Arcadia schreef :
CeesS schreef :
- aanzuig brandstof op laagste punt in tank
Mijn tank heeft behalve de reguliere brandstofleiding ook een aftapkraantje bij de bodem. Betekent de aanbeveling van CeesS dat ik de berandstofleiding beter op het aftapkraantje aan kan sluiten?
De mij laatst bekende officiële CE ontwerp aanbeveling voor de brandstofleiding aansluiting op de tank, is een van bovenaf in de brandstoftank hangende aanzuigbuis die op enige afstand van de bodem eindigt. Zo zijn de meeste jachttanks geconstrueerd, met als je geluk hebt, een waterzak met aftappunt onderin de tank.
Nu heb ik in een grijs verleden als jong ingenieur bij een van onze multinationals productieinstallaties moeten ontwerpen met een hele bibliotheek aan voorschriften en aanbevelingen in de achterzak. En daar heb ik geleerd dat die soms niet optimaal of zelfs volledig contraproductief kunnen zijn. En dat je in sommige gevallen beter je gezonde verstand kunt gebruiken, uiteraard in overleg en met een duidelijke verslaglegging en motivatie waarom je die oplossing kiest.
Deze inleiding is nodig om mijn ontwerpfilosofie over de aansluiting van de brandstofleiding te kunnen plaatsen. De CE aanbeveling heeft (zeker op een boot) duidelijke nadelen. Vervuiling, maar ook bijvoorbeeld water, die om wat voor reden dan ook in de tank terecht komen, hebben de neiging zich op de tankbodem te verzamelen. Water krijgt alle tijd om op het scheidingsvlak tussen water en brandstof in combinatie met schimmelsporen en/of bacteriën grote schade aan te richten. daar merk je niets van, zolang het niveau daarvan onder het aanzuigpunt blijft. Kom je met je boot bijvoorbeeld in ruw weer terecht, kan de klotsende verontreinigde laag plotseling in de standpijp worden opgezogen en achterliggende filters in no-time verstoppen.
Mijn filosofie is anders : ik wil bij een onverhoopte verontreiniging of waterontwikkeling in de tank zo snel mogelijk gewaarschuwd worden. Dat kan door de aanzuig op het laatste punt te leggen, zo mogelijk met behoud van een aftapmogelijkheid (T-adapter). Wel met een solide verticale pijp omhoog met een aansluitpunt boven het tankniveau, om te voorkomen dat de tank bij simpele beschadiging leeg kan lopen ( zie bijlage).
Als je dan in de verdere aanzuigleiding ervoor zorgt, dat je eerst een waterafscheider met kijkglas (overigens ook tegen CE voorschrift) tegenkomt, kun je ieder begin van ellende in de tank onmiddellijk waarnemen en daar maatregelen tegen treffen. Vandaar mijn aanbeveling een Delphi filter 'omgekeerd' aan te sluiten. Separ en Racor filters hebben die logische volgorde al in het ontwerp.