Hans Camstra schreef :
Misschien ook goed om de oliedruk / pomp eens te bekijken. Slijtage duidt dus op een onvoldoende smering. Tenzij dit beeld hoort bij een motor van deze leeftijd. Uiteindelijk gaan onderdelen nu eenmaal een keer kapot.
Onder ideale omstandigheden zou een glijlager vrijwel onbeperkt mee moeten kunnen. Hoe kun je slechte bedrijfscondities zoveel mogelijk voorkomen :
- check je oliepeil voor iedere start, en wees bedacht op onverwachte daling (en ook stijging) daarvan. Stijging kan duiden op inwendige diesel of water lekkage waardoor de olie verdund raakt, en de smeereigenschappen dramatisch verslechteren
- na langere stilstand, torn de motor op de startmotor een paar omwentelingen met uitgetrokken stopknop. Hiermee breng je een oliefilm aan op de lagers voor het aanslaan van de motor
- in koude toestand, de motor niet onmiddellijk zwaar belasten : oliefilm nog niet optimaal, onverbrande diesel verdunt smeerolie via de cilinderwand
- als de motor eenmaal gestart is, laat die tenminste de werktemperatuur bereiken om inwendige condens te voorkomen
- bespaar niet op je motorolie : gebruik de voorgeschreven oliekwaliteit en viscositeit, en vervang die met regelmatige intervallen volgens fabrieksvoorschrift
- vervang de motorolie voor de winterstop, er kunnen zich in de loop van het vaarseizoen agressieve afvalstoffen hebben verzameld in de olie, die in de winter hun agressieve werk kunnen doen
- overweeg gebruik van GTL / HVO, je motorolie raakt minder snel vervuild