Weer een paar etappes verder:
De tank is schoongemaakt. Na de vorige post heb ik was benzine in de tank gegoten, en moet doeken zoveel mogelijk drab opgedaan. Inspectie met foto's laat geen snot meer zien.
Van de gelegenheid gebruik makend omdat nu toch alles open ligt, zo'n een gemonteerd:
www.vetus.com/nl/brandstofsyst...tluchting-16-mm.html
De dekdoorvoer was 40 ipv 38. Aangezien het stervenskoud was, was de rubberen aansluitmof keihard. Dat heeft t voordeel dat ik het met een schuurtolletje op de Dremel goed bij te werken was. Daarna in een pannetje warm gemaakt en gemonteerd.
De originele ontluchtnippel was veel te klein. Bovendien was de originele slang (12mm) gemonteerd met een klein stukje andere slang over de nippel. Niet ok, Meneer Dehler! Vervangen door deze:
www.vetus.com/nl/messing-verch...o-16-mm-gebogen.html
De tankniveau sensor was plat afgbroken. OK. Daarom deed hij het niet. Nieuwe besteld. Was dit type:
vdo-webshop.nl/en/fuel-lever-a...m-4103590688880.html
Nu komt het: blijkt dat de meter al "leeg" aangeeft bij 110 Ohm. Deze loopt tot 180 Ohm. Dus de lengte van de arm ingeregeld krijgen en zorgen het hele bereik van de klok overeen komt met dat van de sensor was nog een gedoetjes.
Bij het monteren blijkt het gaten patroon in de tank net anders dan van de sensor. Schroeven gaan er niet lekker in, maar uiteindelijk lukt het wel. Onthoud deze even.
Daarna het deksel gemonteerd. Klaar.
Tank gevuld. Het expansievat doet zijn werk: normaal zou er een sloot diesel uit de ontluchting spuiten na het vullen: niets. Slangen en aansluitingen: droog. Tank....
Lek.
K
U
T
!
Er druppelt een klein beetje diesel uit het deksel en uit de niveausensor. En ik heb nu geen pompje bij me om er weer brandstof uit te halen.
...
2 dagen later heb ik weer tijd. De hoeveelheid diesel in de bilge valt mee. Trek de tank weer leeg met een dergelijk pompje:
www.hbm-machines.com/producten...mp-inclusief-slangen
Werkt, maar verwacht geen levensduur wonder. Bovendien issie eigenlijk niet geschikt voor diesel. Te schraal.
Tanksensor er uit, deksel er weer uit.
Ok. Wat nu? Ik kan nooit goed gaan zien waar die schroefgaten in de tank en de gaten in de sensor corresponderen. Tenzij.... ik van binnen uit boutjes in de gaten draai en die gebruik als tapeinden met een moertje. Tanksensor aangepast (Dremel met EZclic slijpschijfjes) en met veel siliconen kit gemonteerd. Deksel terug geplaatst, ook met kit.
PS: de pakking in het deksel (4C) is gewoon te hard. Voor mij een ontwerp fout.
Nu hoop ik dat het dicht is. Ik kon dat niet meer testen: het pompje had de geest gegeven. Als hij weer lekt, kan ik daar niks aan doen. Een nieuwe ligt inmiddels thuis.