Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Dieseltank vervuild...

Re:RE: Dieseltank vervuild... 25 aug 2021 20:02 #1318664

sjoerd1981 schreef :
Haha, thanks. Maar Jollenbaas is echt de eindbaas... op dat niveau ben ik nog lang niet... ;)

Dank je! :)
Laatst bewerkt: 25 aug 2021 20:38 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Dieseltank vervuild... 26 aug 2021 07:30 #1318723

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Voor de liefhebbers, een belangrijk TNO rapport over de toekomst en de impact van biobrandstoffen voor de binnenvaart.

Bijlage:

Bestandsnaam: 2020_TNO-I...aart.pdf
Bestandsgrootte:512 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 28 aug 2021 07:57 #1319343

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
ac320 schreef :
Jurrien schreef :
Omdat het kijkglas van het brandstoffilter totaal helder was, ging ik ervan uit dat er in ieder geval geen sprake van de gevreesde dieselbacterie kon zijn… Helaas, de aanzuigleiding vanuit de brandstoftank bleek volledig verstop

Dank, Jurriën
hoi, dubbel check misschien even of de diesel bacterie de oorzaak is of bijvoorbeeld een vloeibare pakking . Bij aanzuig leiding is het vaak 1 van de 2. Succes ermee

In een serieus aangelegd brandstofsysteem is geen vloeibare pakking nodig, en hoort daar zelfs niet thuis. Het feit dat je in het glas van de filter/waterafscheider geen waarschuwing ziet van een zich ontwikkelend brandstofprobleem door bacteriën of ander ongerief, heeft soms te maken met de onlogische doorloop volgorde. Bijvoorbeeld bij het veel toegepaste Delphi-filterhuis gaat de vloeistofstroom eerst door het filterelement voordat waterafscheiding plaatsvindt. Je ziet in het kijkglas heldere diesel, terwijl je filterelement aan het dichtslibben is. Bij een Separ of Racor filterhuis is de volgorde omgekeerd, waardoor in het kijkglas een duidelijke waarschuwing van een zich ontwikkelend brandstofprobleem zichtbaar is.

Voor mij een reden om de stromingsrichting door de Delphi om te draaien. Een optie die in de documentatie als mogelijkheid wordt vermeld, en door sommige dealers standaard wordt toegepast. Er is hier in de forumgeschiedenis al heel veel over geschreven, gebruik de zoekfunctie.
Laatst bewerkt: 28 aug 2021 07:59 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieseltank vervuild... 28 aug 2021 14:37 #1319430

De Dieseldokter verkoopt ook een Delphifilter met een omgekeerde stromingsrichting incl. pomp.
Een vervuiling zie je dan gelijk in glas ipv. achteraf.
De ontluchting in de uitstroom (linksboven) is een eigen aanpassing en werkt fantastisch. Werkwijze na vervanging van het groffilterelement: uitstroomkraan dicht, brandstof oppompen met ontluchting open en het is ontlucht. Alle brandstofkranen open en starten/klaar. Bij vervanging van het fijnfilter moet alles worden ontlucht vlgs. de gebruikelijke wijze.

Laatst bewerkt: 28 aug 2021 14:51 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 28 aug 2021 16:06 #1319440

CeesS schreef :
In een serieus aangelegd brandstofsysteem is geen vloeibare pakking nodig, en hoort daar zelfs niet thuis //Bij een Separ of Racor filterhuis is de volgorde omgekeerd, waardoor in het kijkglas een duidelijke waarschuwing van een zich ontwikkelend brandstofprobleem zichtbaar is.

Bij mij valt nu pas het kwartje dat jouw oplossing eigenlijk een manier is om de racor methode te creëren, snapte ik uit je andere draadje niet eerlijk gezegd. Slim bedacht. Zelf heb ik racor en wil een dubbele installeren maar dat lost natuurlijk problemen met de aanzuigleiding niet op... , staat niet hoog op mijn kluslijst, eerst die multiplexer aansluiten!

Gebruik van vloeibare pakking is inderdaad niet goed, toch is het mij overkomen in Nederland en heeft het heeeeel laaannng geduurd voor ik achter de oorzaak kwam, in dit geval was de vloeibare pakking door een monteur van een bekende jachtwerf gebruikt, geen uitzondering begreep ik. Wel een leermoment voor mij, gelukkig had ik toen nog wel een zeil als backup B).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 28 aug 2021 19:48 #1319501

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
ac320 schreef :
Bij mij valt nu pas het kwartje dat jouw oplossing eigenlijk een manier is om de racor methode te creëren, snapte ik uit je andere draadje niet eerlijk gezegd. Slim bedacht. Zelf heb ik racor en wil een dubbele installeren maar dat lost natuurlijk problemen met de aanzuigleiding niet op... , staat niet hoog op mijn kluslijst, eerst die multiplexer aansluiten!

I heb ervoor gekozen om de omgekeerde filter truc per direct uit te voeren toen Cees hem voorstelde jaren terug. Ik vond dat zelf belangrijker dan elektronica.

My 2 cents.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 28 aug 2021 21:49 #1319528

Calidris schreef :
ac320 schreef :
Bij mij valt nu pas het kwartje dat jouw oplossing eigenlijk een manier is om de racor methode te creëren, snapte ik uit je andere draadje niet eerlijk gezegd. Slim bedacht. Zelf heb ik racor en wil een dubbele installeren maar dat lost natuurlijk problemen met de aanzuigleiding niet op... , staat niet hoog op mijn kluslijst, eerst die multiplexer aansluiten!

I heb ervoor gekozen om de omgekeerde filter truc per direct uit te voeren toen Cees hem voorstelde jaren terug. Ik vond dat zelf belangrijker dan elektronica.

My 2 cents.

Dat is bij een Racor geen goed plan denk ik... Oplossing van CeesS is specifiek voor Delphi filter. Je hebt geen Racor neem ik aan ? , zo ja dan zou ik het terugbrengen in originele staat.
Laatst bewerkt: 28 aug 2021 23:03 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 29 aug 2021 08:41 #1319566

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
ac320 schreef :

Dat is bij een Racor geen goed plan denk ik... Oplossing van CeesS is specifiek voor Delphi filter. Je hebt geen Racor neem ik aan ? , zo ja dan zou ik het terugbrengen in originele staat.

En kan je ook aangeven waarom het geen goed plan is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 29 aug 2021 08:54 #1319572

martinw schreef :
ac320 schreef :

Dat is bij een Racor geen goed plan denk ik... Oplossing van CeesS is specifiek voor Delphi filter. Je hebt geen Racor neem ik aan ? , zo ja dan zou ik het terugbrengen in originele staat.

En kan je ook aangeven waarom het geen goed plan is?
dat laat ik graag aan CeesS over B), het is zijn vinding specifiek voor Delphi en met als doel hetzelfde te bereiken wat bv Racor origineel al heeft. Zoals ik het begrijp tenminste. Ik houd mijn Racor origineel , werkt prima.

Tenzij je heel goed weet wat je doet ( zoals CeesS) is het erg onverstandig de werking van olie/waterfilters etc te veranderen
Laatst bewerkt: 29 aug 2021 09:09 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 29 aug 2021 09:06 #1319575

Calidris weet heus wel dat je die aanpassing alleen moet doen op een Delphi filter, en dat je daarmee een Racnor filter nabootst. Hij zegt ook nergens dat hij een Racnor filter heeft omgebouwd ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 29 aug 2021 09:13 #1319578

.
Laatst bewerkt: 29 aug 2021 17:31 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 29 aug 2021 09:19 #1319581

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
ac320 schreef :
Wat was het doel van de calidris reactie dan? Trollen zoals in andere draadjes? Wel jammer weer. Ik zal het negeren zoals ik initieel had moeten doen

Volgens mij heb je wat tegen bepaalde personen en zoek je spijkers op laag water en stokken om mee te slaan.
trollen, zelf ben je er niet vies van.
Laatst bewerkt: 29 aug 2021 09:21 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 29 aug 2021 09:27 #1319583

Calidris schreef :
ac320 schreef :
Bij mij valt nu pas het kwartje dat jouw oplossing eigenlijk een manier is om de racor methode te creëren, snapte ik uit je andere draadje niet eerlijk gezegd. Slim bedacht. Zelf heb ik racor en wil een dubbele installeren maar dat lost natuurlijk problemen met de aanzuigleiding niet op... , staat niet hoog op mijn kluslijst, eerst die multiplexer aansluiten!

I heb ervoor gekozen om de omgekeerde filter truc per direct uit te voeren toen Cees hem voorstelde jaren terug. Ik vond dat zelf belangrijker dan elektronica.

My 2 cents.

Omgekeerde filtertruc van Cees is inderdaad echt heel slim. Heb dat ook gelijk gedaan. (Nu 1 van de Delphi’s vervangen voor een Racor-type filter, vervangen filters gaat daarbij iets makkelijker dan de Delphi is mijn ervaring)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 29 aug 2021 09:38 #1319586

Jurrien schreef :
Beste forummers,

Deze vakantie is het ook mij overkomen; de motor viel opeens stil. Op de zeilen naar een vluchthaven gevaren en aangelegd. Dat viel nog een beetje tegen, voor twee fokkeschoten, de inhaallijn van de rolgenua én het stuurwiel heb je eigenlijk vier handen nodig, maar het is schadevrij gelukt.


De volgende dag was er al een monteur (Raymond Franke; bedankt!). Omdat het kijkglas van het brandstoffilter totaal helder was, ging ik ervan uit dat er in ieder geval geen sprake van de gevreesde dieselbacterie kon zijn… Helaas, de aanzuigleiding vanuit de brandstoftank bleek volledig verstopt met het inmiddels bekende bruine snot.
Met doorprikken, gebruik van andere aanzuigleiding en een shockdosis Grotamar waren we weer onderweg.

Om het probleem goed aan te pakken wil ik de brandstoftank aan het einde van het seizoen grondig reinigen, en eigenlijk ook een inspectiemogelijkheid hebben om volgend seizoen te kunnen controleren of de brandstof nog schoon is.. De huidige tank is van RVS en heeft een inhoud van zo’n 70 liter.
Wat is raadzaam, de huidige tank reinigen en (laten) voorzien van een inspectie-mogelijkheid of de tank vervangen door een kunststof exemplaar? De huidige tank in stand laten en een kunststof dagtank gebruiken?

Zelf voel ik het meeste voor vervangen maar kan niet goed beredeneren waarom. Graag jullie advies.

Dank, Jurriën

Jurriën, als je een Delphi filter hebt, heb ik nog wel een filterkop liggen waarin de aanpassingen a la CeesS als gedaan zijn (omdraaien doorstroming)
Dan kan je voortaan direct zien of het brandstof nog schoon is door het kijkglas.

(Volgens mij ben je wel een aardige kerel, dus tegen verzendkosten mag je hem wel hebben...)

Laat het maar weten,
Groet!
Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 29 aug 2021 10:04 #1319595

Het 1 en ander heb ik bereikt door een gaasfilter met kijk glas te installeren voor het brandstof filter die ook een handpompje in de kop bevat. Hierdoor is troep en water uit de tank direct waar te nemen. Voordat het dus je hoofdbrandstof filter verstopt. Nu wil ik alleen nog onderdruk meters plaatsen. Zodat een snelle diagnose gesteld is OFer filter problemen zijn of dat het wat anders moet zijn.



Grt. Mark




Verstuurd vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 29 aug 2021 20:09 #1319809

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
sjoerd1981 schreef :
Omgekeerde filtertruc van Cees is inderdaad echt heel slim. Heb dat ook gelijk gedaan. (Nu 1 van de Delphi’s vervangen voor een Racor-type filter, vervangen filters gaat daarbij iets makkelijker dan de Delphi is mijn ervaring)

In feite is het omkeren van de stromingsrichting door het Delphi filter onderdeel van een serie maatregelen om de gevoeligheid voor problemen in het brandstofsysteem te voorkomen :

- toepassing van de juiste compatibele materialen in contact met de brandstof
- inspectiemogelijkheid van het inwendige van de brandstoftank
- aanzuig brandstof op laagste punt in tank
- goede aftapmogelijkheid voor ongerechtigheden uit waterafscheider/filter combinatie
- vacuümmeter op filter om verstopping vroegtijdig te signaleren
- zo mogelijk GTL/HVO tanken
- preventieve toevoeging van antibacteriële middelen (Grotamar, Acticide)
- tank leeg in winterseizoen

Als proef heb ik grof- en fijnfilter de laatste 3 jaar niet vervangen, totale verbruikte hoeveelheid verbruikte brandstof ca 400 L. Tot nu toe zonder problemen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 29 aug 2021 20:30 #1319818

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Maar Cees, zo houd je een giertank nog spatzuiver.
De eerste vier punten vormen al 99%. De rest is voor Mr White uit Breaking Bad ;)
Het blijft een dieselmotortje en die willen gewoon altijd wel :laugh:
Laatst bewerkt: 29 aug 2021 20:36 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 29 aug 2021 22:08 #1319833

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
holtere schreef :
Maar Cees, zo houd je een giertank nog spatzuiver.
De eerste vier punten vormen al 99%. De rest is voor Mr White uit Breaking Bad ;)
Het blijft een dieselmotortje en die willen gewoon altijd wel :laugh:

Ja dat klopt wel :) , maar na veel brandstofellende kom je tot de conclusie dat zachte heelmeesters stinkende tanks tot gevolg hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 30 aug 2021 06:32 #1319853

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
CeesS schreef :
- aanzuig brandstof op laagste punt in tank

Mijn tank heeft behalve de reguliere brandstofleiding ook een aftapkraantje bij de bodem. Betekent de aanbeveling van CeesS dat ik de berandstofleiding beter op het aftapkraantje aan kan sluiten?
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 30 aug 2021 08:37 #1319893

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Arcadia schreef :
CeesS schreef :
- aanzuig brandstof op laagste punt in tank

Mijn tank heeft behalve de reguliere brandstofleiding ook een aftapkraantje bij de bodem. Betekent de aanbeveling van CeesS dat ik de berandstofleiding beter op het aftapkraantje aan kan sluiten?

De mij laatst bekende officiële CE ontwerp aanbeveling voor de brandstofleiding aansluiting op de tank, is een van bovenaf in de brandstoftank hangende aanzuigbuis die op enige afstand van de bodem eindigt. Zo zijn de meeste jachttanks geconstrueerd, met als je geluk hebt, een waterzak met aftappunt onderin de tank.

Nu heb ik in een grijs verleden als jong ingenieur bij een van onze multinationals productieinstallaties moeten ontwerpen met een hele bibliotheek aan voorschriften en aanbevelingen in de achterzak. En daar heb ik geleerd dat die soms niet optimaal of zelfs volledig contraproductief kunnen zijn. En dat je in sommige gevallen beter je gezonde verstand kunt gebruiken, uiteraard in overleg en met een duidelijke verslaglegging en motivatie waarom je die oplossing kiest.

Deze inleiding is nodig om mijn ontwerpfilosofie over de aansluiting van de brandstofleiding te kunnen plaatsen. De CE aanbeveling heeft (zeker op een boot) duidelijke nadelen. Vervuiling, maar ook bijvoorbeeld water, die om wat voor reden dan ook in de tank terecht komen, hebben de neiging zich op de tankbodem te verzamelen. Water krijgt alle tijd om op het scheidingsvlak tussen water en brandstof in combinatie met schimmelsporen en/of bacteriën grote schade aan te richten. daar merk je niets van, zolang het niveau daarvan onder het aanzuigpunt blijft. Kom je met je boot bijvoorbeeld in ruw weer terecht, kan de klotsende verontreinigde laag plotseling in de standpijp worden opgezogen en achterliggende filters in no-time verstoppen.

Mijn filosofie is anders : ik wil bij een onverhoopte verontreiniging of waterontwikkeling in de tank zo snel mogelijk gewaarschuwd worden. Dat kan door de aanzuig op het laatste punt te leggen, zo mogelijk met behoud van een aftapmogelijkheid (T-adapter). Wel met een solide verticale pijp omhoog met een aansluitpunt boven het tankniveau, om te voorkomen dat de tank bij simpele beschadiging leeg kan lopen ( zie bijlage).

Als je dan in de verdere aanzuigleiding ervoor zorgt, dat je eerst een waterafscheider met kijkglas (overigens ook tegen CE voorschrift) tegenkomt, kun je ieder begin van ellende in de tank onmiddellijk waarnemen en daar maatregelen tegen treffen. Vandaar mijn aanbeveling een Delphi filter 'omgekeerd' aan te sluiten. Separ en Racor filters hebben die logische volgorde al in het ontwerp.

Laatst bewerkt: 30 aug 2021 08:49 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 30 aug 2021 08:43 #1319896

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Helder. Ik heb er een winterklus bij.
Dank CeesS
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 30 aug 2021 10:54 #1319946

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Allen,

Hartelijk dank voor de uitgebreide reacties! Puntsgewijs zal ik hieronder op enkele reageren.

Joop66 schreef o.a. dat een nieuwe brandstoftank ook moderne aansluitingen heeft. Inderdaad zijn aanzuig- en retourleiding op mijn tank 4 mm terwijl tegenwoordig 8 mm standaard schijnt te zijn. Mede omdat het aanbrengen van een goede inspectiemogelijkheid voor een onervaren klusser zoals ik toch niet zo heel simpel lijkt, neig ik naar een nieuwe tank.

Enkelen schreven over het belang van zuivere diesel tanken. Snap ik, maar in de praktijk vind ik dit toch niet zo eenvoudig. Ook ben ik waarschijnlijk te lui om tijdens mijn vakantie met 30 graden Celsius een eind te lopen met twee jerrycans van 10 liter elk om bij een pompstation ver weg te tanken… Ik tank wel altijd diesel bij een pomp aan de straat omdat ik daar een hogere doorloopsnelheid verwacht. Overigens vertelde de eigenaar van het pompstation in de vluchthaven van Bruinisse mij dat zijn diesel zonder biologische toevoegingen is. Geen idee of dit klopt; ik kan het zelf niet analyseren.

CeesS schreef wat zijn filosofie is om dit soort ellende te voorkomen. Heel duidelijk; dankjewel! Het idee van een omgekeerd Delphifilter/waterscheider voor het filter lijkt mij heel verstandig, dit laat ik zeker realiseren. Wel kijk ik eerst even hoe het nu precies zit; wellicht heeft de werf of de vorige eigenaar al zoiets slims gedaan.
@Sjoerd; bedankt voor je aanbod, hier kom ik sowieso op terug na inspectie van de huidige situatie!

Extra vraagje: als ik een nieuwe kunststof tank laat monteren, en deze wat hoger zet (onderkant hoger dan de motor); ben ik dan van gedoe met ontluchten af?

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 30 aug 2021 11:06 #1319948

sjoerd1981 schreef :
Jurriën, als je een Delphi filter hebt, heb ik nog wel een filterkop liggen waarin de aanpassingen a la CeesS als gedaan zijn (omdraaien doorstroming)
Dan kan je voortaan direct zien of het brandstof nog schoon is door het kijkglas.

(Volgens mij ben je wel een aardige kerel, dus tegen verzendkosten mag je hem wel hebben...)

Laat het maar weten,
Groet!
Sjoerd

Om de stroomrichting om te draaien heb je geen andere filterkop nodig . Daarvoor zitten de aansluiting er al op en hoef je die alleen om te zetten.
Aan de pijlen kun je zien dat die andere aansluitingen eigenlijk bedoeld zijn om het fiter op een andere plaats te installeren waar de leiding vanaf de tank aan de linkerkant zit maar voor het omdraaien werkt dat uiteraard ook.De pijlen ignoreer je dan in feite .

Ad
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 11:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 30 aug 2021 14:04 #1319997

Hier ook een Delphi filter. Is het inderdaad zo makkelijk om de stroomrichting om te draaien? Gewoon andersom aansluiten? Ik meen me te herinneren dat er inwendig ook nog iets aangepast moest worden?
Tegenwoordig heb ik er wel een vacuüm meter op aangesloten, dat geeft mooi de staat van het filterpatroon weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vervuild... 30 aug 2021 15:32 #1320020

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Is al vaker aan de orde geweest, zie bv. zeilersforum.nl/index.php/foru...ter?start=25#1148571
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.353 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl