aan. Er is een beluchter en die werkt. Echter, ik kwam er onlangs achter dat bij de aanzuiging van mijn koelwater zo een schoepje zit en dat die verkeerd om staat. Tevens zie ik dat er 2 flapjes van mijn impeller weg zijn.

Zou het kunnen dat omgekeerde schoepje normaal weinig problemen geeft omdat overdruk bij de impeller wordt tegengehouden maar nu door missende schoepjes onder zeil water naar binnen gepompt wordt??

Een beluchter in je systeem zorgt ervoor dat water terugzakt en niet kan binnendringen via de uitlaatklep. Is het de laagst gelegen cilinder waar het probleem is opgetreden ?

De aantasting lijkt sterk op binnen gedrongen (zee-)water.

De vraag is ook nog waar de ontbrekende flappen van de impellor zijn gebleven. Als die ergens in het koelsystemen blijven steken, dan heb je vervelende problemen, waarvan de oorzaak achteraf sons lastig is vast te stellen.

Algemeen advies kijk bij het verwisselen van de impellor of alle flappen nog aanwezig zijn en monter de impellor in de juiste draairichting van de motor.

De vraag is werkt de beluchter wel goed en is het beluchting circuit goed aangelegd.
Laatst bewerkt: 10 okt 2021 15:19 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 15:17 #1331854

Jutter schreef :
Klep lijkt nogal wat dieper te liggen, klepzitting lijkt verbrandt.

Even paar berichten terug scrollen: dat de zitting is verbrand is zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 15:19 #1331857

brambo schreef :
Bas van Dijk schreef :
Er lijkt ook wat corrosie boven aan cylinder. Echter de pakking heeft niet gelekt.

Zout water: ja. Dacht ik ook aan. Er is een beluchter en die werkt. Echter, ik kwam er onlangs achter dat bij de aanzuiging van mijn koelwater zo een schoepje zit en dat die verkeerd om staat. Tevens zie ik dat er 2 flapjes van mijn impeller weg zijn.

Zou het kunnen dat omgekeerde schoepje normaal weinig problemen geeft omdat overdruk bij de impeller wordt tegengehouden maar nu door missende schoepjes onder zeil water naar binnen gepompt wordt??

Een beluchter in je systeem zorgt ervoor dat water terugzakt en niet kan binnendringen via de uitlaatklep. Is het de laagst gelegen cilinder waar het probleem is opgetreden ?

De aantasting lijkt sterk op binnen gedrongen (zee-)water.

De vraag is ook nog waar de ontbrekende flappen van de impellor zijn gebleven. Als die ergens in het koelsystemen blijven steken, dan heb je vervelende problemen, waarvan de oorzaak achter sons lastig is vast te stellen.

De vraag is werkt de beluchter wel goed en is het beluchting circuit goed aangelegd.

Impellor: de warmtewisselaar is volledig uit elkaar geweest nadat ik dat zag, en schoongemaakt.

Aanleg beluchter: tja. Motor is van 2005 dus het heeft iig een hele tijd prima gewerkt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 15:24 #1331859

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Bas van Dijk schreef :
Jutter schreef :
Klep lijkt nogal wat dieper te liggen, klepzitting lijkt verbrandt.

Even paar berichten terug scrollen: dat de zitting is verbrand is zeker.

Dat zou kunnen duiden op mogelijk slechte warmte afvoer van de zitting. Slecht gemonteerd of ter plaatse minder koeling is dan mogelijk een oorzaak.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 15:24 #1331860

Het is een vetus beluchter met klep en hij zit 35cm boven de waterlijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 15:26 #1331861

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Het hevelen onstaat pas als de impellor pomp wat meer versleten is en water doorlaat, als deze stil staat.

Het verschijnsel treedt soms pas op na enige tijd.

Persoonlijk ben is een voorstander van een dunne leiding naar buiten, op de kuipafvoer bijvoorbeeld, zodat daar wat water uitkomt als de motor draait. Die leiding kun je aansluiten inplaats van het beluchtings ventiel. Vooral die dingen van VP hebben een minuscuul rubber klepje dat snel afdicht door zoutaanslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 15:29 #1331862

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Bas van Dijk schreef :
Het is een vetus beluchter met klep en hij zit 35cm boven de waterlijn.

Ook onder helling ? Het uitlaatspruitstuk zit ook nog uit het midden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 15:44 #1331864

Onder helling natuurlijk niet.
De beluchter zit ongeveer parallel met de uitlaat.
25-30 cm uit het midden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 15:45 #1331865

Een elektrische afsluit klep lijkt me zo gek niet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 16:38 #1331880

brambo schreef :
Bas van Dijk schreef :
Er lijkt ook wat corrosie boven aan cylinder. Echter de pakking heeft niet gelekt.

Zout water: ja. Dacht ik ook aan. Er is een beluchter en die werkt. Echter, ik kwam er onlangs achter dat bij de aanzuiging van mijn koelwater zo een schoepje zit en dat die verkeerd om staat. Tevens zie ik dat er 2 flapjes van mijn impeller weg zijn.

Zou het kunnen dat omgekeerde schoepje normaal weinig problemen geeft omdat overdruk bij de impeller wordt tegengehouden maar nu door missende schoepjes onder zeil water naar binnen gepompt wordt??

Een beluchter in je systeem zorgt ervoor dat water terugzakt en niet kan binnendringen via de uitlaatklep. Is het de laagst gelegen cilinder waar het probleem is opgetreden ?

De aantasting lijkt sterk op binnen gedrongen (zee-)water.

De vraag is ook nog waar de ontbrekende flappen van de impellor zijn gebleven. Als die ergens in het koelsystemen blijven steken, dan heb je vervelende problemen, waarvan de oorzaak achteraf sons lastig is vast te stellen.

Algemeen advies kijk bij het verwisselen van de impellor of alle flappen nog aanwezig zijn en monter de impellor in de juiste draairichting van de motor.

De vraag is werkt de beluchter wel goed en is het beluchting circuit goed aangelegd.

Als hetgeen hier : zeilersforum.nl/index.php/foru...ps?start=150#1331847 beschreven is inderdaad gebeurt kan de beluchter dat natuurlijk niet tegenhouden.Die zorgt er alleen voor dat er geen hevelen kan ontstaan en gaat daaom bij onderdruk open . In het geval wat bescheven wordt komt er juist wat duk op de beluchter en dan blijft hij juist dicht.
De beluchter werkt dus niet tegen het in die post beschreven probeem.
Als dan mogelijk ook nog de beluchter niet minimaal 40 cm boven de waterlijn zit en blijft , ook onder helling ( beluchter moet dus zo dicht mogelijk op de hartlijn zitten) is de kans alleen nog groter dat er af en toe water in de uitlaat wodt gedrukt die dan uiteindelijk tot water in een van de cilinders kan leiden ( er kan maar een van beide uitlaatkleppen open staan) bijv. als de boot sterk beweegt of tegen golven in stuitert en het water in de uitlaat gaat kloten en af en toe wat in de cilinder komt.
Ad
Laatst bewerkt: 10 okt 2021 16:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 18:40 #1331915

Het gaat heel lastig worden om de beluchter hoger te plaatsen, dan moet hij echt in de kajuit komen, hij zit helemaal bovenin de motorruimte.

Wat is de functie van de zwanehals achter de uitlaat? Is dat om te voorkomen dat golven etc naar binnen komen door de uitlaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 19:08 #1331920

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Bas, in mijn Spirit zat de beluchter in de bakskist net naast de klep en dan helemaal boven in. Dan blijft hij buiten de kajuit en toch een behoorlijk stuk boven je motor.

De uitlaatslang maakte een boog helemaal tot bovenin de rand van de spiegel. Hoe zit dat bij jou?
Laatst bewerkt: 10 okt 2021 19:10 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 19:10 #1331921

koko schreef :
Bas, in mijn Spirit zat de beluchter in de bakskist net naast de klep en dan helemaal boven in. Dan blijft hij buiten de kajuit en toch een behoorlijk stuk boven je motor.

Ah ja dat is een goeie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl