Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat kan mijn motor eigenlijk aan ?

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 17:58 #1312722

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6011
yep grondnelheid, dus met 2,5 kts stroom tegen hou je een grondsnelheid over van 3,5 kts
met zo een bootje, al zet je er een andere en zwaardere motor in, dat heeft geen enkel nut meer.
behalve het snelheidsverlies die door de wind komt, die kan je compenseren met meer motorvermogen, maar ook nooit meer dan 3,5 kts max ,want anders moet ie in planee .

s

quote="Palomine" post=1312715]peter1 schreef :
Met 3 kts stroom tegen hou je ook zonder wind niet veel over van je rompsnelheid, wil je dan harder gaan is alleen een langere boot nog een optie.

Ik neem aan dat je "over de grond" snelheid bedoelt. Met alleen stroom tegen en zonder wind zou je rompsnelheid (door het water) moeten halen als dat ook op niet stromend water lukt.[/quote]
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 08 aug 2021 18:02 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 18:41 #1312736

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Woodstock schreef :
Maxi 77
De combinatie motor en zeil moet zijn dubbelgereefd grootzeil
Dubbel gereefd grootzeil op een Maxi77: is dat een halve vierkante meter zeil ofzo? Het zeilplan maakt de term 'grootzeil' nogal een aanfluiting :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 20:11 #1312760

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
peter1 schreef :
yep grondnelheid, dus met 2,5 kts stroom tegen hou je een grondsnelheid over van 3,5 kts
met zo een bootje, al zet je er een andere en zwaardere motor in, dat heeft geen enkel nut meer.
behalve het snelheidsverlies die door de wind komt, die kan je compenseren met meer motorvermogen, maar ook nooit meer dan 3,5 kts max ,want anders moet ie in planee .

s

quote="Palomine" post=1312715]peter1 schreef :
Met 3 kts stroom tegen hou je ook zonder wind niet veel over van je rompsnelheid, wil je dan harder gaan is alleen een langere boot nog een optie.

Ik neem aan dat je "over de grond" snelheid bedoelt. Met alleen stroom tegen en zonder wind zou je rompsnelheid (door het water) moeten halen als dat ook op niet stromend water lukt.
[/quote]

Op vlak water: ja.

Maar tegen een zeetje op stuiterend, maken die extra pk's echt uit hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 20:25 #1312762

Stroom speelt geen enkele rol bij de relatie tussen motorvermogen en snelheid. Het hier al vaker uitgelegd als; zie het alsof je in een bak water vaart die met een bepaalde snelheid over de aarde beweegt. Of, het is gewoon een vector die je bij verplaatsing van je boot met optellen en waar je verder niets aan kan veranderen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 20:41 #1312766

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Toch heb ik de neiging als ik een stromende rivier opvaar sneller (door het water) te willen varen dan wanneer ik hem afvaar.
En omdat ik dat nogal vaak doe vind ik het wel prettig dat mijn motor wat meer pk's heeft dan strikt noodzakelijk.
Meerdere uren op 100% draaien lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de levensduur van de motor.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 08 aug 2021 20:42 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 20:59 #1312780

Joop66 schreef :

Op vlak water: ja.

Maar tegen een zeetje op stuiterend, maken die extra pk's echt uit hoor.

Mee eens. Ik heb een 22 voets bootje (2600 kg) en ben blij met de 15 pk tweecilinder.
Weegt maar 20kg meer dan bijvoorbeeld een 1gm10. Maar loopt heel rustig (geen gestamp) En voldoende vermogen om zorgeloos te manoeuvreren (stopt heel snel, slaat goed achteruit) of weg te varen van lager wal (als er zeil-technisch eens iets mis gaat).

Maargoed, mijn bootje loopt niet heel hoog aan de wind, meer een motor-zeiler, en dus is de motor naast een hulp-motor ook wel een belangrijk essentieel veiligheids-onderdeel.

Valt me wel op dat nieuwe zeilboten van rond de 24/26 voet vaak met 14 pk worden uitgerust. En 30 voets boten rond de 20 pk. Dat zal toch ook een reden hebben?

Vroeger waren diesels natuurlijk veel zwaarder, een volvo MD1 weegt incl. keerkoppeling meer dan 150kg... volgens mij is dat de belangrijkste reden voor het lage aantal PK’s wat er vroeger standaard geïnstalleerd werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 20:59 #1312781

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8427
Dat laatste zou bij een correct bemeten schroef geen enkel probleem mogen zijn.

En 3kts in slechte omstandigheden vind ik goed genoeg...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 21:12 #1312787

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ilex schreef :
Dat laatste zou bij een correct bemeten schroef geen enkel probleem mogen zijn.
Ik neem aan dat dit een reactie is op mijn opmerking over het langdurig op 100% draaien.
In de handleiding van mijn yanmar 2ym15 wordt dit toch echt afgeraden.
Zal Niet voor niets zijn denk ik.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 08 aug 2021 21:53 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 08 aug 2021 21:14 #1312789

Ilex schreef :
Dat laatste zou bij een correct bemeten schroef geen enkel probleem mogen zijn.

En 3kts in slechte omstandigheden vind ik goed genoeg...

Dat klopt. Een diesel houdt juist van hard werken. Mag best belast worden...

3kts in slechte omstandigheden is inderdaad prima.
Maar 8 of 9 pk op een 26 voets boot houdt denk ik niet over. Dan moet je er niet vanuit gaan dat ie je redt uit de zwaarste omstandigheden. Geen probleem, als je genoeg skills hebt om je ten alle tijden zeilend te redden. Maar niet alle scheepjes zijn zulke goede zeilers, of hebben zo’n kundige schipper.

Voor iets meer pk hoef je je niet te schamen denk ik. Net zomin als je iets minder pk hebt. Als je maar weet wat de beperkingen zijn en die respecteert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 04:53 #1312811

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6011
Ja Joop daar heb je gelijk in..we vergeten de remmende golfslag.

Joop66 schreef :
peter1 schreef :
yep grondnelheid, dus met 2,5 kts stroom tegen hou je een grondsnelheid over van 3,5 kts
met zo een bootje, al zet je er een andere en zwaardere motor in, dat heeft geen enkel nut meer.
behalve het snelheidsverlies die door de wind komt, die kan je compenseren met meer motorvermogen, maar ook nooit meer dan 3,5 kts max ,want anders moet ie in planee .

s

quote="Palomine" post=1312715]peter1 schreef :
Met 3 kts stroom tegen hou je ook zonder wind niet veel over van je rompsnelheid, wil je dan harder gaan is alleen een langere boot nog een optie.

Ik neem aan dat je "over de grond" snelheid bedoelt. Met alleen stroom tegen en zonder wind zou je rompsnelheid (door het water) moeten halen als dat ook op niet stromend water lukt.

Op vlak water: ja.

Maar tegen een zeetje op stuiterend, maken die extra pk's echt uit hoor.[/quote]
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 09:33 #1312890

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
PvO schreef :
Ilex schreef :
Dat laatste zou bij een correct bemeten schroef geen enkel probleem mogen zijn.
Ik neem aan dat dit een reactie is op mijn opmerking over het langdurig op 100% draaien.
In de handleiding van mijn yanmar 2ym15 wordt dit toch echt afgeraden.
Zal Niet voor niets zijn denk ik.

Ben benieuwd waar je dat leest, ik zie het volgende vermeld in de technische beschrijving :
Maximum output at crankshaft 10.3 kW (14 hp) / 3600 rpm
Continuous rating output at crankshaft 9.4 kw (12.8 hp) / 3489 rpm

Dat continu vermogen mag je onbeperkt aanspreken. Een dieselmotor die flink moet werken blijft in betere conditie dan eentje die weinig toeren maakt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 09:38 #1312891

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Zal bij gelegenheid eens kijken, kan natuurlijk dat ik het al 15 jaar verkeerd in mijn hoofd heb zitten :laugh:
Wordt vervolgd...

Bij nader inzien, je citeert het hierboven toch zelf al?
Continuous en maximum output?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 09 aug 2021 09:40 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 10:19 #1312910

ja, beetje misverstand over wat 100% is.

PVO bedoeld met 100% gewoon gas vol open op max toerental van 3600 rpm. Mits je schroef goed is gedimensioneerd heb je dan inderdaad je max. output, en dat mag je volgens Yanmar maar beperkt volhouden.

CeesS ziet 100% meer als continuous output. Dan is gas vol lopen eigenlijk 110%.
Continuous output mag zoals het woord al zegt, wel constant.

Hoewel beter voor de motor, vind ik max continuous output vaak wel een herrie, zeker met een 1 cilinder. (goede isolatie helpt wel veel...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 10:21 #1312911

Vandaag had ik zo'n zelfde situatie. We hadden 40 mijl voor de boeg, met windkracht 4/5 (met vlagen tot 30 knoop) tegen langs het schiereiland van Bodrum. Omdat ik nog niet aan lijnen mag trekken van de dokter, is het grootzeil hijsen en reven niet echt een optie. We hebben alle wind apps goed bekeken, en de conclusie was dat het 's ochtends het rustigste was, slim gebruik makend van wat winddraaiingen rond de kaap. Dus gewoon, om 6 uur opgestaan, en de hele tocht afgerond voor dat de echt harde wind kwam. Motor + fok ging prima, af en toe een slagje (grootzeil met rif was natuurlijk beter geweest). Uiteindelijk een heel relaxed tochtje geworden. Planning is alles, en anticiperen op de wind. En ja, natuurlijk had dit met een rifje en een HA een heerlijk kruisrak geweest. Komt later wel weer...
Laatst bewerkt: 09 aug 2021 10:23 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 10:22 #1312912

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
En toch, de Hiscocks hebben met de Wanderer III drie wereldreizen gemaakt: een dikke 9 meter lang, 7 ton leeg, 9 ton volledig beladen en een 8 pk motortje, als ik me goed herinner zonder achteruit. Ze beschrijven zulke reizen als "a series of uneventful passages".



En er zijn er nog altijd die het zonder doen:




Ik heb ook 29 pk onder de kuipvloer van mijn boot van 5 ton en daar ben ik blij mee. Het kan nu en dan mijn gebrek aan planning en vakmanschap compenseren. Maar een overmaat aan pk's gebruiken om met 6 Bft van de Friese lage wal weg te varen of met wind tegen tij een zeegat uit te komen gaat de tocht niet comfortabeler maken en een ongeruste bemanning niet gelukkiger.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 10:27 #1312915

Mi Dushi schreef :

En er zijn er nog altijd die het zonder doen:




haha,hij heeft nu ook een buitenboordmotor gemonteerd :)

Hoewel ik veel respect heb voor zijn manier van alles onder zeil doen, geeft hij nu toch ook wel toe dat een motor af en toe heel handig is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 10:29 #1312916

Mi Dushi schreef :
Maar een overmaat aan pk's gebruiken om met 6 Bft van de Friese lage wal weg te varen of met wind tegen tij een zeegat uit te komen gaat de tocht niet comfortabeler maken en een ongeruste bemanning niet gelukkiger.

dat is zo.

Maar weet je wat een bemanning past echt ongerust maakt? Als je helemaal niet van lagerwal weg kunt varen...
hoe je het doet is niet belangrijk, onder zeil, roeien of een motor. Maar van lager wal moet je weg kunnen komen (of een goed anker hebben en goede ankergrond) Dat laatste is niet altijd goed te plannen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 10:45 #1312927

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Is dat zo? Ben niet helemaal bij met het volgen van zijn kanaal. Gemotoriseerd zeilen is zeker geen zwaktebod. Maar het is gewoon zoveel leuker om te proberen zeilend te zeilen en vaak ook comfortabeler. Maar ook moeilijker. Wat het extra leuk maakt.

Het hangt ook van de boot en het water af, natuurlijk. Op mijn vorige boot (Hanse 301 met keerfok) kruiste ik de Hammen op tot vlak voor Burghsluis, met deze gaat de motor iets eerder bij.

Niet van lagerwal kunnen wegzeilen: bestaat dat? Nooit meegemaakt. Alle scherpe jachten en ook platbodems kunnen aan de wind zeilen, ook met veel wind aan de lagerwal. Stormweer daargelaten, maar dat is te voorkomen in de 21e eeuw.

Ben het verder wel eens hoor: wat extra pk's is handig.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 11:49 #1312960

PvO schreef :
Zal bij gelegenheid eens kijken, kan natuurlijk dat ik het al 15 jaar verkeerd in mijn hoofd heb zitten :laugh:
Wordt vervolgd...

Bij nader inzien, je citeert het hierboven toch zelf al?
Continuous en maximum output?

;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 12:54 #1312983

sjoerd1981 schreef :
...
Maar 8 of 9 pk op een 26 voets boot houdt denk ik niet over. Dan moet je er niet vanuit gaan dat ie je redt uit de zwaarste omstandigheden. ...

Mijn 31 voeter (FF95) heb ik destijds laten voorzien van een 9PK Yanmar 1GM10 (ivm gewichtsbesparing (ivm de boot zo licht mogelijk te maken om eerder in plané te komen); dat scheelt overigens wel meer dan de eerder in dit draadje genoemde 20 kilo ;) (want ook de keerkoppeling etc. is lichter, (en soms ook de fundatie) naast dat je een kleinere tank nodig hebt omdat zo'n 1GM maar heel weinig diesel verstookt). Er zat voorheen een 2 cylinder 14 of 15PK in (Vetus). Zolang je niet met 6bft tegen de golven in moet varen is het goed te doen. Echt comfortabel is het evenwel niet. Zeker niet als je met vakantie (zwaar beladen) etc op pad bent.
Heb tijdens een weekend trip bij de Krammer (op weg naar St Annaland) goede 6 tegen gehad en dan vaar je nog maar 1,5 tot max 2 knopen.. dan duurt dat normaliter korte stukje toch heeeel lang (en behoorlijk oncomfortabel)
Urenlang volgas had de motor geen enkel probleem mee overigens, maar comfortabel is het niet (voor je oren en trillingen in de boot).
Sinds die ervaring zorg ik toch voor wat meer power aan boord, want het gemis aan comfort weegt dan simpelweg niet meer op tegen het kleine beetje extra lol.
Laatst bewerkt: 09 aug 2021 13:01 door Account op verzoek verwijderd 09.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 13:09 #1312988

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
PvO schreef :
Zal bij gelegenheid eens kijken, kan natuurlijk dat ik het al 15 jaar verkeerd in mijn hoofd heb zitten :laugh:
Wordt vervolgd...

Bij nader inzien, je citeert het hierboven toch zelf al?
Continuous en maximum output?

Ik heb de handleiding er nog eens bijgepast, en daar staat op pagina 5 het volgende:

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 14:33 #1313034

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
In de huidige NL handleiding staat het anders geformuleerd. De vertaling is een beetje krom, maar het max toerental van 3600 RPM wordt toegestaan tot 30 min per 10 uur, kruissnelheid max-200 = 3400 RPM zonder verdere tijdbeperking. Mijn 1GM10 heeft exact dezelfde toerental spec, en heeft intussen 1500 draaiuren achter de kiezen, waarvan de meeste op 3200-3400 toeren. En die is nog super gezond.
In het specificatie overzicht van de 2YM15 staat zelfs een continu toelaatbaar toerental van 3489 RPM, dit is slechts 3% onder het maximum toerental. In het hele overzicht staat geen enkele beperking voor de tijd dat het continu vermogen mag worden geleverd. kennelijk is de opvatting van Yanmar hierover in de loop van de jaren gewijzigd.

Ook nieuw is de waarschuwing van Yanmar voor de nadelen en gevaren van het gebruik van EN590 diesel (B7), zie de laatste bijlage.







Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 16:35 #1313077

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
Apae schreef :
Dubbel gereefd grootzeil op een Maxi77: is dat een halve vierkante meter zeil ofzo? Het zeilplan maakt de term 'grootzeil' nogal een aanfluiting :P

Grootzeiltje. Zoals alles tje is op mijn boot.
En toch maakt een enkel rif groot verschil met een tweede rif. Niet zozeer op snelheid, wel op loefgierigheid. De snelheid haalt mijn boot uit het voorzeil.
Die kleine postzegel weglaten, zoals ik vandaag nog maar eens heb getest (n.a.v. dit draadje) maakt dat ik voor geen meter opschiet of hoog kan zeilen. Dus die paar m2 grootzeil waardeer ik ten volle.


Pfffff, een beetje op mijn Maxi schieten! :angry:
Dat kan niet hoor ;)
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 16:54 #1313082

CeesS schreef :
Ben benieuwd waar je dat leest, ik zie het volgende vermeld in de technische beschrijving :
Maximum output at crankshaft 10.3 kW (14 hp) / 3600 rpm
Continuous rating output at crankshaft 9.4 kw (12.8 hp) / 3489 rpm

Dat continu vermogen mag je onbeperkt aanspreken. Een dieselmotor die flink moet werken blijft in betere conditie dan eentje die weinig toeren maakt
Bij mijn Yanmar (4HJ80) staat er in de handleiding dat vol vermogen niet meer dan 3 minuten per twee(?) uur gebruikt mag worden. 90% draaien kan voor 4 uur uit iedere 24 en 80% continue.

Iedere diesel motor heeft een rating voor geschikt bedrijf. De meeste fabrikanten noemen dat een A, B, C of D rating. De hogere letters geven meer vermogen, maar voor kortere duur. De lagere leters geven continue beschikbaar vermogen voor 24/7/365 maar het zijn identieke motoren waarvan het vermogen in meer of mindere mate begrenst is. Gezien jouw opmerking neem ik aan dat Yanmar ook diverse ratings gebruikt, maar dat alleen maar in de gebruikers handleiding vermeld.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 18:43 #1313117

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Voor de 2YM15 kun je het vermogen vertalen naar een specifiek vermogen van 10/0,570 = 17,5 kW/L. Voor mijn 1GM10 is het specifiek vermogen 6/0,316 = 19 kW/L. Dit zijn atmosferische motoren met een zeer laag specifiek vermogen in vergelijking met de huidige stand van de techniek. Die kunnen tegen een stootje.

Ter vergelijking de 4HJ80 met 2L inhoud en 58,8 kW is het specifiek vermogen 29,4 kW/L, bijna het dubbele van de 2YM15. Dat daar meer beperkingen gelden in de hogere vermogensregionen lijkt logisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl