Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat kan mijn motor eigenlijk aan ?

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 07 aug 2021 21:24 #1312452

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
PvO schreef :
Klein245 schreef :
Helemaal mee eens. Maar stel je wordt overvallen en met gerede spoed naar een vluchthaven, dan is het wel prettig om te weten wat je motor aankan.
Op zee zijn de afstanden over het algemeen dermate groot dat je niet kunt spreken over 'met gerede spoed naar een vluchthaven.'
Als je voor het eerst zee opgaat, kies dan een dag uit met stabiel weer, niet teveel wind, 3-4 bft en plan je trip adhv de stroming.

Verslechterd het weer toch onverwacht, houd dan niet vast aan je in de windse bestemming, maar kies een andere haven op een meer voordewindse koers.
Keer desnoods terug naar je vertrek punt.
Helemaal met je eens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 07 aug 2021 21:29 #1312457

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6012
mooie hoekjes zo, dat ging wel goed.
Nachtvlinder schreef :
Flink werken net na hoog op de Boontjes vanmorgen, kleine 6 bft recht tegen. We liepen netto harder dan het 10 pk motortje zou kunnen. Motorende medeliggers kwamen we ook slag na slag steeds weer tegen, kruisden soms sportief mee of deden iets aan hun gas. Dit was met opgesneden HA fok en vol, vlak getrimd grootzeil, gaat soepel overstag. Veel leuker en minder nat dan tegen golven in motoren, dat had nog geen 4 kn opgeleverd. Dan kom je er ook wel, natuurlijk.



Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 07 aug 2021 21:42 #1312458

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Perfect maar dan wel rustig in vaargeul neem ik aan ?
En niet bang om vast te komen? Want is volgens mij naast de vaargeul behoorlijk ondiep
Laatst bewerkt: 07 aug 2021 21:45 door Klein245.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 07 aug 2021 22:55 #1312470

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18138
Golven en tegenwind hebben een groot effect op de bootsnelheid. Als je op vlak water 6 knopen haalt (wat al best veel is voor een 1GM10) is het helemaal niet gek dat je snelheid in deze omstandigheden terugvalt naar 3 - 3,5 kn. Met een zwaardere motor kan je dan misschien meer gas geven, maar het wordt er bepaald niet comfortabeler op dan.

Bedenk ook dat een nagelnieuwe 1GM10 9pk op de krukas levert, maar dat is nog geen 9pk op de schroefas. En als de motor flink wat uren op de teller heeft is die 9pk door allerlei oorzaken misschien inmiddels ook wel met een pk'tje of meer teruggelopen. Dat merk je vooral als de motor hard moet werken uiteraard.

De Yanmar in jouw boot is uit de tijd dat de motor op zeilboten nog echt als 'hulpmotor' beschouwd werd. In latere jaren werden wat grotere motorvermogens gangbaarder. Nu kom je al 30-voeters tegen met motoren rond de 30pk. Maar wil dat nou zeggen dat je met jouw boot niet de zee op zou kunnen? Natuurlijk niet. Deze Yanmars zijn hele betrouwbare dieseltjes die je niet gauw in de steek laten en makkelijk zelf te onderhouden zijn. Als je weet om te gaan met de beperkingen (zie voorgaande posts over zeilen en aanpassen aan de omstandigheden) kan je er de wereld mee rond.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 07 aug 2021 23:00 #1312471

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Je motor toerental bij zware vaarcondities is een indicatie voor de juiste keuze van de schroef. De Yanmar levert z'n maximum vermogen boven de 3000 toeren, ook onder zware condities moet je dat toerental kunnen halen. Bij 2000 toeren is het beschikbare vermogen nog maar de helft van je nominale vermogen. Het al dan niet op toeren blijven van de motor wordt bepaald door de schroefkeuze (diameter, spoed) in combinatie met de overbrengingsverhouding van saildrive of keerkoppeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 07 aug 2021 23:10 #1312472

Wat voor een antwoord verwacht je eigenlijk op je vraag “wat kan mijn motor eigenlijk aan”.? Je ervaring met het motortje is heel normaal. De vraag wel of niet op zee is niet afhankelijk van “wat je motor aan kan” maar wat jij met je boot aan kan. Stroming in relatie tot “wat je motor aan kan” is niet relevant. Wind, golven, de richting daarvan en de combinatie boot+motor zijn bepalend voor de snelheid door het water. Stroming kan de snelheid over de grond positief of negatief beïnvloeden. Een goede voorbereiding en planning met in acht name van je eigen beperkingen is noodzakelijk voor het zeilen op ruimer water, of je nou op zee of binnenwater gaat zeilen. Met je Kelt en 1gm10 kun je bij wijze van spreke de oceaan over steken. Daar ligt het niet aan.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 01:59 #1312473

Iedere boot komt stil te liggen als er voldoende wind op de neus staat. Een jaar of wat terug kwam ik in Kodiak aan en wilde de haven in. Er stond onegveer 40 knopen wind buiten, dan krijg ik nog maximaal een knoop of 4 door het water, eenmaal onder de brug zaten we midden in een trechter waar de wind met stoten van 60 tot 70 knopen door het gat heen kwam zetten, breedte van het water was niet voldoende om te kunnen kruizen. Dus motor flink aan de bak. Mijn boot ging vrijwel vol gas net aan 1 tot 1,5 knoop en in de erg harde vlagen ging de boot zelfs achteruit.
Dat je met windkracht 6 tegen op een kleine boot nog maar de helft van je snelheid haalt is volkomen normaal. Voor een verdubbeling van de windsnelheid heb je een 4x grotere winddruk op je tuigage. Als het koud is dan is de winddruk ook hoger dan wanneer het warm is.

De vraga die je moet stellen is niet wat jouw motor aankan, maar waar je realisticherwijs nog in terecht kunt komen. Ik had bij die ene keer in kodiak ook de beslissing kunnen nemen om omtedraaien en achter een oppertje voor anker te gaan. Je hebt op zee altijd meerdere opties. Deadlines bestaan niet meer op zee en je bestemming is altijd flexibel. Het excuus 'ik moet thuis zijn' en dan slecht weer in te varen is erg slecht zeemanschap en is nooit een geldige reden.

Jouw snelheid word gehalveerd met windje 6 op de kop, mijn vermoeden is dat je, beetje afhankelijk van de zeestaat, je nog wel tegen windkracht 8 in zou kunnen motoren als dat om wat voor reden dan ook nodig is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 02:53 #1312474

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5181
Kortom Klein245, je ervaring wordt herkend. Ik heb net als jij deze ervaring en ga met een 70pk die 8 knopen vaart met geen wind tegen en terugloopt naar 4knopen met steile golven én wind tegen.
Waar ik niemand over hoor, maar waar ik ALTIJD rekening mee hou als ik al motor met zeil op, nooit lange tijd op 1 oor lig. In mijn beleving is dat niet goed voor de motor. (Klopt dit?)

Dus zeil ik liever en cancel de afspraak. Eenmaal op de boot is wind en stroom 'de baas'. Ik weet niet of je er wat aan hebt maar zo ervaar en doe ik het.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 05:58 #1312481

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6012
Met 3 kts stroom tegen hou je ook zonder wind niet veel over van je rompsnelheid, wil je dan harder gaan is alleen een langere boot nog een optie.

Zo was ik met het laatste stukje naar de ingang van de haven bij Vlieland nogal lang bezig, ik zag de ingang al en tijdje ,maar dat heeft wel lang geduurd.

Het hoort er soms bij, al kan je met goed zeemanschap best veel omzetten in voordeel ipv nadeel.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 08 aug 2021 06:02 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 06:00 #1312482

Kock1964 schreef :
Kortom Klein245, je ervaring wordt herkend. Ik heb net als jij deze ervaring en ga met een 70pk die 8 knopen vaart met geen wind tegen en terugloopt naar 4knopen met steile golven én wind tegen.
Waar ik niemand over hoor, maar waar ik ALTIJD rekening mee hou als ik al motor met zeil op, nooit lange tijd op 1 oor lig. In mijn beleving is dat niet goed voor de motor. (Klopt dit?)

Dus zeil ik liever en cancel de afspraak. Eenmaal op de boot is wind en stroom 'de baas'. Ik weet niet of je er wat aan hebt maar zo ervaar en doe ik het.
René

Uit Vetus handleiding M2.18: max 25 graden continue, 30 graden max 5 minuten. Dat haal je hopelijk niet als je hoog aan de wind vaart.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 06:01 #1312483

Klein245 schreef :
Stel harde wind, golven tegen en stroom tegen en dan bijv. rivier opvaren. Kan m'n motor dat wel aan ? Ik ga dit niet uitproberen zonder me te verdiepen of dat überhaupt wel kan vandaar m'n vraag.
Hoi, mijn zeil ervaring is minimaal vergeleken met anderen hier maar het antwoord op je vraag zou voor mij zeker nee zijn met jouw boot

Op een rivier kun je er niet van uitgaan dat (motor)zeilen een optie is en stroomopwaarts heb je ook nog eens snel (vracht)verkeer stroomafwaarts dus weinig tijd voor acties als het mis gaat.

Op het wad heb je in principe ruimte om te kruizen maar je kunt je afvragen wat de gevolgen zijn als je motor stopt in zo'n situatie. Open zee is anders lijkt me, altijd opties, maar je voorbeeld van rivier op of nauwer water op wad zouden voor mij reden zijn dat niet te doen met een boot met relatief lichte motor (9pk op 8m) denk ik
Laatst bewerkt: 08 aug 2021 06:06 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 06:03 #1312484

Bijna dertig jaar geleden huurden wij in Monnickendam een Contest 25 OC (ontwerp Jack de Ridder) voor een week. Zelf hadden wij een Kolibri 560 dus voor ons was het ‘een heel schip’ waarmee we langs Hoorn, Enkhuizen en Lelystad de Randmeren op waren gegaan. Heel de week stabiel weer, de motor een Volvo Penta MD5, maar twee dagen voor de ‘inleverdatum’ van de boot een weersvoorspelling van stormachtige wind uit het zuidwesten, die in de middag zou opkomen. Die dag zijn we vroeg opgestaan en om 5.00 uur vertrokken we uit Huizen, onder de Hollandse brug door richting Paard van Marken. De wind (aanvankelijk zo goed als stil) wakkerde aan, tegen de tijd dat we bij de ingang van de Gouwzee aankwamen kropen we nog met slechts 2 Knopen de Gouwzee in, recht tegen de wind in. Ik zie mijzelf nog op het oog ‘peilen’ van ‘komen we wel vooruit.’ De stormfok lag toen al aan dek. De planning was Monnickendam maar we hielden het bij Volendam waar we de ‘storm’ uitzongen. De dag erna stoomden we in een uurtje naar Monnickendam. Achteraf denk ik dat dit fenomeen het karakter had van een ‘Kanaalrat’. Luisteren naar de weersverwachting ging nog via een transistorradio maar was ons ‘behoud’ (de boot op tijd en schadevrij terug bij de verhuurder).
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 08 aug 2021 06:06 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 06:07 #1312485

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6012
Dit noemen we gezond verstand, kan je een hoop schade en nare situaties mee vermijden.
Zo zie je maar , je kan beter meer gezond verstand hebben dan meer pk,s aan boord.

En als je dan toch in zo een situatie terecht komt, dan noemen we dat een slecht weerervaring.
En dat heeft ook wel wat achteraf gezien.
Waterrimpels schreef :
Bijna dertig jaar geleden huurden wij in Monnickendam een Contest 25 OC (ontwerp Jack de Ridder) voor een week. Zelf hadden wij een Kolibri 560 dus voor ons was het ‘een heel schip’ waarmee we langs Hoorn, Enkhuizen en Lelystad de Randmeren op waren gegaan. Heel de week stabiel weer, de motor een Volvo Penta MD5, maar twee dagen voor de ‘inleverdatum’ van de boot een weersvoorspelling van stormachtige wind uit het zuidwesten, die in de middag zou opkomen. Die dag zijn we vroeg opgestaan en om 5.00 uur vertrokken we uit Huizen, onder de Hollandse brug door richting Paard van Marken. De wind (aanvankelijk zo goed als stil) wakkerde aan, tegen de tijd dat we bij de ingang van de Gouwzee aankwamen kropen we nog met slechts 2 Knopen de Gouwzee in, recht tegen de wind in. Ik zie mijzelf nog op het oog ‘peilen’ van ‘komen we wel vooruit.’ De stormfok lag toen al aan dek. De planning was Monnickendam maar we hielden het bij Volendam waar we de ‘storm’ uitzongen. De dag erna stoomden we in een uurtje naar Monnickendam. Achteraf denk ik dat dit fenomeen het karakter had van een ‘Kanaalrat’. Luisteren naar de weersverwachting ging nog via een transistorradio maar was ons ‘behoud’ (de boot op tijd en schadevrij terug bij de verhuurder).
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 08 aug 2021 06:18 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 06:28 #1312490

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
Klein245 schreef :
Dus niet de zee op bij tegenstroom in combinatie met golven en tegen de golven in.
Of zie ik dat verkeerd?
Veel tegenwind en stroming mee is ook geen pretje heb ik begrepen.

Korte steile golven stoppen de boot af. Bij wind en stroming tegen worden de golven afgevlakt. Bij wind tegen en stroom mee worden de golven hoger en steiler en kunnen de boot zelfs volledig stil leggen. De Elbe is daar berucht om en ik heb ervaren dat dat klopt. Een sterke motor lost dat niet op. Een (heel veel) grotere boot wel.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 06:37 #1312493

Kock1964 schreef :
nooit lange tijd op 1 oor lig. In mijn beleving is dat niet goed voor de motor. (Klopt dit?)
Vrijwel alle diesel motoren kunnen (mits met de krukas langsschees geplaatst) kunnen zonder problemen onder 30 graden helling draaien. De motoren met een relatief brede carter pan houden soms bij 25 graden al op. Maar als je een paar minuten te veel helt dan is dat ook nog neit het einde van de wereld. Iedere motorleverancier geeft maximale hellingshoeken met zijn motoren. 25 graden contune is al een hele bult helling, zeker op een wat grotere boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 06:47 #1312498

Zoals hierboven ook aangegeven, zeilen op wind en stroom laat zich niet strak plannen.
Ieder jaar liggen er aan het eind van het seizoen wel een paar boten niet in de thuishaven omdat de wind tegen zat, Cuxhaven is zo'n plek. Met NO wind een lastige plek om uit te varen naar NL
Door ruime planning en goed in de gaten houden van lange termijn weerbericht kun je mogelijk dit soort situaties vermijden. Op dat moment komt er een nieuwe, tactische component bij je zeilen om de hoek die ik zelf enorm leuk vind.
Je kunt jezelf bekwamen door volgen van een meteo cursus ofwel veel doen, bijvoorbeeld het plannen van een fictieve oversteek naar VK op een bepaald weekend.

Veel plezier met je boot en de nieuwe dimensies van zeilen.

Sjoerd
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 08 aug 2021 06:48 door Sailingcamelot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 06:50 #1312499

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
Beste Klein245,

Alles staat er al, maar hier mijn ideeën.
Wat je motor aan kan heb je al ontdekt: niet veel. Dat bedoel ik niet negatief, je hebt een zeilboot en een hulppmotor.

Zoals Nachtvlinder het beschrijft doe ik het ook: Met veel wind juist óók zeilen! Ook in geulen (ook met meer boten), dat kan de boot en dat kan ik. Alle opgestoken duimen en grote grijnzen zijn mooi meegenomen.

Ik heb eens van Ameland naar Terschelling gekruisd, de geul was smal, de wind harder dan gedacht (6). Achteraf telde ik op mijn tablet dat ik 105x overstag was gegaan! Hard werken, maar wel de enige optie om daar te komen, want mijn 7,5pk duwt mijn Maxi 77 niet tegen de golven in. De boten die dat wel deden gingen trouwens nauwelijks harder.

Op dat specifieke tochtje had ik wel de motor bij! Dat helpt enorm, want die helpt je de bochten door. De motor kan ook helpen dat je iets hoger aan de wind kunt en hij helpt je door stevige golven op de kop toch snelheid te houden.

Op die manier gebruik ik dus zeker de motor met zwaar weer, maar meestal is het niet nodig. Ik zeil ook zo mogelijk de havens in (motor bij) om dezelfde reden: tegen de golven in is niet goed te doen, daar zijn bootje en motortje niet voor gemaakt.

De combinatie motor en zeil moet zijn dubbelgereefd grootzeil + fok/HA of stormfok. Juist niet alleen de fok, denk maar aan motorboten met hulpzeiltje, dat is een soort grootzeiltje tegen het slingeren.

Maar meestal gaat gewoon zeilen het beste, dubbelgereefd + HA gaat (bij mij) tot en met 6bft. Meer vind ik niet leuk :side:


Sorry voor de lange tekst, er komt nog een klein stukje. Wat ik denk is dat de 'mode' is om te motoren in plaats van te zeilen. Ik verbaas me daar al jaren over. Locatie, windrichting, maakt niet uit, óveral zie je boten op de motor. Maar vooràl bij tegenwind. Alsof tegenwind betekent dat dat alleen op de motor kan. Hè??? Ik snap dat echt niet. Juist tegenwind gaat zoveel lekkerder (en sneller) op zeil ;)

Ik ben mezelf nu aan het leren zeezeilen en ik ben in Vlissingen. Vorige week was ik hier ook en Z-ZW 5/6bft vond ik teveel voor een eerste tochtje richting België, dus keek ik naar een tiental grote boten die wel uitvoeren. Geen één ging zeilen! Ik heb met grote verbazing zitten kijken, al besefte ik dat ik de beste stuurman aan wal was. Maar het zag er zeer zeilbaar uit, golven vielen mij erg mee, ik zou het volgende keer wel durven. De boten hadden kennelijk een sterke motor, maar het zag er zeer oncomfortabel uit. Al hadden ze alleen een klein stukje grootzeil bijgezet, dan zou het een stuk minder schommelen.

De havenmeester zei: 'Dat zijn geen zeilers, dat zijn mensen met een zeilboot.' Dat vind ik een hele goede definitie, die hou ik erin :)

Ik ben nu een paar tochtjes verder en de ervaring is hetzelfde als op kleiner water: het lastigste is niet het zeilen, maar de aankomst bij de sluis: daar is iedereen moe, doorgewaaid, beetje gestressed en de wind is daar erg lastig. Ook daar loopt meestal goed af, ook met dat kleine motortje, als je die accepteert voor wat hij is: dat hulpmotortje. Vooruit is hij sterk, achteruit stopt hij af, maar niet héél hard. De tijd nemen dus en voorzichtig manoeuvreren.

Alles bij elkaar:
Met je motor is niks mis, hij kan ook prima kracht leveren (ook onder zeil en schuin en in golven, perfect!) en zeilen gaat het best :cheer:

Veel plezier met het ontdekken wat jullie samen kunnen en leuk vinden!
Maxi 77 - 2673 -
Laatst bewerkt: 08 aug 2021 06:50 door Woodstock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 06:55 #1312501

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Er is een hele mooie beschrijving in één van Hiscock's boeken hoe ze weken lang bijna elke dag proberen door de straat van Gibraltar te komen maar elke keer belanden ze weer in hun haven van vertrek aan de oost kant.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 08:10 #1312521

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6012
Of Henk bezemer met zijn waarschip en 2 roeispanen, vlak voor de ingang van de haven krijgt ie stroom tegen en kan daar niet tegen inroeien en wordt weer 8 uur terug gezet, 3x maal probeert ie het en 3x maal net niet voor de ingang van de haven.

Dan krijg je een gratis cursus leren omgaan met zware frustratie.

gelukkig krijgt ie dan een sleepje
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 08 aug 2021 08:10 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 08:12 #1312522

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Beste forumleden,
Dank voor jullie input.
Zo als jullie het omschreven, zo heb ik het ook ervaren.
Ik ging Lemmer uit vanuit lager wal in een klotsbak en vol wind Bft 5 a 6 tegen. De dag ervoor was het dacht ik 7bft.
Eerst een klein stukje op de motor en dat ging dus 3 knopen en de boot ging als een hobbelpaard.
Dat was voor mijn vrouw en ik de eerste keer. Mijn vrouw voelde zich erg oncomfortabel. Toen bedacht ik dus om de fok bij te zetten en zeer scherp aan de wind te varen. En voila ging direct naar 6 knopen waarbij de motor nog maar op 2.000 toeren draaide (dus als hulpmotor) en veel comfortabeler qua bootgedrag. Zo ben ik dus overgevaren. Bij overstag gaan merkte ik ook dat de motor daar ook z'n voordeel had om hem erdoor te duwen en niet stil viel.
Ik heb dit dus goed gedaan.
Wat ik wel heb begrepen vanuit jullie antwoorden is dat ik beter het grootzeil had kunnen opzetten opzetten (ivm killen van fok of anders iets minder scherp aan de wind zeilen).
Ik vermoedde al dat een zeegang in zo'n situatie niet aan te raden is en je beter kan blijven liggen of terug gaan.
Kortom ik heb practisch weer wat geleerd en aanvullend mede door jullie input.
Thanks guys.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 08:23 #1312527

Klein245 schreef :
Ik vermoedde al dat een zeegang in zo'n situatie niet aan te raden is en je beter kan blijven liggen of terug gaan.

Waarom niet? Zolang je (met welke zeil-/motorcombinatie dan ook...) voortgang kunt maken en niet zoals de Eendracht destijds naast de geul stroomt/waait, is het prima toch? 5 knopen voortgang werkt minder op je zenuwen dan 1.5 knoop, maar beide kan in principe veilig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 08:27 #1312530

Mooi om te lezen, eigenlijk heb je het ‘intuïtief’ gewoon goed gedaan.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 08 aug 2021 10:11 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 10:07 #1312570

Als je op vlak water je rompsnelheid kan halen, 6 knopen, is je motor prima geschikt voor je boot. Maar op de motor tegen de wind over het IJsselmeer is de meest trage en oncomfortabele manier van oversteken. Met een fok en een (gereefd) grootzeil was je waarschijnlijk sneller aan de andere kant geweest. De fok zorgt voor druk op het voorschip waardoor de golven minder remmend werken. Maar met 8 meter aan de wind over het IJsselmeer kost altijd meer tijd omdat de golven sterk remmen. Is niet anders. Enige oplossing is een veel langere boot of een grote motorboot. Op zee is dit effect minder omdat de afstand tussen de golven groter is.

Als je ergens op een bepaalde tijd moet zijn, moet je nooit gaan zeilen maar de auto nemen.
Maar dat is voor mij nu net de charme van het zeilen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 16:13 #1312693

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8209
My 2 CTS:

1: 9pk is niet overbemeten voor jouw boot.
2: tegen golfslag in, zeker de K-golven van het IJsselmeer beginnen vanaf lagerwal, kan de snelheid er flink uit meppen.
3: tegen de wind in motorzeilen, is naar mijn optiek een heel legale optie: je houdt relatieve rust aan boord door te zeilen. Doordat je motor bij staat als achtervang, kun je flink hoger prikken en toestaan dat je af en toe (onder zeil) stil komt te liggen. Motor houdt wat vaart, je vindt de groove weer veel sneller.
4: Stroming is een totaal andere grootheid. Je vaart in eerste instantie door t water. Vaarsnelheid meet je met een log! Niet met een gps! Dat het water beweegt, is dan pas stap 2.
5: Op zee, bepaal ik waar de relevante punten kwa stroming zitten. De zeegaten tussen de Waddeneilanden bijvoorbeeld. Of de Westerschelde. Daar pas ik de tocht planning op aan. En ja, dat kan betekenen dat je om 2:00 s morgens uit je nest stapt. Wind and tide wait for no man! Aldus Jack Aubrey.
6: A gentleman never sails upwind. Dus als je dat wel doet, weet je al in welke categorie je valt.
7: varend met een zeilboot, kun je een afspraak maken op tijd, òf op plaats. Maar niet allebei. Dat zorgt voor ongezonde druk, en laat je overenthousiaste beslissingen nemen.

Inderdaad, en daar snuffel je hier aan, neem je op groter water andere beslissingen dan op de Vinkeveense plassen.
Laatst bewerkt: 08 aug 2021 16:16 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 17:34 #1312715

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6325
peter1 schreef :
Met 3 kts stroom tegen hou je ook zonder wind niet veel over van je rompsnelheid, wil je dan harder gaan is alleen een langere boot nog een optie.

Ik neem aan dat je "over de grond" snelheid bedoelt. Met alleen stroom tegen en zonder wind zou je rompsnelheid (door het water) moeten halen als dat ook op niet stromend water lukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl