Hans Camstra schreef :
Het besluit is genomen. De motor wordt goed gereviseerd en dat wil zeggen dat ik ook de lagerschalen zal vervangen. De dikte op de versleten plekken, waar het rood (onderlaag) er dus doorheen komt, valt net buiten de tolerantie (schaal te dun 0,05 mm).
Natuurlijk zal ik de krukas opmeten op diameter, (on)rondheid en tapsheid en afhankelijk hiervan laten bijwerken. Verder zijn alle koeldoppen verwijderd en wordt het inwendige zoveel mogelijk ontdaan van roest. Het verder ontroesten met een fosforzuuroplossing laat ik het liefst achterwege. Wat ik laat doen is het honen van de cilinders, het opknappen van de ingesleten tuimelaar contactvlakken, de kleppen en zittingen frezen en het vlakken van de kop. De zuigers zijn nog prima en worden voorzien van nieuwe zuigerveren.
Al met al een mooie aankomende winterklus, zodat de motor er in het voorjaar weer in kan.
Nogmaal iedereen bedankt voor alle hulp.
De situatie met Volvo P onderdelen wordt wel steeds nijpender. Zijn de benodigde onderdelen nog wel te krijgen ?
Motor is al 10 tallen jaren oud.
Ben ook bezig mijn tweede reserve MD7A motor te reviseren.
Cylinders waren niet meer op maat. Overmaat zuigers waren niet meer te krijgen. Er zijn nieuwe cylinder bussen in aangebracht. Nu blijkt de situatie andersom overmaat zuigers zijn wel te krijgen echter de originele maat niet meer.
Pakkingsets zijn er nog wel.
Mocht het nodig blijken, zijn dan overmaat lagerschalen nog wel verkrijgbaar ?
Ben nog steeds blij met mijn originele scheepsmotor.
Groet,
Bram