Hans Camstra schreef :
Het is inmiddels bijna 2 jaar later, sinds mijn eerste bericht over de lagers. Na al die tijd heb ik de onderdelen weten te verzamelen, waaronder nieuwe lagerschalen, voor de krukas en de drijfstangen. De lagerbusjes (drijfstang/zuigerpen) heb ik zelfs uit Florida laten komen. Heeft wel een half jaartje geduurd voordat ik ze binnen had. Ik sta/stond op het punt om de motor nu eindelijk weer in elkaar te gaan zetten, maar het bedrijf dat deze lagerbusjes heeft gemonteerd, heeft om ze passend te maken de volledige Babbit(witmetaal) aan de binnenkant weggeslepen. De te grote speling is met deze nieuwe lagerschalen wel weg, maar ook het Babbitt!? Misschien maak ik mij er te druk over en kan ik ze maar beter monteren en hopen dat het goed gaat. Ik heb inmiddels van meerdere kanten gehoord dat het geen probleem zou zijn. Het (lager)busje is van brons en de zuigerpen van gehard staal. Ik vraag mij dan nog wel steeds af waarom er Babbitt op zit, om het vervolgens weer weg te slijpen?
De eigenschappen van Babbits witmetaal komen het beste tot hun recht bij voldoende laagdikte ervan in het lager, in combinatie met hydrodynamische smering bij volledig roterende beweging, waar onder ideale omstandigheden nauwelijks metaal op metaal contact optreedt. Dit is het geval bij bv. krukaslagers.
Bij de zuigerpen is sprake van een andere situatie : een oscillerende beweging en een hoge vlaktedruk. In principe zou een bronzen bus daar moeten voldoen. Hadden de originele lagerbussen ook een Babbits coating ?