Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 25 aug 2021 19:52 #1318652

Ja, dat gaat ook op voor een indirect gekoelde motor. Na de koeler wordt het buitenboordwater bij een ‘natte uitlaat’ in de uitlaatbocht gepompt / geloosd, op een zeker moment staat het uitlaatsysteem vol met de kans dat het overtollige water via de uitlaatkleppen in de cilinders van de motor komt.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 25 aug 2021 20:15 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 09:06 #1318778

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Dank voor je antwoord.
Hoe denken de anderfe deskundigen hierover?

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 09:11 #1318779

Daar valt weinig anders over te denken, het zit zoals Waterrimpels zegt.

Tenzij je een droge uitlaat hebt, dan speelt dit niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 09:41 #1318791

Deze deskundige denkt JA.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 10:42 #1318809

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5270
Ook ja, hoe laag ook het water in de uitlaat komt je mist de druk van de uitlaatgassen waardoor je gewoon het uitlaatsysteem, waterlock, zwanenhals volpompt met water en op enig moment staat dat zo hoog dat het ook naar de kleppen en cilinders wil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 10:51 #1318816

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1030
Hoe moet je dat dan oplossen als je een keer wat langer hebt moeten starten en hij slaat niet aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 10:53 #1318817

Koelwater dicht zetten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 11:03 #1318819

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5270
lschip schreef :
Hoe moet je dat dan oplossen als je een keer wat langer hebt moeten starten en hij slaat niet aan?
Niet langer doorstarten, start ie niet dan eerst koelwater dicht.
Heb zelf nog nooit gedaan, bij lege tank of filterwissel (ontluchten hoef ik nooit) start ik wel eens wat langer door maar denk dat het wel even duurt voor de pomp draaiend op "startsnelheid" mijn systeem volpompt maar misschien heb ik al 33 jaar geluk....
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 11:05 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 11:27 #1318827

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
je afsluiter dicht zetten; dan pomp je geen koelwater meer. Wel onthouden dat slaat de motor aan je de afsluiter weer open zet.

Bedenk wel dat bij een kleine diesel 16 tot 40 pk oid de impellerpomp een debiet heeft van rond de 40 liter per min. bij 1500 toeren bij 500 toeren is dat rond de 10 liter. Starten gebeurt met ik verwacht nog een lager toerental op de impellerpomp. Dus voor dat je je uitlaat vol hebt gepompt moet je wel serieus lang de motor rond laten draaien op je start motor.

Een 45MM id uitlaatslang kan ongeveer 16 ltr water per meter bevatten. normaal zal deze rond de 20% gevuld zijn. Blijft er 12 liter per meter over wat je nog kan vullen.

Ik vraag mij af of een gemiddelde startaccu 5 min lang een startmotor kan laten ronddraaien zonder zelf helemaal plat te gaan. Ik verwacht dat de motor niet meer rond gaat of met een nog veel lager toerental.

60 Sec achter elkaar starten is erg lang. Zelfs met tussen pozen is 60 seconden een poging of 10/15 schat ik zo in. Als je merkt dat die niet aanslaat stop je met starten dat heb je snel genoeg door omdat normaal een motor na een paar omwentelingen door de startmotor gestart is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 11:37 #1318829

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 305
Ik denk het niet. Bij een indirect systeem heeft het koelwater nergens toegang tot de motor zelf. Via de bundel in de warmtewisselaar gaat het naar de uitlaat en wordt weggepompt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 11:38 #1318830

als je startmotor draait bewegen toch ook je cyllinders en blazen ze lucht(of uitlaatgas)naar de uitlaat?

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 11:46 #1318832

FKZ schreef :
je afsluiter dicht zetten; dan pomp je geen koelwater meer. Wel onthouden dat slaat de motor aan je de afsluiter weer open zet.

Bedenk wel dat bij een kleine diesel 16 tot 40 pk oid de impellerpomp een debiet heeft van rond de 40 liter per min. bij 1500 toeren bij 500 toeren is dat rond de 10 liter. Starten gebeurt met ik verwacht nog een lager toerental op de impellerpomp. Dus voor dat je je uitlaat vol hebt gepompt moet je wel serieus lang de motor rond laten draaien op je start motor.

Een 45MM id uitlaatslang kan ongeveer 16 ltr water per meter bevatten. normaal zal deze rond de 20% gevuld zijn. Blijft er 12 liter per meter over wat je nog kan vullen.

Ik vraag mij af of een gemiddelde startaccu 5 min lang een startmotor kan laten ronddraaien zonder zelf helemaal plat te gaan. Ik verwacht dat de motor niet meer rond gaat of met een nog veel lager toerental.

60 Sec achter elkaar starten is erg lang. Zelfs met tussen pozen is 60 seconden een poging of 10/15 schat ik zo in. Als je merkt dat die niet aanslaat stop je met starten dat heb je snel genoeg door omdat normaal een motor na een paar omwentelingen door de startmotor gestart is.

Beste, volgens mij zit de komma 1 plekje verkeerd... Een 45 mm uitlaat slang kan 1,6 liter water per meter bevatten. vandaar ook een waterlock op het laagste punt. Echter die wordt niet of slecht leeg geblazen als de motor niet aanslaat, vandaar op tijd de koelwaterinlaat dichtzetten...
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 11:46 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 11:51 #1318833

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Ik heb me over lang starten en afsluiter dicht werkelijk nog nooit zorgen gemaakt.
Immers bij starten wordt er in de uitlaat evengoed druk opgebouwd.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 11:52 #1318834

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Zelfs bij lang starten komt er water uit de uitlaat.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 11:52 #1318835

Shedi schreef :
Ik denk het niet. Bij een indirect systeem heeft het koelwater nergens toegang tot de motor zelf. Via de bundel in de warmtewisselaar gaat het naar de uitlaat en wordt weggepompt.

Beste Shedi, de uitlaat wordt normaliter gekoeld door het buitenboordwater wat in de uitlaat wordt gepompt, dat verzamelt zich in het waterlock en door de opbouw van druk door uitlaatgassen bovenin het waterlock wordt er elke keer een sloot buitenboordwater uit de uitlaat gedrukt, dat spuit dan met de uitlaatgassen mee uit de uitlaatopening. Als de motor niet aanslaat wordt er te weinig druk opgebouwd in het waterlock om deze leeg te blazen en stijgt het waterniveau in de uitlaat. Op het moment dat het niveau boven het punt komt waar het buitenboordwater in de uitlaat geïnjecteerd wordt kan het buitenboordwater via de uitlaat teruglopen in de motor . Dan krijg je schade (waterslag)...
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 11:54 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 11:58 #1318836

Het gaat niet om het terugstromen van water tijdens het starten maar daarna. Afhankelijk van het aantal cilinders kan een of meerdere uitlaatkleppen openstaan zodat er water kan teruglopen als de motor weer stil staat. En bij het lage toerental tijdens starten , hooguit 500 toeren of zoiets , komt er veel te weinig lucht naar het uitlaatsysteem om het teveel aan water er helemaal uit te kunnen blazen. Bovendien is die lucht koud omdat er immers nog geen diesel is verbrand en daarom is het volume ook maar gering .

Trouwens , langer starten dan ca. 30 seconden , dat staat sowieso ook in vrijwel elke motorenmanual , in ieder geval in die van mijn Vetus en ook in de handleiding van je auto, is ook erg slecht voor de startmotor omdat die dan veel te heet wordt. Een startmotor heeft immers een vermogen van 1-3 kw waarvan enkele tientallen % als warmte vrijkomt. Omdat een startmotorm geheel is gesloten en ook geen ventilator heeft zoals grotere dynamo's kan hij die warmte niet kwijt en zal al snel erg heet worden en uiteindelijk de geest geven.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 13:36 #1318850

elixer schreef :
Dank voor je antwoord.
Hoe denken de anderfe deskundigen hierover?

Paul

Wat wou je nog meer weten dan? Het is zoals gezegd.
Dat er mensen zijn die wel lang doorstarten en nooit problemen hebben gehad is net zo'n argument als 'mijn opa rookte 2 pakjes per dag en is 96 geworden'.

Lang doorstarten KAN water in je cylinder geven. Het HOEFT niet, een en ander hangt af van debiet van je pomp, constructie van de motor, hoogte van de uitlaat/montage ,etc.

Als het mis gaat kan de schade groot zijn.

Waarom risico nemen? Even de kraan dicht is een kleine moeite.

Ik doe het precies zoals hier al gezegd is, afsluiter staat altijd open, als ik start en de motor slaat niet gelijk aan zet ik de afsluiter dicht, en weer open zodra hij gestart is.
Komt weinig voor als het goed is dus de moeite is zeer klein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 13:38 #1318851

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
I am Roaring schreef :
FKZ schreef :
je afsluiter dicht zetten; dan pomp je geen koelwater meer. Wel onthouden dat slaat de motor aan je de afsluiter weer open zet.

Bedenk wel dat bij een kleine diesel 16 tot 40 pk oid de impellerpomp een debiet heeft van rond de 40 liter per min. bij 1500 toeren bij 500 toeren is dat rond de 10 liter. Starten gebeurt met ik verwacht nog een lager toerental op de impellerpomp. Dus voor dat je je uitlaat vol hebt gepompt moet je wel serieus lang de motor rond laten draaien op je start motor.

Een 45MM id uitlaatslang kan ongeveer 16 ltr water per meter bevatten. normaal zal deze rond de 20% gevuld zijn. Blijft er 12 liter per meter over wat je nog kan vullen.

Ik vraag mij af of een gemiddelde startaccu 5 min lang een startmotor kan laten ronddraaien zonder zelf helemaal plat te gaan. Ik verwacht dat de motor niet meer rond gaat of met een nog veel lager toerental.

60 Sec achter elkaar starten is erg lang. Zelfs met tussen pozen is 60 seconden een poging of 10/15 schat ik zo in. Als je merkt dat die niet aanslaat stop je met starten dat heb je snel genoeg door omdat normaal een motor na een paar omwentelingen door de startmotor gestart is.

Beste, volgens mij zit de komma 1 plekje verkeerd... Een 45 mm uitlaat slang kan 1,6 liter water per meter bevatten. vandaar ook een waterlock op het laagste punt. Echter die wordt niet of slecht leeg geblazen als de motor niet aanslaat, vandaar op tijd de koelwaterinlaat dichtzetten...

correct reken tool gaf CM voor de lengte en MM voor de diameter. dus 1000CM stond default in gevuld. gelezen als 1000mm is dus inderdaad 1,6 ltr per meter uitlaatslang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 14:24 #1318862

Calidris schreef :
Immers bij starten wordt er in de uitlaat evengoed druk opgebouwd.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

De door de zuiger(s) verplaatste lucht zal toch flink minder (in liters) zijn dan het normaal geproduceerde uitlaatgas.
Is dat niet toevallig het principe van de verbrandingsmotor ;-) ?

Het zou goed kunnen gaan, maar dat is lang niet zeker.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 14:24 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 14:32 #1318864

FKZ schreef :
I am Roaring schreef :
FKZ schreef :
je afsluiter dicht zetten; dan pomp je geen koelwater meer. Wel onthouden dat slaat de motor aan je de afsluiter weer open zet.

Bedenk wel dat bij een kleine diesel 16 tot 40 pk oid de impellerpomp een debiet heeft van rond de 40 liter per min. bij 1500 toeren bij 500 toeren is dat rond de 10 liter. Starten gebeurt met ik verwacht nog een lager toerental op de impellerpomp. Dus voor dat je je uitlaat vol hebt gepompt moet je wel serieus lang de motor rond laten draaien op je start motor.

Een 45MM id uitlaatslang kan ongeveer 16 ltr water per meter bevatten. normaal zal deze rond de 20% gevuld zijn. Blijft er 12 liter per meter over wat je nog kan vullen.

Ik vraag mij af of een gemiddelde startaccu 5 min lang een startmotor kan laten ronddraaien zonder zelf helemaal plat te gaan. Ik verwacht dat de motor niet meer rond gaat of met een nog veel lager toerental.

60 Sec achter elkaar starten is erg lang. Zelfs met tussen pozen is 60 seconden een poging of 10/15 schat ik zo in. Als je merkt dat die niet aanslaat stop je met starten dat heb je snel genoeg door omdat normaal een motor na een paar omwentelingen door de startmotor gestart is.

Beste, volgens mij zit de komma 1 plekje verkeerd... Een 45 mm uitlaat slang kan 1,6 liter water per meter bevatten. vandaar ook een waterlock op het laagste punt. Echter die wordt niet of slecht leeg geblazen als de motor niet aanslaat, vandaar op tijd de koelwaterinlaat dichtzetten...

correct reken tool gaf CM voor de lengte en MM voor de diameter. dus 1000CM stond default in gevuld. gelezen als 1000mm is dus inderdaad 1,6 ltr per meter uitlaatslang.

De lengte van de uitlaatslang zegt niet zo bar veel. Immers loopt die vrijwel alijd wat omhoog naar de huiddoorvoer die zich ook meestal boven de injectiebocht van de motor bevindt en loopt dus grotendeels leeg in de demper/waterslot ( die als het goed is altijd op het laagste punt zit , zie plaatje) zodra de motor niet meer draait . Het gaat dus vooral om de bufferinhoud van die demper , vooral die bepaalt hoe lang je door kunt starten en daarom moet je die dus ook vooral niet te klein kiezen.
Ad
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 14:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 15:17 #1318874

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Als je zo lang door moet starten doet de motor het gewoon niet.
Dus is zo lang doorstarten nutteloos. Ga eerst de oorzaak van het niet willen lopen maar zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 15:38 #1318877

Volgens mij kun je startten tot je een ons weegt en loopt er nooit water terug de verbrandingskamer in

Als een motor van 1000cc een starttoerental heeft van 300 t/min dan pompt ie als 4 takt volgens mij 150 liter lucht per minuut door de uitlaat naar buiten

Dat is ruim voldoende om de waterlock leeg te blazen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 16:17 #1318885

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
goed bezig jullie, te lang doorstarten

1. oorzaak vinden, was al gemeld
2. waterslag kan
3. accu kapot starten
4. startmotor te warm en kapot, voel maar eens hoe heet deze wordt
5. impellor wordt goed droog zonder water en verbrokkeld in je water systeem en dan heb je een ander probleem.

advies , doorstarten met mate

Ber
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 16:18 door Ber.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 16:26 #1318888

Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Volgens mij kun je startten tot je een ons weegt en loopt er nooit water terug de verbrandingskamer in

Als een motor van 1000cc een starttoerental heeft van 300 t/min dan pompt ie als 4 takt volgens mij 150 liter lucht per minuut door de uitlaat naar buiten

Dat is ruim voldoende om de waterlock leeg te blazen

Nee hoor , hooguit als de waterlock al helemaal vol is en zelfs dan zal er maar een klein deel meegesleurd worden .
150 liter per minuut is zegge en schrijve 2,5 liter per seconde en dat is bij een uitlaatslang van 45mm amper 1,5 per seconde en dat voel je amper , is net het maximum van windkracht 1 .
Zo weinig borrelt gewoon door het water zonder er veel van mee te nemen . Om met lucht echt water mee te sleuren heb je bij 45mm diameter zeker 3-4 meter/sec luchtsnelheid nodig , bij een 20mm pijp is he namelijk al minimaal 2 meter/sec heb ik lang geleden een keer uitgerekend.
Is ook wel precies uit te rekenen want er bestaan standaard sommetjes voor . Hoe groter de diameter , des te meer luchtsnelheid is er nodig , ook afhankelijk van de te overwinnen hoogte.
Ad
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 16:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 16:52 #1318899

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
niet met sommetjes en grafieken komen mannen, dit zijn de feiten

1. oorzaak vinden, was al gemeld
2. waterslag kan
3. accu kapot starten
4. startmotor te warm en kapot, voel maar eens hoe heet deze wordt
5. impellor wordt goed droog zonder water en verbrokkeld in je water systeem en dan heb je een ander probleem.

groeten Ber
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl